Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gazzâlî'nin Vahiy Anlayışı

Yıl 2016, Cilt: 36 Sayı: 36, 185 - 203, 29.12.2016

Öz

Bu makalede, Gazzâlî'nin vahiy anlayışını iki döneme
ayırarak incelemeye çalıştık. İlk dönemi incelerken onun vahiy anlayışını
kelamcılığı üzerinden ortaya koyduk. Gazzâlî vahiy anlayışını burada
Eş'ariyye’nin fâil-i muhtar Tanrı anlayışı ile ortaya koymuştur. Bu anlayış
âlemin mutlak yokluktan yaratılmış olduğu fikri üzerine şekillendiğinden dolayı
Allah'ın birbirlerinden farklı sıfatlara sahip olması gerektiği ilkesini
postulat olarak gerektirmektedir.  Çünkü
istediği zaman istediği bir kişiye vahyi ancak mutlak irade sahibi bir tanrı
gönderebilir. İkinci olarak da felsefe/tasavvuf dönemindeki vahiy anlayışını
ortaya koymaya çalıştık. Bu dönemde Gazzâlî, İbn Sina’nın görüşlerini kendi
düşüncesiyle uyumlulaştırarak vahiy anlayışını oluşturmuştur. Gazzâlî, vahyi
önceki düşüncelerinin aksine bu dönemde felsefi/tasavvufi kavramlarla
açıklamıştır. 

Kaynakça

  • Buhari, Sahihi Buhari Terc., Mehmet Sofuoğlu, Ötüken Yay., İstanbul 2013
  • Ebu Bakar, İbrahim, “Revelation And Reason İn The Works Of Ebu Hamid Al-Ghazali”,Hamdard İslamicus, Quarterly Journal Of Studies And Research İn İslam, Vol XXXIV 2011.
  • Eş'arî, Ebu’l-Hasan, Kitabu’l-Lum’afi’r-reddi ala ehli’l-zeyğive’l-bedi,thk. Mahmud Gurabe, Matbaatu Mısır, Mısır 1955.
  • Fazlurahman, Prophecy in İslam : Philosophy and Ortodoxy, George Allen and Unwin, London 2008.
  • ________, İslam, çev., Mehmet Dağ-Mehmet Aydın, Ankara, Selçuk Yayınları, 1992.
  • Frank, Richard M.,Al-Ghazli and the Ash'arite School, Duke University, Durham 1994.
  • Gazzâlî, Muhammed Ebu Hamid, Tehafütü’l-Felasife, thk. Ve tkd. Süleyman Dünya, Daru- l Maarif, Kahire trhsz.
  • ________, Filozofların Tutarsızlığı, Çev., Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul Klasik Yayınları., 2005.
  • NofalNabil, “'al-Ghazali', International Bureau of Education”, Vol. XXIII, no. 3/4, 1993.
  • Treiger, Alexander, Inspired Knowledge İn İslamicThouth Al Ghazali’sTheory Of Mystical Cognition And İts Avicennian Foundation, Routledge.
  • Vural, Mehmet, Gazzâlî Epistemolojisinde Sezgi ve İlham Tasavvuf Dergisi, Yıl; 3, Sayı; IX 2002.
  • Watt, Montgomery, Müslüman Aydın Gazzâlî Hakkında Bir
  • Araştırma çev. Hanfi Özcan, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 2003.
Yıl 2016, Cilt: 36 Sayı: 36, 185 - 203, 29.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Buhari, Sahihi Buhari Terc., Mehmet Sofuoğlu, Ötüken Yay., İstanbul 2013
  • Ebu Bakar, İbrahim, “Revelation And Reason İn The Works Of Ebu Hamid Al-Ghazali”,Hamdard İslamicus, Quarterly Journal Of Studies And Research İn İslam, Vol XXXIV 2011.
  • Eş'arî, Ebu’l-Hasan, Kitabu’l-Lum’afi’r-reddi ala ehli’l-zeyğive’l-bedi,thk. Mahmud Gurabe, Matbaatu Mısır, Mısır 1955.
  • Fazlurahman, Prophecy in İslam : Philosophy and Ortodoxy, George Allen and Unwin, London 2008.
  • ________, İslam, çev., Mehmet Dağ-Mehmet Aydın, Ankara, Selçuk Yayınları, 1992.
  • Frank, Richard M.,Al-Ghazli and the Ash'arite School, Duke University, Durham 1994.
  • Gazzâlî, Muhammed Ebu Hamid, Tehafütü’l-Felasife, thk. Ve tkd. Süleyman Dünya, Daru- l Maarif, Kahire trhsz.
  • ________, Filozofların Tutarsızlığı, Çev., Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul Klasik Yayınları., 2005.
  • NofalNabil, “'al-Ghazali', International Bureau of Education”, Vol. XXIII, no. 3/4, 1993.
  • Treiger, Alexander, Inspired Knowledge İn İslamicThouth Al Ghazali’sTheory Of Mystical Cognition And İts Avicennian Foundation, Routledge.
  • Vural, Mehmet, Gazzâlî Epistemolojisinde Sezgi ve İlham Tasavvuf Dergisi, Yıl; 3, Sayı; IX 2002.
  • Watt, Montgomery, Müslüman Aydın Gazzâlî Hakkında Bir
  • Araştırma çev. Hanfi Özcan, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 2003.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

İbrahim Halil Dündar

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 36 Sayı: 36

Kaynak Göster

ISNAD Dündar, İbrahim Halil. “Gazzâlî’nin Vahiy Anlayışı”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 36/36 (Aralık 2016), 185-203.


Creative Commons Lisansı

   Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal  Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.