Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ürün Yerleştirme Uygulamasının Hukuki Boyutu: ABD, Avrupa Ülkeleri Ve Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2016, Cilt: 30 Sayı: 40, 93 - 119, 01.09.2016

Öz

Ürün yerleştirme
uygulaması değişen reklamcılık anlayışı içinde hızla tercih edilen türlerden
biri olarak dikkat çekmektedir. Özellikle televizyon izleyicilerinin klasik
reklam kuşaklarından sıkılmaları reklamverenleri ve reklamcılık sektörü
profesyonellerini yeni arayışlara yönlendirmiştir. Programın, dizinin ya da
filmin içine doğal bir şekilde entegre edilen ürün ya da marka izleyiciyi
rahatsız etmemektedir. Aynı zamanda marka ya da ürün ile izleyiciyi arasında
duygusal bir bağ kurabilmek de mümkün hale gelmektedir. Bu durum reklamverenler
için marka imajını ve bilinirliğini güçlendirme adına önemli bir platform
oluşturmaktadır. Tüm bu unsurlar günümüzde ürün yerleştirme uygulamasının
artarak tercih edilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, ürün yerleştirme
uygulamasının ABD, Avrupa ülkeleri ve Türkiye’de yasa ve yönetmelikler
çerçevesinde nasıl yürütüldüğü ortaya koymaktır. Bu amaçla ABD, bazı Avrupa
ülkeleri ve Türkiye’deki mevcut yasa ve yönetmelikler incelenmiş, uygulamaya
yönelik örnekler açıklanmış ve ülkeler arasında kıyaslamalar yapılmıştır.

Kaynakça

  • Al-Kadi, Tara. “Product Placement: A Booming Industry in Search of Appropriate Regulation”, Journal of Marketing Research & Case Studies, Vol. 2013, p.1- 13.
  • Arslan, Eylem, Hollywood A.Ş. Sunar: Ürün Yerleştirme, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul 2011
  • Ateşalp, Selin T. ve T. Babacan. “Ürün Yerleştirme ve Editoryal İçerik ile İlgili Artan Kaygılar: Türkiye’de Televizyon Draması Sektörü Örneği”, Galatasaray Üniversitesi İlet-ş-im Dergisi, Sayı 21, 2014, s. 51-78.
  • Aziz, Aysel, Radyo Yayıncılığı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2002
  • Balasubramanian, S. . “Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues”, Journal of Advertising, Vol. 23, No. 4, 1994, p.29-46.
  • Can, Mustafa. “Yeni Tüketici Kanunu ve ABD Hukukunda Tüketici Koruma (Consumer Protection) Düzenlemeleri”, Mevzuat Dergisi, Sayı:71, Kasım 2003. http://www.mevzuatdergisi.com/ (Erişim Tarihi: Ağustos 2015).
  • Code of Federal Regulations. http://www.ecfr.gov/cgi-bin/ECFR?page=browse (Erişim Tarihi: 08.08. 2015).
  • CSA. LES Communıcatıons Commercıales, Le Placement de Produit, 2010, http://www.csa.fr/en/Television/Le-suivi- desprogrammes/Lescommunicatio ns-commerciales/Le-placement-de- produit, (Erişim Tarihi, 10.08.2015)
  • ERMA. A California Non-profit Corporation, 2005, http://erma.org/about- erma/erma-by-laws/, (Erişim Tarihi, 08.09.2015)
  • http://4.bp.blogspot.com/Pop463loQio/T_syze_s9ZI/AAAAAAAAASI/l_owY0R dVZE/s1600/images-3.jpeg, (Erişim Tarihi, 05.07.2015)
  • http://www.connectedvivaki.com. Günden Kalanlar: II. Reklam Sempozyumu – Ürün Yerleştirme, 2011 (Erişim Tarihi, 21.08.2015)
  • Karrh, J. A., Katherine T. F. ve Coy C. “Audience Attitudes Towards Brand (Product) Placement: Singapore and The United States”, International Journal of Advertising The Review of Marketing Communications, 20:1, 2001, p. 3-24.
  • Kars, Y.E. (2011), “Ticari İletişim ve Avrupa Birliği Ülkelerindeki Uygulamaları”, T.C.Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara, 2011 (Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi)
  • Lewczak, J. ve A. DiGiovanni. ““Enhanced” FCC Regulation of Product Placement Would Breach Free Speech Rights”, Legal Backgrounder, Vol.25, No.11, April 9, 2010, p. 1-4.
  • Morris, James. “How Europen Media Companies Are Dealing With Product Placement”, 2011, http://adage.com/article/global-news/european-media- companies-dealing-product-placement/228121/ (Erişim Tarihi: 22.08. 2015)
  • Pekman Cem, S.T. Gül. “Product Placement in Late Turkish Cinema”, 2008, http://cim.anadolu.edu.tr/pdf/2008/2008_393-400.pdf, (Erişim Tarihi 08.08. 2015) Reklamazzi.
  • Ürün Yerleştirmenin Önemi Anlatıldı, 2014,
  • http://www.reklamazzi.com /urun-yerlestirmenin-onemi-anlatildi
  • htm, (Erişim Tarihi, 18.08.2015)
  • SonDakika.com. 2. Uluslararası Ürün Yerleştirme Sempozyumu,2014, http://www. sondakika.com/haber/haber-2-uluslararasi-urun-yerlestirme- sempozyumu-5555764/, (Erişim Tarihi, 18.08.2015)
  • Ünal, G.T., Sinemada Ürün Yerleştirme 2000-2007 Yılları Arasında “Academy Of Motion Picture Arts and Sciences” En İyi Film Ödülünü Almış Filmlerin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2008 (Yayınlanmamış Doktora Tezi)
  • The National Archives. Written Ministerial Statement on Television ProductPlacement, 2010, http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/http:/www.culture.gov.uk/re ference_library/minister_speeches/6624.aspx, (Erişim Tarihi, 09.08.2015)
  • Wet-en Regelgeving. Mediawet 2008, http://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/ Hoofdstuk3/Titel32/Afdeling323a/Artikel319b/geldigheidsdatum_,(Erişi m Tarihi, 20.08.2015)
  • Yılı Ürün Entegrasyon Raporu, 2015. http://www.connectedvivaki.com/2014-yili-urun-entegrasyon-raporu-2/ (Erişim tarihi: 08.08. 2015)
  • Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun   

Legal Dimension Of Product Placement: An Evaluation On The U.S., EU Countries And Turkey

Yıl 2016, Cilt: 30 Sayı: 40, 93 - 119, 01.09.2016

Öz

Product placement is drawing attention as one of the mostly preferred types in today’s advertisement approach. Specifically the reluctance of viewers to watch regular advertisements directed ads makers and sector professionals towards new pursuits. Viewers are not disturbed with the products or brands integrated naturally into a programme, serial or film. At the same time, it becomes even possible to establish an emotional connection between the viewers and product or brand. This creates an important platform to promote brand image and recognition for advertisers. All these ensure that product placement is increasingly more preferred today. The study aims to clarify how the practice of product placement is maintained in accordance with relevant laws and regulations in the U.S., EU Countries and Turkey. To this end, current regulations and legal structures in the U.S. some European countries and Turkey are analyzed, along with some practical illustrations and comparisons between countries.

Kaynakça

  • Al-Kadi, Tara. “Product Placement: A Booming Industry in Search of Appropriate Regulation”, Journal of Marketing Research & Case Studies, Vol. 2013, p.1- 13.
  • Arslan, Eylem, Hollywood A.Ş. Sunar: Ürün Yerleştirme, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul 2011
  • Ateşalp, Selin T. ve T. Babacan. “Ürün Yerleştirme ve Editoryal İçerik ile İlgili Artan Kaygılar: Türkiye’de Televizyon Draması Sektörü Örneği”, Galatasaray Üniversitesi İlet-ş-im Dergisi, Sayı 21, 2014, s. 51-78.
  • Aziz, Aysel, Radyo Yayıncılığı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2002
  • Balasubramanian, S. . “Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues”, Journal of Advertising, Vol. 23, No. 4, 1994, p.29-46.
  • Can, Mustafa. “Yeni Tüketici Kanunu ve ABD Hukukunda Tüketici Koruma (Consumer Protection) Düzenlemeleri”, Mevzuat Dergisi, Sayı:71, Kasım 2003. http://www.mevzuatdergisi.com/ (Erişim Tarihi: Ağustos 2015).
  • Code of Federal Regulations. http://www.ecfr.gov/cgi-bin/ECFR?page=browse (Erişim Tarihi: 08.08. 2015).
  • CSA. LES Communıcatıons Commercıales, Le Placement de Produit, 2010, http://www.csa.fr/en/Television/Le-suivi- desprogrammes/Lescommunicatio ns-commerciales/Le-placement-de- produit, (Erişim Tarihi, 10.08.2015)
  • ERMA. A California Non-profit Corporation, 2005, http://erma.org/about- erma/erma-by-laws/, (Erişim Tarihi, 08.09.2015)
  • http://4.bp.blogspot.com/Pop463loQio/T_syze_s9ZI/AAAAAAAAASI/l_owY0R dVZE/s1600/images-3.jpeg, (Erişim Tarihi, 05.07.2015)
  • http://www.connectedvivaki.com. Günden Kalanlar: II. Reklam Sempozyumu – Ürün Yerleştirme, 2011 (Erişim Tarihi, 21.08.2015)
  • Karrh, J. A., Katherine T. F. ve Coy C. “Audience Attitudes Towards Brand (Product) Placement: Singapore and The United States”, International Journal of Advertising The Review of Marketing Communications, 20:1, 2001, p. 3-24.
  • Kars, Y.E. (2011), “Ticari İletişim ve Avrupa Birliği Ülkelerindeki Uygulamaları”, T.C.Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara, 2011 (Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi)
  • Lewczak, J. ve A. DiGiovanni. ““Enhanced” FCC Regulation of Product Placement Would Breach Free Speech Rights”, Legal Backgrounder, Vol.25, No.11, April 9, 2010, p. 1-4.
  • Morris, James. “How Europen Media Companies Are Dealing With Product Placement”, 2011, http://adage.com/article/global-news/european-media- companies-dealing-product-placement/228121/ (Erişim Tarihi: 22.08. 2015)
  • Pekman Cem, S.T. Gül. “Product Placement in Late Turkish Cinema”, 2008, http://cim.anadolu.edu.tr/pdf/2008/2008_393-400.pdf, (Erişim Tarihi 08.08. 2015) Reklamazzi.
  • Ürün Yerleştirmenin Önemi Anlatıldı, 2014,
  • http://www.reklamazzi.com /urun-yerlestirmenin-onemi-anlatildi
  • htm, (Erişim Tarihi, 18.08.2015)
  • SonDakika.com. 2. Uluslararası Ürün Yerleştirme Sempozyumu,2014, http://www. sondakika.com/haber/haber-2-uluslararasi-urun-yerlestirme- sempozyumu-5555764/, (Erişim Tarihi, 18.08.2015)
  • Ünal, G.T., Sinemada Ürün Yerleştirme 2000-2007 Yılları Arasında “Academy Of Motion Picture Arts and Sciences” En İyi Film Ödülünü Almış Filmlerin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2008 (Yayınlanmamış Doktora Tezi)
  • The National Archives. Written Ministerial Statement on Television ProductPlacement, 2010, http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/http:/www.culture.gov.uk/re ference_library/minister_speeches/6624.aspx, (Erişim Tarihi, 09.08.2015)
  • Wet-en Regelgeving. Mediawet 2008, http://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/ Hoofdstuk3/Titel32/Afdeling323a/Artikel319b/geldigheidsdatum_,(Erişi m Tarihi, 20.08.2015)
  • Yılı Ürün Entegrasyon Raporu, 2015. http://www.connectedvivaki.com/2014-yili-urun-entegrasyon-raporu-2/ (Erişim tarihi: 08.08. 2015)
  • Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun   
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Fikret Yazıcı

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 30 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Yazıcı, F. (2016). Ürün Yerleştirme Uygulamasının Hukuki Boyutu: ABD, Avrupa Ülkeleri Ve Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(40), 93-119.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.