Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship between Culture, Ethnomusicology, and Musicology

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 77 - 87, 30.06.2017

Öz

Anatolia has different geographical
features and regions. Common features are emotions and thoughts in the regions.
Although these common characteristics are seen in the words of regional music,
different rhythm, melody and play styles are different in performance. In
international society, cultural history shows differences in geographical
position, social economic tradition and customs. 
This research was conducted to
determine what the concepts of musicology, ethnomusicology and culture are and
their relations with each other. For this purpose, information obtained from
the records and literature review was used as material. The information (data)
used was obtained by documentary source scanning, analysis technique. In the
execution of this research literature review and descriptive situation analysis
technique were used. 
According to the results obtained,
the most important elements expressing communities are culture and music.
Communities should attach importance to their important cultures, local music,
traditions and customs in order to sustain their existence. Ethnomusicology has
an important place among the disciplines.

Kaynakça

  • Ana Britanika, Genel Kültür Ansiklopedisi, Cilt 20, s. 494-495 Cumhuriyet Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzikoloji Bölümü Ders Programı Ve Ders İçerikleri.
  • Ankara Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü Ders Programı
  • Bayburtlu, A.S. ( 2016). Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt 2, Sayı 2
  • Blacking, J. (1991). Etnomüzikoloji, Çev. Ç. Kara, Folklor/Edebiyat Dergisi, Sayı:17,Ankara.
  • Cook, N. (1999). Müziğin ABC’si, (Çev.: T. Doğan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Finkelstein, S. (1996). Müzik Neyi Anlatır, (Çev. H. Spatar) Kaynak Yayınları, İstanbul
  • Gedikli, N. (1999). Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Müziklerimiz Ve Sorunları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, s.143.
  • Güvenç, B. (1993). Türk Kimliği, Kültür Tarihinin Kaynakları, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayını
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Günay, E. (2006). Müzik Sosyolojisi, Sosyolojiden Müzik Kültürüne Bir Bakış, İstanbul, Bağlam Yayıncılık
  • Kaptan A; Sosyal Bilimler Araştırma ve İstatistik Teknikleri; Rehber Yayınevi 1. Baskı Ankara 1995
  • Örnek, S.V. (1971). 100 Soruda İlkelerle Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul, Gerçek Yayınevi.
  • Özer, Y. (1997). Bilim Perspektifinde Müzik, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • Kaplan, A. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Karkın, A.M., Karaburun, D. (2012). Malatya Yöresi Müziklerin Kültürel Kimliği, Atütürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 29.
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Nettl, B. (1991). “Etnomüzikoloji Nedir?” (Çev.: A. Kaplan), Folklor / Edebiyat Dergisi, Sayı:17, Ankara.
  • Rice, T. (1987). Toward the Remodeling of Etnomusicology, Etnomusicology.
  • Uçan, A., (1997). Müzik Eğitim Temel Kavramlar, İlkeler, Yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Uçan A. (1994). Müzik Eğitimi, Ankara 1994, Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ulusoy, D. (2000). 1950’lerden Günümüze Etnomüzikoloji’deki Yönelimler Ve Yapılan Araştırmalar. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü Etnomüzikoloji Ve Folklor Anabilim Dalı.
  • Yöre, S. (2005). Müzikoloji, Etnomüzikoloji ve Müziğin Bilimsel İncelenimi, Müzik ve Bilim Dergisi, Sayı 4, Yıl 2, Eylül 2005.

Kültür, Etnomüzikoloji ve Müzikoloji İlişkisi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 77 - 87, 30.06.2017

Öz

Anadolu coğrafi açıdan farklı bölge
ve özelliklere sahiptir. Ortak özellikler bölgelerdeki duygu ve düşüncelerdir.
Yöresel müziklerin sözlerinde bu ortak özellikler görülse de icra acısından
farklı ritim, ezgi, çalma biçimleri farklıdır. Uluslararası toplumda ise kültür
tarihi coğrafi konumu, sosyal ekonomik gelenek ve görenek acısından
farklılıklar göstermektedir. 
Bu araştırma, müzikoloji, etnomüzikoloji
ve kültür kavramlarının ne olduğunu ve birbirleriyle olan ilişkilerini saptamak
amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, kayıtlardan ve literatür taramasından elde
edilen bilgiler materyal olarak kullanılmıştır. Kullanılan bilgiler ( veriler
), belgesel kaynak tarama, çözümleme tekniği ile elde edilmiştir. Bu
araştırmanın yürütülmesinde literatür taraması ve betimsel durum analizi
tekniği kullanılmıştır. 
Elde edilen sonuçlara göre,
toplulukları ifade eden en önemli unsurlar kültür ve müziktir. Toplulukların
varlıklarını devam ettirmesi için önemli kültürlerine, yöresel müziklerine,
gelenek ve göreneklerine önem vermesi gerekir. Etnomüzikoloji disiplinler
arasında önemli yere sahiptir. 

Kaynakça

  • Ana Britanika, Genel Kültür Ansiklopedisi, Cilt 20, s. 494-495 Cumhuriyet Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzikoloji Bölümü Ders Programı Ve Ders İçerikleri.
  • Ankara Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü Ders Programı
  • Bayburtlu, A.S. ( 2016). Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt 2, Sayı 2
  • Blacking, J. (1991). Etnomüzikoloji, Çev. Ç. Kara, Folklor/Edebiyat Dergisi, Sayı:17,Ankara.
  • Cook, N. (1999). Müziğin ABC’si, (Çev.: T. Doğan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Finkelstein, S. (1996). Müzik Neyi Anlatır, (Çev. H. Spatar) Kaynak Yayınları, İstanbul
  • Gedikli, N. (1999). Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Müziklerimiz Ve Sorunları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, s.143.
  • Güvenç, B. (1993). Türk Kimliği, Kültür Tarihinin Kaynakları, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayını
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Günay, E. (2006). Müzik Sosyolojisi, Sosyolojiden Müzik Kültürüne Bir Bakış, İstanbul, Bağlam Yayıncılık
  • Kaptan A; Sosyal Bilimler Araştırma ve İstatistik Teknikleri; Rehber Yayınevi 1. Baskı Ankara 1995
  • Örnek, S.V. (1971). 100 Soruda İlkelerle Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul, Gerçek Yayınevi.
  • Özer, Y. (1997). Bilim Perspektifinde Müzik, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • Kaplan, A. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Karkın, A.M., Karaburun, D. (2012). Malatya Yöresi Müziklerin Kültürel Kimliği, Atütürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 29.
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Nettl, B. (1991). “Etnomüzikoloji Nedir?” (Çev.: A. Kaplan), Folklor / Edebiyat Dergisi, Sayı:17, Ankara.
  • Rice, T. (1987). Toward the Remodeling of Etnomusicology, Etnomusicology.
  • Uçan, A., (1997). Müzik Eğitim Temel Kavramlar, İlkeler, Yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Uçan A. (1994). Müzik Eğitimi, Ankara 1994, Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ulusoy, D. (2000). 1950’lerden Günümüze Etnomüzikoloji’deki Yönelimler Ve Yapılan Araştırmalar. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü Etnomüzikoloji Ve Folklor Anabilim Dalı.
  • Yöre, S. (2005). Müzikoloji, Etnomüzikoloji ve Müziğin Bilimsel İncelenimi, Müzik ve Bilim Dergisi, Sayı 4, Yıl 2, Eylül 2005.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ahmet Selçuk Bayburtlu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2017
Kabul Tarihi 21 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayburtlu, A. S. (2017). Kültür, Etnomüzikoloji ve Müzikoloji İlişkisi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 77-87.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi