Bu çalışmada, Braille (kabartma) yazıya yönelik tutumları ölçmek amacıyla
kullanılabilecek bir ölçü aracının geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu hedef
doğrultusunda, araştırmacılar tarafından sistematik bir işlem süreci takip
edilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar
döneminde eğitim fakültelerinin özel eğitim bölümlerinde lisans öğrenimi gören
üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Bu kapsamda, hazırlanan ölçek toplam 567
öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen ölçek verileri random olarak
ikiye ayrılarak bir grup üzerinde (n=273) açımlayıcı faktör analizi, diğer grup üzerinde (n=294) ise doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi
sonucunda, üç faktör (ilgi ve istek, öğrenme, inanç) ve 18 maddeden oluşan bir
yapı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bu yapının geçerliği, doğrulayıcı faktör
analizi ile test edilmiş ve ölçeğin kabul edilebilir düzeyde uyum indeks
değerlerine sahip olduğu görülmüştür. Ölçeğin tamamından elde edilen Crombach
Alfa güvenirlik (iç tutarlık) katsayısı .89 olarak tespit edilmiştir. Faktörlere
ait güvenirlik katsayıları ise .71 ile .83 arasında
değişmiştir. Elde edilen bulgular, ölçeğin Braille yazıya yönelik tutumları
ölçmek için geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 1 |