Research Article
BibTex RIS Cite

Is the Audiology Education Process Effective on Professional Self-Esteem and Career Decision-Making Self-Efficacy?

Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 82 - 88, 31.12.2023

Abstract

Objective: We conducted this study to evaluate the effect of the audiology undergraduate program education on students' professional self-esteem and career decision-making.
Method: This study, which was planned as a descriptive cross-sectional study, included a total of 223 students, 168 females (75.3%) and 55 males (24.7%), studying at the Department of Audiology, Faculty of Health Sciences, a university in Türkiye, who were open to communication and agreed to participate in the study. Via Google Forms, we administered a Personal Introduction Form, Arıcak Professional Self-Esteem Scale (APSES) and the Career Decision-Making Self Efficacy Scale (CDSS).
Results: There was no statistically significant difference in the mean APSES total score according to the school years of the students (p≥0.05). There was a statistically significant difference between school years and total scores and scores of all sub-dimensions of the CDSS (p<0.05). There was a moderate statistically significant positive correlation between students' APSES scores and CDSS scores (r=0.459, p=0.001*).
Conclusion: We observed that audiology education was not effective on students' professional self-esteem, but it was effective on their career decision-making competence

Supporting Institution

None

References

  • Kutlu, M., & Soğukpınar, E. (2015) Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi/ examination of self-esteem and professional self-esteem levels of guidance teachers in terms of some variables. E-uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 84–101.

Odyoloji Eğitim Süreci Mesleki Benlik Saygısı ve Kariyer Kararı Verme Öz Yeterliliği Üzerinde Etkili mi?

Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 82 - 88, 31.12.2023

Abstract

Amaç: Bu araştırma, odyoloji lisans programı eğitiminin öğrencilerin mesleki benlik saygısı ve kariyer kararı vermelerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Metod: Tanımlayıcı kesitsel bir çalışma olarak planlanan bu çalışmaya Türkiye’de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bilim Dalı'nda öğrenim gören iletişime açık olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 168 kız (%75,3) ve 55 erkek (%24,7) olmak üzere toplam 223 öğrenci dahil edildi. Google Forms aracılığıyla Kişisel Tanıtım Formu, Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği (APSES) ve Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği (CDSS) uyguladık.
Bulgular: Öğrencilerin okul yıllarına göre APSES toplam puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu (p≥0,05). Okul yılları ile CDSS'nin tüm alt boyutlarının toplam puanları ve puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardı (p<0,05). Öğrencilerin APSES puanları ile CDSS puanları arasında orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir pozitif korelasyon vardı (r=0.459, p=0.001*).
Sonuç: Odyoloji eğitiminin öğrencilerin mesleki benlik saygıları üzerinde etkili olmadığı ancak kariyer kararı verme yetkinlikleri üzerinde etkili olduğunu gözlemledik.

References

  • Kutlu, M., & Soğukpınar, E. (2015) Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi/ examination of self-esteem and professional self-esteem levels of guidance teachers in terms of some variables. E-uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 84–101.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Audiology
Journal Section Research Articles
Authors

Deniz Uğur Cengiz 0000-0002-7855-0251

Sanem Can Çolak 0000-0002-7566-7964

Büşra Kurtcu 0000-0002-1999-8224

Emre Akgün Özdemir 0000-0001-8567-7181

Furkan Ali Filiz 0009-0000-6298-8200

Publication Date December 31, 2023
Submission Date June 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Cengiz, D. U., Çolak, S. C., Kurtcu, B., Özdemir, E. A., et al. (2023). Is the Audiology Education Process Effective on Professional Self-Esteem and Career Decision-Making Self-Efficacy?. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 6(3), 82-88.