Research Article
BibTex RIS Cite

ANALYSIS OF VIOLENCE CONTENT IN CARTOON MOVIES ON TRT CHILD AND CARTOON NETWORK CHANNELS

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 104 - 117, 31.12.2023
https://doi.org/10.55109/tushad.1357157

Abstract

The purpose of this research is to determine the elements of violence in the cartoons broadcast on Cartoon Network and TRT Children's channels and to observe how the detected elements of violence are reflected. The research is a qualitative research method and document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used. A total of 16 cartoons broadcast on Cartoon Network and TRT Children's channels were examined. The contents of the watched cartoons were examined using the Fear and Violence Elements checklist developed by Dağlıoğlu and Çamlıbel Çakmak (2009). As a result of the examination, it was observed that there are elements of verbal, physical, and psychological violence in cartoons, mostly followed by physical violence, followed by verbal violence.

References

  • Albayrak, A. (2013). Çocuğa Saygılı Medya Anlayışı (Psiko-Teolojik Eleştirel Yaklaşım). Çocuk ve Medeniyet, 6 (12), 173-181.
  • Anitha, F. S., Narasimhan, U., Janakiraman, A., Janakarajan, N. ve Tamilselvan, P. (2021). Association of Digital Media Exposure and Addiction with Child Development and Behavior: A Cross-Sectional Study. Industrial Psychiatry, 30 (2), 265-271.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Blumberg, F. C., Bierwirth, K. P., & Schwartz, A. J. (2008). Does cartoon Violence Beget Aggressive Behavior in Real Life? An opposing view. Early Childhood Education Journal, 36, 101-104.
  • Brown, A. (2011). Media Use by Children Younger Than 2 Years. Pediatrics, 128(5), 1040-1045.
  • Browne, K. D. ve Hamilton-Giachritsis, C. (2005). The İnfluence of Violent Media on Children and Adolescents: A Public-Health Approach. The Lancet, 365 (9460), 702-710.
  • Browne, K. D., & Hamilton-Giachritsis, C. (2005). The Influence of Violent Media on Children and Adolescents: A Public-Health Approach. The Lancet, 365(9460), 702-710.
  • Buckingham, D. (2013). Teaching About The Media. D. Lusted içinde, The Media Studies Book (s. 24-48). Londra: Routledge.
  • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 31-44.
  • Doğan, A., & Göker, G. (2012). Tematik Televizyon ve Çocuk: İlköğretim Öğrencilerinin Televizyon İzleme Alişkanliklari. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 5-30.
  • Güntay, G. Y. (2019) Çocuk Televizyon Kanallarının Yeni Medyada Genişleyen Kullanım Alanı ve Değişen Televizyon Seyri: TRT Çocuk, Baby TV ve Disney Junior Örnekleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 276-304.
  • Habib, K. ve Soliman, T. (2015). Cartoons’ Effect in Changing Children Mental Response and Behavior. Open Journal of Social Sciences, 3 (09), 248-263.
  • Hill, D. , Ameenuddin, N. , Chassiakos, YLR, Cross, C. , Radesky, J. , Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R. , Mendelson, R. , Moreno, M. and Swanson, WS (2016). Media Use in School-Aged Children and Adolescents. Pediatrics, 138 (5), e20162592.
  • Hill, D. , Ameenuddin, N. , Reid Chassiakos, YL. , Cross, C. , Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R., Mendelson, R. , Moreno, M. and Swanson, WS (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138 (5), e20162591.
  • İşliyen, M. (2020). Çocuk, Televizyon ve Cinsellik: Çizgi Filmler Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 443-477.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Medya Çağında Çocuk ve Çocuk Kültürü: Şiddet ve Tüketim Kültürünün Yansımaları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (Çedar), 2(2), 1-17.
  • Kaya, T. (2014). Tematik Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerde Yerel ve Küresel İzler. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 63-78.
  • Kırık, A. M. ve Altun, E. (2019). Yeni Medya ve Z Kuşağı İlişkisi Bağlamında Youtube Kids Uygulamasının İçeriksel Analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 111-119.
  • Önder, M. (2008). Medya Kıskacındaki Çocuklar. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 8(1), 183-190.
  • Özdemir, BD. ve Önk, ÜY. (2020). Yerli Çocuk Çizgi Filmlerinde İdeolojik Bir Söylem Olarak Yaşlılık: TRT Çocuk Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (36), 161-185.
  • Peters, K. M., & Blumberg, F. C. (2002). Cartoon violence: Is it as detrimental to preschoolers as we think?. Early Childhood Education Journal, 29, 143-148.
  • Reid Chassiakos, YL. , Radesky, J. , Christakis, D. , Moreno, MA. , Cross, C. , Hill, D. , Ameenuddin, N., Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R. , Mendelson, R. & Swanson, WS (2016). Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics, 138 (5), 1-18.
  • Serttaş, A. ve Güngör Eral, A. (2017). Türkiye'de Yayınlanan Çizgi Dizilerde Engelli Bireylerin Temsili: TRT Çocuk Kanalı Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (44), 332-347.
  • Şeşen, E. ve Ertürk, K. Ö. (2018). Çizgi Filmlerdeki Şiddet İçeriğinin Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 10(3), 232-246.
  • Temizyürek, F. ve Ümran, A. C. A. R. (2014). Çizgi Filmlerdeki Subliminal Mesajların Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 25-39.
  • Uzmen, S. ve Mağden, D. (2002). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Prososyal Davranışlarının Resimli Çocuk Kitapları ile Desteklenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 193-212.
  • Yaşar, M. ve Paksoy, İ. (2011). Çizgi Filmlerdeki Saldırgan İçerikli Görüntülerin Çocukların Serbest Oyunları Sırasındaki Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 188.
  • Yiğitbaşı, K. G. (2014). Türkiye'de Çocuk Dergiciliği: TRT Çocuk Dergisi Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 37-56.
  • Yousaf, Z., Shehzad, M. ve Hassan, SA (2015). Effects of Cartoon Network on the Behavior of School Going Children (A Case study of gujrat city International Research Journal of Interdisipliner & Multidisipliner Çalışmalar (IRJIMS), 1 (1), 73-179.
  • Zhang, Q., Cao, Y., Gao, J., Yang, X., Rost, D. H., Cheng, G., Teng, Z., & Espelage, D. L. (2019). Retracted: Effects of Cartoon Violence On Aggressive Thoughts And Aggressive Behaviors. Aggressive behavior, 45(5), 489-497.

TRT ÇOCUK VE CARTOON NETWORK KANALLARINDA YAYINLANAN ÇİZGİ FİLMLERDE ŞİDDET İÇERİKLERİNİN ANALİZİ

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 104 - 117, 31.12.2023
https://doi.org/10.55109/tushad.1357157

Abstract

Bu araştırmanın amacı Cartoon Network ve TRT Çocuk kanallarında yayınlanmakta olan çizgi filmlerde yer alan şiddet unsurlarını tespit etmek, tespit edilen şiddet unsurlarının ne şekilde yansıtıldığını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi olup nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Cartoon Network ve TRT Çocuk kanallarında yayınlanmakta olan 16 çizgi film izlenmiştir. İzlenilen çizgi filmlerin içerikleri Dağlıoğlu ve Çamlıbel Çakmak (2009) tarafından geliştirilen korku ve şiddet öğeleri kontrol listesi kullanılarak incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda çizgi filmlerde sözel, fiziksel ve psikolojik şiddet unsurlarının bulunduğu, çoğunlukla fiziksel şiddet ögelerine ardından sözel şiddetin takip ettiği gözlemlenmiştir.

References

  • Albayrak, A. (2013). Çocuğa Saygılı Medya Anlayışı (Psiko-Teolojik Eleştirel Yaklaşım). Çocuk ve Medeniyet, 6 (12), 173-181.
  • Anitha, F. S., Narasimhan, U., Janakiraman, A., Janakarajan, N. ve Tamilselvan, P. (2021). Association of Digital Media Exposure and Addiction with Child Development and Behavior: A Cross-Sectional Study. Industrial Psychiatry, 30 (2), 265-271.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Blumberg, F. C., Bierwirth, K. P., & Schwartz, A. J. (2008). Does cartoon Violence Beget Aggressive Behavior in Real Life? An opposing view. Early Childhood Education Journal, 36, 101-104.
  • Brown, A. (2011). Media Use by Children Younger Than 2 Years. Pediatrics, 128(5), 1040-1045.
  • Browne, K. D. ve Hamilton-Giachritsis, C. (2005). The İnfluence of Violent Media on Children and Adolescents: A Public-Health Approach. The Lancet, 365 (9460), 702-710.
  • Browne, K. D., & Hamilton-Giachritsis, C. (2005). The Influence of Violent Media on Children and Adolescents: A Public-Health Approach. The Lancet, 365(9460), 702-710.
  • Buckingham, D. (2013). Teaching About The Media. D. Lusted içinde, The Media Studies Book (s. 24-48). Londra: Routledge.
  • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 31-44.
  • Doğan, A., & Göker, G. (2012). Tematik Televizyon ve Çocuk: İlköğretim Öğrencilerinin Televizyon İzleme Alişkanliklari. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 5-30.
  • Güntay, G. Y. (2019) Çocuk Televizyon Kanallarının Yeni Medyada Genişleyen Kullanım Alanı ve Değişen Televizyon Seyri: TRT Çocuk, Baby TV ve Disney Junior Örnekleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 276-304.
  • Habib, K. ve Soliman, T. (2015). Cartoons’ Effect in Changing Children Mental Response and Behavior. Open Journal of Social Sciences, 3 (09), 248-263.
  • Hill, D. , Ameenuddin, N. , Chassiakos, YLR, Cross, C. , Radesky, J. , Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R. , Mendelson, R. , Moreno, M. and Swanson, WS (2016). Media Use in School-Aged Children and Adolescents. Pediatrics, 138 (5), e20162592.
  • Hill, D. , Ameenuddin, N. , Reid Chassiakos, YL. , Cross, C. , Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R., Mendelson, R. , Moreno, M. and Swanson, WS (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138 (5), e20162591.
  • İşliyen, M. (2020). Çocuk, Televizyon ve Cinsellik: Çizgi Filmler Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 443-477.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Medya Çağında Çocuk ve Çocuk Kültürü: Şiddet ve Tüketim Kültürünün Yansımaları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (Çedar), 2(2), 1-17.
  • Kaya, T. (2014). Tematik Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerde Yerel ve Küresel İzler. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 63-78.
  • Kırık, A. M. ve Altun, E. (2019). Yeni Medya ve Z Kuşağı İlişkisi Bağlamında Youtube Kids Uygulamasının İçeriksel Analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 111-119.
  • Önder, M. (2008). Medya Kıskacındaki Çocuklar. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 8(1), 183-190.
  • Özdemir, BD. ve Önk, ÜY. (2020). Yerli Çocuk Çizgi Filmlerinde İdeolojik Bir Söylem Olarak Yaşlılık: TRT Çocuk Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (36), 161-185.
  • Peters, K. M., & Blumberg, F. C. (2002). Cartoon violence: Is it as detrimental to preschoolers as we think?. Early Childhood Education Journal, 29, 143-148.
  • Reid Chassiakos, YL. , Radesky, J. , Christakis, D. , Moreno, MA. , Cross, C. , Hill, D. , Ameenuddin, N., Hutchinson, J. , Levine, A. , Boyd, R. , Mendelson, R. & Swanson, WS (2016). Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics, 138 (5), 1-18.
  • Serttaş, A. ve Güngör Eral, A. (2017). Türkiye'de Yayınlanan Çizgi Dizilerde Engelli Bireylerin Temsili: TRT Çocuk Kanalı Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (44), 332-347.
  • Şeşen, E. ve Ertürk, K. Ö. (2018). Çizgi Filmlerdeki Şiddet İçeriğinin Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 10(3), 232-246.
  • Temizyürek, F. ve Ümran, A. C. A. R. (2014). Çizgi Filmlerdeki Subliminal Mesajların Çocuklar Üzerindeki Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 25-39.
  • Uzmen, S. ve Mağden, D. (2002). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Prososyal Davranışlarının Resimli Çocuk Kitapları ile Desteklenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 193-212.
  • Yaşar, M. ve Paksoy, İ. (2011). Çizgi Filmlerdeki Saldırgan İçerikli Görüntülerin Çocukların Serbest Oyunları Sırasındaki Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 188.
  • Yiğitbaşı, K. G. (2014). Türkiye'de Çocuk Dergiciliği: TRT Çocuk Dergisi Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 37-56.
  • Yousaf, Z., Shehzad, M. ve Hassan, SA (2015). Effects of Cartoon Network on the Behavior of School Going Children (A Case study of gujrat city International Research Journal of Interdisipliner & Multidisipliner Çalışmalar (IRJIMS), 1 (1), 73-179.
  • Zhang, Q., Cao, Y., Gao, J., Yang, X., Rost, D. H., Cheng, G., Teng, Z., & Espelage, D. L. (2019). Retracted: Effects of Cartoon Violence On Aggressive Thoughts And Aggressive Behaviors. Aggressive behavior, 45(5), 489-497.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Kırlıoğlu 0000-0003-0130-0841

Esma Ünlü This is me 0009-0007-6701-1686

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 9, 2023
Acceptance Date December 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kırlıoğlu, M., & Ünlü, E. (2023). TRT ÇOCUK VE CARTOON NETWORK KANALLARINDA YAYINLANAN ÇİZGİ FİLMLERDE ŞİDDET İÇERİKLERİNİN ANALİZİ. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 7(2), 104-117. https://doi.org/10.55109/tushad.1357157