BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 4, 137 - 147, 19.07.2015

Öz

In this article, relationship between art of photography and the concept of death is investigated and the role of this relationship in the art history is discussed. This aspect of the art of photography is investigated through the concepts of shutter button and trigger, as metaphor. Shutter button represents the invention of the art of photography and modern art. As is known, after the invention of the photography, the progress of modern art has changed. Shutter button is considered as an explanatory concept when the impacts of the art of photography in modern art are concerned. The concept of trigger represents death and destruction, war, development of weapons and mechanization in modern era. From this point forth, the trigger is considered as a symbol of destructive aspects of the modernist developments. On the other hand, trigger and shutter button are used as a conceptualization which represents fragmentation of the image in modern art, generally in text. The subject is discussed in a way that reveals the relationship between the art of photography and death, from the invention of the camera to today. In the article, relationship between art and death is explained with the ideas of thinkers such as Vilem Flusser, Roland Barthes and Walter Benjamin

Kaynakça

  • Barthes, R. 2011. Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev. Reha Akçakaya,
  • İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Benjamin, W. 2002. Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, çev. Ali Cengizkan, İstanbul:YGS Yayın.
  • Benjamin, W. 2004. Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. 2004. Görme Biçimleri, çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bourriaud, N. 2005. İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Botton A. D. ve Armstrong, J. 2013. Art As Therapy, New York:Phaidon Press Limited.
  • Burnett, R. 2005. İmgeler Nasıl Düşünür, çev. Güçsal Pusar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dempsey, A. 2007. Modern Çağda Sanat: Üslüplar, Ekoller, Hareketler. çev. Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Yay.
  • Flusser, V. 2009. Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, çev. İhsan Derman, İstanbul: Hayalbaz Yayınları.
  • Robins, K. 1996. İma, Görmenin Kültür ve Politikası, çev. Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Silverman, Kaja. 2006. Görünür Dünyanın Eşiği, Çev: Aylin Onacak, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sunstein, E. R. 2014. http://beautifuldecay.com/2014/06/26/walter-schels-haunting- photographs-people-death/
  • Şen, Ü. S. (2005) “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”,
  • Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5:2005. http://www.erwinolaf.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Post-mortem_photography http://www.broadcasterinfo.net/79/sinema.html -Yağmur, M. Ve Özkılınç, M. (2014) http://www.theguardian.com/society/gallery/2008/mar/31/lifebeforedeath http://www.imdb.com/title/tt0961066/ - Troell, J. 2008. Ölümsüz Anılar
  • Fig. 1 E. Julies Marey, Fotoğraf Tüfeği, 1882
  • Fig.2 N. Niépce, İlk fotoğraf görüntüsü, Musée des Arts et Métiers, Fusil photographique, Fransa, 1826 Le Grasse, Fransa.
  • Fig. E. Jules Marey, Güvercinlerin Uçuşu, 1887 Fotoğraf, MOMA, ABD.
  • Fig. 4 G. Balla, Göçmen kuşların uçuşu, 1913, kağıt üzerine boya.
  • Fig. Alexander Gardner Fig. 6. Walter Schels, Heiner Schmitz. Age: 52. Born: 26th, 1865,
  • Literary of Congress, Paine Lewis November 1951. First portrait taken: 19th November Washington D.C 200 Died: 14th December 2003. Photo © Walter Schels. Text ©
  • Fig. Erwin Olaf, Caroline, 2007, Lambda print. www.erwinolaf.com

DEKLANŞÖR VE TETİK: FOTOĞRAF SANATI VE ÖLÜM

Yıl 2015, Sayı: 4, 137 - 147, 19.07.2015

Öz

Bu makalede fotoğraf sanatının ölüm kavramıyla ilişkisi işlenmiş ve bu ilişkinin sanat tarihi içerisindeki durumu tartışılmıştır. Fotoğraf sanatının bu yönü deklanşör ve tetik kavramlarının metafor olarak kullanılmasıyla işlenmiştir. Deklanşör, fotoğraf sanatının icadını ve modern sanatı temsil etmektedir. Bilindiği üzere fotoğrafın icadından sonra modern sanatın seyri değişmiştir. Fotoğraf sanatının modern sanat içerisindeki etkileri açısından, deklanşör açıklayıcı bir kavram olarak ele alınmıştır.  Makalede kullanılan tetik kavramı ise modern dönemdeki makineleşmeyi, silahların gelişimini, savaşı, ölümü ve yıkımı temsil etmektedir. Buradan hareketle tetik, modernist gelişmelerin yıkıcı yönlerinin simgeleşmesi olarak düşünülebilir. Diğer yandan tetik ve deklanşör, metin içerisinde genel olarak modern sanatta görüntünün parçalanmasını temsil eden bir kavramsallaştırma olarak kullanılmıştır.  Konu, fotoğraf makinesinin icadından günümüze ölüm ve fotoğraf sanatı ilişkisini ortaya koyacak biçimde ele alınmıştır. Makalede ölüm ve sanat ilişkisi, Vilem Flusser, Roland Barthes ve Walter Benjamin gibi düşünürlerin fikirleriyle açıklanmıştır. Günümüzde ölüm ve sanat konusunu işleyen fotoğraf sanatçılarının örnek çalışmaları işlenmiştir.

Kaynakça

  • Barthes, R. 2011. Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev. Reha Akçakaya,
  • İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Benjamin, W. 2002. Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, çev. Ali Cengizkan, İstanbul:YGS Yayın.
  • Benjamin, W. 2004. Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. 2004. Görme Biçimleri, çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bourriaud, N. 2005. İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Botton A. D. ve Armstrong, J. 2013. Art As Therapy, New York:Phaidon Press Limited.
  • Burnett, R. 2005. İmgeler Nasıl Düşünür, çev. Güçsal Pusar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dempsey, A. 2007. Modern Çağda Sanat: Üslüplar, Ekoller, Hareketler. çev. Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Yay.
  • Flusser, V. 2009. Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, çev. İhsan Derman, İstanbul: Hayalbaz Yayınları.
  • Robins, K. 1996. İma, Görmenin Kültür ve Politikası, çev. Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Silverman, Kaja. 2006. Görünür Dünyanın Eşiği, Çev: Aylin Onacak, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sunstein, E. R. 2014. http://beautifuldecay.com/2014/06/26/walter-schels-haunting- photographs-people-death/
  • Şen, Ü. S. (2005) “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”,
  • Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5:2005. http://www.erwinolaf.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Post-mortem_photography http://www.broadcasterinfo.net/79/sinema.html -Yağmur, M. Ve Özkılınç, M. (2014) http://www.theguardian.com/society/gallery/2008/mar/31/lifebeforedeath http://www.imdb.com/title/tt0961066/ - Troell, J. 2008. Ölümsüz Anılar
  • Fig. 1 E. Julies Marey, Fotoğraf Tüfeği, 1882
  • Fig.2 N. Niépce, İlk fotoğraf görüntüsü, Musée des Arts et Métiers, Fusil photographique, Fransa, 1826 Le Grasse, Fransa.
  • Fig. E. Jules Marey, Güvercinlerin Uçuşu, 1887 Fotoğraf, MOMA, ABD.
  • Fig. 4 G. Balla, Göçmen kuşların uçuşu, 1913, kağıt üzerine boya.
  • Fig. Alexander Gardner Fig. 6. Walter Schels, Heiner Schmitz. Age: 52. Born: 26th, 1865,
  • Literary of Congress, Paine Lewis November 1951. First portrait taken: 19th November Washington D.C 200 Died: 14th December 2003. Photo © Walter Schels. Text ©
  • Fig. Erwin Olaf, Caroline, 2007, Lambda print. www.erwinolaf.com
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER/ARTICLES
Yazarlar

Burhan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

Chicago Yılmaz, Burhan. “DEKLANŞÖR VE TETİK: FOTOĞRAF SANATI VE ÖLÜM”. Art-Sanat Dergisi, sy. 4 (Temmuz 2015): 137-47.