Research Article
BibTex RIS Cite

Use of Social Media for Productive Skills in English as a Foreign Language (EFL)

Year 2023, Issue: 5, 83 - 92, 31.12.2023

Abstract

Productive skills, speaking and writing, are crucial yet quite difficult skills to master in language learning. For this reason, various methods and techniques are incorporated to enhance speaking and writing skills. This research investigates high school students’ perceptions about the use of social media (YouTube and Blogger) for enhancing productive skills in English as a Foreign Language (EFL) learning during the hybrid education process at the time of Covid-19 pandemic. Students were given a choice between traditional workbook tasks and creating blog posts on Blogger or videos on YouTube throughout a semester. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. In this context, convenience sampling, one of the purposive sampling types, was adopted to form the study group, and the study group consisted of 32 participants studying in a private high school during Covid-19 pandemic. Before the implementation began, students were trained on preparing digital content on YouTube and Blogger. Afterwards, students prepared their own digital content throughout the semester. At the end of the implementation, the data were collected via a questionnaire on Google Forms. Descriptive analysis method was used to analyze the qualitative data. The study examines and uncovers a generally positive reception towards the use of Youtube and Blogger for enhancing productive skills in language education. However, variations in responses highlight the need for a nuanced understanding of its effectiveness. This research contributes to discussions on modernizing language education by revealing both the potential benefits and pitfalls of utilizing social media platforms for language skill development.

References

  • Abbas, J., Aman, J., Nurunnabi, M., & Bano, S. (2019). The impact of social media on learning behavior for sustainable education: Evidence of students from selected universities in Pakistan. Sustainability, 11(6), 1683. DOI: https://doi.org/10.3390/su11061683 Ahmad, A., Kumar, G., Ranjan, R., & Philominraj, A. (2022). On the role of social media in spanish language learning in indian context. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Ijet), 17(22), 100-115.DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i22.31381 Akpan, S. (2021). The impact of social media on motivation towards learning English as a global language. Unpublished doctoral dissertation, Rangsit University, Thailand. Amiryousefi, M. (2016). Homework: Voices from EFL Teachers and Learners. Iranian Journal of Language Teaching Research, 4(2), 35-54.

Yabancı Dil Olarak İngilizce'de Üretken Beceriler için Sosyal Medya Kullanımı

Year 2023, Issue: 5, 83 - 92, 31.12.2023

Abstract

Üretken beceriler olan konuşma ve yazma, dil öğreniminde çok önemli ancak ustalaşması oldukça zor becerilerdir. Bu nedenle, konuşma ve yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Bu araştırma, lise öğrencilerinin Covid-19 pandemisi döneminde hibrit eğitim sürecinde Yabancı Dil olarak İngilizce (EFL) öğreniminde üretken becerileri geliştirmek için sosyal medya (YouTube ve Blogger) kullanımına ilişkin algılarını araştırmaktadır. Öğrencilere bir dönem boyunca geleneksel çalışma kitabı ödevleri ile Blogger'da blog gönderileri veya YouTube'da videolar oluşturma arasında seçim yapma şansı verilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklem türlerinden biri olan uygun örneklem yöntemi benimsenmiş ve çalışma grubu pandemi döneminde özel bir lisede öğrenim gören 32 katılımcıdan oluşmuştur. Uygulama başlamadan önce öğrencilere YouTube ve Blogger üzerinden dijital içerik hazırlama eğitimi verilmiştir. Sonrasında öğrenciler dönem boyunca kendi dijital içeriklerini hazırlamışlardır. Uygulamanın sonunda veriler Google Formlar üzerinden bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Verileri analiz etmek için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, dil eğitiminde üretken becerileri geliştirmek için Youtube ve Blogger kullanımına yönelik genel olarak olumlu bir yaklaşımın olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Bununla birlikte, yanıtlardaki farklılıklar, etkinliğinin incelikli bir şekilde anlaşılması ihtiyacını vurgulamaktadır. Bu araştırma, dil becerilerinin geliştirilmesi için sosyal medya platformlarından yararlanmanın potansiyel faydalarını ve tuzaklarını ortaya koyarak dil eğitiminin modernleştirilmesi tartışmalarına katkıda bulunmaktadır.

References

  • Abbas, J., Aman, J., Nurunnabi, M., & Bano, S. (2019). The impact of social media on learning behavior for sustainable education: Evidence of students from selected universities in Pakistan. Sustainability, 11(6), 1683. DOI: https://doi.org/10.3390/su11061683 Ahmad, A., Kumar, G., Ranjan, R., & Philominraj, A. (2022). On the role of social media in spanish language learning in indian context. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Ijet), 17(22), 100-115.DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i22.31381 Akpan, S. (2021). The impact of social media on motivation towards learning English as a global language. Unpublished doctoral dissertation, Rangsit University, Thailand. Amiryousefi, M. (2016). Homework: Voices from EFL Teachers and Learners. Iranian Journal of Language Teaching Research, 4(2), 35-54.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects English As A Second Language, Linguistic Performance Science
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Birgün This is me

Yusuf Polat

Early Pub Date January 1, 2024
Publication Date December 31, 2023
Submission Date October 23, 2023
Acceptance Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 5

Cite

APA Birgün, M., & Polat, Y. (2023). Use of Social Media for Productive Skills in English as a Foreign Language (EFL). Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi(5), 83-92.