Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Spor Liselerine Yönelme ve Tercih Nedenlerinin Belirlenerek Seçili Değişkenler Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 10 - 21, 24.09.2018
https://doi.org/10.31680/gaunjss.427163

Öz

Bu
çalışma ile öğrencilerinin spor liselerine yönelme ve tercih nedenlerinin
belirlenerek, seçili değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu
amaçla 11 spor lisesinde öğrenim gören 1063 öğrenci çalışmamıza gönüllü olarak
katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Karapınar (2007) tarafından geliştirilen
“Spor Liselerini Tercih Nedenleri ve Mesleki Beklenti Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler SPSS Windows 22.0 paket programı ile analiz
edilmiştir.  Verilerin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler (Aritmetik ortalama ve
standart sapma, frekans yüzde değerleri) kullanılmıştır. Bağımsız gruplar t
testi ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin
spor liselerine yönelmelerini sağlayan en önemli etkenler; spora olan ilgileri
ve beden eğitimi öğretmenleridir.
  Öğrencilerin
spor liselerini tercih etme nedenleri incelendiğinde; öğrencilerin sporu meslek
haline getirmek ve en çok başarılı olabilecekleri okul olduğu için spor
liselerini tercih ettiklerini
ifade etmişlerdir. Spor lisesine
yönelmede; aile, arkadaş çevresi beden eğitimi öğretmeni, antrenör, medyadaki
spora ilişkin programlar ve yayınlar, sosyal çevre etkili olmuştur
maddelerinde, kadın ile erkek öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir fark bulunmuştur (p<0.05). Spor lisesini, branşımda kendimi daha iyi
geliştirebileceğimi düşündüğüm için, iyi bir spor eğitimi alabilmek için,  spor etkinliklerine daha çok katılacağımı
düşündüğüm için, ortaöğretimde aldığım spor eğitiminin üniversite eğitimim
açısından da faydalı olacağına inandığım için, tercih ettim maddelerinde kadın
ve erkek öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. “Beden
eğitimi öğretmeni ve medyadaki spora ilişkin programlar ve yayınlar” ve “Diğer
alanlarda başarısız olunduğu için spor lisesini tercih ettim” maddelerinde
pansiyon ve ailesinin yanında ikamet eden öğrenciler arasında istatistiksel
olarak anlamlı fark bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altındaş, ME. (2009). Türkiye’de açılan spor liselerinin amaç hedef ve beklentilerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Çoban, B. (2006). Spor lisesi öğrencilerinin tercih ettikleri alana ilişkin tutum ve beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 172(Güz), 322-334.
  • Görmez, G. (2009). Türkiye’deki spor liselerinde bulunan öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin spor liselerini algılayış biçimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karapınar, Y. (2007). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okula giriş nedenleri ve mesleki beklentilerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor Lisesi İle Diğer Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bazı Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması: Trabzon İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • MEB Mevzuat Bankası (2010). Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/27260_0.html. Erişim Tarihi: 01/10/2017.
  • MEB (2007): Spor Liseleri Yönetmeliği. Madde 6. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25714_1.html. Erişim Tarihi: 01/10/2017.
  • Metsa-Tokila, T. (2002). Combining Competitive Sports and Education: How Top-Level Sport Became Part of The School System in the Soviet Union, Sweden and Finland. European Physical Education Review, 8(3), 196-206.
  • Nar, A. (2007). Spor Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula Giriş Nedenleri ve Mesleki Beklentilerinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Oakley, B. & Green, M. (2001). The Production of Olympic Champions: international perspectives of elite sport development systems. European Journal for Sport Management, 8 (Special Issue), 83-105.
  • Okudan, B. (2011). Spor liselerinde okuyan öğrencilerin profillerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Pepe, K. (2003). Spor Alanında Öğrenci Yetiştiren Ortaöğretim Kurumlarındaki Uygulamaların Değerlendirilmesi (Ankara İl Örneği). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Pepe, K., Bozkurt, İ. (2006). Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulamalarının Nitelikli Bireylerin Seçimi ve Yetiştirilmesi Açısından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 497-506.
  • Radtke, S., Coalter, F. (2007): Sports Schools: An International Review Report to the Scottish Institute of Sport Foundation. Department of Sports Studies University of Stirling..
  • Riordan, J. (1993). Rewriting Soviet Sports History, Journal of Sports History, 20(3), 247–58.
  • Way, R., Repp, C., Brennan, T. (2010). Sport Schools in Canada: The Future is Here. Canadian Sport Centre. Vancouver: Canadian Sport Centre Pacifiz.
  • Yılmaz, T., Demir, H. (2008). Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulaması (Eskişehir-Sivas Örneği). S.Ü.BES Bilim Dergisi, 10(3), 28-35.
  • url-1-http://www.dosb.de/en/organisation/wir-ueber-uns/dosb-profile/ (01/08/2017)
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 10 - 21, 24.09.2018
https://doi.org/10.31680/gaunjss.427163

Öz

Kaynakça

  • Altındaş, ME. (2009). Türkiye’de açılan spor liselerinin amaç hedef ve beklentilerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Çoban, B. (2006). Spor lisesi öğrencilerinin tercih ettikleri alana ilişkin tutum ve beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 172(Güz), 322-334.
  • Görmez, G. (2009). Türkiye’deki spor liselerinde bulunan öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin spor liselerini algılayış biçimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karapınar, Y. (2007). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okula giriş nedenleri ve mesleki beklentilerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor Lisesi İle Diğer Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bazı Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması: Trabzon İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • MEB Mevzuat Bankası (2010). Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/27260_0.html. Erişim Tarihi: 01/10/2017.
  • MEB (2007): Spor Liseleri Yönetmeliği. Madde 6. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25714_1.html. Erişim Tarihi: 01/10/2017.
  • Metsa-Tokila, T. (2002). Combining Competitive Sports and Education: How Top-Level Sport Became Part of The School System in the Soviet Union, Sweden and Finland. European Physical Education Review, 8(3), 196-206.
  • Nar, A. (2007). Spor Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula Giriş Nedenleri ve Mesleki Beklentilerinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Oakley, B. & Green, M. (2001). The Production of Olympic Champions: international perspectives of elite sport development systems. European Journal for Sport Management, 8 (Special Issue), 83-105.
  • Okudan, B. (2011). Spor liselerinde okuyan öğrencilerin profillerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Pepe, K. (2003). Spor Alanında Öğrenci Yetiştiren Ortaöğretim Kurumlarındaki Uygulamaların Değerlendirilmesi (Ankara İl Örneği). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Pepe, K., Bozkurt, İ. (2006). Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulamalarının Nitelikli Bireylerin Seçimi ve Yetiştirilmesi Açısından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 497-506.
  • Radtke, S., Coalter, F. (2007): Sports Schools: An International Review Report to the Scottish Institute of Sport Foundation. Department of Sports Studies University of Stirling..
  • Riordan, J. (1993). Rewriting Soviet Sports History, Journal of Sports History, 20(3), 247–58.
  • Way, R., Repp, C., Brennan, T. (2010). Sport Schools in Canada: The Future is Here. Canadian Sport Centre. Vancouver: Canadian Sport Centre Pacifiz.
  • Yılmaz, T., Demir, H. (2008). Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulaması (Eskişehir-Sivas Örneği). S.Ü.BES Bilim Dergisi, 10(3), 28-35.
  • url-1-http://www.dosb.de/en/organisation/wir-ueber-uns/dosb-profile/ (01/08/2017)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Mehmet Öçalan

Ekrem Boyalı Bu kişi benim

Murat Ergin

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öçalan, M., Boyalı, E., & Ergin, M. (2018). Öğrencilerin Spor Liselerine Yönelme ve Tercih Nedenlerinin Belirlenerek Seçili Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 10-21. https://doi.org/10.31680/gaunjss.427163

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.