BibTex RIS Kaynak Göster

DİNLER ve MÛSİKÎ

Yıl 2014, Sayı: 24, 43 - 62, 01.12.2014

Öz

İnsan, manevi dünyası olan, düşünen ve inanan bir varlıktır. İnsanın manevi dünyasında tezahür eden inanç ve düşünceler; güzellik, estetik ve sanat gibi olgularla birlikte kültürel algısının oluşmasında etkin olmuştur. Fıtri olarak insanın yaratılışında var olan bu olgular, tarihi ve içtimai süreçte din ile şekillenerek anlamını bulmuş, dini kaygı ve gerekliliklerle yorumlanarak sanat eserlerinin meydana getirilmesinde önemli rol üstlenmiştir. İlk çağlardan günümüze kadar geçen zaman içinde kendi mukaddesleri ile değişmez değerlerini tespit eden ve koruyan her din, inanç bağlamında farklılıklar gösterse de hemen hepsi Allah’a ulaşma gayesiyle sanatı anlatım dili olarak kullanmıştır. İnanç değerleri doğrultusunda meydana getirilen ve insanın Yüce Yaratıcıya ulaşma noktasında hissiyatını en iyi ifade edebildiği sanat ise mûsikîdir. Bu çalışmada; ilkel zamanlardan başlamak üzere ilahi dinler; Mûsevilik, Hristiyanlık ve İslam içerisinde din ile mûsikînin ayrılmaz beraberliklerinin araştırılması hedeflenmiştir

Kaynakça

  • » Akdoğan, Bayram, Türk Din Musikisi’nin Anadolu’da Doğuşu ve Tarihi Seyri Hakkında Bazı Mülâhazalar, AÜİFD, Cilt XLIV, 2003.
  • Ataman, Ahmet Muhtar, Musiki Tarihi, Ankara: 1947.
  • Boran İlke, Yıldız Şenürkmez Kıvılcım, Kültürel Tarih Işığında Çok Sesli Batı Müziği, İstan- bul: Yapı Kredi Yayınları, 2. Baskı, 2010.
  • Champigneulle, Bernard, Müzik Tarihi, Çev.: Tanju Gökçöl, İstanbul: Gelişim Yayınları, Eliot, Thomas Stearns, Kültür Üzerine Düşünceler, Çev.: Doç. Dr. Sevim Kantarcıoğlu, An- kara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1981.
  • Geertz, Clifford, The Interpretation of Cultures (New York, 1973), s.89. Aktaran; Peter
  • Burke, Kültür Tarihi, Çev.: Mete Tuncay, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Haldun, Ibn, Mukaddime, Cilt II. İbnü’l-Gaysarâni, es-Semâ’. İlyasoğlu, Evin, Zaman İçinde Müzik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı, 1999.
  • Maritain, Jacque, Religion et Culture, (Paris, 1930), Aktaran; Murtaza Korlaelçi, Din-Kültür
  • İlişkisi, Felsefe Dünyası Dergisi, Sayı 8, Temmuz 1993.
  • Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınları, 1987.
  • Nesibü’l-İhtiyar, el-Fennü'l—Ginai i'ınde'l-Arabi, Beyrut-1955.
  • Okiç, M. Tayyib, Kur’an-ı Kerim’in Üslub ve Kıraati, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, Oral, Mehmet Ulaş, Ön-Asya Topraklarında Dinler Tarihi ve Müzik, Ulusal Tez Merkezi, Özcan, Nuri, Türk Din Mûsikisi, İslâm Sanatları Tarihi, Ed., Prof. Dr. Muhittin Serin, Eskişe- hir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 4. Baskı, Ünite 10, 2012.
  • Sachs, Curt, Kısa Dünya Musikisi Tarihi, Çev.: İlhan Usmanbaş, İstanbul: Milli Eğitim Ba- sımevi, 1965.
  • Say, Ahmet, Müzik Tarihi, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2006.
  • Serin, Muhittin, Sanat, İslâm Sanatları Tarihi, Ed., Prof. Dr. Muhittin Serin, Eskişehir: Ana- dolu Üniversitesi Yayınları, 4. Baskı, Ünite 1, 2012.
  • Sönmez, Devrim, Antik Dönemde Anadolu’da Müzik ve Müzik Aletleri, Ulusal Tez Merkezi, Sözer, Vural, Müzik Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
  • Süleyman b. Eş'as es-Sicistani Ebu Davud, Sünen-i Ebi Davud, Edeb, Hadıs: 4985- 4986,
  • IV/296-297, Daru Ihyai't- Türasi'l-Arabî, Beyrut, Tarihsiz. Uludağ, Süleyman, İslam Açısından Müzik ve Sema, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2005.
  • Üçok, Bahriye, İslam’da Musiki Üzerine, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , Yaltırık, Hüseyin, Anadolu İnançlarında Müziğin Yeri, Uluslararası Anadolu İnançları Kong- resi Bildirileri, Ankara: Ervak Yayınları, 2001. » » » http://tr.wikipedia.org/wiki/%C5%9Eofar

Religions and Music

Yıl 2014, Sayı: 24, 43 - 62, 01.12.2014

Öz

Having a spiritual creation, thinking and believing, the human being is an existence. Together with phenomenons of beauty, esthetic and art, the beliefs and opinions that appear in the spiritual creation of human have an effect in forming cultural perception. These innate phenomenons particular to human creation become meaningful with religion in the course of history and civilization. Also, the phenomenons have an important role on bringing about artwork by interpreting religious care and necessities. From the early age to present-day, each religion fixing and preserving its sacred and unchangeable values use the art fort he purpose of reaching God and being a language of expression differing from one religion to another widely. In this sense, the musiki (music) is a kind of art to be formed in the direction of believing values and describing human feelings perfectly to reach God. In this study, we aim to research inseparable cooperation of religion and musiki (music) among Islam, Christianity and Judaism from the very early period

Kaynakça

  • » Akdoğan, Bayram, Türk Din Musikisi’nin Anadolu’da Doğuşu ve Tarihi Seyri Hakkında Bazı Mülâhazalar, AÜİFD, Cilt XLIV, 2003.
  • Ataman, Ahmet Muhtar, Musiki Tarihi, Ankara: 1947.
  • Boran İlke, Yıldız Şenürkmez Kıvılcım, Kültürel Tarih Işığında Çok Sesli Batı Müziği, İstan- bul: Yapı Kredi Yayınları, 2. Baskı, 2010.
  • Champigneulle, Bernard, Müzik Tarihi, Çev.: Tanju Gökçöl, İstanbul: Gelişim Yayınları, Eliot, Thomas Stearns, Kültür Üzerine Düşünceler, Çev.: Doç. Dr. Sevim Kantarcıoğlu, An- kara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1981.
  • Geertz, Clifford, The Interpretation of Cultures (New York, 1973), s.89. Aktaran; Peter
  • Burke, Kültür Tarihi, Çev.: Mete Tuncay, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Haldun, Ibn, Mukaddime, Cilt II. İbnü’l-Gaysarâni, es-Semâ’. İlyasoğlu, Evin, Zaman İçinde Müzik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı, 1999.
  • Maritain, Jacque, Religion et Culture, (Paris, 1930), Aktaran; Murtaza Korlaelçi, Din-Kültür
  • İlişkisi, Felsefe Dünyası Dergisi, Sayı 8, Temmuz 1993.
  • Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınları, 1987.
  • Nesibü’l-İhtiyar, el-Fennü'l—Ginai i'ınde'l-Arabi, Beyrut-1955.
  • Okiç, M. Tayyib, Kur’an-ı Kerim’in Üslub ve Kıraati, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, Oral, Mehmet Ulaş, Ön-Asya Topraklarında Dinler Tarihi ve Müzik, Ulusal Tez Merkezi, Özcan, Nuri, Türk Din Mûsikisi, İslâm Sanatları Tarihi, Ed., Prof. Dr. Muhittin Serin, Eskişe- hir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 4. Baskı, Ünite 10, 2012.
  • Sachs, Curt, Kısa Dünya Musikisi Tarihi, Çev.: İlhan Usmanbaş, İstanbul: Milli Eğitim Ba- sımevi, 1965.
  • Say, Ahmet, Müzik Tarihi, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2006.
  • Serin, Muhittin, Sanat, İslâm Sanatları Tarihi, Ed., Prof. Dr. Muhittin Serin, Eskişehir: Ana- dolu Üniversitesi Yayınları, 4. Baskı, Ünite 1, 2012.
  • Sönmez, Devrim, Antik Dönemde Anadolu’da Müzik ve Müzik Aletleri, Ulusal Tez Merkezi, Sözer, Vural, Müzik Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
  • Süleyman b. Eş'as es-Sicistani Ebu Davud, Sünen-i Ebi Davud, Edeb, Hadıs: 4985- 4986,
  • IV/296-297, Daru Ihyai't- Türasi'l-Arabî, Beyrut, Tarihsiz. Uludağ, Süleyman, İslam Açısından Müzik ve Sema, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2005.
  • Üçok, Bahriye, İslam’da Musiki Üzerine, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , Yaltırık, Hüseyin, Anadolu İnançlarında Müziğin Yeri, Uluslararası Anadolu İnançları Kong- resi Bildirileri, Ankara: Ervak Yayınları, 2001. » » » http://tr.wikipedia.org/wiki/%C5%9Eofar
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA99NR83GC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Gönül

Onur Altıntuğ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 24

Kaynak Göster

ISNAD Gönül, Mehmet - Altıntuğ, Onur. “DİNLER Ve MÛSİKΔ. İSTEM 24 (Aralık 2014), 43-62.