Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sonsuza Doğru “Uçsuz Bucaksız” Bir Yol Ve Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimleri

Yıl 2018, Sayı: 10, 1 - 12, 30.07.2018

Öz

Resimsel bir yorumdan çok doğaya öykünme ile ortaya çıkan manzara teması, Türk resminin başlangıcını oluşturur. Öyle ki resim sanatının ilk örneklerini veren ressamlarda doğa görünümleri, özellikle orman resimleri, en çok işlenen konular arasında yer alır. Her biri aynı eğitimi alan ve aynı toplumsal düşünce yapısına göre yetişen Türk ressamların hemen hepsi manzara temasının örneklerini verir. Şeker Ahmed Paşa da defalarca aynı temayı çalışır. Ancak onun yapıtları çağdaşı olan diğer ressamlardan farklıdır. Peki, onu farklı kılan nedir? Klasik ve daha çok oryantalist eğilimli bir eğitim almış olmasına karşın manzara çalışmasının nedeni nedir? “Sonsuza Doğru ‘Uçsuz Bucaksız’ Bir Yol ve Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimleri” başlığını taşıyan bu çalışma, Şeker Ahmed Paşa’nın üslubu üzerinde durarak söz konusu sorulara cevaplar aramayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • BACHELARD, Gaston, Mekânın Poetikası, Çev. Alp Tümertekin, İthaki Yayınları, İstanbul, 2008. BALOĞLU, A. Hüseyin, Şeker Ahmet Paşa’nın Sanatı ve Sanatçı Kişiliği, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale, 2006. Barbizon Okulu için ayrıca www. metmuseum.org, TheBarbizon School, 15 Mart 2018. BAYTAR, İlona, “Şeker Ahmed Paşa Üzerine Yeni Görüşler Yeni Belgeler”, Şeker Ahmed Paşa1841-1907, (Haz: Ö. Faruk Şerifoğlu, İlona Baytar), Milli Saraylar, İstanbul, 2008, s. 84. BERGER, John, “Şeker Ahmed ve Orman”, Şiirin Saati, Çev. Gönül Çapan, Adam Yayınları, İstanbul, 1998, s. 108-114. BERK, Nurullah, Adnan Turani, Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, C. II, İstanbul, 1980. DÜBEN, İpek, Türk Resmi ve Eleştirisi 1880-1950, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2007. GERMANER, Semra, “Barbizon Okulu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C. 1, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 1997, s. 192. GİRAY, Kıymet, Manzara İstanbul Resim ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle, İş Bankası Yayınları, İstanbul, 1999. GÖREN, A. Kamil, “Bir Dönemler Paris’te Resim Eğitiminin Merkezi Olan Ünlü Okul ile Sanatı Yönlendiren Akademinin Öyküsü: I’EcoledesBeauxArts”, Antik Dekor, S. 34, Nisan 1996, s. 92-95. GÖREN, A. Kamil, “Şeker Ahmed Paşa’yı Yeniden Yazmak”, Şeker Ahmed Paşa 1841-1907, (Haz: Ö. Faruk Şerifoğlu, İlona Baytar), Milli Saraylar, İstanbul, 2008, s. 17-69. İNANKUR, Zeynep, 19. Yüzyıl Avrupasında Heykel ve Resim Sanatı, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 1997. ÖNDİN, Nilüfer, “Türk Manzara Resmi”, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, C. I, S. 2, 2000, s.4. ÖNER, Sema, “Türk Resim Sanatı’nın Gelişimindeki Öncü Adımlarıyla Ahmed Ali Paşa (Şeker Ahmed Paşa) ve Osmanlı Sarayı”, Ciepo, Osmanlı Öncesi ve Osmanlı Araştırmaları Uluslararası Komitesi XIV. Sempozyum Bildirileri 18-22 Eylül, 2000 Çeşme, (Haz. Tuncer Baykara), TTK, Ankara, 2004, s. 527-539. TANSUĞ, Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1986.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER/ARTICLES
Yazarlar

İlona Baytar 0000-0001-8564-5665

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 10

Kaynak Göster

Chicago Baytar, İlona. “Sonsuza Doğru ‘Uçsuz Bucaksız’ Bir Yol Ve Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimleri”. Art-Sanat Dergisi, sy. 10 (Temmuz 2018): 1-12.