Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peyzaj Tasarımına Biçim Verme Sürecinde Grid Sistemli Taslak Çalışmaları ve Bu Yaklaşımla Öğrenci Performanslarının Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 15, 17 - 33, 30.07.2017
https://doi.org/10.16950/inustd.306713

Öz

Tasarım eğitiminin ilk yılından başlayarak
kazanılması gerekli bir alışkanlık, taslak çalışmalarıdır. Bu aşama en kritik
aşamadır. Bu kritik aşamada bir çok eskiz kağıdı kullanılarak birbirinden
farklı taslak çalışmaları ortaya çıkacak ve tasarımcı bu taslaklar arasından
kendince en iyi, en estetik belki de en ekonomik olanı seçmeye çalışacaktır.
Hayalleri gerçekleştirirken, tasarlamanın ilk evresi her zaman zor bir süreç
olması nedeni ile taslak çalışmalarına sistemli yaklaşmak, sonuca ulaşmada
tutarlı ve önemli ipucu verecektir.



Bu çalışmada, bir “Ev Bahçesi” projesinde, grid
sistemli yaklaşımla çizgilere anlam yüklenmesi, temel şekillerle birlikte bu
tekniğin nasıl olgunlaşıp biçimlendiği, aşama aşama açıklanmıştır. Çalışmada
güç çizgileri kullanılarak oluşturulan grid sistemi, tüm yeni biçimlerin
oluşturulmasında gereken mutlak bir kural değil, yalnızca faydalı bir sistem
yaklaşımıdır. Bu öğretilerin ışığı altında, İ.Ü. Orman Fakültesi Peyzaj
Mimarlığı Bölümü ikinci sınıfta okuyan 28 öğrenciye farklı bir vaziyet planı
üzerinde grid sistemle biçim verme sürecini gerçekleştirmeleri, problemi çözüme
ulaştırmalarındaki farklılıklar değerlendirilmiştir.
Bu çalışmada,
öğrencilerin bu teknikle yaptıkları taslak çalışmalarında, biçim verme sürecini
daha kolay çözüme ulaştırdığı ve iyi örneklerin çıktığı gözlenmiştir. Dolayısı
ile yapılan performans analizinde; anlatılan bilgileri kavrayıp,
düşüncelerini  estetik anlayışla beraber
bir tema belirleyip çizime döken öğrenci sayısının fazlalığı uygulamanın
geçerliliğni kanıtlamaktadır.

Draft studies are a necessary habit to form, from the beginning of design edu-cation. This phase is the most critical stage. At this stage, different sketch works will be revealed using different sketch paper and the designer will try to choose the best, most aesthetic, and most economical ones among them. When performing dreams, systematically approaching draft studies with the reason that the first stage of design is always a difficult process, will result in consistent and important clues to reach.

In this study, it is explained step by step how to apply the grid system ap-proach to the lines in the forming process in a residential garden project, and how this technique is matured and formed together with the basic shape. The grid system created by using reference lines in the work is not an absolute rule for creating all new formats; it is only a useful system approach. Under the light of these teachings, 28 second grade students of Istanbul University Faculty of Forestry Landscape Architecture Department was asked to imple-ment the form creating process and to solve the problem by using the Grid-Approached technique on a layout plan which is different. As a result, the stu-dents were assessed through their performance in order to determine the in-formation they learned and how they delivered the solution using a grid system in a different problem.


Kaynakça

  • 1. Arcan E. ve Evci. F.1999. Mimari Tasarıma Yaklaşım Bina Bilgisi Çalışmaları. Tasarım Yayın Grubu, İstanbul, s. 199
  • 2. Bayazıt, N. 1994. Endüstri Ürünlerinde Ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş. Literatür Yayıncılık, İstanbul, s. 288
  • 3. Bayazıt,N. 2004.Tasarım Kavramlarına Giriş. İTÜ. Mimarlık fak. Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, İstanbul.
  • 4. Baykal, A. 2004. Yaratıcılık eğitimi. İlk ve ortaöğretimde araştırma teknikleri ve proje. Maltepe Üniversitesi Yayınları, s. 16-24.
  • 5. Booth,N.K. 1983. Basic Elements of Landscape Architectural Design Ohio State University ISBN 088133-478-2.
  • 4. Booth, N.K., Hiss, J.E. 2011. Residential Landscape Architecture: Design Process for the Private Residence, 6th Edition, ISBN-13: 978-013237619
  • 5. Casakin, H. & Goldschmidt, G. 1999. Expertise and the use of visual analogy: Implications for design education. Design Studies, 20:153-175.
  • 6. Casakin, H. P. 2007. Factors of metaphors in design problem-solving: Implications for design creativity. International Journal of Design, 1:21-33.
  • 7. Christians, H.H.C.M., and Van Andel, J. 1993. The effects of examples on the use of knowledge in a student design activity: The case of the ‘Flying Dutchman’ Design Studies, Vol.14, 1:58-74.
  • 8. Çelenk, T.2014.Eğitimde Yaratıcılığın Yaşamı Sanat- Tasarım Dergisi Marmara Üniversitesi Cilt 1 sayı3, İstanbul.
  • 9. Çınar, H.S., Özgüç Erdönmez, M. 2008. Peyzaj Tasarımında Biçim Geometrisine Estetik bir Yaklaşım. İ.Ü.O.F. Dergisi, Seri B, Cilt 58, Sayı 2
  • 10. Cubukcu, E. & Dundar S. 2007. Can creativity be taught? An empirical study on benefits of visual analogy in basic design education, A|Z ITU Journal of the Faculty of Architecture, 4:67-80.
  • 11. Cubukcu, E. and Eksioglu, G. 2009. Creativity, three dimensional visualization ability and success In pre university and design education, Archnet-IJAR( International Journal of Architectural Research), Volume 3 - Issue 3:06-20
  • 12. İnceoğlu N., Çil.E. 2004. Tasarımda Eskizler Mimarlıkta Çizerek Düşünme-Düşünerek Çizme Gelenekleri Y.T.Ü Yayınları Http://V2.Arkiv.Com.Tr/K451 Y.T.Ü Yayınları.
  • 13. Lawson, B. 2005. How Designers Think: The Design Process Demystified, Architectural Press, Oxford, England.
  • 14. Maslow A.H. 1968. Towardpsychology of being (Second ED), p. 143-146, Princeton New Jersey, Van Nostrand.
  • 15. Oxman R.1990. ‘Prior Knowledge in Design, A Dynamic Knowledge-Based Model of Design and Creativity’ Design Studies, Butterworth- Heinemann. Vol.11, No.1, (17-28). Şahin A. (2013), Mimarlık Eğitiminde Bir Stüdyo Yöntemi:Tasarla-Yap Stüdyosu, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • 16. Özdemir B, ve Önal F. 2016. Mimari Tasarımda Sıralı Form Oluşum Diyagramları Megaron 2016;11(2): 230-240 DOI: 10.5505/megaron.2016.32932
  • 17. Özgür, H. 2012. Tasarım Nedir? http://hasan.trakya.edu.tr/index.php/kategori blogu/71-Tasarim Nedir .Erişim tarihi 9.5.2015
  • 18. Öztütüncü, S. ve Özkartal, M. 2015. Soyut Resimde Yapısal Bütünlük Ve Biçim Verme Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 8, Sayı 15 Antalya
  • 19. Pierceal G. M. 1994. Residental Landscapes :Graphics, Planning and Design Reston, Va : Reston Pub. Co., ISBN 0835966569
  • 20. Potur, A. A. & Barkul, O. 2006. Creative thinking in architectural design. First International CIB Endorsed METU Postgraduate Conference Built Environment and Information Technologies, 113-125, Ankara, Turkey.
  • 21. Rubensteın, H. M. 1987. A Guide To Site And Environmental Planning New York, NY: John Wiley & Sons
  • 22. Salama, A. 1995. New trends in architectural education. NC, USA: Tailored Text & Unlimited Potential Publishing.
  • 23. Storka, A. J. 2001. Creativity in the Classroom. (Second Ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • 24. San, İ. 1993. Sanatta Yaratıcılık. Yaratıcılık ve Eğitim, Türk Eğitim Derneği Yayınları, XVII. Eğitim Toplantısı 25-26 Kasım 1993, ISBN 975 - 7583 - 02 – 2, Ankara.
  • 25. Şahin A. (2013), Mimarlık Eğitiminde Bir Stüdyo Yöntemi:Tasarla-Yap Stüdyosu, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • 26. Turan B,O. 2011. 21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi Cilt Vol. 6 , Sayı No. 3 Megaron . 6(3):162-17
  • 27. Ünügür, S. M. 1989. “Bina Tasarımının Temel İlkeleri”, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atelyesi, İstanbul.
  • 28. Yakın, B. 2015. Tasarım Sürecinde Eskiz ile Biçim-İçerik Sorgulama ve Çözümlemeleri: Bir Durum Analizi Gazi Üni. Sanat ve tasarım dergisi Sayı 15 Haziran: 121-137
  • 29. Zelef, M. H., Bursa, N.. Çakıcı F. Z. 2011. Düşüncenin İzi: Mimarlık Ve Sanat Eğitiminde Eskiz Geleneği 1. Sanat Ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu: Dün, Bugün, Gelecek, Başkent University, April 27-29, Ankara.
  • 30. Yıldırım, T. 2004. Mimari tasarımda biçimlendirme yaklaşımları ile bilgisayar yazılımları ilişkisi Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der. J. Fac. Eng. Arch. Cilt 19, No 1:59-71
  • 31. Yılmaz, S., Mumcu, S. Düzenli, T. ve Özbilen, A. 2016. Tasarımda Birlik Kavramının Öğrenci Çalışmalarında İrdelenmesi: Mimari Tasarım Dersi Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14). 1-13. DOI: 10.16950/iüstd.37697.
  • 32. Yılmaz, E. M., Ulusoy, M. 2016. Mimarlık Eğitimi Sürecinde Stüdyo İzlenimleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, Haziran 2016 Cilt:5 Özel Sayı Makale No: 36 ISSN: 2146-91
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Peyzaj Planlama ve Tasarım / Landscape Planning and Design
Yazarlar

Hande Sanem Çınar Altınçekiç

Reyhan Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2017
Kabul Tarihi 28 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Çınar Altınçekiç, H. S., & Erdoğan, R. (2017). Peyzaj Tasarımına Biçim Verme Sürecinde Grid Sistemli Taslak Çalışmaları ve Bu Yaklaşımla Öğrenci Performanslarının Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(15), 17-33. https://doi.org/10.16950/inustd.306713