Marka soyut bir kavramdır
ve marka değerini tam olarak tespit etmek zordur. Firma değeri ise marka
değerine göre daha ölçülebilir bir kavramdır. Firma değerinin hesaplamalarında
birçok yöntem ve bu yöntemleri oluşturan değişkenler kullanılmaktadır. Benzer
şekilde firma değeri üzerinde etkili birçok faktör ve değişken bulunmaktadır.
Bu bağlamda çalışmanın amacı; marka değerinin firma değeri üzerinde etkisinin
olup olmadığını belirlemek ve modellemektir. Bu amaç doğrultusunda Borsa
İstanbul’da hisseleri işlem gören otomotiv firmaları (Ford Otosan, Türk
Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar) araştırma kapsamına alınmıştır.
İlgili firmaların 2017 yılı mali tablolarından elde edilen veriler(net kar, net
satışlar, aktif büyüklük, toplam borç) ile finansal tabanlı marka değerleme
yöntemi olan Hirose yönteminde kullanılan sadakat, genişleme ve prestij
değişkenleri regresyon analizinde kullanılmıştır. Çalışma sonucunda net kârın, net satışların,
aktif büyüklüğün, toplam borç tutarının ve marka değeri değişkenlerinden
prestij değişkeninin firmanın piyasa değeri üzerinde etkili olduğu tespit
edilmiştir. Sadakat ve genişleme değişkenleri ile firmaların piyasa değeri
arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.
Brand is an intangible concept and it is difficult to
determine brand value precisely. Firm value is a more measurable concept than
brand value. Many methods are used in the calculation of firm value and many
variables that make up these methods are used. Similarly, there are many factors
and variables that influence firm value. In this context The purpose of this
study is to determine and model whether brand value has an impact on firm
value. Fort his purpose, the automotive firms (Ford Otosan, Türk Tractor,
Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar) whose shares are traded in Istanbul Stock
Exchange are included in the research. In the study, The data obtained from the
financial statements of the related companies in the year 2017 were used in the
study. Besides, loyalty, expansion and
prestige variables used in the Hirose method which is a financial based brand
valuation method, are used in regression analysis. As a result of the study, it
has been determined that net profit, net sales, asset size, total debt amount
and prestige variable of brand value are influential on the firm's market
value.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.