Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 40 - 48, 22.03.2016

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarına yönelik algılamalarını belirlemek amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte yapılan araştırmanın evrenini bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur (N=620). Örneklem seçilmemiş, çalışmaya katılmayı kabul eden 342 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler anket formu ve Bakım Değerlendirme Ölçeği (BDÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzdelik dağılımları, ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.33 ± 1.5 olup %91.2’nin kız, %94.4’ünün bekar, %59.1’inin hemşirelik bölümünü isteyerek tercih ettiği belirlenmiştir. Öğrencilerin Bakım Değerlendirme Ölçeği ortalama puanı 5.23±0.9’dur. Hemşirelik mesleğini isteyerek seçen, bakım vermenin hemşirenin temel görevi olduğunu belirten, bakım verme ve bakım alma deneyimi olan öğrencilerin Bakım Değerlendirme Ölçeği ortalama puanının daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Öğrencilerin bakım davranışları algılamalarının iyi düzeyde olduğu; öğrencilerin bakım davranışları algılamalarını mesleği isteyerek tercih etme, bakım alma ve bakım verme ile ilgili deneyim yaşama gibi faktörlerin etkilediği belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilerin mesleği isteyerek tercih etmelerinin sağlanması; hemşirelik eğitimi süresince öğrencilerin olumlu bakım davranışlarının sürekliliğinin sağlanmasına yönelik uygulamaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık, 2010.s. 73-75.
  • 2. Potter PA, Perry AG. Caring in Nursing Practice. Fundamentals of Nursing. (7th ed.) St. Louis: Mosby Elseiver, 2009.p. 95-105.
  • 3. Öztunç G. Hemşireliğin Doğası. In: Aşti TA, Karadağ A., editörler. Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık, 2013. s.26-35.
  • 4. Göçmen-Baykara Z. Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi 2014;1(2):92-99.
  • 5. Baldursdottir G, Jonsdottir H. The importance of nurse caring behaviors as perceived by patients receiving care at an emergency department. Heart Lung 2002; 31(1): 67-75.
  • 6. Rolfe G. Some further questions on the nature of caring, Int Journal Nurs Stud 2009; 46:143–146.
  • 7. Khademian Z, Vizeshfar F. Nursing students’ perceptions of the importance of caring behaviours. J Adv Nurs 2007; 61(4), 456–462.
  • 8. Bassett C. Educating for care: a review of the literature. Nurse Educ Pract 2001; 1 (2): 64- 72.
  • 9. Zamanzadeh V, Valizadeh LR, Aminaie, N, Yousefzadeh S. First and Fourth-Year Student’s Perceptions about Importance of Nursing Care Behaviors: Socialization toward Caring. Journal of Caring Sci 2014; 3(2): 93-101.
  • 10. Cunningham S, Copp G, Collins B, Bater M. Preregistration nursing students’ experience of caring for cancer patients. Eur Journal Oncol Nurs 2006; 10 (1): 59-67.
  • 11. Papastavrou E, Efstathıou G, Charalambous A. Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviours: quantitative systematic review of comparative studies. J Adv Nurs 2011; 67(6): 1191-1205.
  • 12. Larson PJ. Oncology Patients’ and Professional Nurses’ Perceptions of Important Nurse Caring Behaviors Dissertation Abstracts International, 42/02, 568-B. University Microfilms No. 81-6511, unpublished dissertation, University Microfilms, University of California, San Francisco, 1981.
  • 13. Eskimez Z, Acaroğlu R. Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları. T.C. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı Başkanlığı, Doktora Tezi, İstanbul, 2012.
  • 14. Mlinar S. First- and third-year student nurses’ perceptions of caring behaviours. Nurs Ethics 2010: 17(4): 491–500.
  • 15. Karabacak Ü, Acaroğlu R. Konfor Kuramı. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011; (4) 1: 198-202.
  • 16. Potter PA, Perry AG. Caring in nursing practice, fundementals of nursing, (6th ed.) America: Mosby Inc 2005;107-112
  • 17. Karaöz S. Turkish nursing students’ perception of caring. Nurse Educ Today, 2005; 25(1): 31–40.
  • 18. Murphy F, Jones S, Edwards M, James J, Mayer A. The impact of nurse education on the caring behaviours of nursing students. Nurse Educ Today 2009; 29: 254-264.
  • 19. Khouri R. Impact of an educational program on nursing students’ caring and self-perception in intensive clinical training in Jordan. Advances in Medical Education and Practice 2011; 2: 173.185.
  • 20. Larsen PD, McGill JS, Palmer SJ. Factors Influencing Career Decisions: Perpectives of Nursing Students in Three Types of Programs. Journal of Nurs Educ 2003; 42 (4):168-173.
  • 21. Çınar Yücel Ş, Kocaçal Güler E, Eşer İ, Khorshid L. İki Farklı Eğitim Sistemi İle Öğrenim Gören Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2011; 27 (3) : 1-8.
  • 22. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
  • 23. Safadi RR, Saleh MYN, Nassar OS, Amre HM, Froelicher E.S. Nursing students’ perceptions of nursing: a descriptive study of four cohorts. Int Nurs Rev, 2011;58: 420–427.
  • 24. Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği İle ilgili Görüşlerinin Belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12 (3): 9-17.
  • 25. Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite Öğrencilerinin Hemşireliğe Bakış Açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; (10), 1: 22-29.
  • 26. Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Algılayışı Hemşirelik Rollerine ve Hemşireliğin Geleceğine Bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14(2): 10-15.
  • 27. Granum V. Nursing students’ perceptions of nursing as a subject and a function. Journal of Nurs Educ 2004; 43(7): 297–304.
  • 28. Omari FH, AbuAlRub R, Ayasreh IRA. Perceptions of patients and nurses towards nurse caring behaviors in coronary care units in Jordan. J Clin Nurs 2013; 22, 3183-3191.

Nursing Students’ Perceptions of Caring Behaviors

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 40 - 48, 22.03.2016

Öz

Aim: The aim of this study was to determine nursing students’ perceptions of caring behaviors. Material-Methods: Universe of the descriptively-designed study consisted of nursing students of a university (N=620). No sample was selected, 342 students who accepted to participate in the study were included. Data was collected with questionnaire form and Caring Assessment Questionnaire. Frequencies, percentage distribution, mean, standard deviation, independent samples t test, and one-way variance analysis were used for data analysis.

Results: The mean age of students was 20.33 ± 1.5, 91.2% of the students were female, 94.4% of them were single and 59.1% of them chose nursing willingly. The students’ mean score of Caring Assessment Questionnaire was 5.23±0.9. The students who chose the nursing profession willingly, who stated that caring is the primary duty of nurses and who experienced caring and being cared had higher Caring Assessment Questionnaire scores (p<0.05). Conclusion: It was determined that nursing students’ perceptions of caring behaviors were good; choosing the profession willingly and having experiences such as caring and being cared  influenced their perceptions towards caring behaviors. In the line of these results; providing students to choose the profession willingly, providing practices regarding continuity of positive caring behaviors of the students during nursing education are recommended.

Kaynakça

  • 1. Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık, 2010.s. 73-75.
  • 2. Potter PA, Perry AG. Caring in Nursing Practice. Fundamentals of Nursing. (7th ed.) St. Louis: Mosby Elseiver, 2009.p. 95-105.
  • 3. Öztunç G. Hemşireliğin Doğası. In: Aşti TA, Karadağ A., editörler. Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık, 2013. s.26-35.
  • 4. Göçmen-Baykara Z. Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi 2014;1(2):92-99.
  • 5. Baldursdottir G, Jonsdottir H. The importance of nurse caring behaviors as perceived by patients receiving care at an emergency department. Heart Lung 2002; 31(1): 67-75.
  • 6. Rolfe G. Some further questions on the nature of caring, Int Journal Nurs Stud 2009; 46:143–146.
  • 7. Khademian Z, Vizeshfar F. Nursing students’ perceptions of the importance of caring behaviours. J Adv Nurs 2007; 61(4), 456–462.
  • 8. Bassett C. Educating for care: a review of the literature. Nurse Educ Pract 2001; 1 (2): 64- 72.
  • 9. Zamanzadeh V, Valizadeh LR, Aminaie, N, Yousefzadeh S. First and Fourth-Year Student’s Perceptions about Importance of Nursing Care Behaviors: Socialization toward Caring. Journal of Caring Sci 2014; 3(2): 93-101.
  • 10. Cunningham S, Copp G, Collins B, Bater M. Preregistration nursing students’ experience of caring for cancer patients. Eur Journal Oncol Nurs 2006; 10 (1): 59-67.
  • 11. Papastavrou E, Efstathıou G, Charalambous A. Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviours: quantitative systematic review of comparative studies. J Adv Nurs 2011; 67(6): 1191-1205.
  • 12. Larson PJ. Oncology Patients’ and Professional Nurses’ Perceptions of Important Nurse Caring Behaviors Dissertation Abstracts International, 42/02, 568-B. University Microfilms No. 81-6511, unpublished dissertation, University Microfilms, University of California, San Francisco, 1981.
  • 13. Eskimez Z, Acaroğlu R. Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları. T.C. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı Başkanlığı, Doktora Tezi, İstanbul, 2012.
  • 14. Mlinar S. First- and third-year student nurses’ perceptions of caring behaviours. Nurs Ethics 2010: 17(4): 491–500.
  • 15. Karabacak Ü, Acaroğlu R. Konfor Kuramı. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011; (4) 1: 198-202.
  • 16. Potter PA, Perry AG. Caring in nursing practice, fundementals of nursing, (6th ed.) America: Mosby Inc 2005;107-112
  • 17. Karaöz S. Turkish nursing students’ perception of caring. Nurse Educ Today, 2005; 25(1): 31–40.
  • 18. Murphy F, Jones S, Edwards M, James J, Mayer A. The impact of nurse education on the caring behaviours of nursing students. Nurse Educ Today 2009; 29: 254-264.
  • 19. Khouri R. Impact of an educational program on nursing students’ caring and self-perception in intensive clinical training in Jordan. Advances in Medical Education and Practice 2011; 2: 173.185.
  • 20. Larsen PD, McGill JS, Palmer SJ. Factors Influencing Career Decisions: Perpectives of Nursing Students in Three Types of Programs. Journal of Nurs Educ 2003; 42 (4):168-173.
  • 21. Çınar Yücel Ş, Kocaçal Güler E, Eşer İ, Khorshid L. İki Farklı Eğitim Sistemi İle Öğrenim Gören Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2011; 27 (3) : 1-8.
  • 22. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
  • 23. Safadi RR, Saleh MYN, Nassar OS, Amre HM, Froelicher E.S. Nursing students’ perceptions of nursing: a descriptive study of four cohorts. Int Nurs Rev, 2011;58: 420–427.
  • 24. Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği İle ilgili Görüşlerinin Belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12 (3): 9-17.
  • 25. Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite Öğrencilerinin Hemşireliğe Bakış Açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; (10), 1: 22-29.
  • 26. Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Algılayışı Hemşirelik Rollerine ve Hemşireliğin Geleceğine Bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14(2): 10-15.
  • 27. Granum V. Nursing students’ perceptions of nursing as a subject and a function. Journal of Nurs Educ 2004; 43(7): 297–304.
  • 28. Omari FH, AbuAlRub R, Ayasreh IRA. Perceptions of patients and nurses towards nurse caring behaviors in coronary care units in Jordan. J Clin Nurs 2013; 22, 3183-3191.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Birimoğlu

Sultan Ayaz

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Birimoğlu C, Ayaz S. Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları. HUHEMFAD. 2016;2(3):40-8.