This study examines the design and content of a 12-week program for physical literacy education. The aim is to present new approaches and forward-looking suggestions to support the development of physical literacy. The program focuses on the components of skills, motivation, confidence and knowledge that aim to increase individuals' participation in lifelong physical activity. Detailed explanations are provided on the pedagogical methods applied in the education process and how the content is structured, and the importance of a flexible structure that can be adapted to the needs of the participants is emphasized. This research is a qualitative model proposal study that aims to present the theoretical framework of a program developed on physical literacy education. Based on the existing literature, the structure, objectives and evaluation methods of the program are defined. The research design is structured within the framework of descriptive research method and aims to present a theoretical model. In this context, existing studies on the definitions, components and importance of the concept of physical literacy are examined. The learning objectives of the program are determined and targets are created for the basic components of physical literacy (motivation, movement skills, social skills, etc.). The program is designed in a modular structure according to different learning levels. In each module, activities and practices that will provide students with physical literacy skills are planned. Theoretical criteria to be used to evaluate the effectiveness of the program are determined. The evaluation is based on performance-based measurements, self-assessment and observational techniques.
Bu çalışma, fiziksel okuryazarlık eğitimine yönelik 12 haftalık bir programın tasarımını ve içeriğini incelemektedir. Amaç, fiziksel okuryazarlığın gelişimini desteklemek üzere yeni yaklaşımlar ve ileriye dönük öneriler sunmaktır. Program, bireylerin yaşam boyu fiziksel aktiviteye katılımını artırmayı hedefleyen beceri, motivasyon, güven ve bilgi bileşenlerine odaklanmaktadır. Eğitim sürecinde uygulanan pedagojik yöntemler ve içeriğin nasıl yapılandırıldığına dair ayrıntılı açıklamalar yapılmış, katılımcıların ihtiyaçlarına göre adapte edilebilecek esnek bir yapının önemine vurgu yapılmıştır. Bu araştırma, fiziksel okuryazarlık eğitimi üzerine geliştirilmiş bir programın teorik çerçevesinin sunulmasını amaçlayan nitel bir model önerisi çalışmasıdır. Mevcut literatüre dayanarak programın yapısı, hedefleri ve değerlendirme yöntemleri tanımlanmıştır. Araştırma tasarımı, betimsel araştırma yöntemi çerçevesinde yapılandırılmıştır ve kuramsal bir model sunmayı hedeflemektedir. Bu kapsamda fiziksel okuryazarlık kavramının tanımları, bileşenleri ve önemine dair mevcut çalışmalar incelenmiştir. Programın öğrenme hedefleri belirlenmiş ve fiziksel okuryazarlığın temel bileşenlerine (motivasyon, hareket becerileri, sosyal beceriler vb.) yönelik hedefler oluşturulmuştur. Program, farklı öğrenme düzeylerine göre modüler bir yapıda tasarlanmıştır. Her modülde, öğrencilere fiziksel okuryazarlık becerilerini kazandıracak etkinlikler ve uygulamalar planlanmıştır. Programın etkinliğini değerlendirmek için kullanılacak kuramsal ölçütler belirlenmiştir. Değerlendirme, performans temelli ölçümler, öz değerlendirme ve gözlemsel teknikler üzerine kuruludur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health, Movement Education in Sports Science |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 18, 2024 |
Acceptance Date | January 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |