Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL BİLİMLER LİSELERİNE YÖNELİK İKİ ARDIŞIK İNGİLİZCE PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 1 - 19, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1251619

Abstract

2005 yılındaki eğitim reformundan sonra Sosyal Bilimler Lisesi, yoğun yabancı dil eğitimi verebilen az sayıdaki okul türünden biri haline gelmiştir; ancak yine de bu tür okullarda hala İngilizce iletişimi iyi olmayan öğrenciler bulunmaktadır. Bu çalışma iki ardışık hazırlık sınıfı İngilizce programının iletişimsel becerilerin gelişimi açısından karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Türkiye'de bir Sosyal Bilimler Lisesinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilen karma yöntemli bu çalışma için öğrencilerin İngilizce sınav puanları ve paydaşlarla yapılan görüşmelerden yararlanılmıştır. Bulgular, 2016-2017 ve 2017-2018 akademik yıllarında iki hazırlık sınıfı arasında öğrencilerin İngilizce başarı puanlarında ikincisi lehine anlamlı bir fark olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, her iki programın paydaşlarından elde edilen nitel veriler, paydaşların program değişikliğine ilişkin olumlu görüşlere sahip olduklarını göstermiştir.

References

  • Acar, A. (2020). A Critical Analysis of the 2014 and 2018 High Schools Elt Curricula of Turkey. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 14(34), 510-528. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.24
  • Agcam, R. B., Muzaffer Pınar. (2022). Türkiye’de İngilizce Öğretim Programının Değerlendirilmesi: Beceri ve Ödev Önerileri üzerine Bir Çalışma. Kastamonu Education Journal 28(1). 431-441. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/52233/680104
  • Akpur, U., Alci, B., & Karatas, H. (2016). Evaluation of the Curriculum of English Preparatory Classes at Yildiz Technical University Using CIPP Model. Educational Research and Reviews, 11(7), 466-473.
  • Atar, C., Cullen Kır, E., & Denkci Akkaş, F. (2020). An Evaluation of the English Preparatory Program at İstanbul Medeniyet University. Language Teaching and Educational Research, 3(1), 94-115. https://doi.org/10.35207/later.714457
  • Civriz, E., & Burakgazi Gelmez, S. (2022). Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programına Yönelik Durum Çalışması: Öğretmenin Programa Bağlılığı ve Öğrenci Beklentileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 54(2), 559-597. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/61626/694502
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed.). Pearson.
  • Çetinavcı, U. R., & Topkaya, E. Z. (2012). A Contrastive Qualitative Evaluation of Two Different Sequential Programs Launched at the School of Foreign Languages of a Turkish University. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 3(3). 82-101.
  • Dalkiliç, M., & Büyükahıska, D. (2021). The Evaluation of the Secondary-School English Curricula According to Bloom’s Revised Taxonomy. Journal of Language Education and Research, 7(1), 389-403. https://doi.org/10.31464/jlere.982511
Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 1 - 19, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1251619

Abstract

References

  • Acar, A. (2020). A Critical Analysis of the 2014 and 2018 High Schools Elt Curricula of Turkey. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 14(34), 510-528. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.24
  • Agcam, R. B., Muzaffer Pınar. (2022). Türkiye’de İngilizce Öğretim Programının Değerlendirilmesi: Beceri ve Ödev Önerileri üzerine Bir Çalışma. Kastamonu Education Journal 28(1). 431-441. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/52233/680104
  • Akpur, U., Alci, B., & Karatas, H. (2016). Evaluation of the Curriculum of English Preparatory Classes at Yildiz Technical University Using CIPP Model. Educational Research and Reviews, 11(7), 466-473.
  • Atar, C., Cullen Kır, E., & Denkci Akkaş, F. (2020). An Evaluation of the English Preparatory Program at İstanbul Medeniyet University. Language Teaching and Educational Research, 3(1), 94-115. https://doi.org/10.35207/later.714457
  • Civriz, E., & Burakgazi Gelmez, S. (2022). Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programına Yönelik Durum Çalışması: Öğretmenin Programa Bağlılığı ve Öğrenci Beklentileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 54(2), 559-597. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/61626/694502
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed.). Pearson.
  • Çetinavcı, U. R., & Topkaya, E. Z. (2012). A Contrastive Qualitative Evaluation of Two Different Sequential Programs Launched at the School of Foreign Languages of a Turkish University. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 3(3). 82-101.
  • Dalkiliç, M., & Büyükahıska, D. (2021). The Evaluation of the Secondary-School English Curricula According to Bloom’s Revised Taxonomy. Journal of Language Education and Research, 7(1), 389-403. https://doi.org/10.31464/jlere.982511

THE EVALUATION of TWO CONSECUTIVE ENGLISH CURRICULA for SOCIAL SCIENCES HIGH SCHOOLS

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 1 - 19, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1251619

Abstract

After 2005’s education reform, the Social Sciences High School has become one of the few school types that can provide intensive foreign language education; yet, there are still students at this type of school who cannot communicate in English well. This study aims to compare two consecutive preparatory class English curricula in that type of school regarding the development of communicative skills. For this mixed method study conducted in the second term of the 2017-2018 academic year at a Social Sciences High School in Turkiye, English exam scores of students and interviews with stakeholders were utilized. The findings revealed that there was a significant difference in the English achievement scores of the students between the two preparatory classes in the 2016-2017 and 2017-2018 academic years in favour of the latter. Furthermore, the qualitative data obtained from the stakeholders of the two curricula showed that they had positive opinions regarding the curriculum change.

References

  • Acar, A. (2020). A Critical Analysis of the 2014 and 2018 High Schools Elt Curricula of Turkey. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 14(34), 510-528. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.24
  • Agcam, R. B., Muzaffer Pınar. (2022). Türkiye’de İngilizce Öğretim Programının Değerlendirilmesi: Beceri ve Ödev Önerileri üzerine Bir Çalışma. Kastamonu Education Journal 28(1). 431-441. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/52233/680104
  • Akpur, U., Alci, B., & Karatas, H. (2016). Evaluation of the Curriculum of English Preparatory Classes at Yildiz Technical University Using CIPP Model. Educational Research and Reviews, 11(7), 466-473.
  • Atar, C., Cullen Kır, E., & Denkci Akkaş, F. (2020). An Evaluation of the English Preparatory Program at İstanbul Medeniyet University. Language Teaching and Educational Research, 3(1), 94-115. https://doi.org/10.35207/later.714457
  • Civriz, E., & Burakgazi Gelmez, S. (2022). Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programına Yönelik Durum Çalışması: Öğretmenin Programa Bağlılığı ve Öğrenci Beklentileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 54(2), 559-597. https://doi.org/https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/61626/694502
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed.). Pearson.
  • Çetinavcı, U. R., & Topkaya, E. Z. (2012). A Contrastive Qualitative Evaluation of Two Different Sequential Programs Launched at the School of Foreign Languages of a Turkish University. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 3(3). 82-101.
  • Dalkiliç, M., & Büyükahıska, D. (2021). The Evaluation of the Secondary-School English Curricula According to Bloom’s Revised Taxonomy. Journal of Language Education and Research, 7(1), 389-403. https://doi.org/10.31464/jlere.982511
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Emine Aydın 0000-0003-4404-8295

Early Pub Date January 26, 2024
Publication Date January 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Aydın, E. (2024). THE EVALUATION of TWO CONSECUTIVE ENGLISH CURRICULA for SOCIAL SCIENCES HIGH SCHOOLS. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.24315/tred.1251619