Tourism is a sector that
fundamentally produces “experience”. Tourism is affected by advancement in the
market and its The aim of this exploratory research is to identify the
behavioral profile of domestic tourists visiting Kızkalesi (Korykos) by investigating
restaurant employees’ perspectives. Depending on the purpose of the study,
convenience sampling was preferred and the data was collected by
semi-structured interviews with 18 employees from 10 different restaurants on 9th
July 2018. Two questions regarding domestic tourists’ pleasing and disturbing
behaviors were asked to the participants. Data were analyzed by using
descriptive and content analysis. The results of the study revealed the current
state and the major problems about tourism in Kızkalesi, thus it is thought to
have important contributions to tourism development in the area by showing the
critical concerns.
Keşifsel türde tasarlanan
araştırmanın amacı, Kızkalesi’ndeki restoran işletmeleri çalışanlarının
Kızkalesi’ni ziyaret eden yerli turistlere yönelik bakış açılarından hareketle,
yerli turistlerin davranışsal profilinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın
amacına bağlı olarak, 9 Temmuz 2018 tarihinde Kızkalesi’nde faaliyet gösteren
10 restoran işletmesinde, 8’i restoran işletmecisi, 18 çalışanla yarı
yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelere katılacak
kişilerin belirlenmesinde, kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veriler
içerik analizi ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada, yerli
turistlerin restoran içerisinde ve restoran dışındaki uygunsuz davranışları ve
olumlu davranışlarının yanı sıra, Kızkalesi turizminin mevcut durumu ve genel
sorunlarına yönelik bulgulara ulaşılmıştır. Bulgular doğrultusunda,
araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik çeşitli öneriler getirilmiştir.
Çalışmada getirilen önerilerden hareketle, ileriye yönelik alınabilecek
önlemlerle Kızkalesi turizminin geliştirilmesine katkı sağlanabileceği
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |