BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 88 - 100, 26.03.2014
https://doi.org/10.21031/epod.12851

Öz

The aim of this study is to determine the candidate teachers’ preferences of social activities in accordance with their opinions with the scaling method of pair wise comparison and compare the results according to the universities they graduate, their type of scores in University Entrance Exam and their genders. In the 20122013 educational year, the Social Activity Preference Scale, prepared in accordance with this aim, has been conducted to 174 voluntary candidate teachers from the Science Teaching, Primary School Teaching, Turkish Teaching, Social Sciences Teaching, Art Teaching, Music Teaching and Psychological Counseling and Guidance departments of Niğde University Faculty of Education and 201 voluntary candidate teachers from the Science Teaching, Elementary Mathematics Teaching and Turkish Teaching departments of Bülent Ecevit University. As a result of the scaling, it has been determined that there is a consistency between the preferences of the candidate teachers from the two universities. When compared according to the types of University Entrance Exam scores, the preferences of the candidate teachers with the scores of numeric, verbal and equally weighted exams are consistent, while the candidate teachers who are accepted to university according to the scores of talent exam have different preferences of social activities. When compared according to the genders, the preferences of the candidate teachers it has been determined that the most and least preferred social activities of the two genders are the same but the preferences of the other activities are changeable.

Kaynakça

  • Akgeyik, T. (2007). Pozitif kurumsal kültürü geliştirmede işyerinde sosyal aktivite uygulamalari. İktisat Fakültesi Mecmuası. 56 (2). 55-94.
  • Albayrak, A. ve Gelbal, S. (2012). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarından elde edilen ölçek değerlerinin tutarlığının karşılaştırılması. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012. İstanbul.
  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Arık, R. S. ve Kutlu, Ö. (2013). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme alanı yeterliklerinin yargıcı kararlarına dayalı ölçeklenmesi [Scaling primary school teachers' competence based on judgmental decisions in the field of measurement and evaluation]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 3 (2), 163–196.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, T. (2000). Sosyoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (sbs) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2 (2), 200-209.
  • Binbaşıoğlu, C. (1982). Eğitim psikolojisi, Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
  • Bülbül, T. and Acar, M. (2012). A pair-wise scaling study on the missions of education supervisors in turkey. International Journal of Human Sciences, 9 (2), 623-640.
  • Crocker, L. and Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Florida: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Ekinci, A., Bindak , R. ve Yıldırım, C. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki sorunlarına empatik yaklaşımlarının ikili karşılaştırmalar metodu ile incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (3), 759-776.
  • Fidan, N. Ve Erden M. (1986). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Goffee, R. And Gareth, J (2003) Kurum Kültürü. (Çev.: K. Kutmandu). İstanbul: Medicat Kitapları.
  • Güler, N. and Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 627-639.
  • Kağıtçıbaşı, Ç.(2010). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınları
  • Kan, A. (2008). Yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 186-194.
  • Kara, Y.ve Gelbal, S. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Başarılarını Etkileyen Özelliklerin Tam Sıralama Halinde İkili Karşılaştırmalar Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(1), 33-51
  • Nartgün, Z, (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin önem düzeyinin ikili karşılaştırmalarla ölçeklenmesi, A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 161- 176.
  • Ozankaya, Ö. (1991). Toplumbilim. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Öğretmen, T. (2008). Alan tercih envanteri: ölçeklenmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 507-522.
  • Ömür, S. (2009). Dereceli puanlama anahtarıyla, genel izlenimle ve ikili karşılaştırmalar yöntemiyle yapılan değerlendirmelerin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Özer, Y. & Acar, M. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40), 89-101.
  • Öztürk, N., Özdemir, S. & Gelbal, S. (2011). İki farklı ölçekleme yaklaşımından elde edilen ölçek değerleri tutarlılığının incelenmesi. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 8-10 Eylül 2011. Burdur.
  • Pekince, H. (2012). Ergenlerin saldırganlık düzeyleri ile sosyal aktivitelere katılımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseklisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Seçgin, H. (1996). Ortaöğretim kurumlarinda eğitsel kol çalışmalarının boş zaman değerlendirmesine katkıları: İzmir örneği. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Şahan, H.( 2007). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Turgut M.F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.

Öğretmen Adaylarının Sosyal Aktivite Tercihlerinin İkili Karşılaştırmalı Ölçekleme Yöntemiyle Belirlenmesi

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 88 - 100, 26.03.2014
https://doi.org/10.21031/epod.12851

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının tercih ettikleri sosyal aktivitelerin öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda ikili karşılaştırmalı ölçekleme yöntemiyle belirlenmesi ve elde edilen ölçek değerlerinin öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü üniversiteye, üniversiteye giriş puan türüne ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan Sosyal Aktivite Tercih Ölçeği, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi, Sınıf Öğretmenliği, Türkçe, Sosyal Bilgiler, Resim ve Müzik Eğitimi ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümlerinde öğrenim gören 174 ile Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi,  İlköğretim Matematik ve Türkçe Eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 201 olmak üzere toplam 375 gönüllü öğretmen adayına uygulanmıştır. Yapılan ölçekleme sonucunda, her iki üniversitedeki öğretmen adaylarının sosyal aktivite tercihleri arasında uyum olduğu belirlenmiştir. Puan türüne göre sosyal aktivite tercihleri karşılaştırıldığında sayısal, eşit ağırlık ve sözel puan türüne göre üniversiteye giren öğretmen adaylarının tercihleri arasında uyum olduğu fakat yetenek puan türüne göre üniversiteye girenlerin sosyal aktivite tercihlerinde diğer puan türlerine göre farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının sosyal aktivite tercihleri cinsiyetlerine göre karşılaştırıldığında ise kadın ve erkek öğretmen adaylarının en az ve en çok tercih ettikleri aktivitelerin aynı olduğu fakat diğer aktivite tercihleri arasında farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgeyik, T. (2007). Pozitif kurumsal kültürü geliştirmede işyerinde sosyal aktivite uygulamalari. İktisat Fakültesi Mecmuası. 56 (2). 55-94.
  • Albayrak, A. ve Gelbal, S. (2012). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarından elde edilen ölçek değerlerinin tutarlığının karşılaştırılması. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012. İstanbul.
  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Arık, R. S. ve Kutlu, Ö. (2013). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme alanı yeterliklerinin yargıcı kararlarına dayalı ölçeklenmesi [Scaling primary school teachers' competence based on judgmental decisions in the field of measurement and evaluation]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 3 (2), 163–196.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, T. (2000). Sosyoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (sbs) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2 (2), 200-209.
  • Binbaşıoğlu, C. (1982). Eğitim psikolojisi, Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
  • Bülbül, T. and Acar, M. (2012). A pair-wise scaling study on the missions of education supervisors in turkey. International Journal of Human Sciences, 9 (2), 623-640.
  • Crocker, L. and Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Florida: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Ekinci, A., Bindak , R. ve Yıldırım, C. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki sorunlarına empatik yaklaşımlarının ikili karşılaştırmalar metodu ile incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (3), 759-776.
  • Fidan, N. Ve Erden M. (1986). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Goffee, R. And Gareth, J (2003) Kurum Kültürü. (Çev.: K. Kutmandu). İstanbul: Medicat Kitapları.
  • Güler, N. and Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 627-639.
  • Kağıtçıbaşı, Ç.(2010). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınları
  • Kan, A. (2008). Yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 186-194.
  • Kara, Y.ve Gelbal, S. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Başarılarını Etkileyen Özelliklerin Tam Sıralama Halinde İkili Karşılaştırmalar Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(1), 33-51
  • Nartgün, Z, (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin önem düzeyinin ikili karşılaştırmalarla ölçeklenmesi, A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 161- 176.
  • Ozankaya, Ö. (1991). Toplumbilim. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Öğretmen, T. (2008). Alan tercih envanteri: ölçeklenmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 507-522.
  • Ömür, S. (2009). Dereceli puanlama anahtarıyla, genel izlenimle ve ikili karşılaştırmalar yöntemiyle yapılan değerlendirmelerin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Özer, Y. & Acar, M. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40), 89-101.
  • Öztürk, N., Özdemir, S. & Gelbal, S. (2011). İki farklı ölçekleme yaklaşımından elde edilen ölçek değerleri tutarlılığının incelenmesi. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 8-10 Eylül 2011. Burdur.
  • Pekince, H. (2012). Ergenlerin saldırganlık düzeyleri ile sosyal aktivitelere katılımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseklisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Seçgin, H. (1996). Ortaöğretim kurumlarinda eğitsel kol çalışmalarının boş zaman değerlendirmesine katkıları: İzmir örneği. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Şahan, H.( 2007). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Turgut M.F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Polat

Hamdi Göksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, B., & Göksel, H. (2014). Öğretmen Adaylarının Sosyal Aktivite Tercihlerinin İkili Karşılaştırmalı Ölçekleme Yöntemiyle Belirlenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(1), 88-100. https://doi.org/10.21031/epod.12851