Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analogy Method in Pre-School Science Education and to What Extend Analogy Takes Part in Preschool Education Programs

Yıl 2016, Cilt: 2016 Sayı: 6, 48 - 61, 30.04.2016

Öz

The
educational activities that have been carried out in pre-school institutions
where the children first start to have a regular education, are done in the
frame of pre-school education programs. In science education that takes place
in pre-school education program, one of the education methods, strategies and
techniques that facilitate learning in science education and give it a meaning
and play an important part in the abilities of problem solving, creativity and
communication, play a significant role in especially transfering the abstract
information to the children by materializing it, is analogies. In this
research, it is aimed to evaluate the analogy method in pre-school science education
and to what extend analogy method is included in pre-school education programs.
Analogy method and how much place the analogy method takes in 1994, 2002, 2006
and 2013 pre-school programs of Ministry of National Education, have been
analyzed through document analysis method. As a result of the research, it has
been found out that, analogy method which helps learning especially the
abstract concepts, cases and phenomenons in science education, is not included
enough in activity samples in pre-school education programs and methods and
techniques used in those programs.

Kaynakça

  • AKMAN, B. (2002). “Okul Öncesi Dönemde Matematik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, s.244-248. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200223BERR%C4%B0N%20AKMAN.pdf adresinden 25 Haziran 2015 tarihinde alınmıştır.
  • AKTAŞ ARNAS, Y. (2011). Dramada Ortam ve Araç Gereçler. (Ed.). A. Köksal Akyol, İlköğretimde Drama (ss.67-74). İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • ALİSİNANOĞLU, F; ÖZBEY, S. ve KAHVECİ, G. (2011), Okul Öncesinde Fen Eğitimi, Maya Akademi yayınları, Ankara s. 55-56
  • BİLALOĞLU, R. G. (2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi.Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • BRYCE, T. ve MACMİLLAN, K. (2005). “Encouragingconceptualchange: theuse of bridginganalogies in theteaching of action–reactionforcesandthe at restcondition in Physics”. International Journal of ScienceEducation, 27 (6), 737-763.
  • CASTİLLO, L. C. (1998). “Theeffect of analogyinstruction on youngchildren’smetaphorcomprehension”. RoeperReview , 21 (1)
  • DAGHER, Z.R. (1995). “Analysis Of AnalogiesUsedByScienceTeachers”. Journal of Research in ScienceTeaching, 32, 259-270.
  • DAĞLIOĞLU, E. (2009). "Okul Öncesi Öğretmenlerin Özellikleri ve Okul Öncesi Eğitime Öğretmen Yetiştirme. (Ed.) G. Haktanır. Okul Öncesi Eğitime Giriş(ss. 40-80), (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • DUİT, R. (1991). “On The Role Of AnalogiesAndMetaphors İn Learning Science”. ScienceEducation, 75, 649–672.
  • DÜŞEK, G., DÖNMEZ, B. (2012). “Türkiyede Yayınlanan Okul Öncesi Eğitim Programlar”, Mesleki Bilimler Dergisi, S. (1), ss. 68-75.
  • ESHACH, H. (2006). “ScienceLiteracy İn Primary Schools AndPre-Schools”. TheNetherlands: Springer.
  • GLYNN, M. S. ve TAKAHASHİ, T. (1998). “Learning fromanalogy-enhancedsciencetext. Journal of research in scienceteaching”, 35 (10), 1129-1149. http://www.coe.uga.edu/twa/PDF/Glynn_Takahashi_1998.pdfadresinden 25 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
  • GLYNN, S. M. (2007). “Methodsandstrategies: Theteaching-with-analogies model”. ScienceandChildren, 44 (8), 52- 55.http://www.coe.uga.edu/twa/PDF/Glynn_2007_article.pdf
  • GLYNN, S., RUSSELL, A. ve NOAH, D. (2005) “Teachingscienceconceptstochildren: the role of analogies”. http://www.coe.uga.edu/edpsvch/facultv/glvnn/twa.htm adresinden 16 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
  • GÖLE, O, M. (2014) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi,Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • HARRİSON, A. G. VE TREAGUST, D. F. (2006). Teachingandlearningwithanalogies. Aubusson, P. J. ve diğerleri. (Eds). MetaphorAndAnalogy in ScienceEducation, den (s. 11- 24). Netherlands:
  • HOLYOAK, KJ ve THAGARD, P., (1996). Mentalleaps: Analogy in creativethought, https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=8ZRHYv59154C&oi=fnd&pg=PR9& dq=KJ+Holyoak,+P+Thagard+-+1996&ots=tF6u-XmypT&sig=vRg4wcMz-qHn90- oMYTIbHbS7qg#v=onepage&q&f=falseadresinden 15. Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=benze%FEim&ayn=tam
  • JONES, I., LAKE, V.E., ve LİN, M. (2008). Earlychildhoodscienceprocessskills. In O. N. Sarachoand B. Spodek (Ed.s) ContemporaryPerspectives on scienceandtechnology in earlychildhoodeducation (p.17-40). United States of America: Information Age Publishing.
  • KARAMUSTAFAOĞLU, S. Ve KANDAZ, U. (2006) “Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler” , Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 65-81
  • KARASAR, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KILIÇ, D. (2007). Analojilerle öğretim modelinin 9. sınıf öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramalarının giderilmesi üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KOSTELNİK, M., SODERMAN A., WHİREN, A. (2010). “DevelopmentallyAppropriatecurriculum”: Best Practices in EarlyChildhoodEducation, New Jersey: Merrill PrenticeHall.
  • KROGH, S. ve SLENTZ, K. (2001). TheEarlyChildhoodCurriculum. Mahwah, NJ.
  • KÜÇÜKTURAN, G, ÖZTÜRK, S., CİHANGİR, S.,(2001) “Okulöncesi Dönem 6 Yaş Grubu Çocuklarına Depremin Oluşumu, Deprem-Fay Ve Yer İlişkisinin Analoji Tekniği İle Öğretimi”, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri, s: 91-96, Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 2000.
  • KÜÇÜKTURAN, G. (2003). “Okulöncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik”: Analoji. Milli Eğitim Dergisi, 157, Kış 2003, 9-15.
  • MAYO, J. A. (2008). “Guidelinesforteachingwithanalogies”. ForTeachers of IntroductoryPsychology, 18 (1), 12-16.
  • MEB, (1994). Anasınıfı Programı (61-72). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (1994). Kreş Programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2002). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB, (2006). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://tegm.meb.gov.tr/www/yenilenen-ogretim-programlari/icerik/136 adresinden 20 Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • O’HARA, M. (2008). “Teaching 3-8: ReachingThe Standard Series”. London; New York; Continuum International Publishing Group
  • OKTAY, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • PARİDA, B. K. ve GOSWAMI, M. (1998). Using analogy as a tool in scienceeducation. www.ncert.nic.in/sites/publication/sschap10.htm adresinden 15. Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • RAVİOLO, A. ve GARRİTZ, A. (2009). Analogies in theteaching of chemicalequilibrium: A synthesis/analysis of theliterature. ChemistryEducationResearchandPractice. 10, 5-13. http://www.rsc.org/delivery/ArticleLinking/DisplayArticleForFree.cfm?doi=b901455c &JournalCode=RPadresinden 15 Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • SAPSAĞLAM, Ö. (2013). “Değerlendirme Boyutlarıyla Okul Öncesi Eğitim Programları” (1952-2013)”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 1, s. 63-73.
  • SEYHAN GÜNGÖR, H. (2015). “Okul Öncesi Fen Eğitiminde Analoji Kullanımının Önemi Ve Analoji Örnekleri”, Cumhuriyet International Journal of Education, e–ISSN: 2147- 1606, Vol 4 (2), 2015, 15 – 28
  • ŞAHİN, F. (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya- Pa Yayınları.
  • ŞIVGIN, N. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • YAZAR, A. (2007) 1914-2006 Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yaratıcılığın İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ZEMBAT, R., ŞAHİN, F., ÇAĞLAR, S. VE POLAT, Ö. (1999). Okulöncesi eğitim programlarında analojilerin yeri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 4. Cilt içinde (s. 370-377). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Okul Öncesi Fen Eğitiminde Analoji Yöntemi ve Analojinin Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yer Alma Düzeyi

Yıl 2016, Cilt: 2016 Sayı: 6, 48 - 61, 30.04.2016

Öz

Çocukların
ilk düzenli eğitim almaya başladıkları okul öncesi eğitim kurumlarında
yürütülen eğitim faaliyetleri, okul öncesi eğitimi programları çerçevesinde
gerçekleştirilir. Okul öncesi eğitimi programında yer alan fen eğitiminde öğrenmeyi
kolaylaştırıp, anlamlı hale getiren ve problem çözme, yaratıcılık, iletişim
becerilerinde önemli rol oynayan, özellikle soyut bilgilerin somut hale
getirilerek çocuklara aktarılmasında önemli olan, öğretim yöntem, strateji ve
tekniklerinden biri de analojilerdir. Bu çalışmada, okul öncesi fen eğitiminde
analoji yöntemi ve okul öncesi eğitimi programlarında analoji yöntemine yer
verilme düzeyinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Analoji yöntemi ve MEB 1994,
2002, 2006 ve 2013 okul öncesi eğitimi programlarında analoji yönteminin yer
alma düzeyi doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda
, fen eğitimindeki özellikle soyut
kavramların, olayların ve olguların öğrenilmesine yardımcı olan, öğrenmeyi
anlamlı hale getiren ve kolaylaştıran analoji yönteminin
, okul öncesi eğitimi
programlarındaki etkinlik örnekleri ve programda kullanılan yöntem ve
tekniklerde yeterince yer bulamadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • AKMAN, B. (2002). “Okul Öncesi Dönemde Matematik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, s.244-248. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200223BERR%C4%B0N%20AKMAN.pdf adresinden 25 Haziran 2015 tarihinde alınmıştır.
  • AKTAŞ ARNAS, Y. (2011). Dramada Ortam ve Araç Gereçler. (Ed.). A. Köksal Akyol, İlköğretimde Drama (ss.67-74). İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • ALİSİNANOĞLU, F; ÖZBEY, S. ve KAHVECİ, G. (2011), Okul Öncesinde Fen Eğitimi, Maya Akademi yayınları, Ankara s. 55-56
  • BİLALOĞLU, R. G. (2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi.Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • BRYCE, T. ve MACMİLLAN, K. (2005). “Encouragingconceptualchange: theuse of bridginganalogies in theteaching of action–reactionforcesandthe at restcondition in Physics”. International Journal of ScienceEducation, 27 (6), 737-763.
  • CASTİLLO, L. C. (1998). “Theeffect of analogyinstruction on youngchildren’smetaphorcomprehension”. RoeperReview , 21 (1)
  • DAGHER, Z.R. (1995). “Analysis Of AnalogiesUsedByScienceTeachers”. Journal of Research in ScienceTeaching, 32, 259-270.
  • DAĞLIOĞLU, E. (2009). "Okul Öncesi Öğretmenlerin Özellikleri ve Okul Öncesi Eğitime Öğretmen Yetiştirme. (Ed.) G. Haktanır. Okul Öncesi Eğitime Giriş(ss. 40-80), (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • DUİT, R. (1991). “On The Role Of AnalogiesAndMetaphors İn Learning Science”. ScienceEducation, 75, 649–672.
  • DÜŞEK, G., DÖNMEZ, B. (2012). “Türkiyede Yayınlanan Okul Öncesi Eğitim Programlar”, Mesleki Bilimler Dergisi, S. (1), ss. 68-75.
  • ESHACH, H. (2006). “ScienceLiteracy İn Primary Schools AndPre-Schools”. TheNetherlands: Springer.
  • GLYNN, M. S. ve TAKAHASHİ, T. (1998). “Learning fromanalogy-enhancedsciencetext. Journal of research in scienceteaching”, 35 (10), 1129-1149. http://www.coe.uga.edu/twa/PDF/Glynn_Takahashi_1998.pdfadresinden 25 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
  • GLYNN, S. M. (2007). “Methodsandstrategies: Theteaching-with-analogies model”. ScienceandChildren, 44 (8), 52- 55.http://www.coe.uga.edu/twa/PDF/Glynn_2007_article.pdf
  • GLYNN, S., RUSSELL, A. ve NOAH, D. (2005) “Teachingscienceconceptstochildren: the role of analogies”. http://www.coe.uga.edu/edpsvch/facultv/glvnn/twa.htm adresinden 16 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
  • GÖLE, O, M. (2014) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi,Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • HARRİSON, A. G. VE TREAGUST, D. F. (2006). Teachingandlearningwithanalogies. Aubusson, P. J. ve diğerleri. (Eds). MetaphorAndAnalogy in ScienceEducation, den (s. 11- 24). Netherlands:
  • HOLYOAK, KJ ve THAGARD, P., (1996). Mentalleaps: Analogy in creativethought, https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=8ZRHYv59154C&oi=fnd&pg=PR9& dq=KJ+Holyoak,+P+Thagard+-+1996&ots=tF6u-XmypT&sig=vRg4wcMz-qHn90- oMYTIbHbS7qg#v=onepage&q&f=falseadresinden 15. Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=benze%FEim&ayn=tam
  • JONES, I., LAKE, V.E., ve LİN, M. (2008). Earlychildhoodscienceprocessskills. In O. N. Sarachoand B. Spodek (Ed.s) ContemporaryPerspectives on scienceandtechnology in earlychildhoodeducation (p.17-40). United States of America: Information Age Publishing.
  • KARAMUSTAFAOĞLU, S. Ve KANDAZ, U. (2006) “Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler” , Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 65-81
  • KARASAR, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KILIÇ, D. (2007). Analojilerle öğretim modelinin 9. sınıf öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramalarının giderilmesi üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KOSTELNİK, M., SODERMAN A., WHİREN, A. (2010). “DevelopmentallyAppropriatecurriculum”: Best Practices in EarlyChildhoodEducation, New Jersey: Merrill PrenticeHall.
  • KROGH, S. ve SLENTZ, K. (2001). TheEarlyChildhoodCurriculum. Mahwah, NJ.
  • KÜÇÜKTURAN, G, ÖZTÜRK, S., CİHANGİR, S.,(2001) “Okulöncesi Dönem 6 Yaş Grubu Çocuklarına Depremin Oluşumu, Deprem-Fay Ve Yer İlişkisinin Analoji Tekniği İle Öğretimi”, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri, s: 91-96, Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 2000.
  • KÜÇÜKTURAN, G. (2003). “Okulöncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik”: Analoji. Milli Eğitim Dergisi, 157, Kış 2003, 9-15.
  • MAYO, J. A. (2008). “Guidelinesforteachingwithanalogies”. ForTeachers of IntroductoryPsychology, 18 (1), 12-16.
  • MEB, (1994). Anasınıfı Programı (61-72). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (1994). Kreş Programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2002). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB, (2006). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://tegm.meb.gov.tr/www/yenilenen-ogretim-programlari/icerik/136 adresinden 20 Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • O’HARA, M. (2008). “Teaching 3-8: ReachingThe Standard Series”. London; New York; Continuum International Publishing Group
  • OKTAY, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • PARİDA, B. K. ve GOSWAMI, M. (1998). Using analogy as a tool in scienceeducation. www.ncert.nic.in/sites/publication/sschap10.htm adresinden 15. Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • RAVİOLO, A. ve GARRİTZ, A. (2009). Analogies in theteaching of chemicalequilibrium: A synthesis/analysis of theliterature. ChemistryEducationResearchandPractice. 10, 5-13. http://www.rsc.org/delivery/ArticleLinking/DisplayArticleForFree.cfm?doi=b901455c &JournalCode=RPadresinden 15 Eylül 2015 tarihinde alınmıştır.
  • SAPSAĞLAM, Ö. (2013). “Değerlendirme Boyutlarıyla Okul Öncesi Eğitim Programları” (1952-2013)”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 1, s. 63-73.
  • SEYHAN GÜNGÖR, H. (2015). “Okul Öncesi Fen Eğitiminde Analoji Kullanımının Önemi Ve Analoji Örnekleri”, Cumhuriyet International Journal of Education, e–ISSN: 2147- 1606, Vol 4 (2), 2015, 15 – 28
  • ŞAHİN, F. (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya- Pa Yayınları.
  • ŞIVGIN, N. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • YAZAR, A. (2007) 1914-2006 Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yaratıcılığın İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ZEMBAT, R., ŞAHİN, F., ÇAĞLAR, S. VE POLAT, Ö. (1999). Okulöncesi eğitim programlarında analojilerin yeri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 4. Cilt içinde (s. 370-377). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2016
Kabul Tarihi 24 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2016 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Şahin, H. (2016). Okul Öncesi Fen Eğitiminde Analoji Yöntemi ve Analojinin Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yer Alma Düzeyi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 48-61.