Research Article
BibTex RIS Cite

Mitin Dünyevileştirilerek Yeniden Üretilmesi ve Huizinga’da Kültürün Olumsallığı Bağlamında Klaus (2019)

Year 2023, Volume: 8 Issue: 16, 319 - 333, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1200512

Abstract

Klaus, 2019 yapımı Noel temalı bir animasyon filmidir ve konu olarak bencil bir postacı ile münzevi bir oyuncakçı arasında kurulan dostluğun Smeerensburg adındaki soğuk ve karanlık bir kasabayı değiştirmesini ele almaktadır. Türkçe literatürde Noel temalı filmler üzerine akademik çalışma bulunmadığı gibi animasyon özelinde sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmalar da ağırlıklı olarak, animasyon filmlerinin hedef kitlesinin çocuklar olması sebebiyle, filmlerde aktarılan açık veya örtük olan mesajları analiz etmektedir. Fakat animasyon filmlerini sadece çocuklar değil aynı zamanda ebeveynler ve genç yetişkinler de tükettiği için ilgili filmlerin üst ve alt metinlerinin analiz edilmesi izleme deneyimini zenginleştirecektir. Bu bağlamda bu araştırma dünyevileşme kavramı ve Huizinga’nın Homo Ludens’i perspektifinden Klaus’un anlatısını incelemeyi amaçlamaktadır. Sonuç olarak Klaus, Huizinga’nın oyun kavramıyla örtüşen bir biçimde Noel Baba mitini dünyevileştirerek yeniden üretmektedir.

References

  • Alpay, Y. (2020). Yalanın Siyaseti (13. Baskı). İstanbul: Destek Yayınları.
  • Altunbay, M. ve Korkmaz, Y. (2020). Animasyon Filmlerinde Sunulan Rol Modeller İle Mükemmelliyetçilik Algısının Karşılaştırılması. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (26), 381-398.
  • And, M. (2003). Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Anonim. (2016). JOHAN HUIZINGA (1872-1945). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme İçinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Başaran, U. (2019). OYUNUN TOPLUM ÜZERİNDEKİ ETKİ GÜCÜ VE ŞABAN PABUCU YARIM ÖRNEĞİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 27, s. 611-623.
  • Bayer, A. (2010). Sekülerleşme Din İlişkisi: Kuramsal Bir Yaklaşım. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16, s. 149-190.
  • Bayraktar, M. (2021). OYUN KURAMI BAĞLAMINDA YÛSUF U ZÜLEYHÂ. GENCÎNE Klâsik Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1, Temmuz.
  • Bayraktutan, G. (2018). Homo Ludens Diyarında Homo Faber Olarak Araştırmacı. Sosyoloji Dergisi, 38(2): 475–480.
  • Berman, M. (2017). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor: Modernite Deneyimi. (19. Baskı) Çev: Ümit Altuğ ve Bülent Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Beşikçi, A. (2021). HOMO LUDENS PARALELİNDE DRAMATİK OYUNCUNUN ÖZELLİKLERİ. (Yüksek Lisans tezi). YÖKSİS veri tabanından erişildi.
  • Campbell, J. (2021). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (7. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cevizci, A. (2007). Aydınlanma Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Delacampagne, C. (2010). 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi. (2. Baskı) Çev: Devrim Çetinkasap. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Demir, R. (2021). “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14 (33), 146-161. DOI: 10.12981/mahder.873315
  • Ertit, V. (2013). SEKÜLERLEŞME TEORİSİ. Muhafazakar Düşünce Dergisi, 10 (37), 207-229.
  • Ertit, V. (2014). Birbirinin Yerine Kullanılan İki Farklı Kavram: Sekülerleşme ve Laiklik. Akademik İncelemeler Dergisi, 9/1.
  • Eryılmaz, Y. Ö. (2018). Yumuşak güç ve sinema. (Yüksek Lisans tezi). YÖKSİS veri tabanından erişildi.
  • Gotoh, J., Pablos, S., Roman, M., Teevan, M., Gamero, M., Lejarza, M. ve Ferrada, G. (Yapımcılar) & Pablos, S. (Yönetmen). (2019). Klaus. İspanya ve İngiltere: The SPA Studios, Atresmedia Cine.
  • Gökçen, N. (2014). Homo Ludens in Gilead: The Handmaid’s Tale Revisited. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2): 139-155.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • IMDB (2022). Klaus. Erişim adresi: https://www.imdb.com/title/tt4729430 (Erişim Tarihi: 07.11.2022)
  • Kant, I. (2022). Aydınlanma Nedir? Sorusunun Cevabı. Aydınlanma Nedir? (2022) İçinde. İstanbul: Albaraka Yayınları.
  • Kaşkaya, M. ve Özdemir Eren, N. H. (2020). Animasyon filmlerinde kadın karakterler. Turkish Studies, 15(2), 1039-1053. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42096
  • Köker, S. (2016). KÖFTE YAĞMURU ADLI ANİMASYON FİLMDE YEDİ BÜYÜK/ÖLÜMCÜL GÜNAH. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 256-271.
  • Livan, H.F. (2018). Delilik Oyunu: Bir Homo Ludens Olarak Hikmet Benol. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 35 (2), 202-213. DOI: 10.32600/huefd.430391
  • Özgökbel Bilis, P. (2014). ROL MODELLERİ VE TOPLUMSAL DEĞERLER AÇISINDAN “UÇAKLAR” ADLI ANİMASYON FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Selçuk İletişim, 8 (3), 201-227.
  • Saman, A. ve Saman, E. (2022). Çizgi Film ve Fantastik Animasyonlardaki Karakterlerinin Bağımlılık Kapsamında Analizi ve Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Bağımlılık Dergisi, 23(2): 216-220. DOI: 10.51982/bagimli.989329
  • Tekerek, N. (2006). Oyun Kavramı’ndan Drama’ya Drama’dan Dramatik Eğitim’e. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı: 22.
  • The Numbers (2022). Movie Production Companies. Erişim adresi: https://www.the-numbers.com/movies/production-companies#production_companies_overview=od3 (Erişim Tarihi: 07.10.2022)
  • TrDizin. (2022). Noel. Erişim adresi: https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/ara?q=noel&order=year-DESC&page=1&limit=20. (Erişim tarihi: 05.10.2022)
  • Ünlü, S. (2020). Olumsallık, Feminizm ve Siyaset. Kadın/Woman 2000, December; 21(2): 43-57.
  • Vahapoğlu Bindesen, Z. ve Bindesen, M. (2020). İNSAN, SPOR VE FELSEFE (Spor Felsefesine Bir Giriş). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: 22, Sayı:4, Aralık.
  • Yıldırım, A. (2018). DÜNYEVÎLEŞME KAVRAMI ÜZERİNE. Avrasya Terim Dergisi, 6 (2): 46 – 54.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 16, 319 - 333, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1200512

Abstract

References

  • Alpay, Y. (2020). Yalanın Siyaseti (13. Baskı). İstanbul: Destek Yayınları.
  • Altunbay, M. ve Korkmaz, Y. (2020). Animasyon Filmlerinde Sunulan Rol Modeller İle Mükemmelliyetçilik Algısının Karşılaştırılması. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (26), 381-398.
  • And, M. (2003). Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Anonim. (2016). JOHAN HUIZINGA (1872-1945). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme İçinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Başaran, U. (2019). OYUNUN TOPLUM ÜZERİNDEKİ ETKİ GÜCÜ VE ŞABAN PABUCU YARIM ÖRNEĞİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 27, s. 611-623.
  • Bayer, A. (2010). Sekülerleşme Din İlişkisi: Kuramsal Bir Yaklaşım. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16, s. 149-190.
  • Bayraktar, M. (2021). OYUN KURAMI BAĞLAMINDA YÛSUF U ZÜLEYHÂ. GENCÎNE Klâsik Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1, Temmuz.
  • Bayraktutan, G. (2018). Homo Ludens Diyarında Homo Faber Olarak Araştırmacı. Sosyoloji Dergisi, 38(2): 475–480.
  • Berman, M. (2017). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor: Modernite Deneyimi. (19. Baskı) Çev: Ümit Altuğ ve Bülent Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Beşikçi, A. (2021). HOMO LUDENS PARALELİNDE DRAMATİK OYUNCUNUN ÖZELLİKLERİ. (Yüksek Lisans tezi). YÖKSİS veri tabanından erişildi.
  • Campbell, J. (2021). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (7. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cevizci, A. (2007). Aydınlanma Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Delacampagne, C. (2010). 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi. (2. Baskı) Çev: Devrim Çetinkasap. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Demir, R. (2021). “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14 (33), 146-161. DOI: 10.12981/mahder.873315
  • Ertit, V. (2013). SEKÜLERLEŞME TEORİSİ. Muhafazakar Düşünce Dergisi, 10 (37), 207-229.
  • Ertit, V. (2014). Birbirinin Yerine Kullanılan İki Farklı Kavram: Sekülerleşme ve Laiklik. Akademik İncelemeler Dergisi, 9/1.
  • Eryılmaz, Y. Ö. (2018). Yumuşak güç ve sinema. (Yüksek Lisans tezi). YÖKSİS veri tabanından erişildi.
  • Gotoh, J., Pablos, S., Roman, M., Teevan, M., Gamero, M., Lejarza, M. ve Ferrada, G. (Yapımcılar) & Pablos, S. (Yönetmen). (2019). Klaus. İspanya ve İngiltere: The SPA Studios, Atresmedia Cine.
  • Gökçen, N. (2014). Homo Ludens in Gilead: The Handmaid’s Tale Revisited. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2): 139-155.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • IMDB (2022). Klaus. Erişim adresi: https://www.imdb.com/title/tt4729430 (Erişim Tarihi: 07.11.2022)
  • Kant, I. (2022). Aydınlanma Nedir? Sorusunun Cevabı. Aydınlanma Nedir? (2022) İçinde. İstanbul: Albaraka Yayınları.
  • Kaşkaya, M. ve Özdemir Eren, N. H. (2020). Animasyon filmlerinde kadın karakterler. Turkish Studies, 15(2), 1039-1053. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42096
  • Köker, S. (2016). KÖFTE YAĞMURU ADLI ANİMASYON FİLMDE YEDİ BÜYÜK/ÖLÜMCÜL GÜNAH. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 256-271.
  • Livan, H.F. (2018). Delilik Oyunu: Bir Homo Ludens Olarak Hikmet Benol. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 35 (2), 202-213. DOI: 10.32600/huefd.430391
  • Özgökbel Bilis, P. (2014). ROL MODELLERİ VE TOPLUMSAL DEĞERLER AÇISINDAN “UÇAKLAR” ADLI ANİMASYON FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Selçuk İletişim, 8 (3), 201-227.
  • Saman, A. ve Saman, E. (2022). Çizgi Film ve Fantastik Animasyonlardaki Karakterlerinin Bağımlılık Kapsamında Analizi ve Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Bağımlılık Dergisi, 23(2): 216-220. DOI: 10.51982/bagimli.989329
  • Tekerek, N. (2006). Oyun Kavramı’ndan Drama’ya Drama’dan Dramatik Eğitim’e. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı: 22.
  • The Numbers (2022). Movie Production Companies. Erişim adresi: https://www.the-numbers.com/movies/production-companies#production_companies_overview=od3 (Erişim Tarihi: 07.10.2022)
  • TrDizin. (2022). Noel. Erişim adresi: https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/ara?q=noel&order=year-DESC&page=1&limit=20. (Erişim tarihi: 05.10.2022)
  • Ünlü, S. (2020). Olumsallık, Feminizm ve Siyaset. Kadın/Woman 2000, December; 21(2): 43-57.
  • Vahapoğlu Bindesen, Z. ve Bindesen, M. (2020). İNSAN, SPOR VE FELSEFE (Spor Felsefesine Bir Giriş). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: 22, Sayı:4, Aralık.
  • Yıldırım, A. (2018). DÜNYEVÎLEŞME KAVRAMI ÜZERİNE. Avrasya Terim Dergisi, 6 (2): 46 – 54.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Article
Authors

Ünal Gönen Islakoğlu 0000-0001-9979-2172

Early Pub Date October 28, 2023
Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Islakoğlu, Ü. G. (2023). Mitin Dünyevileştirilerek Yeniden Üretilmesi ve Huizinga’da Kültürün Olumsallığı Bağlamında Klaus (2019). SineFilozofi, 8(16), 319-333. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1200512