Gemilerin seyir jurnali defterleri, nesiller boyunca aktarılan bilgi birikiminin bir göstergesi olduğu kadar donanmanın profesyonelleşmesi ve standardizasyonundaki ilerlemeleri yansıtan önemli tarihi yazılı kaynaklardır. Ancak Türkiye'de akademik alanda bu kaynakların potansiyelinden yeterince yararlanıldığını söylemek pek mümkün değildir. Oysa mevcut sınırlı sayıdaki seyir defterine rağmen, siyasi tartışmaların odağındaki II. Abdülhamid dönemi donanmasının denizaşırı bölgelerde ve önemli deniz geçiş yollarında mütevazı bir varlık oluşturmayı amaçladığı ve bu amaca ulaşmak için önemli faaliyetlerde bulunduğunu gösteren verilere rastlamak mümkündür. Bu çalışmanın temel amacı, II. Abdülhamid dönemi harp gemilerinin seyir jurnali defterleri üzerinden donanma politikasına farklı bir yorum getirmek ve böylece bu alanda yapılacak yeni çalışmalara özgün bir katkı sunmaktır.
Naval logbooks are one of the most important historical sources for tracing the accumulation of knowledge passed down through generations and reflect the progress made in professionalizing and standardizing the Navy. However, it is clear that the potential of these sources has not been sufficiently exploited in the academic field in Turkey. Despite the limited number of logbooks available, however, it is possible to find data indicating that the Abdulhamid period navy, which was at the center of political debates, aimed to establish a modest presence in overseas regions and important sea lanes and carried out crucial activities to achieve this goal. The main objective of this study is to provide a different interpretation of naval policy based on the navigation logbooks of warships from the Abdulhamid period, offering an original contribution for future studies in this field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Late Modern Naval History |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Submission Date | August 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).