Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

During The Period of 1940-1960 The Struggle of Socialist Realist Poets for Rights on The Ground of Artistical Activities

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 8 - ARALIK, 54 - 80, 15.12.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.330589

Öz

Socialist perception in Turkish poetry which existed
during the period of 1940-1960, has argued that the intellectual development of
artist takes form through a  historical
and societal process, and has naturally regarded the works of artist as a
societal product. Accordingly, the artist is accountable to the society in
which he/she was grown up and the main problems of that society. The artist who
puts his art under the order of society with this sense of responsibility,
should make a struggle on the ground of artistical activities against social in
equalities; against political, social and economical problems, and other
improper practices which hinders the development of the country/society.

Drawing attention to the wrongs in social governance;
giving a form to their works in the line of art-ideology relation and as a
product of a social process, socialist poets has entirely broken the bond
between the tradition and the modern art. The sesocialist-realist poets, who
look from the ideological view point to the social issues of 1940 and ensuing
years, have struggled for social life, the relation of oppressor-oppressed,
inequality, and for the unpaid labour. In their poems. In general an agony of
idea with in the context of essential human rights and liberties so verign
their poems.





The aim of this study is, to determine prominent poets’
ideas about art-literature who have the opinion that“Art is for society” and
who have their marks on the important art works of the era; to define the way
the struggled and the arguments the used against wrong political approaches of
the era on the ground of artistical activities by giving examples of their
poems.

Kaynakça

  • Akpınar, S. (2015). "Toplum-Sanat ve İdeoloji Üçgeninde Toplumcu Gerçekçiliğin Edebiyat ve Siyasetle İlişkisine Yaklaşımı", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.7,S.30.
  • Altınkaynak, H. (1977). Edebiyatımızda 1940 Kuşağı, İstanbul: Türkiye Yazarlar Sendikası Yayınları.
  • Apaydın, T. (1999). Kırsal Sancı, Ankara: Gildikeni Yayınları.
  • Atılgan, Ş. ve Yılmaz, Z. (2001). "Arif Damar ile Söyleşi: Şiir bir başkaldırı, bir ayaklanmadır", E Dergisi, s.15-26.
  • Aymaz, G. (2007), Sanatsal Üretimin Toplumsal Oluşumu –Nazım Hikmet’in Memleketimden İnsan Manzaraları Örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bezirci, A. (1992). Rıfat Ilgaz, İstanbul: Çınar Yayınları.
  • Bozok, H. (1954). “Güdümlü Sanat Saçmalığına Karsı”, Yeditepe, S. 70, s.1-3.
  • Can, A. (2012). Cumhuriyet Devri Şiir Poetikası, Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Cengiz, M. (200). Toplumcu Gerçekçi Şiir 1923-1953, İstanbul: Tümzamanlaryayıncılık.
  • Çalışlar, A. (1985). “Maddeci Estetik ve Sanat Kuramı ile Toplumcu Gerçekçiliğe Doğru Bakış- I”, Varlık, S. 929, s. 3-8.
  • Damar, A. (1984). “Kırkıncı Sanat Yılında Arif Damar’la Söyleşi”, (Konuşan: Bedirhan Toprak”, Varlık, S. 916, s-8-9.
  • Dinamo, H. İ. (1975). Sürgün Şiirleri, İstanbul: May Yayınları.
  • Doğan, M. H. (2007), "Nazım Hikmet ve Şiir", Hece, (Nazım Hikmet Özel Sayısı).
  • Doğan, M. H. (2001). Yüzyılın Türk Şiiri 1900-2000, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Eagleton T.. (2012). Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi, (Çev:Utku Özmakas), İstanbul: İletişim. Enginün, İ. ( 2002). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Geçgel, H. (2003). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayınları.
  • Gerçeker, A. (1970). “Sanat-Toplum-Diyalektik”, Yeni Dergi, S. 65, s.99-103.
  • Gülendam, R. (2010), "Siyaseti Şiirde Yaşamak: Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyalist Şiir", Turkish Studies, Volume 5/2 Spring.
  • Ilgaz, R. (1983). Bütün Şiirleri 1937-1983, İstanbul: Adam Yayınları.
  • İlhan, A. (2004). İkinci Yeni Savası,, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kaplan, M. (1966), “Antitez”, Hisar, S. 33, s.12-20.
  • Kıbrıs, İ. (2004). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayınları.
  • Kula, O. B. (2009). Marksist ideoloji ve Edebiyat, Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Kurdakul, Ş. (1992). Çağdaş Türk edebiyatı 3, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Külebi, C. (2013). Bütün Şiirleri, İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Lunaçarski, A. (1988), Sosyalizm ve Edebiyat (Çev. Asım Bezirci), İstanbul: Evrensel Kültür.
  • Marks, K. (1967). “İktisat Ahlakı”, (Çev.: İsa Öztürk), Yeni Ufuklar, S. 182, s. 20-22.
  • Marx, K.; Engels, F. (1968). "Sanat ve Edebiyat”, (Çev.: Murat Belge, İsmet Elgün), Yeni Dergi, S. 44.
  • Memet Fuat (1985). Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Memet Fuat (1997). Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oktay, A. (1993). Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı 1923-1950, Ankara: KBY.
  • Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Önal, M. (2012). Edebiyat Sanatı, Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.
  • Özkırımlı, A. (1983). “Ana hatlarıyla Edebiyat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ran, N. H. (2012). Memleketimden İnsan Manzaraları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ran, N. H. (1923-1924). Aydınlık, Nisan 1923, S.22 ve Aralık 1924, S.28.
  • Ran, N. H. (1987). Yazılar 2, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Ran, N. H. (2008). “Kübalı Sanatçılarla Söyleşi”, (Çev.: Ayşe Nihal Akbulut), Varlık, S. 939, s. 4-6; Sözcükler, S. 14.
  • Soysal, İlhami (1973). 20. Yüzyıl Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Sülker, K. (1946). "Türk Şiirinde Hakiki Demokrasinin İlanı", Gün, Temmuz 1946.
  • Uygur, E. (2005). "Sosyalist Realizm Kavramının Ortaya Çıkış Süreci", Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi-Turkish Journal of Social Research, S. 9. Ünlü, Ö. (2004) Yüz Yıllık Türk Şiir Atlası 2, İstanbul: Birey Yayınları.
  • Yetkin, Ç. (1970). Siyasal İktidar Sanata Karşı, Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Yücel, C. (1954). “Güdümlü Değil Gönüllü”, Yeditepe, S. 70, s.1-6.
  • Zbigniew Brzezinski (1996). Kontroldan Çıkmış Dünya (Yirmi Birinci Yüzyılın Arifesinde Dünya Çapında Karmaşa), Çev. Haluk Menemencioğlu, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

1940-1960 Arası Dönemde Toplumcu Gerçekçi Şairlerin Sanatsal Faaliyet Zemininde Hak Arama Mücadelesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 8 - ARALIK, 54 - 80, 15.12.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.330589

Öz



Türk
şiirinde önemli bir yer işgal eden "toplumcu/gerçekçi sanat anlayışı",
roman, hikâye, tiyatro ve şiir gibi edebî nevilerin pek çoğunda somut
örneklerle yansımasını bulmuştur. İlgilendiği bilimsel disiplin ayırımı
yapılmaksızın sanatkârın düşünsel gelişiminin tarihsel ve toplumsal bir süreçte
teşekkül ettiğini ileri süren toplumcu gerçekçi anlayış, sanatçının ürünlerini
de toplumsal yapıt olarak değerlendirmektedir. Buna göre sanatçı, içinde
büyüdüğü ve bilinç olarak şekillendiği topluma ve onun temel sorunlarına karşı
sorumludur. Bu sorumluluk duygusuyla sanatını toplumun emrine sunan sanatkâr,
tanıklık ettiği toplumsal eşitsizliklere; siyasi, sosyal ve ekonomik sorunlara
ve ülkenin/toplumun gelişmesinin önünde engel teşkil eden diğer yanlış
uygulamalara karşı sanatsal faaliyetler zemininde bir mücadele yürütür.



1940-1960
arası dönemde toplumsal hayatta yaşanan problemlere dikkat çeken, yazdığı
eseleri sanat-ideoloji ilişkisi ekseninde tarihsel ve toplumsal bir sürecin
ürünü olarak biçimlendiren şairler, gelenek ile çağdaş sanat arasındaki bağı
büsbütün koparmışlardır. 1940 ve sonrasında sosyal
hadiselere ideolojik pencereden bakan sosyalist-gerçekçi sanatkârlar da genel
olarak çağdışı kalmış toplumsal hayatın, ezen – ezilen ilişkisinin,
eşitsizliğin ve karşılığı verilmemiş emeğin mücadelesini vermişlerdir.
Şiirlerine genel olarak temel insan hak ve özgürlükleri bağlamında bir fikir
çilesi hâkimdir. Bunlar, eserlerinde ortaya koydukları siyasal ve sosyal düşünceleriyle
toplumu bilinçlendirme ve onun egemen güçler tarafından sömürülmesine engel
olma iddiasıyla edebiyatta yer edinmişlerdir.



        Bu çalışmadan amaç, "Sanat toplum içindir" görüşünü savunan,
dönemin önemli sanat eserlerine damga vurmuş şairlerden öne çıkanlarının
sanat-edebiyat hakkındaki görüşlerini tespit etmek; şiirlerinden örnekler
vererek onların dönemin yanlış siyasal yaklaşımlarına karşı sanatsal
faaliyetler temelinde hangi argümanlarla nasıl bir mücadele verdiklerini
belirlemektir.

Kaynakça

  • Akpınar, S. (2015). "Toplum-Sanat ve İdeoloji Üçgeninde Toplumcu Gerçekçiliğin Edebiyat ve Siyasetle İlişkisine Yaklaşımı", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.7,S.30.
  • Altınkaynak, H. (1977). Edebiyatımızda 1940 Kuşağı, İstanbul: Türkiye Yazarlar Sendikası Yayınları.
  • Apaydın, T. (1999). Kırsal Sancı, Ankara: Gildikeni Yayınları.
  • Atılgan, Ş. ve Yılmaz, Z. (2001). "Arif Damar ile Söyleşi: Şiir bir başkaldırı, bir ayaklanmadır", E Dergisi, s.15-26.
  • Aymaz, G. (2007), Sanatsal Üretimin Toplumsal Oluşumu –Nazım Hikmet’in Memleketimden İnsan Manzaraları Örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bezirci, A. (1992). Rıfat Ilgaz, İstanbul: Çınar Yayınları.
  • Bozok, H. (1954). “Güdümlü Sanat Saçmalığına Karsı”, Yeditepe, S. 70, s.1-3.
  • Can, A. (2012). Cumhuriyet Devri Şiir Poetikası, Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Cengiz, M. (200). Toplumcu Gerçekçi Şiir 1923-1953, İstanbul: Tümzamanlaryayıncılık.
  • Çalışlar, A. (1985). “Maddeci Estetik ve Sanat Kuramı ile Toplumcu Gerçekçiliğe Doğru Bakış- I”, Varlık, S. 929, s. 3-8.
  • Damar, A. (1984). “Kırkıncı Sanat Yılında Arif Damar’la Söyleşi”, (Konuşan: Bedirhan Toprak”, Varlık, S. 916, s-8-9.
  • Dinamo, H. İ. (1975). Sürgün Şiirleri, İstanbul: May Yayınları.
  • Doğan, M. H. (2007), "Nazım Hikmet ve Şiir", Hece, (Nazım Hikmet Özel Sayısı).
  • Doğan, M. H. (2001). Yüzyılın Türk Şiiri 1900-2000, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Eagleton T.. (2012). Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi, (Çev:Utku Özmakas), İstanbul: İletişim. Enginün, İ. ( 2002). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Geçgel, H. (2003). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayınları.
  • Gerçeker, A. (1970). “Sanat-Toplum-Diyalektik”, Yeni Dergi, S. 65, s.99-103.
  • Gülendam, R. (2010), "Siyaseti Şiirde Yaşamak: Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyalist Şiir", Turkish Studies, Volume 5/2 Spring.
  • Ilgaz, R. (1983). Bütün Şiirleri 1937-1983, İstanbul: Adam Yayınları.
  • İlhan, A. (2004). İkinci Yeni Savası,, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kaplan, M. (1966), “Antitez”, Hisar, S. 33, s.12-20.
  • Kıbrıs, İ. (2004). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayınları.
  • Kula, O. B. (2009). Marksist ideoloji ve Edebiyat, Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Kurdakul, Ş. (1992). Çağdaş Türk edebiyatı 3, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Külebi, C. (2013). Bütün Şiirleri, İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Lunaçarski, A. (1988), Sosyalizm ve Edebiyat (Çev. Asım Bezirci), İstanbul: Evrensel Kültür.
  • Marks, K. (1967). “İktisat Ahlakı”, (Çev.: İsa Öztürk), Yeni Ufuklar, S. 182, s. 20-22.
  • Marx, K.; Engels, F. (1968). "Sanat ve Edebiyat”, (Çev.: Murat Belge, İsmet Elgün), Yeni Dergi, S. 44.
  • Memet Fuat (1985). Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Memet Fuat (1997). Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oktay, A. (1993). Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı 1923-1950, Ankara: KBY.
  • Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Önal, M. (2012). Edebiyat Sanatı, Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.
  • Özkırımlı, A. (1983). “Ana hatlarıyla Edebiyat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ran, N. H. (2012). Memleketimden İnsan Manzaraları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ran, N. H. (1923-1924). Aydınlık, Nisan 1923, S.22 ve Aralık 1924, S.28.
  • Ran, N. H. (1987). Yazılar 2, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Ran, N. H. (2008). “Kübalı Sanatçılarla Söyleşi”, (Çev.: Ayşe Nihal Akbulut), Varlık, S. 939, s. 4-6; Sözcükler, S. 14.
  • Soysal, İlhami (1973). 20. Yüzyıl Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Sülker, K. (1946). "Türk Şiirinde Hakiki Demokrasinin İlanı", Gün, Temmuz 1946.
  • Uygur, E. (2005). "Sosyalist Realizm Kavramının Ortaya Çıkış Süreci", Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi-Turkish Journal of Social Research, S. 9. Ünlü, Ö. (2004) Yüz Yıllık Türk Şiir Atlası 2, İstanbul: Birey Yayınları.
  • Yetkin, Ç. (1970). Siyasal İktidar Sanata Karşı, Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Yücel, C. (1954). “Güdümlü Değil Gönüllü”, Yeditepe, S. 70, s.1-6.
  • Zbigniew Brzezinski (1996). Kontroldan Çıkmış Dünya (Yirmi Birinci Yüzyılın Arifesinde Dünya Çapında Karmaşa), Çev. Haluk Menemencioğlu, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kemal Erol 0000-0003-2234-3090

Mehmet Recep Taş

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 21 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 8 - ARALIK

Kaynak Göster

APA Erol, K., & Taş, M. R. (2017). 1940-1960 Arası Dönemde Toplumcu Gerçekçi Şairlerin Sanatsal Faaliyet Zemininde Hak Arama Mücadelesi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 54-80. https://doi.org/10.20860/ijoses.330589

İndeksler / Indexes

İdealOnline, INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, 

tarafından dizinlenmekte, 


TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.


by.png


Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.