Tourists want to discover the authentic life of
their homestays and local flavors and regional tastes, while giving them an
opportunity to enjoy their meal. It can be said that the eating and drinking
element is the most important issue in the sector both for tourists and
practitioners. This research was carried out with the aim of determining the
motivation factors in the consumption of local food from the international
visit to Bodrum. Within the scope of the survey, survey technique was used to
collect data from tourists coming to Bodrum between August and October 2017.
385 data were collected from participants and local food consumption
motivations of tourists were analyzed. According to the analysis results; four
motivation factors for foreign food consumption motivation of foreign tourists
were determined. These factors are "Cultural Experience",
"Social Interaction", "Search for Excitement" and
"Sensory Attractiveness" factors. It is expected that international
travel will contribute to the identification of motivations for the consumption
of local food, the presentation of the local food as a cultural element, the
preservation of it, the attraction of touristic attraction, and the development
of strategies for businesses to increase their activities on this field.
Turistler, tatilleri boyunca yemeğe önem
vermekteler ve yöresel tatları ve yöresel tatların sunduğu özgün yaşamı
keşfetmek istemektedirler. Yeme- içme unsurunun sektörde hem turistler hem de
uygulayıcılar için üzerinde en çok durulan ve önem oluşturan bir konu oldu
olduğu söylenebilir. Bu araştırma Bodrum’a gelen uluslararası ziyaretçilerin
yerel yemek tüketimindeki motivasyon faktörlerinin belirlenmesi amacı ile
yapılmıştır. Araştırma kapsamında Ağustos ve Ekim 2017 tarihleri arasında
Bodrum’a tatil amaçlı gelen turistlerden veri toplamak için anket tekniği
kullanılmıştır. Katılımcılardan 385 adet veri toplanmış ve turistlerin yerel
yemek tüketim motivasyonları analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre;
yabancı turistlerin yerel yemek tüketim motivasyonlarına yönelik dört adet
motivasyon faktörü belirlenmiştir. Bu faktörler “Kültürel Deneyim”, “Sosyal
Etkileşim”, “Heyecan Arayışı” ve “Duyusal Çekicilik” faktörleridir. Uluslararası ziyaretçilerin yerel yemek
tüketimindeki motivasyonlarının belirlenmesi, kültürel bir unsur olan yerel
yemeklerin tanıtımına, korunmasına, turistik çekim unsuru olarak sunulmasına
katkı sağlayacağı ve işletmelerin bu alanda faaliyetlerini artırmalarına
yönelik stratejiler geliştirmelerine fayda sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |