Review
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI GÖÇÜN EĞİTİM VE OKUL YÖNETİMİNE YANSIMALARI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 396 - 407, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1377026

Abstract

Göç, ekonomik, sosyal, siyasal, kültürel, teknolojik, çevresel veya bireysel faktörlere bağlı olarak insanların yer ve mekân değiştirmesi biçiminde tanımlanabilir. Göç, daha çok coğrafi değişiklik üzerinde nitelendirilse de siyaset, ekonomi ve kültür gibi kapsamlı beşerî alanlarla da ilişkili sosyal olgudur. Kitlesel göç akışlarının eğitim sistemleri üzerindeki etkisine yönelik az sayıda çalışma yapılmış olmasına rağmen, bu karmaşık gerçeklik araştırma alanına yeterince yansımamıştır. Bu çalışmada eğitim ve eğitim yönetimi alanında yeterince irdelenmeyen uluslararası göç konusu; uluslararası göçün ne olduğu, tarihsel süreçte nasıl yaşandığı, uluslararası göçün nedenleri, uluslararası göçün eğitime, eğitim politikalarına, eğitim ve okul yönetimine getirdiği ve getireceği zorluklar alanyazına dayalı olarak tartışılmıştır. Okul yöneticilerinin, göçmenler ile mülteciler için eşitlikçi ve adil bir eğitimin sağlanmasında önemli rolü bulunmaktadır. Okul yöneticileri, göçmen çocukların eğitiminde, öğrenciler ve diğer okul çalışanları için okul örgütünün lideridirler. Ayrıca, okul yöneticileri pedagojik alanın yönlendirilmesine ve geliştirilmesine katkıda bulunurlar. Mevcut eğitim liderliği modelleri göçmenlerin ve mültecilerin benzersiz ihtiyaçlarını ve deneyimlerini ele almak için yetersiz kalmaktadır. Göç sonrası aşamada, okul yöneticilerinin okulun işleyişini organize etmede önemli bir rolü bulunmaktadır. Eğitim programlarının hazırlanmasında sınıflarda yeni yaklaşımın desteklenmesinde, içeriğin var oluş şekli ve öğretim stili konularında göçmenlere duyarlı bir ortam oluşturulmalıdır. Eğitim sistemlerinde göçmen
toplulukların yerel, ulusal ya da uluslararası ihtiyaçlarını karşılamak için kaynaklar seferber edilmeli, çalışmalar ve çalışanlar arasında koordinasyon sağlanmalı ve eğitim politikaları yeniden yapılanmalıdır.

References

  • Arar, K. (2020). School leadership for refugees’ education: Social justice leadership for immigrant, migrants and refugees. Routledge.
  • Arar, K., & Örücü, D. (2022). The research on educational leadership for refugees since 2009: an international systemic review of empirical evidence. International Journal of Leadership in Education, 1-37.
  • Arar, K., Brooks, J. S., & Bogotch, I. (2019). Education, immigration and migration: Policy, leadership and praxis for a changing world. In Education, Immigration and Migration. Emerald Publishing Limited.
  • Arar, K., Örücü, D., & Ak Küçükçayır, G. (2019). Culturally relevant school leadership for Syrian refugee students in challenging circumstances. Educational Management Administration & Leadership, 47(6), 960-979.
  • Arar, K., Ӧrücü, D., & Waite, D. (2020). Understanding leadership for refugee education: Introduction to the special issue. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 1-6.
  • Banks, J. A. (2017). Citizenship education and global migration: Implications for theory, research, and teaching. Citizenship Education and Global Migration, 1-572.
  • Biasutti, M., ve Concina, E. (2021). Including migrant students in the primary school: perspectives of Italian principals. International Journal of Educational Management. Vol. 35 No. 5, pp. 984-999. https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2021-0028
  • BM Mülteci Örgütü (2022) https://www.unhcr. org/tr
  • Bogotch, I., & Kervin, C. (2019). Leadership and policy dilemmas: Syrian newcomers as future citizens of Ontario, Canada. In Education, Immigration and Migration (pp. 33-51). Emerald Publishing Limited.
  • Bogotch, I., & Kervin, C. (2019). Leadership and policy dilemmas: Syrian newcomers as future citizens of Ontario, Canada. In Education, immigration and migration: Policy, leadership and praxis for a changing world (pp. 33-51). Emerald Publishing Limited.
  • Bonal, X. (2012), “Education policy and school segregation of migrant students in Catalonia: the politics of non-decision-making. Journal of Education Policy, 27(3), 401-42
  • Brooks, R., & Waters, J. (2011). Student mobilities, migration and the internationalization of higher education. Springer.
  • Czaika, M., & Vothknecht, M. (2012). Migration and education aspirations - Another channel of brain gain? IMI Working Paper No. 64, International Migration Institute, University of Oxford.
  • Çak, D. Bayrakdar, S. ve Akiş, E. (2021). Türkiye’deki kadın ve çocukların sosyo ekonomik açıdan entegrasyon sorunu: Durum tespiti ve çözüm önerileri. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Dovigo, F. (2021). Beyond the vulnerability paradigm: fostering inter-professional and multi-agency cooperation in refugee education in Italy. International Journal of Inclusive Education, 25(2), 166-181.
  • Dryden-Peterson, S. (2017). Refugee education: Education for an unknowable future. Curriculum Inquiry, 47(1), 14-24.
  • Fitzgerald, J. and Radford, J. (2020), “Leadership for inclusive special education: a qualitative exploration of SENCOs’ and principals’ Experiences in secondary schools in Ireland”, International Journal of Inclusive Education, pp. 1-16, doi: 10.1080/13603116.2020.1760365
  • Grannas, J. and Frelin, A. (2020), “Weathering the perfect policy storm: a case study of municipal responses to educational reform surges in Sweden”, Pedagogy, Culture and Society, Vol. 29 No. 2, pp. 281-297, doi: 10.1080/14681366.2020.1732448.
  • Gün, M., & Yüksel,S. (2021). Dünyada Göçmen Eğitimi Politikaları Bağlamında Türkiye’nin Göçmen Eğitimi Sürecinin Değerlendirilmesi Ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1031-1053.
  • Kaştan, Y. (2015) Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4).
  • Khalifa, T. B. (2018). The politics of fear in the US political discourse about migration: An argument-based approach. Humanities and Social Sciences Letters, 6(2), 16-30.
  • Kocabaş, C. ve Apaydın, Y. (2022). Göç Gerçeği Karşısında Türk Eğitim Paradigması – CİHAN (perspektif.online). https://www.perspektif.online/ goc-gercegi-karsisinda-turk-egitim-paradigmasi/ 03.01.2022
  • Kutlu, A. ve Doğan, E. (2021). Yumuşak gücün araçsal kullanımı: Medya ve göç. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Lemke, M., Nickerson, A., & Saboda, J. (2021). Global displacement and local contexts: A case study of US urban educational policy and practice. International Journal of Leadership in Education, 1-25
  • Liou, D. D., & Hermanns, C. (2017). Preparing transformative leaders for diversity, immigration, and equitable expectations for school-wide excellence. International Journal of Educational Management, 31(5), 661-678.
  • Luchtenberg, S. (2004). (New forms of) migration: Challenges for education. In Migration, education and change (pp. 58-81). Routledge.
  • Madziva, R., & Thondhlana, J. (2017). Provision of quality education in the context of Syrian refugee children in the UK: Opportunities and challenges. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(6), 942-961.
  • Mahfouz, J., El-Mehtar, N., Osman, E., & Kotok, S. (2020). Challenges and agency: Principals responding to the Syrian refugee crisis in Lebanese public schools. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 24-40.
  • Mc Carthy, A. T. (2018). Politics of refugee education: Educational administration of the Syrian refugee crisis in Turkey. Journal of Educational Administration and History, 50(3), 223-238.
  • Norberg, K. (2017). Educational leadership and im/migration: Preparation, practice and policy–The Swedish case. International Journal of Educational Management. Vol. 31 No. 5, pp. 633-645. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2016-0162
  • Özcan, E. (2017). Çağdaş göç teorileri üzerine bir değerlendirme. İş ve Hayat, 2(4), 183-215.
  • Pinson, H., & Arnot, M. (2007). Sociology of education and the wasteland of refugee education research.399-407 Sarid, A., ve Binhas, A. (2023). Educational leadership for migrant and refugee education: challenges and dilemmas in the Israeli context. Journal of Educational Administration. Vol. 61 No. 4, pp. 423-438. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2022-0180
  • Seçgin, N. (2019). An Analysis of immigrant education policies in Turkey (Master's thesis, Middle East Technical University).
  • Segura-Robles, A. and Parra-Gonzalez, M.E. (2019), “Analysis of teachers’ intercultural sensitivity levels in multicultural contexts”, Sustainability, Vol. 11, 3137, doi: 10.3390/su11113137
  • Şimşek, H. (2020). Eğitimde kapsayıcı politika ve göçmenler. Türkiye’de göçmen kapsayıcılığı (Ed: Halis Sakız-Hıdır Apak). Pegem
  • Taşdan, M., & İpek, Z. H. (2020). Türkiye’de Göç ve Eğitim: Sistematik Gözden Geçirme. Uluslarlarası Pegem Eğitim Kongresi Tam Metin, 295.
  • Taylor, S., & Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International journal of inclusive education, 16(1), 39-56.
  • Uluslararası Göç Örgütü (2020) https://turkiye.iom.int/tr/veri-ve-kaynaklar
  • Unesco (2018). Küresel Eğitim İzleme Raporu Özeti 2019: Göç, Yerinden Edilme ve Eğitim – Duvarlar Değil Köprüler Kurmak., UNESCO
  • Unutulmaz, K. O. (2019). Turkey's education policies towards Syrian refugees: A macro‐level analysis. International Migration, 57(2), 235-252.
  • Ünsal, A. (2019). Uluslararası göç kavramı ve uluslararası göçün ülke ekonomileri üzerinde muhtemel etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (18),50-61.
  • Ünver, O.C. (2021). Uluslararası göçmenler ve görmezlikten gelinen insan hakları. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Waked, P. (2022). Out-migration and Remittances. Bachelor's Thesis (15 credits ECTS) August 2022
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası Göç: çeşitleri, nedenleri ve etkileri. Turkish studies (Elektronik), 9(2), 1685-1705.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 396 - 407, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1377026

Abstract

References

  • Arar, K. (2020). School leadership for refugees’ education: Social justice leadership for immigrant, migrants and refugees. Routledge.
  • Arar, K., & Örücü, D. (2022). The research on educational leadership for refugees since 2009: an international systemic review of empirical evidence. International Journal of Leadership in Education, 1-37.
  • Arar, K., Brooks, J. S., & Bogotch, I. (2019). Education, immigration and migration: Policy, leadership and praxis for a changing world. In Education, Immigration and Migration. Emerald Publishing Limited.
  • Arar, K., Örücü, D., & Ak Küçükçayır, G. (2019). Culturally relevant school leadership for Syrian refugee students in challenging circumstances. Educational Management Administration & Leadership, 47(6), 960-979.
  • Arar, K., Ӧrücü, D., & Waite, D. (2020). Understanding leadership for refugee education: Introduction to the special issue. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 1-6.
  • Banks, J. A. (2017). Citizenship education and global migration: Implications for theory, research, and teaching. Citizenship Education and Global Migration, 1-572.
  • Biasutti, M., ve Concina, E. (2021). Including migrant students in the primary school: perspectives of Italian principals. International Journal of Educational Management. Vol. 35 No. 5, pp. 984-999. https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2021-0028
  • BM Mülteci Örgütü (2022) https://www.unhcr. org/tr
  • Bogotch, I., & Kervin, C. (2019). Leadership and policy dilemmas: Syrian newcomers as future citizens of Ontario, Canada. In Education, Immigration and Migration (pp. 33-51). Emerald Publishing Limited.
  • Bogotch, I., & Kervin, C. (2019). Leadership and policy dilemmas: Syrian newcomers as future citizens of Ontario, Canada. In Education, immigration and migration: Policy, leadership and praxis for a changing world (pp. 33-51). Emerald Publishing Limited.
  • Bonal, X. (2012), “Education policy and school segregation of migrant students in Catalonia: the politics of non-decision-making. Journal of Education Policy, 27(3), 401-42
  • Brooks, R., & Waters, J. (2011). Student mobilities, migration and the internationalization of higher education. Springer.
  • Czaika, M., & Vothknecht, M. (2012). Migration and education aspirations - Another channel of brain gain? IMI Working Paper No. 64, International Migration Institute, University of Oxford.
  • Çak, D. Bayrakdar, S. ve Akiş, E. (2021). Türkiye’deki kadın ve çocukların sosyo ekonomik açıdan entegrasyon sorunu: Durum tespiti ve çözüm önerileri. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Dovigo, F. (2021). Beyond the vulnerability paradigm: fostering inter-professional and multi-agency cooperation in refugee education in Italy. International Journal of Inclusive Education, 25(2), 166-181.
  • Dryden-Peterson, S. (2017). Refugee education: Education for an unknowable future. Curriculum Inquiry, 47(1), 14-24.
  • Fitzgerald, J. and Radford, J. (2020), “Leadership for inclusive special education: a qualitative exploration of SENCOs’ and principals’ Experiences in secondary schools in Ireland”, International Journal of Inclusive Education, pp. 1-16, doi: 10.1080/13603116.2020.1760365
  • Grannas, J. and Frelin, A. (2020), “Weathering the perfect policy storm: a case study of municipal responses to educational reform surges in Sweden”, Pedagogy, Culture and Society, Vol. 29 No. 2, pp. 281-297, doi: 10.1080/14681366.2020.1732448.
  • Gün, M., & Yüksel,S. (2021). Dünyada Göçmen Eğitimi Politikaları Bağlamında Türkiye’nin Göçmen Eğitimi Sürecinin Değerlendirilmesi Ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1031-1053.
  • Kaştan, Y. (2015) Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4).
  • Khalifa, T. B. (2018). The politics of fear in the US political discourse about migration: An argument-based approach. Humanities and Social Sciences Letters, 6(2), 16-30.
  • Kocabaş, C. ve Apaydın, Y. (2022). Göç Gerçeği Karşısında Türk Eğitim Paradigması – CİHAN (perspektif.online). https://www.perspektif.online/ goc-gercegi-karsisinda-turk-egitim-paradigmasi/ 03.01.2022
  • Kutlu, A. ve Doğan, E. (2021). Yumuşak gücün araçsal kullanımı: Medya ve göç. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Lemke, M., Nickerson, A., & Saboda, J. (2021). Global displacement and local contexts: A case study of US urban educational policy and practice. International Journal of Leadership in Education, 1-25
  • Liou, D. D., & Hermanns, C. (2017). Preparing transformative leaders for diversity, immigration, and equitable expectations for school-wide excellence. International Journal of Educational Management, 31(5), 661-678.
  • Luchtenberg, S. (2004). (New forms of) migration: Challenges for education. In Migration, education and change (pp. 58-81). Routledge.
  • Madziva, R., & Thondhlana, J. (2017). Provision of quality education in the context of Syrian refugee children in the UK: Opportunities and challenges. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(6), 942-961.
  • Mahfouz, J., El-Mehtar, N., Osman, E., & Kotok, S. (2020). Challenges and agency: Principals responding to the Syrian refugee crisis in Lebanese public schools. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 24-40.
  • Mc Carthy, A. T. (2018). Politics of refugee education: Educational administration of the Syrian refugee crisis in Turkey. Journal of Educational Administration and History, 50(3), 223-238.
  • Norberg, K. (2017). Educational leadership and im/migration: Preparation, practice and policy–The Swedish case. International Journal of Educational Management. Vol. 31 No. 5, pp. 633-645. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2016-0162
  • Özcan, E. (2017). Çağdaş göç teorileri üzerine bir değerlendirme. İş ve Hayat, 2(4), 183-215.
  • Pinson, H., & Arnot, M. (2007). Sociology of education and the wasteland of refugee education research.399-407 Sarid, A., ve Binhas, A. (2023). Educational leadership for migrant and refugee education: challenges and dilemmas in the Israeli context. Journal of Educational Administration. Vol. 61 No. 4, pp. 423-438. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2022-0180
  • Seçgin, N. (2019). An Analysis of immigrant education policies in Turkey (Master's thesis, Middle East Technical University).
  • Segura-Robles, A. and Parra-Gonzalez, M.E. (2019), “Analysis of teachers’ intercultural sensitivity levels in multicultural contexts”, Sustainability, Vol. 11, 3137, doi: 10.3390/su11113137
  • Şimşek, H. (2020). Eğitimde kapsayıcı politika ve göçmenler. Türkiye’de göçmen kapsayıcılığı (Ed: Halis Sakız-Hıdır Apak). Pegem
  • Taşdan, M., & İpek, Z. H. (2020). Türkiye’de Göç ve Eğitim: Sistematik Gözden Geçirme. Uluslarlarası Pegem Eğitim Kongresi Tam Metin, 295.
  • Taylor, S., & Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International journal of inclusive education, 16(1), 39-56.
  • Uluslararası Göç Örgütü (2020) https://turkiye.iom.int/tr/veri-ve-kaynaklar
  • Unesco (2018). Küresel Eğitim İzleme Raporu Özeti 2019: Göç, Yerinden Edilme ve Eğitim – Duvarlar Değil Köprüler Kurmak., UNESCO
  • Unutulmaz, K. O. (2019). Turkey's education policies towards Syrian refugees: A macro‐level analysis. International Migration, 57(2), 235-252.
  • Ünsal, A. (2019). Uluslararası göç kavramı ve uluslararası göçün ülke ekonomileri üzerinde muhtemel etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (18),50-61.
  • Ünver, O.C. (2021). Uluslararası göçmenler ve görmezlikten gelinen insan hakları. Göç ve Etkileri (Ed:Mehmet Karakaş ve Demet Çak) Pegem Yayınları
  • Waked, P. (2022). Out-migration and Remittances. Bachelor's Thesis (15 credits ECTS) August 2022
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası Göç: çeşitleri, nedenleri ve etkileri. Turkish studies (Elektronik), 9(2), 1685-1705.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Articles
Authors

Murat Taşdan 0000-0001-8675-6068

Early Pub Date January 26, 2024
Publication Date January 31, 2024
Submission Date October 16, 2023
Acceptance Date October 26, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Taşdan, M. (2024). ULUSLARARASI GÖÇÜN EĞİTİM VE OKUL YÖNETİMİNE YANSIMALARI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 396-407. https://doi.org/10.24315/tred.1377026