Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Değeri ve Firma Değeri İlişkisi: Finansal Tabanlı Bir Model

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 203 - 207, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.479511

Öz

Marka soyut bir kavramdır
ve marka değerini tam olarak tespit etmek zordur. Firma değeri ise marka
değerine göre daha ölçülebilir bir kavramdır. Firma değerinin hesaplamalarında
birçok yöntem ve bu yöntemleri oluşturan değişkenler kullanılmaktadır. Benzer
şekilde firma değeri üzerinde etkili birçok faktör ve değişken bulunmaktadır.
Bu bağlamda çalışmanın amacı; marka değerinin firma değeri üzerinde etkisinin
olup olmadığını belirlemek ve modellemektir. Bu amaç doğrultusunda Borsa
İstanbul’da hisseleri işlem gören otomotiv firmaları (Ford Otosan, Türk
Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar) araştırma kapsamına alınmıştır.
İlgili firmaların 2017 yılı mali tablolarından elde edilen veriler(net kar, net
satışlar, aktif büyüklük, toplam borç) ile finansal tabanlı marka değerleme
yöntemi olan Hirose yönteminde kullanılan sadakat, genişleme ve prestij
değişkenleri regresyon analizinde kullanılmıştır.  Çalışma sonucunda net kârın, net satışların,
aktif büyüklüğün, toplam borç tutarının ve marka değeri değişkenlerinden
prestij değişkeninin firmanın piyasa değeri üzerinde etkili olduğu tespit
edilmiştir. Sadakat ve genişleme değişkenleri ile firmaların piyasa değeri
arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Barth, M. E., Clement,M. B., Foster, G., & Kasznik, R. (1998). Brand Values and Capital Market Valuation. Review of Accounting Studies, 3(2), 41–68.
  • Bursalı, O. K., Karaman, A. (2009). Yönetsel ve Finansal Açıdan Marka Değeri Denizli Tekstil Sektörü'nde Bir Uygulama. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 292.
  • Dımbıloğlu, A. A. (2014). Marka Değerinin Belirlenmesi: Örnek Olay Uygulaması BİST (Borsa İstanbul) Kimya, Petrol, Kauçuk Ve Plastik Ürünler Sektöründe Marka Değerinin Tespiti, Uzmanlık Tezi. Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi Başkanlığı, Ankara., 68.
  • Kendirli, S, Kendirli, H., Ç. ve Akgün, Z. (2016). Marka Değerleme Yöntemleri: Hiroshi Yöntemi ile Gıda Sektöründe Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi,68.
  • Kalaycı, Ş., Karakaş, A. (2005). Hisse Senedi Getirileri ve Finansal Oranlar İlişkisi: IMKB’de Bir Temel Analiz Araştırması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 146.
  • Kuhn, K. L., Alpert, F., & Pope, N. K. L. (2008). An application of Keller's brand equity model in a B2B context. Qualitative Market Research: An International Journal, January, 11(1), , 40-58
  • Öz, B., Ayrıçay, Y., Kalkan, G. (2011). Finansal Oranlarla Hisse Senedi Getirilerinin Tahmini: İmkb 30 Endeksi Hisse Senetleri Üzerine Diskriminant Analizi İle Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt/Vol.: 11 - Sayı/No: 3, 51–64.
  • Sharma, P., Davcik, N. ve Pillai, K. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research 69, 5662-5669.
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk, H. ve Korkmaz, T. (2017). Marka Değerinin Hırose Yöntemi İle Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma. International Congress of Management Economy and Policy, 10-21.
  • Zaichkowsky, J.L., Parlee, M. ve Hill, J. (2010). Managing industrial brand equity: Developing tangible benefits for intangible assets. Industrial Marketing Management 39, 776-783.
  • Zengin, B. G. (2015). Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirk Bir Çalışma: Finans ve Pazarlama Boyutu. iibfdergisi.gazi.edu.tr, 282-298.

Brand Value and Company Value Relationship: A Financial Based Model

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 203 - 207, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.479511

Öz

Brand is an intangible concept and it is difficult to
determine brand value precisely. Firm value is a more measurable concept than
brand value. Many methods are used in the calculation of firm value and many
variables that make up these methods are used. Similarly, there are many factors
and variables that influence firm value. In this context The purpose of this
study is to determine and model whether brand value has an impact on firm
value. Fort his purpose, the automotive firms (Ford Otosan, Türk Tractor,
Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar) whose shares are traded in Istanbul Stock
Exchange are included in the research. In the study, The data obtained from the
financial statements of the related companies in the year 2017 were used in the
study.  Besides, loyalty, expansion and
prestige variables used in the Hirose method which is a financial based brand
valuation method, are used in regression analysis. As a result of the study, it
has been determined that net profit, net sales, asset size, total debt amount
and prestige variable of brand value are influential on the firm's market
value. 

Kaynakça

  • Barth, M. E., Clement,M. B., Foster, G., & Kasznik, R. (1998). Brand Values and Capital Market Valuation. Review of Accounting Studies, 3(2), 41–68.
  • Bursalı, O. K., Karaman, A. (2009). Yönetsel ve Finansal Açıdan Marka Değeri Denizli Tekstil Sektörü'nde Bir Uygulama. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 292.
  • Dımbıloğlu, A. A. (2014). Marka Değerinin Belirlenmesi: Örnek Olay Uygulaması BİST (Borsa İstanbul) Kimya, Petrol, Kauçuk Ve Plastik Ürünler Sektöründe Marka Değerinin Tespiti, Uzmanlık Tezi. Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi Başkanlığı, Ankara., 68.
  • Kendirli, S, Kendirli, H., Ç. ve Akgün, Z. (2016). Marka Değerleme Yöntemleri: Hiroshi Yöntemi ile Gıda Sektöründe Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi,68.
  • Kalaycı, Ş., Karakaş, A. (2005). Hisse Senedi Getirileri ve Finansal Oranlar İlişkisi: IMKB’de Bir Temel Analiz Araştırması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 146.
  • Kuhn, K. L., Alpert, F., & Pope, N. K. L. (2008). An application of Keller's brand equity model in a B2B context. Qualitative Market Research: An International Journal, January, 11(1), , 40-58
  • Öz, B., Ayrıçay, Y., Kalkan, G. (2011). Finansal Oranlarla Hisse Senedi Getirilerinin Tahmini: İmkb 30 Endeksi Hisse Senetleri Üzerine Diskriminant Analizi İle Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt/Vol.: 11 - Sayı/No: 3, 51–64.
  • Sharma, P., Davcik, N. ve Pillai, K. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research 69, 5662-5669.
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk, H. ve Korkmaz, T. (2017). Marka Değerinin Hırose Yöntemi İle Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma. International Congress of Management Economy and Policy, 10-21.
  • Zaichkowsky, J.L., Parlee, M. ve Hill, J. (2010). Managing industrial brand equity: Developing tangible benefits for intangible assets. Industrial Marketing Management 39, 776-783.
  • Zengin, B. G. (2015). Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirk Bir Çalışma: Finans ve Pazarlama Boyutu. iibfdergisi.gazi.edu.tr, 282-298.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Veli Çam

Yusuf Kalkan

Şafak Sönmez Soydaş 0000-0002-7174-8652

Seda Sağlamyürek Taşdemir

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çam, A. V., Kalkan, Y., Soydaş, Ş. S., Sağlamyürek Taşdemir, S. (2019). Marka Değeri ve Firma Değeri İlişkisi: Finansal Tabanlı Bir Model. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 203-207. https://doi.org/10.23834/isrjournal.479511