Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Oyunlarda Müslüman Temsili

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 275 - 286, 31.12.2018

Öz

Müslümanların dijital oyunlarda temsili söz konusu olduğunda Batılı ve Müslüman üreticilerin birbirine zıt tavırlara sahip oldukları görülmektedir. Batılı üreticilerin oyunlarında Müslümanlar ana akım medyaya benzer şekilde terörizmle özdeşleştirilerek temsil edilmektedir. Özellikle FPS (First Person Shooter: Nişan alma/Ateş Etme) oyunlarında mekân olarak Ortadoğu seçilmekte ve düşman açıkça Müslümanlar olarak belirlenmektedir. Oyunu kazanmak ise öldürülen Müslüman sayısına bağlı olmaktadır. Bu oyunlarda genellikle oyuncu ABD askerlerini oynamakta ve birkaç istisna dışında Müslüman bir savaşçıyı oynamak mümkün olmamaktadır. Müslüman askerleri seçme şansı tanıyan oyunların birçoğunda ise Müslümanların ordusunu yönetmek oyunu kazanmayı zorlaştırmaktadır. Batı menşeli oyunlara İslam dünyasından cevap gecikmemiş ve çeşitli tepkisel oyunlar üretilmiştir. Bu oyunlarda Müslüman askerler oyunun kahramanı iken öldürülmesi gereken düşmanlar ABD ya da İsrailli askerler olarak belirlenmiştir. Çoğunluğu İsrail-Filistin çatışmasına odaklanan bu oyunlarda siyasi mesajların yoğunluğu göze çarpmaktadır. Siyasetten bağımsız şirketler ise sadece olumlu Müslüman temsiline odaklanan oyunlara yönelmişlerdir. 

Kaynakça

  • (2015, Ocak 21). Feta ul-Kudus: http://www.fata-alquds.com/ adresinden alındı.
  • Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: The MIT Press.
  • Campbell, H. (2010). Islamogaming: Digital Dignity via Alternative Storytellers. C. Detweiler içinde, Halos and Avatars (s. 63-74). Lousville: Westminster John Knox Press.
  • Chick, T. (2003). Command & Conquer Generals (PC). 11 16, 2014 tarihinde http://pc.gamespy.com/pc/command-conquer-generals/5617p1.html adresinden alındı.
  • Derrickson, K. (2008). Second Life and The Sacred: Islamic Space in a Virtual World. Digital Islam: http://www.digitalislam.eu/article.do?articleId=1877 adresinden alındı.
  • ESRA (Entertainment Software Rating Association). (2015, Ocak 21). http://www.ircg.ir/sn/pages/id/23/pt/full/lang/en adresinden alındı.
  • Eyesopner. (2012, 4 5). Why Islam Humiliated in Video Games? Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=QzW19AUIS1I adresinden alındı.
  • Hallett, N. (2014, Ağustos 5). 'WHACK THE HAMAS': GAZA BOMBING GAMES BRANDED 'DISGUSTING'. Breitbart: http://www.breitbart.com/london/2014/08/05/whack-the-hamas-gaza-bombing-games-branded-disgusting/ adresinden alındı.
  • Halter, E. (2006). Islamogaming: The State of Gaming in the Muslim World. PC Magazine, 136-137.
  • Heidbrink, S., Knoll, T., & Wysocki, J. (2014). Theorizing Religion in Digital Games. Online Heidelberg Journal for Religions, 5-50.
  • Karim, H. (2006). American Media's Coverage of Muslims: The Historical Roots of Contemporary Portrayals. E. Poole, & J. Richardson içinde, Muslims and the New Media (s. 116-127). London: I.B. Tauris.
  • Leonard, D. (2004). Unsettling the Military Entertainment Complex- Video Games and a Pedagogy of Peace. 11 13, 2014 tarihinde Studies in Media and Information Literacy Education: http://utpjournals.metapress.com/content/4lu7213r34740854/ adresinden alındı.
  • Machin, D., & Suleiman, U. (2006). Arab and American Computer War Games: The Influence of a Global Technology on Discourse. Critical Discourse Studies, 1-22.
  • Poole, E. (2006). The Effects of September 2011 and the War in Irak on British Newspaper Coverage. E. Poole, & J. Richardson içinde, Muslims and the New in Media (s. 89-102). London: I.B. Tauris.
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: McGraw Hill.
  • Reichmuth, P., & Werning, S. (2006). Pixel Pashas Digital Djinns. ISIM Reviews, 46-70.
  • Reporter, D. M. (2008, Eylül 11). Outrage over 'Muslim Massacre' computer game. Daily Mail: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1054380/Outrage-Muslim-Massacre-game.html adresinden alındı.
  • Richardson, J. E. (2004). (Mis)representing Islam: The Racism and Rhetoric of British Broadsheet Newspapers. Amsterdam: J. Benjamins.
  • Said, E. (1978). Orientalism . New York: Pantheon Books.
  • Saotal7aq. (2012, 8 28). Game Call Of Duty Insulted Islam and Muslims. Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=umApoVO9nYI adresinden alındı.
  • Shaheen, J. (2001). Reel Bad Arabs: How Hollywood Vilifies a People. New York: Olive Branch Press.
  • Sisler, V. (2006). In Videogames You Shoot Arabs or Aliens - Interview with Radwan Kasmiya. Umelec/International, 77-81.
  • Sisler, V. (2008). Digital Arabs : Representation in video games. European Journal of Cultural Studies, 203-220.
  • Sisler, V. (2009). Video Games, Video Clips, and Islam: New Media and the Communication of Values. J. Pink içinde, Muslim Societies in the Age of Mass Consumption (s. 231-258). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 11 26, 2014 tarihinde http://www.digitalislam.eu: http://www.digitalislam.eu/article.do?articleId=2550 adresinden alındı.
  • Sisler, V. (2013). Digital Heroes: Identity Construction in Iranian Video Games. A. Sreberny, & M. Torfeh içinde, Cultural Revolution in Iran: Contemporary Popular Culture in the Islamic Republic (s. 171-192). London: I.B. Tauris.
  • Sisler, V. (2014). From Kuma\War to Quraish: Representation of Islam in Arab and American Video Games. H. A. Campbell, & G. Grieve içinde, Playing with Religion in Digital Games (s. 109-133). Bloomington: Indiana University Press.
  • Telci, A. Ş. (2013). Siber Uzamda Sosyal ve Kültürel Kodların Oyun Aracılığıyla İnşası: “İstanbul Kıyamet Vakti”. Akademik Bilişim Konferansları, (s. http://ab.org.tr/ab13/bildiri/237.pdf). Antalya.
  • Theorists, T. G. (2014, 1 25). Game Exchange - Why Ocarina of Time Offended Muslims. Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=59LHQ1bKS-M adresinden alındı.

Representation of Muslims in Digital Games

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 275 - 286, 31.12.2018

Öz

Western and Muslim digital game producers have opposite approaches on Muslim image. Representation of Muslims in western digital games is the same as much of mainstream media: Muslims are terrorists. The Middle East is chosen as the battlefield with Muslims as the terrorist enemies, especially in first person shooter games. Winning the game depends on how many Muslims are killed in the game. The players have to play as an American soldier in the great majority of these games. They have no other option. If the players have an option to play as a Muslim soldier, they have a little chance to win the game. So the western games urge the players to be an American soldier and identify with them. Simultaneously, Muslim digital game producers made some games as a response to western games. Muslim soldiers are heroes and American/Israeli soldiers are the enemies in these games. These games are highly political and are most often based on the Israel-Palestine conflict. On the other hand, some non-political digital game producers focus on just positive Muslim image.

Kaynakça

  • (2015, Ocak 21). Feta ul-Kudus: http://www.fata-alquds.com/ adresinden alındı.
  • Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: The MIT Press.
  • Campbell, H. (2010). Islamogaming: Digital Dignity via Alternative Storytellers. C. Detweiler içinde, Halos and Avatars (s. 63-74). Lousville: Westminster John Knox Press.
  • Chick, T. (2003). Command & Conquer Generals (PC). 11 16, 2014 tarihinde http://pc.gamespy.com/pc/command-conquer-generals/5617p1.html adresinden alındı.
  • Derrickson, K. (2008). Second Life and The Sacred: Islamic Space in a Virtual World. Digital Islam: http://www.digitalislam.eu/article.do?articleId=1877 adresinden alındı.
  • ESRA (Entertainment Software Rating Association). (2015, Ocak 21). http://www.ircg.ir/sn/pages/id/23/pt/full/lang/en adresinden alındı.
  • Eyesopner. (2012, 4 5). Why Islam Humiliated in Video Games? Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=QzW19AUIS1I adresinden alındı.
  • Hallett, N. (2014, Ağustos 5). 'WHACK THE HAMAS': GAZA BOMBING GAMES BRANDED 'DISGUSTING'. Breitbart: http://www.breitbart.com/london/2014/08/05/whack-the-hamas-gaza-bombing-games-branded-disgusting/ adresinden alındı.
  • Halter, E. (2006). Islamogaming: The State of Gaming in the Muslim World. PC Magazine, 136-137.
  • Heidbrink, S., Knoll, T., & Wysocki, J. (2014). Theorizing Religion in Digital Games. Online Heidelberg Journal for Religions, 5-50.
  • Karim, H. (2006). American Media's Coverage of Muslims: The Historical Roots of Contemporary Portrayals. E. Poole, & J. Richardson içinde, Muslims and the New Media (s. 116-127). London: I.B. Tauris.
  • Leonard, D. (2004). Unsettling the Military Entertainment Complex- Video Games and a Pedagogy of Peace. 11 13, 2014 tarihinde Studies in Media and Information Literacy Education: http://utpjournals.metapress.com/content/4lu7213r34740854/ adresinden alındı.
  • Machin, D., & Suleiman, U. (2006). Arab and American Computer War Games: The Influence of a Global Technology on Discourse. Critical Discourse Studies, 1-22.
  • Poole, E. (2006). The Effects of September 2011 and the War in Irak on British Newspaper Coverage. E. Poole, & J. Richardson içinde, Muslims and the New in Media (s. 89-102). London: I.B. Tauris.
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: McGraw Hill.
  • Reichmuth, P., & Werning, S. (2006). Pixel Pashas Digital Djinns. ISIM Reviews, 46-70.
  • Reporter, D. M. (2008, Eylül 11). Outrage over 'Muslim Massacre' computer game. Daily Mail: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1054380/Outrage-Muslim-Massacre-game.html adresinden alındı.
  • Richardson, J. E. (2004). (Mis)representing Islam: The Racism and Rhetoric of British Broadsheet Newspapers. Amsterdam: J. Benjamins.
  • Said, E. (1978). Orientalism . New York: Pantheon Books.
  • Saotal7aq. (2012, 8 28). Game Call Of Duty Insulted Islam and Muslims. Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=umApoVO9nYI adresinden alındı.
  • Shaheen, J. (2001). Reel Bad Arabs: How Hollywood Vilifies a People. New York: Olive Branch Press.
  • Sisler, V. (2006). In Videogames You Shoot Arabs or Aliens - Interview with Radwan Kasmiya. Umelec/International, 77-81.
  • Sisler, V. (2008). Digital Arabs : Representation in video games. European Journal of Cultural Studies, 203-220.
  • Sisler, V. (2009). Video Games, Video Clips, and Islam: New Media and the Communication of Values. J. Pink içinde, Muslim Societies in the Age of Mass Consumption (s. 231-258). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 11 26, 2014 tarihinde http://www.digitalislam.eu: http://www.digitalislam.eu/article.do?articleId=2550 adresinden alındı.
  • Sisler, V. (2013). Digital Heroes: Identity Construction in Iranian Video Games. A. Sreberny, & M. Torfeh içinde, Cultural Revolution in Iran: Contemporary Popular Culture in the Islamic Republic (s. 171-192). London: I.B. Tauris.
  • Sisler, V. (2014). From Kuma\War to Quraish: Representation of Islam in Arab and American Video Games. H. A. Campbell, & G. Grieve içinde, Playing with Religion in Digital Games (s. 109-133). Bloomington: Indiana University Press.
  • Telci, A. Ş. (2013). Siber Uzamda Sosyal ve Kültürel Kodların Oyun Aracılığıyla İnşası: “İstanbul Kıyamet Vakti”. Akademik Bilişim Konferansları, (s. http://ab.org.tr/ab13/bildiri/237.pdf). Antalya.
  • Theorists, T. G. (2014, 1 25). Game Exchange - Why Ocarina of Time Offended Muslims. Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=59LHQ1bKS-M adresinden alındı.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Bilal Yorulmaz

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, B. (2018). Dijital Oyunlarda Müslüman Temsili. Medya Ve Din Araştırmaları Dergisi, 1(2), 275-286.
  

Creative Commons License MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.