Bu
araştırmada, farklı sosyoekonomik düzeye sahip okullarda görev yapmakta olan
okulöncesi öğretmenlerinin eğitim
ortamlarında kullandıkları önleyici yaklaşım biçimlerinin kuralların
işleyişi, fiziksel ortamın düzenlenmesi, günlük eğitim akışının planlanması
/uygulanması ve olumlu bir sınıf atmosferinin oluşturulması boyutlarında incelenerek karşılaştırılması
amaçlanmaktadır. Araştırmada
çalışma grubu oluşturulurken aykırı durum örneklemesine başvurulmuş ve bu
kapsamda düşük ve yüksek sosyo-ekonomik düzeye sahip olan 2017-2018 eğitim
öğretim yılında İzmir’e bağlı iki merkez ilçede Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
üç bağımsız anaokulundan 24 okul öncesi öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada veri
toplama aracı olarak “Önleyici Yaklaşımları Değerlendiren Yarı
Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu” ve “Öğretmenlerin Önleyici
Yaklaşımlarını Değerlendiren Gözlem Formu” kullanılmıştır. Görüşme yoluyla elde edilen verilerin
analizinde içerik analizine; gözlem yoluyla elde edilen verilerin analizinde
ise betimsel istatistik ile yüzde hesaplamasına başvurulmuştur. Bu çalışmadan elde edilen bulgular değerlendirildiğinde her
iki grupta yer alan öğretmenler arasındaki en temel farklılık fiziksel ortamın
düzenlenmesi boyutunda ortaya çıkmıştır. Ekonomik açıdan desteklenen ve veliler
ile işbirliği içerisinde bulunan okullarda öğretmenlerin bu boyuta yönelik
farkındalık ve uygulamalarının daha yüksek seviyede olduğu saptanmıştır. Olumlu
bir sınıf atmosferinin oluşturulması boyutunda ise öğretmenlerin yetersiz
performans sergiledikleri görülmüştür. Sonuçlar genel olarak
değerlendirildiğinde ise öğretmenlerin önleyici yaklaşıma yönelik uygulamalarda
donanımlarının geliştirilmesine gereksinim olduğu düşünülmektedir.
Sınıf yönetimi önleyici yaklaşım olumlu sınıf ortamı kurallar günlük eğitim akışı
In
this research, it is aimed to compare the preventive approaches used by
preschool teachers who work in schools from different socioeconomic levels in
educational environments, by examining them in terms of functioning of the
rules, organization of the physical environment, planning/implementation of
daily education flow and creation of positive class atmosphere. While the study
group used in the research was being created, disconfirming case sampling was
used, and in this scope, studies were carried out with 24 preschool teachers
from three independent kindergartens from low and high socio-economic levels,
affiliated to the Ministry of National Education in the academic year of
2017-2018, in two central districts of İ-Izmir. "Semi-structured Teacher
Interview Form for Evaluating Preventive Approaches" and "Observation
Form for Evaluating Preventive Approaches of Teachers" were used as data
collection tools in the research. Content analysis were used in the analysis of
the data obtained through interview, while percentage calculation with
descriptive statistics were used in the analysis of the data obtained through
observation. Evaluation of the findings obtained from this study shows that the
most fundamental difference between the teachers in both groups is the
organization of the physical environment. It has been found that in schools
that are economically supported and where the parents are cooperated with, the
teachers' awareness and applications are higher in this respect. On the other
hand, teachers have shown inadequate performance at the creation of a positive
classroom atmosphere. When the results are evaluated in general, it is thought
that the teachers need to improve their skills on the preventive approach.
Classroom management preventive approach positive classroom environment rules daily education flow
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 - HAZİRAN |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.