BibTex RIS Kaynak Göster

Märchen und Megalithreligion

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 13, 215 - 226, 01.09.2013

Öz

Kaynakça

  • Ayrıntıların çoğu için 1950 yılında yayınlanan “Masallar ve Gnosis” adlı kitabımdan istifade edilmiştir. Makalenin birinci bölümü mevcut haliyle Universitas’ta 6. Sayıda 1949 yılında yayımlanmıştır. Literatürden taranan kaynak eserler aşağıdaki gibi sıralanabilir:
  • BERENDSOHN, W.A. (1922), Grundformen volkstümlicher Erzählerkunst *Popüler Anlatı Sanatının Temel Formları+, Hamburg.
  • EBERHARD, W. ( 1937), Typen chinesischer Volksmärchen *Çin Halk Masalı Türleri+, Helsinki.
  • EBERHARD, W. (1941), Volksmärchen aus Südostchina *Güneydoğu Çin Halk Masalları+, Helsinki.
  • ERLER, A. (1942), Der Hochsitz in der deutschen Rechtsgeschichte [Alman Hukuk Tarihinde Yüksek Koltuk], Paideuma I.
  • HEINE-GELDERN, R. von (1928), Die Megalithen Südostasiens und ihre Bedeutung für die klärung der Megalithenfrage in Europe und Polynesien *Güneydoğu Asya Megalitleri ve Bunların Avrupa ve Polinezya Megalit Sorununun Aydınlatılmasındaki Önemi+, Anthropos 23.
  • JENSEN, AD. E. (1948), Das religiöse Weltbild einer frühen Kultur [Bir Erken Dönem Kültüründe Dinî Dünya Görüşü+, Stuttgart.
  • KERÉNYI, K. (1942), Mythologie und Gnosis [Mitoloji ve Gnosis], Zürich.
  • LUTHI M. (1947), Das europäische Volksmärchen *Avrupa Halk Masalları+, Bern. PREUSCHEN, E. (1904), Zwei gnostische Hymnen *İki Gnostik İlahi+, Gießen.
  • REITZENSTEIN, R. (1920), Die hellenistischen Mysterienreligionen [Helenistik Dönemde Mistik İnançlar+, Leipzig.
  • SCHÄRER, H. (1946), Die Gottesidee der Ngadju-Dajak in Süd-Borneo *Güney Borneo’da Tanrı Ngadju-Dajak Fikri], Leiden.
  • SUITS, H. (1911), Jenseitsmotive im deutschen Volksmärchen *Alman Halk Masallarında Aşkın Motif], Leipzig.
  • SYDOW, C.W. von (1941), Vära Folksagor [Masal Gibi], Stockholm. SYDOW, C.W. von (1948), “Märchenforschung und Philologie” *Masal Araştırmaları ve Filoloji+, Universitas, Sayı 9.
  • WEISWEILER, J. (1948), Das altorientalische Gottkönigtum und die Indogermanen *Eski Doğu’nun Cennet Krallığı ve Hint-Avrupalılar+, Paideuma III.
  • WETZSTEIN, J. (1873), Die syrische Dreschtafel [Süryani Harman Tabletleri], Zeitschrift für Ethnologie V. WUNSCHE, A. (1906), Salomons Thron *Süleyman’ın Tahtı+, Leipzig

Masal ve Megalitik Taş İnancı

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 13, 215 - 226, 01.09.2013

Öz

1 Yunanca bir kelime olan Hierosgamos, kutsal birleşme, izdivaç veya evlilik anlamına gelmekte ve çok tanrılı dinlerin ritüelleri içerisinde bu motif sıklıkla yer almaktadır. Pagan kültürlerdeki anlamıyla kutsal evlilik bâtıni esrime yoluyla tanrısallaşma ve bu sayede evrensel bilgiye ulaşmayı anlatmaktadır. Aynı zamanda bu terim, tanrıça ile evlilik sayesinde yönetim erki kazanma ve iktidar nesnesi anlamlarına da gelmektedir [RGS]. 2 Neolitik çağ ya da Cilalı Taş Devri (Yeni Taş Çağı). Arkeolojik verilere göre bu devrimin ilk defa Ortadoğu’da M.Ö. 8000-5000 yılları arasında uzun süren buzul çağını müteakip ortaya çıktığına dair görüşler öne sürülmektedir. Bu dönemde insanların yerleşik hayata geçişine dair izler (ilk köylerin kurulması, tahıl üretiminin başlaması, hayvanların evcilleştirilmesi, ticari hayatın başlaması, çanak ve çömlek yapımı gibi) görülmektedir (www.wikipedia.org,16.04.2013) [RGS]. 3 Megalit kelimesi Yunanca megas (büyük) ve lithos (taş) adlı iki kelimeden türetilmiştir. Terim anlamı ise, “bir yapı veya anıt oluşturmak amacıyla kullanılan büyük taş”tır. Megalitik ise, bu tür taşlardan yapılmış anlamını taşımaktadır. Menhir, Tümülüs, Dolmen veya Kromlek gibi yapılar megalitik yapılar olarak bilinmektedir (www.wikipedi.org,16.04.2013) [RGS]. 4 “Sezgi veya tefekkür yoluyla edinilebilen bilgi” anlamındaki gnosis sözcüğünden türeyen Gnostisizm, mathesis (öğrenim bilgisi) ve pathesis (çile bilgisi) adı verilen diğer iki bilgi türünden farklıdır ve literatürde “kurtuluş bilgisi” olarak tanımlanmaktadır. Antik Mısır, Antik Yunan (Platon, Pisagor) ezoterik düşünceleri ile Zerdüşt, İbrani ve Doğu geleneklerini, Hristiyanlığı eklektik (seçmecilik) bir tavırla sentezleyen mistik bir akım ve felsefedir (www.wikipedia.org,16.04.2013) [RGS]

Kaynakça

  • Ayrıntıların çoğu için 1950 yılında yayınlanan “Masallar ve Gnosis” adlı kitabımdan istifade edilmiştir. Makalenin birinci bölümü mevcut haliyle Universitas’ta 6. Sayıda 1949 yılında yayımlanmıştır. Literatürden taranan kaynak eserler aşağıdaki gibi sıralanabilir:
  • BERENDSOHN, W.A. (1922), Grundformen volkstümlicher Erzählerkunst *Popüler Anlatı Sanatının Temel Formları+, Hamburg.
  • EBERHARD, W. ( 1937), Typen chinesischer Volksmärchen *Çin Halk Masalı Türleri+, Helsinki.
  • EBERHARD, W. (1941), Volksmärchen aus Südostchina *Güneydoğu Çin Halk Masalları+, Helsinki.
  • ERLER, A. (1942), Der Hochsitz in der deutschen Rechtsgeschichte [Alman Hukuk Tarihinde Yüksek Koltuk], Paideuma I.
  • HEINE-GELDERN, R. von (1928), Die Megalithen Südostasiens und ihre Bedeutung für die klärung der Megalithenfrage in Europe und Polynesien *Güneydoğu Asya Megalitleri ve Bunların Avrupa ve Polinezya Megalit Sorununun Aydınlatılmasındaki Önemi+, Anthropos 23.
  • JENSEN, AD. E. (1948), Das religiöse Weltbild einer frühen Kultur [Bir Erken Dönem Kültüründe Dinî Dünya Görüşü+, Stuttgart.
  • KERÉNYI, K. (1942), Mythologie und Gnosis [Mitoloji ve Gnosis], Zürich.
  • LUTHI M. (1947), Das europäische Volksmärchen *Avrupa Halk Masalları+, Bern. PREUSCHEN, E. (1904), Zwei gnostische Hymnen *İki Gnostik İlahi+, Gießen.
  • REITZENSTEIN, R. (1920), Die hellenistischen Mysterienreligionen [Helenistik Dönemde Mistik İnançlar+, Leipzig.
  • SCHÄRER, H. (1946), Die Gottesidee der Ngadju-Dajak in Süd-Borneo *Güney Borneo’da Tanrı Ngadju-Dajak Fikri], Leiden.
  • SUITS, H. (1911), Jenseitsmotive im deutschen Volksmärchen *Alman Halk Masallarında Aşkın Motif], Leipzig.
  • SYDOW, C.W. von (1941), Vära Folksagor [Masal Gibi], Stockholm. SYDOW, C.W. von (1948), “Märchenforschung und Philologie” *Masal Araştırmaları ve Filoloji+, Universitas, Sayı 9.
  • WEISWEILER, J. (1948), Das altorientalische Gottkönigtum und die Indogermanen *Eski Doğu’nun Cennet Krallığı ve Hint-Avrupalılar+, Paideuma III.
  • WETZSTEIN, J. (1873), Die syrische Dreschtafel [Süryani Harman Tabletleri], Zeitschrift für Ethnologie V. WUNSCHE, A. (1906), Salomons Thron *Süleyman’ın Tahtı+, Leipzig
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Otto Hunt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Hunt, O. (2013). Masal ve Megalitik Taş İnancı. Gazi Türkiyat, 1(13), 215-226.

Açık Erişim Politikası