Translation
BibTex RIS Cite

Heidegger and Nietzsche on ‘thinking in values’

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 143 - 149, 30.12.2023

Abstract

Heidegger condems 'thinking in values' as 'the greatest blasphemy imaginable against Being,' and, on that basis, critizes Nietzsche's proposed projects of creating new values and construncting a new morality. In this paper I will attempt to show that Heidegger's criticism is misguided. I will attempt to demonstrate, specifically, that Heidegger's objection is undermined by his own conception of philosophy, and, more importantly, that it is itself a specimen of 'thinking in values' - the very thing which he so much despises when he discovers it in Nietzsche. In other words, I will try to show that Heidegger's criticism of any and all evaluative messages is itself an evaluative message. However, o the positive side, I will also argue that Heidegger's message, when taken frankly as an evaluative one, is both important and, though he would hate to admit it, valuable. But this message is not inconsistent with Nietszche's position; rather, I will try to show that the two positions are complementary.

References

  • Heidegger, M. (1959). An Introduction to Metaphysics. (Ralph Manheim, Trans.). New Haven.
  • Heidegger. (1977). The Word of Nietzsche: “God Is Dead”. The Question Concerning of Technology and Other Essays. (William Howittt, Trans). New York.
  • Heidegger. (1977). Letter on Humanism. Basic Writings. (Frank A. Capuzzi and J. Glenn Gray, Trans). New York.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power. (Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale, Trans). New York.
  • Nietzsche. (1978). Human All-too-Humans. (James O. Bennett, Trans). “Nietzsche and the Impurity of Value”. New Scholastic 52.
  • Nietzsche. (1968). Beyond Good and Evil. Kaufmann in Basic Writings of Nietzsche. New York.
  • Heidegger. (1969). Kant and the Problem of Metaphysics. Martin Heidegger on Being Human. (R. Schmitt in Schmitt, Trans). New York.
  • Solomon. R. Cf. (1978). From Rationalism to Existentialism. New York.
  • Kaufmann, W. Nietzsche, Heidegger and Buber: Discovering on Mind, Volume 2. St. Louis.
  • Heidegger. (1962). Being and Time. (John Macquarrie and Edward Robinson Trans). New York. Heinemann, F. H. (1958). Existentialism and the Modern Predicament. New York, p. 100. Heinemann aslında 'değer' yerine 'haysiyet' demektedir, ancak bu onun amacını değiştirmemektedir.

Heidegger ve Nietzsche’de Değerlere Göre Düşünme

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 143 - 149, 30.12.2023

Abstract

Heidegger değerlere göre düşünmeyi Varlık’a karşı edilen en büyük hakaret olarak nitelendirir ve bu bağlamda Nietzsche’nin önerdiği yeni değerler yaratmak ve yeni bir ahlâk anlayışı inşa etme konusundaki projelerini eleştirir. Bu makalede Heidegger’in bu eleştirisinin yanlış olduğunu göstermeye çalışacağım. Burada göstermek istediğim şey Heidegger’in itirazının felsefi kavrayışına dayandığı ve daha da önemlisi Nietzsche’de küçümsemesine neden olan şeyin kendisinin de “değerlere göre düşünmeye” bir örnek teşkil ettiğidir. Diğer bir deyişle Heidegger’in eleştirisinin ve tüm değer atfeden mesajlarının kendilerinin de değer atfeden mesajlar olduğunu göstermeye çalışacağım. Tüm bunların yanı sıra olumlu yönden bakıldığında Heidegger’in mesajının özenle incelendiğinde önemli olduğunu ve kendisini her ne kadar bundan hoşlanmasa da değerli olduğunu tartışacağım. Fakat bu mesajın Nietzsche’nin tutumuyla çelişmediğini tersine iki durumun birbirini tamamladığını göstermeye çalışacağım.

References

  • Heidegger, M. (1959). An Introduction to Metaphysics. (Ralph Manheim, Trans.). New Haven.
  • Heidegger. (1977). The Word of Nietzsche: “God Is Dead”. The Question Concerning of Technology and Other Essays. (William Howittt, Trans). New York.
  • Heidegger. (1977). Letter on Humanism. Basic Writings. (Frank A. Capuzzi and J. Glenn Gray, Trans). New York.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power. (Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale, Trans). New York.
  • Nietzsche. (1978). Human All-too-Humans. (James O. Bennett, Trans). “Nietzsche and the Impurity of Value”. New Scholastic 52.
  • Nietzsche. (1968). Beyond Good and Evil. Kaufmann in Basic Writings of Nietzsche. New York.
  • Heidegger. (1969). Kant and the Problem of Metaphysics. Martin Heidegger on Being Human. (R. Schmitt in Schmitt, Trans). New York.
  • Solomon. R. Cf. (1978). From Rationalism to Existentialism. New York.
  • Kaufmann, W. Nietzsche, Heidegger and Buber: Discovering on Mind, Volume 2. St. Louis.
  • Heidegger. (1962). Being and Time. (John Macquarrie and Edward Robinson Trans). New York. Heinemann, F. H. (1958). Existentialism and the Modern Predicament. New York, p. 100. Heinemann aslında 'değer' yerine 'haysiyet' demektedir, ancak bu onun amacını değiştirmemektedir.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Felsefe
Translators

Nuri Çiçek 0000-0002-7565-475X

Early Pub Date December 26, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date November 15, 2023
Acceptance Date December 7, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Heidegger ve Nietzsche’de Değerlere Göre Düşünme (N. Çiçek, Trans.). (2023). Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 143-149.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.