Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Primary Schools According to Their Characteristics of Being Learning Organization

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 31 - 62, 11.08.2015

Öz

According to opinions of teachers and principals in Primary Schools,the aim of this research is to determine whether a Primary School has the characteristics of being a learning organization or not.What’s more,this research aims to determine whether the characteristics of being a learning organization of Primary Schools differentiate or not on the basis of duty, gender,educational status, branch and occupational seniority variables.In this research,descriptive survey model is used. A scale developed by Subaş (2010) was conducted on 99 headmasters and 386 teachers working in 85 Primary Schools in Uşak City Center and Counties. At the result of the research, it can be expressed that the repondents’ opinions about the characteristics of Primary School’s being learning organizations show intermediate level in terms of for each learning organization’s fifth disciplines.In addition to this, it can be expressed that the respondents’ opinions concerning the characteristics of Primary School’s being learning organization don’t show a significant difference in terms of gender. But research findings show that a significant difference is seen in branch, educational status and occupational seniority variables

Kaynakça

  • Albert, M. (2005) Creating a Learning Organization Focused on Quality Problems and Perspectives in Management, 47
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Der- gisi. 37(2), 61-88.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bayraktaroğlu, S. Kutanis, Ö, R. (2002) Öğrenen Kamu Örgütlerine Doğru Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (3)
  • Braham, B, J. (1998). (1. Basım). Öğrenen Bir Organizasyon Yaratmak (Çev: Ali Tekcan). İstanbul: Rota Yayınları
  • Çalık, T. (2005). Öğrenen Örgütler Olarak Eğitim Kurumları. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Çelik, V. (2000) Okul Kültürü Ve Yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Demirtaş, H. (2005), Okul Çalışanlarının Takım Algısı (Malatya Örneği) Ege Eğitim Dergisi 2005 (6) 1: 39–59
  • Ensari, H. (1998) “Öğrenen Organizasyon Olarak Okul,” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı: 10 Sayfa: 97- 111
  • Ensari, H. ( 1999) 21. Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi
  • Gürşimşek, I. (1998). Öğretmen eğitiminde yeni yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 14.
  • Howe, J. A. M. (2001). Öğrenme psikolojisi, Çev: Ebru KILIÇ. Alfa Yayınları
  • Helvacı, M. A. (2010). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • İzgören, A. Ş. (2006). Geleceğin Organizasyonunu Yaratmak, Elma Yayınevi
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. (5. Baskı) Pegem A Yayıncılık.
  • Schlechty, P. C. (2005). Okulu Yeniden Kurmak. Çev: Yüksel ÖZDEN. Nobel Yayınları
  • Senge, P. (2002). “Beşinci Disiplin”. Çevirenler: İLDENİZ, A. DOĞUKAN, A. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları,
  • Subaş, A. (2010). İlköğretim Okullarında Çalışan Sınıf ve Branş Öğretmenlerinin Öğrenen Örgütü (Okulu) Algılamaları Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Marmara Üniversitesi
  • Taymaz, H. (2007). Okul Yönetimi. Pegem A Yayıncılık
  • Töremen, F. (2011). Öğrenen Okul. (2.Basım) Ankara: Nobel Yayınları
  • Worrell, D. (1995). “The learning organization: management theory for the information age of new age fad?” The Journal of Academic Librarianship September, 351–357
  • Yang, B. Watkins, K. E. Marsick, V. J. (2004). “The Construct of The Learning Organization: Dimen- sions, Measurement and Validation”. Human ResourceDevelopment Quarterly. Vol. 15, No. 1, Spring:

İLKÖĞRETİM OKULLARININ ÖĞRENEN ÖRGÜT OLMA ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 31 - 62, 11.08.2015

Öz

Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre, ilköğretim okullarının öğrenen örgüt olma özelliği gösterip göstermediğini bunun yanı sıra öğrenen örgüt olma özelliklerinin, görev, cinsiyet, öğrenim durumu, branş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı saptanmak istenmiştir. Araştırma betimsel tarama modelinde bir çalışmadır. Uşak ili merkez ve ilçelerinde 85 ilköğretim okulunda görev yapan 99 yönetici ve 386 öğretmene Subaş (2010) tarafından geliştirilmiş bir ölçek uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların ilköğretim okullarının öğrenen örgüt olma (ÖÖO) özelliğine ilişkin görüşleri öğrenen örgütün beş disiplininin her biri açısından orta düzeye karşılık geldiği görülmüştür. Bununla birlikte, katılımcıların ilköğretim okullarının ÖÖO özelliğine ilişkin görüşleri cinsiyet bakımından anlamlı bir fark göstermediği görülmüştür. Ancak görev, branş, eğitim durumu ve mesleki kıdem, değişkenlerinde anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Albert, M. (2005) Creating a Learning Organization Focused on Quality Problems and Perspectives in Management, 47
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Der- gisi. 37(2), 61-88.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bayraktaroğlu, S. Kutanis, Ö, R. (2002) Öğrenen Kamu Örgütlerine Doğru Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (3)
  • Braham, B, J. (1998). (1. Basım). Öğrenen Bir Organizasyon Yaratmak (Çev: Ali Tekcan). İstanbul: Rota Yayınları
  • Çalık, T. (2005). Öğrenen Örgütler Olarak Eğitim Kurumları. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Çelik, V. (2000) Okul Kültürü Ve Yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Demirtaş, H. (2005), Okul Çalışanlarının Takım Algısı (Malatya Örneği) Ege Eğitim Dergisi 2005 (6) 1: 39–59
  • Ensari, H. (1998) “Öğrenen Organizasyon Olarak Okul,” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı: 10 Sayfa: 97- 111
  • Ensari, H. ( 1999) 21. Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi
  • Gürşimşek, I. (1998). Öğretmen eğitiminde yeni yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 14.
  • Howe, J. A. M. (2001). Öğrenme psikolojisi, Çev: Ebru KILIÇ. Alfa Yayınları
  • Helvacı, M. A. (2010). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • İzgören, A. Ş. (2006). Geleceğin Organizasyonunu Yaratmak, Elma Yayınevi
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. (5. Baskı) Pegem A Yayıncılık.
  • Schlechty, P. C. (2005). Okulu Yeniden Kurmak. Çev: Yüksel ÖZDEN. Nobel Yayınları
  • Senge, P. (2002). “Beşinci Disiplin”. Çevirenler: İLDENİZ, A. DOĞUKAN, A. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları,
  • Subaş, A. (2010). İlköğretim Okullarında Çalışan Sınıf ve Branş Öğretmenlerinin Öğrenen Örgütü (Okulu) Algılamaları Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Marmara Üniversitesi
  • Taymaz, H. (2007). Okul Yönetimi. Pegem A Yayıncılık
  • Töremen, F. (2011). Öğrenen Okul. (2.Basım) Ankara: Nobel Yayınları
  • Worrell, D. (1995). “The learning organization: management theory for the information age of new age fad?” The Journal of Academic Librarianship September, 351–357
  • Yang, B. Watkins, K. E. Marsick, V. J. (2004). “The Construct of The Learning Organization: Dimen- sions, Measurement and Validation”. Human ResourceDevelopment Quarterly. Vol. 15, No. 1, Spring:
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Helvacı

Mürşide Karadurmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Helvacı, M., & Karadurmuş, M. (2015). İLKÖĞRETİM OKULLARININ ÖĞRENEN ÖRGÜT OLMA ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 31-62.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.