BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 15 - 27, 01.01.2015

Öz

Sağlık bakım sisteminde, hemşirenin sorumlulukları sürekli olarak artmakta ve değişmektedir. Hemşirenin sorumlulukları içinde ilaç uygulamaları çok önemli bir yere sahiptir. Zamanının büyük çoğunluğunu hastayla birlikte geçiren hemşire, ilaç uygulama sürecini en iyi gözleyen meslek üyesidir. Sağlık bakım eğitiminin, hemşirelik bakım kalitesinin ve hasta güvenliğinin geliştirilmesine katkı sağlayabilmek için yapılan bu çalışma hemşirelerin oral ilaç uygulamalarını tehdit eden faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı türdeki araştırma Mart- Eylül 2013 tarihlerinde Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Hastanesi’nde ilaç uygulaması yapan 221 hemşire ile yapılmıştır. Yapılan çalışma bulgularına göre ilaç güvenliğini tehdit eden faktörler arasında; ilaçların eczaneden temizlik personeli tarafından teslim alınması, kullanılmayan ilaçların imza karşılığında eczaneye teslim edilmesi gerekirken kliniklerde depolanması, oral ilaçların eczaneden tek dozlar şeklinde kesilerek gönderilmesi neticesinde ilaçların isim, doz ve son kullanma tarihlerinin okunamaması yer almaktadır.  İlaç uygulama güvenliğini artırmak için ilaç güvenliği konusunda hizmet içi eğitimlerin artırılması ve bu konu ile ilgili daha kapsamlı araştırmalar yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005;9(2):26-34.
  • Edelman CL, Mandle CL. Health Promotion throught the life span, Phıladelphıa: Mosby Comp. 1998. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / Gümüşhane University Journal of Health Sciences: 2015;4(1) 26
  • Hayran O, Sur H. Sağlık ve Hastalık Kavramları, Sağlık Hizmetleri Elkitabı. Yüce Yayın, İstanbul, 1997;1-32.
  • Öztek Z. Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri. Yeni Türkiye Dergisi 2001;7(39):204-205.
  • Sanci LA, Coffey CM et al. Evaluation Of The Effectiveness Of An Educational İntervention For General Practioners İn Adolescent Health Care: Randomized Controlled Trial. BMJ 2000;320:224-230.
  • Wainwright P, Thomas J, Jones M. Health Promotion And The Role Of The School Nurse:Systematic Review. J Adv Nurs 2000;32:1083-1091.
  • Esin N. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hemşirelik Bülteni 1999;12(45):87-95.
  • Karadeniz G, Uçum EY, Dedeli Ö, Karaağaç Ö. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. TAF Prev Med Bull 2008;7(6):497-502.
  • Ocakçı A. “Sağlığın Korunma ve Geliştirilmesinde Hemşirelik Hizmetlerinin Rolü” 2007.Erişim. 01.06.2013 http://server.karaelmas. edu.tr/saglik/skg.htm.
  • Esin N. Doktora Tezi; “Endüstriyel Alanda Çalışan İşçilerin Sağlık Davranışlarının Saptanması ve Geliştirilmesi” İstanbul Universitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik ABD, Tez Yöneticisi; Doç. Dr. Semra Erdoğan. İstanbul-1997.
  • Spellbring M. Nursing Role In Health Promotion. Nursing Clinic North America 1991; 26(4):805-813.
  • Tambağ H, Turan Z. Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarına Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi’nin Etkisi. HEMAR-G 2012;1:46-55.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The Health-Promoting Lifestyle Profile: Development And Psychometric Characteristics. Nurs Res 1987;36:76-81.
  • World HealthOrganization. BMI Classification. Erişim. 15.07.2013 http://apps.who.int/bmi/index.isp?introPage=intro 3.html.
  • Altun İ. Kocaeli’nde Yaşayan Halkın Sağlıkla İlgili Tutumlarına ve Sağlık Yaşam Biçimi Davranışlarına İlişkin Bir Çalışma, Sağlık ve Toplum 2002;3:41-51.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler.Fırat Tıp Dergisi 2011;16(2):78-83.
  • Özkan S., Yılmaz E. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(7):90-105. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / Gümüşhane University Journal of Health Sciences: 2015;4(1) 27
  • Kaya F, Ünüvar R ve ark. Öğretim Elemanlarının Sağlığı Geliştirme Davranışları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;(7):59-64.
  • Bozhüyük A. Uzmanlık Tezi; “Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi” Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği ABD, Tez Yöneticisi;Yrd.Doç.Dr. Sevgi Özcan. Adana-2010.
  • İlhan N.,Batmaz M., Akhan LU. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010;3(3):34-44.
  • Çınar N., Köse D., Akduran F., Özdemir K., Altınkaynak S. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları.Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler Ve Sorunlar. UYK-2011 İstanbul.
  • Duffy ME, Rossow R, Herandez M. Correlates Of Health Promotion Activities In Employed Mexican Women. Nurs Res 1996;45:18-24.
  • Redland AR, Stuifbergen AK. Strategies For Maintenance Of Health-Promoting Behaviors. Nurs Clin North Am 1993;28:427-442.
  • Türkol E., Güneş G. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde İhtisas Yapan Asistanların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012;19(3):159-66.
  • Özyacıoğlu N., Kılıç M., Erdem N., Yavuz C., Afacan S. Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2011;8(2):278-332.
  • Ahijevycy K. Bernhard L. Health Promoting Behaviors Of African American Women. Nursing Research 1994;43(2):86-89.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL. Chang SH, Tsai HM. Short-Tem Effects Of Helth Promotion Course For Taiwanese Nursing Students. Public Health Nursing 2005;22(1):74-81.
  • Yalçınkaya M., Özer FG., Karamanoğlu AY. Sağlık Çalışanlarında Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007:6(6);409420

Determination Of The Healthy Promotion Behaviors Of The Health Sciences Faculty Students

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 15 - 27, 01.01.2015

Öz

This research was performed to determine healthy lifestyle behaviors of the students at Giresun University Health Sciences Faculty as a descriptive study. The universe of this research was constituted by the students of Giresun University Health Sciences Faculty. 325 students of which were within the scope of the research were reached. The data was collected by using Student Data Form, and Health Life Style Behavior Scale in January, 2013. Percentage, Mean, T-test, One Way ANOVA were used for the analysis of the data. 60% of students who participated in study are nursing student and the 40 % are midwifery student. Mean age of students was 19.89±2.38. Of the participants 4.9 % were smoking, 2.2 % were drinker, 76.9 % had not taken any course for health promotion. It was found that the mean total score for Health Life Style Behavior Scale was 121.67±20.18. The highest mean score was self-actualization subscale (36.06±6.89) and the lowest mean score was exercise (9.54±2.86) subscale. At the end of the research it is determined that gender doesn’t have an important role at the development of healthy life-styles and the health promotion behaviors are higher of the participants who had taken courses for it (p<0.05). As a result of this study it is understood that some socio-demographic features affect the healthy lifestyle behaviors and the necessity of students’ comprehension of the importance of healthy lifestyle behaviors and supporting the students’ efforts on implementation to their daily life.

Kaynakça

  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005;9(2):26-34.
  • Edelman CL, Mandle CL. Health Promotion throught the life span, Phıladelphıa: Mosby Comp. 1998. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / Gümüşhane University Journal of Health Sciences: 2015;4(1) 26
  • Hayran O, Sur H. Sağlık ve Hastalık Kavramları, Sağlık Hizmetleri Elkitabı. Yüce Yayın, İstanbul, 1997;1-32.
  • Öztek Z. Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri. Yeni Türkiye Dergisi 2001;7(39):204-205.
  • Sanci LA, Coffey CM et al. Evaluation Of The Effectiveness Of An Educational İntervention For General Practioners İn Adolescent Health Care: Randomized Controlled Trial. BMJ 2000;320:224-230.
  • Wainwright P, Thomas J, Jones M. Health Promotion And The Role Of The School Nurse:Systematic Review. J Adv Nurs 2000;32:1083-1091.
  • Esin N. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hemşirelik Bülteni 1999;12(45):87-95.
  • Karadeniz G, Uçum EY, Dedeli Ö, Karaağaç Ö. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. TAF Prev Med Bull 2008;7(6):497-502.
  • Ocakçı A. “Sağlığın Korunma ve Geliştirilmesinde Hemşirelik Hizmetlerinin Rolü” 2007.Erişim. 01.06.2013 http://server.karaelmas. edu.tr/saglik/skg.htm.
  • Esin N. Doktora Tezi; “Endüstriyel Alanda Çalışan İşçilerin Sağlık Davranışlarının Saptanması ve Geliştirilmesi” İstanbul Universitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik ABD, Tez Yöneticisi; Doç. Dr. Semra Erdoğan. İstanbul-1997.
  • Spellbring M. Nursing Role In Health Promotion. Nursing Clinic North America 1991; 26(4):805-813.
  • Tambağ H, Turan Z. Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarına Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi’nin Etkisi. HEMAR-G 2012;1:46-55.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The Health-Promoting Lifestyle Profile: Development And Psychometric Characteristics. Nurs Res 1987;36:76-81.
  • World HealthOrganization. BMI Classification. Erişim. 15.07.2013 http://apps.who.int/bmi/index.isp?introPage=intro 3.html.
  • Altun İ. Kocaeli’nde Yaşayan Halkın Sağlıkla İlgili Tutumlarına ve Sağlık Yaşam Biçimi Davranışlarına İlişkin Bir Çalışma, Sağlık ve Toplum 2002;3:41-51.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler.Fırat Tıp Dergisi 2011;16(2):78-83.
  • Özkan S., Yılmaz E. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(7):90-105. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / Gümüşhane University Journal of Health Sciences: 2015;4(1) 27
  • Kaya F, Ünüvar R ve ark. Öğretim Elemanlarının Sağlığı Geliştirme Davranışları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;(7):59-64.
  • Bozhüyük A. Uzmanlık Tezi; “Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi” Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği ABD, Tez Yöneticisi;Yrd.Doç.Dr. Sevgi Özcan. Adana-2010.
  • İlhan N.,Batmaz M., Akhan LU. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010;3(3):34-44.
  • Çınar N., Köse D., Akduran F., Özdemir K., Altınkaynak S. Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları.Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler Ve Sorunlar. UYK-2011 İstanbul.
  • Duffy ME, Rossow R, Herandez M. Correlates Of Health Promotion Activities In Employed Mexican Women. Nurs Res 1996;45:18-24.
  • Redland AR, Stuifbergen AK. Strategies For Maintenance Of Health-Promoting Behaviors. Nurs Clin North Am 1993;28:427-442.
  • Türkol E., Güneş G. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde İhtisas Yapan Asistanların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012;19(3):159-66.
  • Özyacıoğlu N., Kılıç M., Erdem N., Yavuz C., Afacan S. Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2011;8(2):278-332.
  • Ahijevycy K. Bernhard L. Health Promoting Behaviors Of African American Women. Nursing Research 1994;43(2):86-89.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL. Chang SH, Tsai HM. Short-Tem Effects Of Helth Promotion Course For Taiwanese Nursing Students. Public Health Nursing 2005;22(1):74-81.
  • Yalçınkaya M., Özer FG., Karamanoğlu AY. Sağlık Çalışanlarında Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007:6(6);409420
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78SK46TB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Genç Bu kişi benim

Gülsüm Yeşilyurt Bu kişi benim

Gülşah Eroğlu Bu kişi benim

Ayşe Altıparmak Bu kişi benim

Ayşe Polat Bu kişi benim

Dozdarin Soğüt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Genç, F., Yeşilyurt, G., Eroğlu, G., Altıparmak, A., vd. (2015). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 15-27.
AMA Genç F, Yeşilyurt G, Eroğlu G, Altıparmak A, Polat A, Soğüt D. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Ocak 2015;4(1):15-27.
Chicago Genç, Fatma, Gülsüm Yeşilyurt, Gülşah Eroğlu, Ayşe Altıparmak, Ayşe Polat, ve Dozdarin Soğüt. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4, sy. 1 (Ocak 2015): 15-27.
EndNote Genç F, Yeşilyurt G, Eroğlu G, Altıparmak A, Polat A, Soğüt D (01 Ocak 2015) Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 1 15–27.
IEEE F. Genç, G. Yeşilyurt, G. Eroğlu, A. Altıparmak, A. Polat, ve D. Soğüt, “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 1, ss. 15–27, 2015.
ISNAD Genç, Fatma vd. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4/1 (Ocak 2015), 15-27.
JAMA Genç F, Yeşilyurt G, Eroğlu G, Altıparmak A, Polat A, Soğüt D. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4:15–27.
MLA Genç, Fatma vd. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 1, 2015, ss. 15-27.
Vancouver Genç F, Yeşilyurt G, Eroğlu G, Altıparmak A, Polat A, Soğüt D. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(1):15-27.