Bu çalışma yetişkin seçici yeme davranışı bağlamında yenilemeyen doğa maddeleri şeklindeki pastaların beğenilmesi ve satın alınması niyetini incelemek amaçlı yapılmıştır. Literatürde bir ilk olma özelliği taşıdığı için büyük önem arz etmektedir. Yapılan araştırma, alana katkı sağlayacak bir perspektif sunmakta ve gelecekte yapılacak çalışmalara yol gösterici nitelik taşımaktadır. Katılımcılar Türkiye, İstanbul ili içerisinde ikamet eden bireylerden rastgele örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Çalışmaya toplamda 429 kişi katılmıştır. Öncelikle çalışmada kullanılacak ürün görselleri hazırlanmıştır. Ürün görselleri, tüm ürünler aynı noktaya yerleştirilip aynı ışık koşulları altında profesyonel bir fotoğraf makinesi kullanılarak çekilmiş; aynı boyutta ve aynı hizada olacak şekilde çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada, yetişkin seçici yeme davranışını ölçmek üzere Ellis vd., (2017) tarafından geliştirilen ve Demir vd., (2023) tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılan 16 maddelik 5’li Likert Tipi yetişkin seçici yeme ölçeği kullanılmıştır. Ek olarak 7 adet yenilemeyen doğa maddeleri şeklinde pasta görseli hazırlanmıştır ve katılımcılara beğenme ve satın alma niyetleri 10’lu Likert tipi ölçek ile ölçülmüştür. Ayrıca demografik özelliklerini içeren 4 soru sorulmuştur. Toplam 34 sorundan oluşan çalışmaya katılımcılar elektronik ortamda katılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Kullanılan ölçekte yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, önceki çalışmalardan farklı olarak bir boyut daha tespit edilmiştir. Ölçeğin Cronbach’s alfa katsayısı 0,815 olarak hesaplanmıştır. Hipotezlere yönelik analizler, katılımcıların pastaları aynı kategoride değerlendirdiklerini ancak satın almadıklarını veya beğenmediklerini ortaya koymuştur. Ayrıca, seçici yeme davranışı ile yenilemeyen doğa maddelerinden yapılan pastaların satın alınması ve beğenilmesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
This study examines the liking and purchase intentions of cakes made from inedible natural materials in the context of adult picky eating behavior. It is significant as it is a pioneering effort in literature, providing a new perspective to guide future research. Participants were randomly selected from individuals residing in Istanbul, Turkey, with 429 people taking part. Initially, product images were prepared under consistent lighting and alignment conditions using a professional camera. The 16-item 5-point Likert-type Adult Picky Eating Scale, developed by Ellis et al. (2017) and validated for Turkish by Demir et al. (2023), was used to assess selective eating behavior. Additionally, 7 images of cakes made from inedible natural materials were prepared, and participants' liking and purchase intentions were measured on a 10-point Likert-type scale. Four demographic questions were also included. The survey, consisting of 34 questions, was completed electronically. The data were analyzed using SPSS program. Exploratory factor analysis revealed an additional factor compared to previous studies, and Cronbach’s alpha coefficient was 0.815. Hypothesis testing indicated that participants evaluated the cakes within the same category but did not purchase or like them. No statistically significant relationship was found between picky eating behavior and the purchase or liking of cakes made from inedible natural materials.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 25, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 26 |