Research Article
BibTex RIS Cite

NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 62 - 79, 30.04.2024

Abstract

Yaş meyve ve sebze sektörü Türkiye dış ticaretinde önemli yer tutan sektörlerden birisidir. Verimli toprakları ve coğrafi konumu sebebiyle ülkemiz bu sektörde diğer dünya ülkeleriyle rekabet edecek bir seviyede olması beklenmektedir. Türkiye’ye önemli rekabet avantajı oluşturabilecek bir potansiyele sahip narenciye sektörü için ihracatın geliştirilmesi ve hedef müşteriye ulaşmak büyük önem teşkil etmektedir. Uluslararası ticarette hedef pazarları keşfetmenin ve ulaşmanın yolu doğru bir pazar araştırması ile gerçekleşmektedir. Bu kapsamda araştırmada narenciye sektörünün ihracat performansı ele alınacak ve hedef pazar analizi gerçekleştirilecektir. Narenciye ihracatı ile ilgili yapılan çalışmalarda hedef pazar seçimine yönelik bir çalışma tespit edilememiştir. Hedef pazar analizinin gerçekleşmesinde Dünyadaki güvenilir kaynakların başında gelen ITCTRADE MAP (International Trade Center) veri tabanından temel istatistik veriler elde edilecek ve biçimlendirilerek yorumlanmıştır. Çalışmanın narenciye sektöründe faaliyet gösteren bütün işletmelere yol gösterici bir çalışma olması hedeflenmektedir. Çalışmada Türkiye’nin uluslararası pazarlarda narenciye sektörü bazındaki durumu, rekabetçiliği ve ihracat gerçekleştirdiği ülkelerin analizleri ortaya konulmaktadır. Bu çalışma sonucunda narenciye sektöründeki firmalar için; hangi pazarların avantajlı ve üstünlük sağlayacağına, hangi pazarların karlı olduğuna, hangi pazarların gelecek dönemler için fırsat pazarlar olduğuna, hangi pazarların yükselen pazarlar olduğu tespit edilmektedir. Bu sayede doğru pazarlara yönelmeleri ve eforlarını doğru yerlerde harcamaları sağlanacaktır. Bu durum hem narenciye sektörüne hem de ülke ihracatına ve rekabetçiliğine katkı sunacaktır.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1919B012216908

References

  • Abobatta, W. F. (2019). Citrus varieties in Egypt: An impression. International Research Journal of Applied Sciences, 1, 63-66.
  • AKİB (2022). Yaş meyve sebze sektörü Türkiye geneli değerlendirme raporu. 2020/2021 Ocak-Aralık Dönemi.
  • Albrigo, L. G., Stelinski, L. L. ve Timmer, L. W. (2019). Citrus (No. Ed. 2, pp. viii+-314).
  • Aşık, B. ve Ellibeş, E. (2020). Türkiye ve AB Üye Ülkeleri Arasında Narenciye Sektörünün Rekabet Analizi. İstatistik ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 11-22.
  • Aygün, İ., Çakmak, B. ve Alayunt, F. N. (2018). Narenciye Hasadinin Ergonomik Açidan İncelenmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6, 312-318.
  • Bradley, F. (2002). Uluslararası Pazarlama Stratejisi. (İ. Er, Çev.) İstanbul: Bilim Teknik Kitabevi.
  • Bui-Thi, M. ve Girard, M. (2010). Pollen et Archéologie: une alliance passionnante.
  • Dilek, A. G. ve Tipi, T. (2022). Türkiye Narenciye Sektörünün Rekabet Gücü Analizi. 2.Uluslararasi Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşim Kongresi, 92-102.
  • Duru, S.., Hayran, S. ve Gül, A. (2022). The analysis of competitiveness of Mediterranean countries in the world citrus trade. Mediterranean Agricultural Sciences, 35(1), 21-26.
  • Ege, İ. ve Caba, N. (2018). Narenciye İhracati Performansinin Tarımsal Finansman Açısından İncelenmesi: Erdemli Örneği. International Journal of Arts and Social Studies, 1(1), 43-31.
  • Erdemli TSO (2012). Erdemli Ticaret ve Sanayi Odası Narenciye Raporu, www.erdemlitso.org.tr
  • FAO (2017). Turkey Tangerine Export-Import, https://www.fao.org/home/en
  • FAO, (2020). Statisical Database of Agricultural Production. http://faostat.fao.org Farnworth, E.R., Lagace, M. Couture, R. Yaylayan, V. and Stewart, B. (2001). Food Res. Inter., 34: 25- 30.
  • Gültekin, U., Uysal, O., Subaşı, O. S., Kafa, G., Aras, Y. ve Budak, D. B. (2022). Evaluation of Structure of Citrus Export and the Effects of Supports on International Competitiveness in Turkey. Erwerbs-Obstbau, 64(3), 491-497.
  • Kozlu, C. ve Karaca, H. (2019). Uluslarararası Pazarlama Dijitalleşen Dünyaya Yeni Yaklaşımları. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Özcan, M. (2000). Uluslararası Pazarlama. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Özözen, S. (2023). Türkiye’nin Narenciye Sektöründe Karşılaştırmalı Rekabet Gücü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 21(Cumhuriyetin 100. Yılı Özel Sayısı), 944-967.
  • Perrault, W. D., Cannon, J. P. ve McCarty, E.J. (2013). Pazarlamanın temelleri (13.Bs.) (A.G. Önce, Çev.). Nobel Yayın, Ankara.
  • Sakar, S.B. (2021). Türkiye'de Narenciye İhracatının Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.
  • Singh, A. K., Meetei, N. T., Kundu, S., Salma, U. ve Mandal, N. (2019). In vitro micrografting using three diverse indigenous rootstocks for the production of Citrus tristeza virus-free plants of Khasi mandarin. In Vitro Cellular & Developmental Biology-Plant, 55, 180-189.
  • T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı (2023). Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/batem.
  • Taşkın, E. (2017). Uluslararası Pazarlama Güncel Küresel Yaklaşımlar (2.b.). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Torlak, Ö. (2021). Pazar ve Pazarlama Araştırması. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kitaplığı.
  • TUİK (2020). Türkiye İstatistik Kurumu Veri Tabanları, Bitkisel Üretim İstatistikleri, https://biruni.tuik.gov.tr/
  • Zengin B. (2019). Süt Tozu Ürününe Yönelik İkincil Veriye Dayalı İhracat Hedef Pazar Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Export Performance of The Citrus Industry: Target Market Analysis

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 62 - 79, 30.04.2024

Abstract

The fresh fruit and vegetable sector is one of the sectors that has an important place in Türkiye's foreign trade. Due to its fertile lands and geographical location, our country is expected to be at a level to compete with other world countries in this sector. Developing exports and reaching target customers is of great importance for the citrus industry, which has the potential to create a significant competitive advantage for Turkey. The way to discover and reach target markets in international trade is through accurate market research. In this context, the export performance of the citrus sector will be discussed in the research and target market analysis will be carried out. In studies on citrus exports, no study on target market selection could be identified. In carrying out the target market analysis, basic statistical data will be obtained from the ITCTRADE MAP (International Trade Center) database, one of the most reliable sources in the world, and will be formatted and interpreted. The study is aimed to be a guiding study for all businesses operating in the citrus sector. In the study, Turkey's situation in the citrus sector in international markets, its competitiveness and the analysis of the countries to which it exports are presented. As a result of this study, for companies in the citrus sector; It is determined which markets will be advantageous and superior, which markets are profitable, which markets are opportunity markets for the future, and which markets are emerging markets. In this way, they will be able to focus on the right markets and spend their efforts in the right places. This will contribute to both the citrus industry and the country's exports and competitiveness.

Project Number

1919B012216908

References

  • Abobatta, W. F. (2019). Citrus varieties in Egypt: An impression. International Research Journal of Applied Sciences, 1, 63-66.
  • AKİB (2022). Yaş meyve sebze sektörü Türkiye geneli değerlendirme raporu. 2020/2021 Ocak-Aralık Dönemi.
  • Albrigo, L. G., Stelinski, L. L. ve Timmer, L. W. (2019). Citrus (No. Ed. 2, pp. viii+-314).
  • Aşık, B. ve Ellibeş, E. (2020). Türkiye ve AB Üye Ülkeleri Arasında Narenciye Sektörünün Rekabet Analizi. İstatistik ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 11-22.
  • Aygün, İ., Çakmak, B. ve Alayunt, F. N. (2018). Narenciye Hasadinin Ergonomik Açidan İncelenmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6, 312-318.
  • Bradley, F. (2002). Uluslararası Pazarlama Stratejisi. (İ. Er, Çev.) İstanbul: Bilim Teknik Kitabevi.
  • Bui-Thi, M. ve Girard, M. (2010). Pollen et Archéologie: une alliance passionnante.
  • Dilek, A. G. ve Tipi, T. (2022). Türkiye Narenciye Sektörünün Rekabet Gücü Analizi. 2.Uluslararasi Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşim Kongresi, 92-102.
  • Duru, S.., Hayran, S. ve Gül, A. (2022). The analysis of competitiveness of Mediterranean countries in the world citrus trade. Mediterranean Agricultural Sciences, 35(1), 21-26.
  • Ege, İ. ve Caba, N. (2018). Narenciye İhracati Performansinin Tarımsal Finansman Açısından İncelenmesi: Erdemli Örneği. International Journal of Arts and Social Studies, 1(1), 43-31.
  • Erdemli TSO (2012). Erdemli Ticaret ve Sanayi Odası Narenciye Raporu, www.erdemlitso.org.tr
  • FAO (2017). Turkey Tangerine Export-Import, https://www.fao.org/home/en
  • FAO, (2020). Statisical Database of Agricultural Production. http://faostat.fao.org Farnworth, E.R., Lagace, M. Couture, R. Yaylayan, V. and Stewart, B. (2001). Food Res. Inter., 34: 25- 30.
  • Gültekin, U., Uysal, O., Subaşı, O. S., Kafa, G., Aras, Y. ve Budak, D. B. (2022). Evaluation of Structure of Citrus Export and the Effects of Supports on International Competitiveness in Turkey. Erwerbs-Obstbau, 64(3), 491-497.
  • Kozlu, C. ve Karaca, H. (2019). Uluslarararası Pazarlama Dijitalleşen Dünyaya Yeni Yaklaşımları. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Özcan, M. (2000). Uluslararası Pazarlama. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Özözen, S. (2023). Türkiye’nin Narenciye Sektöründe Karşılaştırmalı Rekabet Gücü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 21(Cumhuriyetin 100. Yılı Özel Sayısı), 944-967.
  • Perrault, W. D., Cannon, J. P. ve McCarty, E.J. (2013). Pazarlamanın temelleri (13.Bs.) (A.G. Önce, Çev.). Nobel Yayın, Ankara.
  • Sakar, S.B. (2021). Türkiye'de Narenciye İhracatının Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.
  • Singh, A. K., Meetei, N. T., Kundu, S., Salma, U. ve Mandal, N. (2019). In vitro micrografting using three diverse indigenous rootstocks for the production of Citrus tristeza virus-free plants of Khasi mandarin. In Vitro Cellular & Developmental Biology-Plant, 55, 180-189.
  • T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı (2023). Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/batem.
  • Taşkın, E. (2017). Uluslararası Pazarlama Güncel Küresel Yaklaşımlar (2.b.). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Torlak, Ö. (2021). Pazar ve Pazarlama Araştırması. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kitaplığı.
  • TUİK (2020). Türkiye İstatistik Kurumu Veri Tabanları, Bitkisel Üretim İstatistikleri, https://biruni.tuik.gov.tr/
  • Zengin B. (2019). Süt Tozu Ürününe Yönelik İkincil Veriye Dayalı İhracat Hedef Pazar Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Logistics
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Turgut 0000-0002-0868-7041

Casim Ersöz This is me 0009-0005-6170-3994

Project Number 1919B012216908
Publication Date April 30, 2024
Submission Date March 28, 2024
Acceptance Date April 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Turgut, M., & Ersöz, C. (2024). NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-79.
AMA Turgut M, Ersöz C. NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ. TAÜUBF. April 2024;4(1):62-79.
Chicago Turgut, Muhammed, and Casim Ersöz. “NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ”. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (April 2024): 62-79.
EndNote Turgut M, Ersöz C (April 1, 2024) NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 4 1 62–79.
IEEE M. Turgut and C. Ersöz, “NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ”, TAÜUBF, vol. 4, no. 1, pp. 62–79, 2024.
ISNAD Turgut, Muhammed - Ersöz, Casim. “NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ”. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 4/1 (April 2024), 62-79.
JAMA Turgut M, Ersöz C. NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ. TAÜUBF. 2024;4:62–79.
MLA Turgut, Muhammed and Casim Ersöz. “NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ”. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, 2024, pp. 62-79.
Vancouver Turgut M, Ersöz C. NARENCİYE SEKTÖRÜNÜN İHRACAT PERFORMANSI: HEDEF PAZAR ANALİZİ. TAÜUBF. 2024;4(1):62-79.