Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

The behavioral profile of domestic tourists in Kızkalesi and the problems of Kızkalesi as a tourist destination

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 212 - 227, 15.03.2019
https://doi.org/10.24288/jttr.524002

Öz










Tourism is a sector that
fundamentally produces “experience”. Tourism is affected by advancement in the
market and its The aim of this exploratory research is to identify the
behavioral profile of domestic tourists visiting Kızkalesi (Korykos) by investigating
restaurant employees’ perspectives. Depending on the purpose of the study,
convenience sampling was preferred and the data was collected by
semi-structured interviews with 18 employees from 10 different restaurants on 9th
July 2018. Two questions regarding domestic tourists’ pleasing and disturbing
behaviors were asked to the participants. Data were analyzed by using
descriptive and content analysis. The results of the study revealed the current
state and the major problems about tourism in Kızkalesi, thus it is thought to
have important contributions to tourism development in the area by showing the
critical concerns.
    

Kaynakça

  • Altıntaş, M. H. (2007). Perakendecilik alanında fonksiyonel olmayan müşteri davranışları: Bursa ve İstanbul illerinde bir inceleme. R. Altunışık ve S. Okutan (Ed.), 12. Ulusal pazarlama kongresi bildiriler kitabı (ss. 113-128) içinde. Sakarya: İbrahimoğulları Ofset.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Aslan, A. ve Kozak, M. (2012). Customer deviance in resort hotels: The case of Turkey. Journal of Hospitality Marketing & Management, 21, 679–701.
  • Aslan, A., & Özeren, E. (2016). Turizmin sosyal psikolojik dinamikleri, turist-çalışan (görevli) etkileşimleri: pratik teorisi bağlamında bir inceleme. Duran, E. ve Aslan, C.(Ed.), Turizmin sosyal psikolojik dinamikleri (ss.139-147) içinde. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Avcı, U., & Sayılır, A. (2006), Hizmet kalitesi çerçevesinde çalışanların rolüne ve yeterliliklerine ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 121-138.
  • Avcıkurt, C. (2007). Turizm Sosyolojisi Turist- Yerel Halk İletişimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bertaux, D. (1981). From the life-history approach to the transformation of sociological practice. In Daniel Bertaux (Ed.), Biography and society: The life history approach in the social sciences (pp.29-45). London: Sage. Aktaran; Mason, M. (2010, August). Sample size and saturation in PhD studies using qualitative interviews. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 11(3), (1-13).
  • Booms, B.H., & Mohr, L.A. (1994), Critical service encounters: the employee’s viewpoint. Journal of Marketing, 58 (4), 95-106.
  • Dönmez, B., & Çakıcı, A. C. (2013). Turist–turist etkileşimi: yerli turistlerin İngiliz turistlere bakış açıları üzerine keşifsel bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-61.
  • Dönmez, B, & Çakıcı, A. C. (2013). Turist – turizmci etkileşimi: yerli turistlerin turizm işletmecilerine ve çalışanlarına bakış açıları üzerine keşifsel bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 137-150.
  • Duman, T., & Öztürk, A.B. (2005). Yerli turistlerin Mersin Kızkalesi destinasyonu ve tekrar ziyaret niyetleri ile ilgili algılamaları üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Fullerton, R. A., & Punj, G. (1993). Choosing to misbehave: A structural model of aberrant consumer behavior. ACR, North American Advances. 20, 570-574.
  • Fullerton, R. A., & Punj, G. (1997). What is consumer misbehavior?. ACR North American Advances, 24, 336-339.
  • Geçti, F., & Bora, B. (2010). Küçük esnafın karşılaştığı fonksiyonel olmayan müşteri davranışlarının incelenmesine yönelik bir araştırma, 49. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiriler Kitabı, 6-8 Mayıs, Zonguldak 1-47.
  • Güler, O., Dalgıç, A., & Tor Kadıoğlu, (2017). Gayri ahlaki müşteri davranışı ve başa çıkma taktikleri: restoran ve otel çalışanları üzerine bir araştırma. The First International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability Bildiriler Kitabı, 28-30 Eylül 2017– Mersin.
  • Harris, L.C., & Reynolds, K.L. (2004), Jaycustomer behavior: an exploration of types and motives in the hospitality industry. Journal of Services Marketing, 18(25), 339-357.
  • Harris, L.C. (2012). ‘Ripping off’ tourists: An empirical evaluation of tourists’ perceptions and service worker (mis)behavior. Annals of Tourism Research, 39(2), 1070-1093.
  • Harris, L, C., & Daunt, K. (2013). Managing customer misbehavior: challenges and strategies. Journal of Services Marketing, 27(4), 281–293.
  • Huang, Z., & Miao, L. (2016). Illegitimate customer complaining behavior in hospitality service encounters: A frontline employee perspective. Journal of Hospitality & Tourism Research, 40(6), 655-684.
  • Gürsoy, D., Cai, R., & Anaya, G.J. (2017). Developing a typology of disruptive customer behaviors Influence of customer misbehavior on service experience of by-standing customers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (9), 2341-2360.
  • Kılıç, B., & Ok, S. (2012). Otel işletmelerinde müşteri şikayetleri ve şikayetlerin değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 25(7), 4189-4202.Kozak, M. (2014).Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mersin İl Özel İdaresi (2009). Mersin: ören yerleri, kaleleri, müzeleri. İstanbul: Seçil Ofset.
  • Moschis, G.P., & Cox, D. (1989). Deviant consumer behavior, Advances in Consumer Research, 16, 732-737.
  • Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2002). Contact personnel, physical environment and the perceived corporate image of intangible services by new clients. International Journal of Service Industry Management, 13(3), 242-262.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon yönetimi ve pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özdoğan, B. F., & Alkibay, S. (2007). Fonksiyonel olmayan tüketici davranışlarının kavramsal boyutu. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 156-168.
  • Öztürk, A.B., & Hançer, M. (2008). Exploring destination satisfaction: a case of Kızkalesi, Turkey,  Tourism Analysis, 13(5-6), 473-484.
  • Rızaoğlu, B. (2003). Turizm davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Tayfun, A., & Kara, D. (2007). Turizm işletme belgeli restoranlardan hizmet alan müşterilerin memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(21), 273-292.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (ty). 27.07.2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=22203 adresinden erişilmiştir.
  • Unur, K., & Çetin, N. (2017) Kızkalesi’nin turizm destinasyonu olarak marka algısı. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5, 63-79.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Urielly, N., Ram, Y. & Palach-mines, A. (2011). Psychoanalytic sociology of deviant tourist behavior. Annals of Tourism Research, 38( 3), 1051-1069.
  • Withiam, G. (1998). Customers fromhell. Cornell Hospitality Quarterly, 39, 5-11.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, Y. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Kızkalesi’ni ziyaret eden yerli turistlerin davranışsal profili ve Kızkalesi’nin turizm destinasyonu olarak sorunları

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 212 - 227, 15.03.2019
https://doi.org/10.24288/jttr.524002

Öz










Keşifsel türde tasarlanan
araştırmanın amacı, Kızkalesi’ndeki restoran işletmeleri çalışanlarının
Kızkalesi’ni ziyaret eden yerli turistlere yönelik bakış açılarından hareketle,
yerli turistlerin davranışsal profilinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın
amacına bağlı olarak, 9 Temmuz 2018 tarihinde Kızkalesi’nde faaliyet gösteren
10 restoran işletmesinde, 8’i restoran işletmecisi, 18 çalışanla yarı
yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelere katılacak
kişilerin belirlenmesinde, kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veriler
içerik analizi ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada, yerli
turistlerin restoran içerisinde ve restoran dışındaki uygunsuz davranışları ve
olumlu davranışlarının yanı sıra, Kızkalesi turizminin mevcut durumu ve genel
sorunlarına yönelik bulgulara ulaşılmıştır. Bulgular doğrultusunda,
araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik çeşitli öneriler getirilmiştir.
Çalışmada getirilen önerilerden hareketle, ileriye yönelik alınabilecek
önlemlerle Kızkalesi turizminin geliştirilmesine katkı sağlanabileceği
düşünülmektedir.
    

Kaynakça

  • Altıntaş, M. H. (2007). Perakendecilik alanında fonksiyonel olmayan müşteri davranışları: Bursa ve İstanbul illerinde bir inceleme. R. Altunışık ve S. Okutan (Ed.), 12. Ulusal pazarlama kongresi bildiriler kitabı (ss. 113-128) içinde. Sakarya: İbrahimoğulları Ofset.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Aslan, A. ve Kozak, M. (2012). Customer deviance in resort hotels: The case of Turkey. Journal of Hospitality Marketing & Management, 21, 679–701.
  • Aslan, A., & Özeren, E. (2016). Turizmin sosyal psikolojik dinamikleri, turist-çalışan (görevli) etkileşimleri: pratik teorisi bağlamında bir inceleme. Duran, E. ve Aslan, C.(Ed.), Turizmin sosyal psikolojik dinamikleri (ss.139-147) içinde. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Avcı, U., & Sayılır, A. (2006), Hizmet kalitesi çerçevesinde çalışanların rolüne ve yeterliliklerine ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 121-138.
  • Avcıkurt, C. (2007). Turizm Sosyolojisi Turist- Yerel Halk İletişimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bertaux, D. (1981). From the life-history approach to the transformation of sociological practice. In Daniel Bertaux (Ed.), Biography and society: The life history approach in the social sciences (pp.29-45). London: Sage. Aktaran; Mason, M. (2010, August). Sample size and saturation in PhD studies using qualitative interviews. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 11(3), (1-13).
  • Booms, B.H., & Mohr, L.A. (1994), Critical service encounters: the employee’s viewpoint. Journal of Marketing, 58 (4), 95-106.
  • Dönmez, B., & Çakıcı, A. C. (2013). Turist–turist etkileşimi: yerli turistlerin İngiliz turistlere bakış açıları üzerine keşifsel bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-61.
  • Dönmez, B, & Çakıcı, A. C. (2013). Turist – turizmci etkileşimi: yerli turistlerin turizm işletmecilerine ve çalışanlarına bakış açıları üzerine keşifsel bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 137-150.
  • Duman, T., & Öztürk, A.B. (2005). Yerli turistlerin Mersin Kızkalesi destinasyonu ve tekrar ziyaret niyetleri ile ilgili algılamaları üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Fullerton, R. A., & Punj, G. (1993). Choosing to misbehave: A structural model of aberrant consumer behavior. ACR, North American Advances. 20, 570-574.
  • Fullerton, R. A., & Punj, G. (1997). What is consumer misbehavior?. ACR North American Advances, 24, 336-339.
  • Geçti, F., & Bora, B. (2010). Küçük esnafın karşılaştığı fonksiyonel olmayan müşteri davranışlarının incelenmesine yönelik bir araştırma, 49. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiriler Kitabı, 6-8 Mayıs, Zonguldak 1-47.
  • Güler, O., Dalgıç, A., & Tor Kadıoğlu, (2017). Gayri ahlaki müşteri davranışı ve başa çıkma taktikleri: restoran ve otel çalışanları üzerine bir araştırma. The First International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability Bildiriler Kitabı, 28-30 Eylül 2017– Mersin.
  • Harris, L.C., & Reynolds, K.L. (2004), Jaycustomer behavior: an exploration of types and motives in the hospitality industry. Journal of Services Marketing, 18(25), 339-357.
  • Harris, L.C. (2012). ‘Ripping off’ tourists: An empirical evaluation of tourists’ perceptions and service worker (mis)behavior. Annals of Tourism Research, 39(2), 1070-1093.
  • Harris, L, C., & Daunt, K. (2013). Managing customer misbehavior: challenges and strategies. Journal of Services Marketing, 27(4), 281–293.
  • Huang, Z., & Miao, L. (2016). Illegitimate customer complaining behavior in hospitality service encounters: A frontline employee perspective. Journal of Hospitality & Tourism Research, 40(6), 655-684.
  • Gürsoy, D., Cai, R., & Anaya, G.J. (2017). Developing a typology of disruptive customer behaviors Influence of customer misbehavior on service experience of by-standing customers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (9), 2341-2360.
  • Kılıç, B., & Ok, S. (2012). Otel işletmelerinde müşteri şikayetleri ve şikayetlerin değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 25(7), 4189-4202.Kozak, M. (2014).Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mersin İl Özel İdaresi (2009). Mersin: ören yerleri, kaleleri, müzeleri. İstanbul: Seçil Ofset.
  • Moschis, G.P., & Cox, D. (1989). Deviant consumer behavior, Advances in Consumer Research, 16, 732-737.
  • Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2002). Contact personnel, physical environment and the perceived corporate image of intangible services by new clients. International Journal of Service Industry Management, 13(3), 242-262.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon yönetimi ve pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özdoğan, B. F., & Alkibay, S. (2007). Fonksiyonel olmayan tüketici davranışlarının kavramsal boyutu. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 156-168.
  • Öztürk, A.B., & Hançer, M. (2008). Exploring destination satisfaction: a case of Kızkalesi, Turkey,  Tourism Analysis, 13(5-6), 473-484.
  • Rızaoğlu, B. (2003). Turizm davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Tayfun, A., & Kara, D. (2007). Turizm işletme belgeli restoranlardan hizmet alan müşterilerin memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(21), 273-292.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (ty). 27.07.2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=22203 adresinden erişilmiştir.
  • Unur, K., & Çetin, N. (2017) Kızkalesi’nin turizm destinasyonu olarak marka algısı. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5, 63-79.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Urielly, N., Ram, Y. & Palach-mines, A. (2011). Psychoanalytic sociology of deviant tourist behavior. Annals of Tourism Research, 38( 3), 1051-1069.
  • Withiam, G. (1998). Customers fromhell. Cornell Hospitality Quarterly, 39, 5-11.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, Y. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Özkan Buzlu 0000-0002-2213-2069

Gülser Yavuz 0000-0001-9740-9045

Kamil Unur 0000-0003-2992-7427

Dilek Atçı 0000-0002-5541-9584

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkan Buzlu, M., Yavuz, G., Unur, K., Atçı, D. (2019). Kızkalesi’ni ziyaret eden yerli turistlerin davranışsal profili ve Kızkalesi’nin turizm destinasyonu olarak sorunları. Journal of Tourism Theory and Research, 5(2), 212-227. https://doi.org/10.24288/jttr.524002