BibTex RIS Cite

Hyperelastic Modelling and Finite Element Analysing of Rubber Bushing

Year 2015, Volume: 20 Issue: 1, 65 - 74, 13.03.2015
https://doi.org/10.17482/uujfe.58533

Abstract

The objective of this paper is to obtain stiffness curves of rubber bushings which are used in automotive industry with hyperelastic finite element model. Hyperelastic material models were obtained with different material tests. Stress and strain values and static stiffness curves were determined. It is shown that, static stiffness curves are nonlinear. The level of stiffness affects the vehicle dynamics behaviour.

References

  • Balaban, H. , 2006, ‘’Beyaz eşya sektöründe uygulanan düşürme testlerinin bilgisayarda simulasyonu’’, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Tasarım Ve İmalat Mühendisliği Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Dassault Systems, Abaqus / CAE 6.10 User’s Manual
  • Durmuş, A. ,Özgün, R.E. , Ülkü, S. ,2010,“Kauçuk–metal burçlarda kauçuk sertliği ve çaplama işleminin kopma mukavemetine etkisi“, 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 10, 7-8 Haziran 2010, Bursa.
  • Karen, İ, Kaya, N., Öztürk, F.ve Korkmaz, İ., 2008, “Motor titreşim takozlarının istenen özelliklerde tasarımı ve doğrulaması”, 4. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 08, 1-4 Haziran 2008, Bursa.
  • Megep, (2009). Kimya Teknolojisi “Lastik Hamuru Ham Maddeleri–2”, Ankara.
  • Tönük E., Ünlüsoy Y. S., 2001. “Prediction of automobile tire cornering force charecteristics by finite element modeling and analysis” Computers and Structures, 79, 1219-1232.

Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi

Year 2015, Volume: 20 Issue: 1, 65 - 74, 13.03.2015
https://doi.org/10.17482/uujfe.58533

Abstract

Bu çalışmada, otomotiv endüstrisinde kullanılan kauçuk burçların hiperelastik modellenmesi yapılmış ve sonlu elemanlar yöntemi ile statik analizleri gerçekleştirilerek rijitlik eğrileri çıkarılmıştır. Kauçuk malzemelerin hiperelastik malzeme modelleri malzeme testleri sonucu belirlenmiştir. Kauçuk burcun belli oranda x,y,z eksenleri yönünde sıkıştırılması ve eksenel yönde burulması sonucu oluşan gerilmeler ve yer değişimleri incelenerek statik rijitlik eğrileri çıkarılmıştır. Rijitlik eğrilerinin doğrusal olmayan karakteristikte olduğu belirlenmiştir. Burç rijitlik değerleri araçlarda sürüş dinamiğini etkileyen önemli parametrelerden birisidir.

References

  • Balaban, H. , 2006, ‘’Beyaz eşya sektöründe uygulanan düşürme testlerinin bilgisayarda simulasyonu’’, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Tasarım Ve İmalat Mühendisliği Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Dassault Systems, Abaqus / CAE 6.10 User’s Manual
  • Durmuş, A. ,Özgün, R.E. , Ülkü, S. ,2010,“Kauçuk–metal burçlarda kauçuk sertliği ve çaplama işleminin kopma mukavemetine etkisi“, 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 10, 7-8 Haziran 2010, Bursa.
  • Karen, İ, Kaya, N., Öztürk, F.ve Korkmaz, İ., 2008, “Motor titreşim takozlarının istenen özelliklerde tasarımı ve doğrulaması”, 4. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 08, 1-4 Haziran 2008, Bursa.
  • Megep, (2009). Kimya Teknolojisi “Lastik Hamuru Ham Maddeleri–2”, Ankara.
  • Tönük E., Ünlüsoy Y. S., 2001. “Prediction of automobile tire cornering force charecteristics by finite element modeling and analysis” Computers and Structures, 79, 1219-1232.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Erkek This is me

Necmettin Kaya

Caner Güven This is me

Publication Date March 13, 2015
Submission Date April 24, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Erkek, M., Kaya, N., & Güven, C. (2015). Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 20(1), 65-74. https://doi.org/10.17482/uujfe.58533
AMA Erkek M, Kaya N, Güven C. Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi. UUJFE. March 2015;20(1):65-74. doi:10.17482/uujfe.58533
Chicago Erkek, Merve, Necmettin Kaya, and Caner Güven. “Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi Ve Sonlu Elemanlar Yöntemi Ile Analizi”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 20, no. 1 (March 2015): 65-74. https://doi.org/10.17482/uujfe.58533.
EndNote Erkek M, Kaya N, Güven C (March 1, 2015) Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 20 1 65–74.
IEEE M. Erkek, N. Kaya, and C. Güven, “Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi”, UUJFE, vol. 20, no. 1, pp. 65–74, 2015, doi: 10.17482/uujfe.58533.
ISNAD Erkek, Merve et al. “Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi Ve Sonlu Elemanlar Yöntemi Ile Analizi”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 20/1 (March 2015), 65-74. https://doi.org/10.17482/uujfe.58533.
JAMA Erkek M, Kaya N, Güven C. Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi. UUJFE. 2015;20:65–74.
MLA Erkek, Merve et al. “Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi Ve Sonlu Elemanlar Yöntemi Ile Analizi”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 20, no. 1, 2015, pp. 65-74, doi:10.17482/uujfe.58533.
Vancouver Erkek M, Kaya N, Güven C. Kauçuk Burçların Hiperelastik Modellenmesi ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi. UUJFE. 2015;20(1):65-74.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.