Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Attitudes of 8th Grade Primary School Students Regarding the Music Lesson According To Different Variables (Tokat Sample)

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 273 - 281, 31.10.2015

Öz

This study was designed to investigate the attitudes of high school students towards music course. The sample in the research, which was carried out by Survey methods, consisted of 497 students from five different high schools under the Ministry of Education in the city center of Tokat, in 2014-2015 academic year. The data was gathered with “Personal Information Form” and “Attitudes Towards Music Course Scale” which was developed by Umuzdas (2012). The data obtained were analyzed through t-test and one way variance analysis (ANOVA). Findings show that students have generally positive attitudes towards music lessons, the attitude of the students does not show significant difference due to their gender (p>.05); and statistically significant differences (p <.05) identified according to the types of education field and education level of the family.

Kaynakça

  • BABACAN, E., BABACAN, M.D ve PİRGON, Y. (2011). “İlköğretim 2.Kademe Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 325-336.
  • BİLEN, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi Ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.: Ankara.
  • KOCA, Ş. (2013). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(2), 209-222.
  • KOCAARSLAN, B. (2009). Genel Müzik Eğitimi Alan İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutum, Müzikal Özgüven ve Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • KOCABAŞ, A. (1997). “Temel Eğitim II. Kademe Öğrencileri İçin Müziğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 141-145.
  • KOCABAŞ, A; SELÇİOĞLU, E. (2006). “İlköğretim Okulları 4. ve 5. Sınıflarında Müzik Dersini Gerçekleşme Düzeyi ve Öğrencilerin Beklentilerine İlişkin Görüşleri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(19), 58-68
  • KÖKSAL, A. (2000). “Müzik Eğitimi Alma, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Değişkenlerine Göre Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Dergisi. 18, 99-107.
  • KURTULDU, M. K. (2011). “Yürütücü Bilişe Dayalı Bireysel Tutumların Piyano Çalma Başarısına Etkisi”. Milli Eğitim Dergisi. 40 (190), 41-53.
  • NACAKCI, Z. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumları. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • OTACIOĞLU, S. G. (2007). “İlköğretim 5.6.7. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 21, 134-139
  • ÖZMENTEŞ, G. (2006). “Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. İlköğretim Online. 5(1), 23-29.
  • ÖZMENTEŞ, S. ve ÖZMENTEŞ, G., (2009). “Çalgı Çalışmaya İlişkin Tutum, Bireysel Özellikler Ve Performans Düzeyi İlişkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17(1), 353 360.
  • ÖZTOPALAN, E. (2007). İlköğretim Düzeyindeki İlkokullar ve Devlet Okullarının 6,7 ve 8.Sınıf Öğrencilerinin Müzik dersine ilişkin Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SARUHAN, Ş. ve DENİZ, J. (2011). “Temel Eğitim II. Kademe Öğrencilerinin Müzik Dersine Karşı Tutumları”. İlköğretim Online. 10(2), 695-702.
  • ULUĞBAY, S. (2013). “Müzik Eğitiminin Çocuk Zekasına Olan Etkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21(3), 1025- 1034.
  • ULUOCAK, S. ve Tufan, E. (2011). “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19 (3), 991-1002.
  • VARIŞ, Y. A. ve CESUR, D. (2012). “Ortaöğretim Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. NWSA Dergisi. 7(4), 361-374.

8. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Tokat İli Örneği)

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 273 - 281, 31.10.2015

Öz

 Bu araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin
müzik dersine ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinin
kullanıldığı araştırma Tokat il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Gaziosmanpaşa Ortaokulu’nda 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören
497 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama amacıyla “kişisel bilgi
formu” ve Umuzdaş (2012) “Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” sekizinci sınıfta
kullanılmak üzere yeniden uyarlanarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumlarının
genel olarak olumlu olduğu, müzik dersine ilişkin tutumlarının cinsiyetlerine,
babanın öğrenim durumu, ailenin gelir ve özel müzik dersi alma durumlarına göre
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05), ancak annenin öğrenim
durumuna göre ise istatistiksel olarak farklılık (p<.05) gösterdiği saptanmıştır.
Ayrıca gelir durumu 0-500 tl arasında olan öğrencilerin müzik dersine ilişkin
tutumu diğerlerine göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • BABACAN, E., BABACAN, M.D ve PİRGON, Y. (2011). “İlköğretim 2.Kademe Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 325-336.
  • BİLEN, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi Ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.: Ankara.
  • KOCA, Ş. (2013). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(2), 209-222.
  • KOCAARSLAN, B. (2009). Genel Müzik Eğitimi Alan İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutum, Müzikal Özgüven ve Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • KOCABAŞ, A. (1997). “Temel Eğitim II. Kademe Öğrencileri İçin Müziğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 141-145.
  • KOCABAŞ, A; SELÇİOĞLU, E. (2006). “İlköğretim Okulları 4. ve 5. Sınıflarında Müzik Dersini Gerçekleşme Düzeyi ve Öğrencilerin Beklentilerine İlişkin Görüşleri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(19), 58-68
  • KÖKSAL, A. (2000). “Müzik Eğitimi Alma, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Değişkenlerine Göre Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Dergisi. 18, 99-107.
  • KURTULDU, M. K. (2011). “Yürütücü Bilişe Dayalı Bireysel Tutumların Piyano Çalma Başarısına Etkisi”. Milli Eğitim Dergisi. 40 (190), 41-53.
  • NACAKCI, Z. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumları. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • OTACIOĞLU, S. G. (2007). “İlköğretim 5.6.7. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 21, 134-139
  • ÖZMENTEŞ, G. (2006). “Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. İlköğretim Online. 5(1), 23-29.
  • ÖZMENTEŞ, S. ve ÖZMENTEŞ, G., (2009). “Çalgı Çalışmaya İlişkin Tutum, Bireysel Özellikler Ve Performans Düzeyi İlişkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17(1), 353 360.
  • ÖZTOPALAN, E. (2007). İlköğretim Düzeyindeki İlkokullar ve Devlet Okullarının 6,7 ve 8.Sınıf Öğrencilerinin Müzik dersine ilişkin Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SARUHAN, Ş. ve DENİZ, J. (2011). “Temel Eğitim II. Kademe Öğrencilerinin Müzik Dersine Karşı Tutumları”. İlköğretim Online. 10(2), 695-702.
  • ULUĞBAY, S. (2013). “Müzik Eğitiminin Çocuk Zekasına Olan Etkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21(3), 1025- 1034.
  • ULUOCAK, S. ve Tufan, E. (2011). “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19 (3), 991-1002.
  • VARIŞ, Y. A. ve CESUR, D. (2012). “Ortaöğretim Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. NWSA Dergisi. 7(4), 361-374.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Serkan Umuzdaş Bu kişi benim

Serpil Umuzdaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2015
Kabul Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, M. S., & Umuzdaş, S. (2015). 8. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Tokat İli Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 273-281.