Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gaz Yasalarıyla İlgili Geleneksel ve Bağlam Temelli Problemlerin Çözülebilme Durumuna Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 1, 19 - 34, 20.04.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.290270

Öz

Bu çalışmada,
üniversite öğrencilerinin bazı gaz yasaları ile ilgili geleneksel ve bağlam
temelli problemleri çözebilme durumlarının incelenerek karşılaştırılması
amaçlanmıştır. Bu kapsamda, zayıf deneysel desende bir araştırma
gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, Türkiye’nin batısında bulunan bir devlet
üniversitesinde, Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı’nda öğrenim görmekte olan 30
birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, bazı gaz yasaları
(Charles Yasası, Gay-Lussac Yasası ve Boyle Yasası) ile ilgili 3 adet
geleneksel ve 3 adet bağlam temelli problem içeren bir veri toplama aracı yardımı
ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, ilk olarak içerik analizine tabi tutulmuş
ve bu analiz sonucunda öğrencilerin yaptığı çözümler, daha önce bu kapsamda geliştirilen
bir rubriğe göre puanlanmıştır. Ardından, veriler nicel yöntemlerle analiz
edilmiştir. Bu analizlerde problem çözümleri, ön test ve son test uygulamaları
için her iki problem türü açısından parametrik olmayan istatistiksel testler
yardımıyla karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin Charles
ve Gay-Lussac Yasası ile ilgili bağlam temelli problemlerin çözümünde, son
testte, ön teste göre daha iyi bir performans gösterdiği bulunmuştur. Boyle
Yasası ile ilgili bağlam temelli problem ile bu gaz yasaları ile ilgili tüm
geleneksel problemlerin çözümünde ise son test ile ön test arasında performans
açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca,
öğrencilerin Boyle Yasası ile ilgili problem çözümleri hem ön testte hem de son
testte problem türü açısından karşılaştırıldığında, herhangi bir farklılaşmanın
olmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma, öğrencilerin doğru problem çözümü
yapabilmeleri için birim çevirmenin önemini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Anthony, S., Mernitz, H., Spencer, B., Gutwill, J., Kegley, S., & Molinaro, M. (1998). The chemlinks and modularchem consortia: using active and context-based learning to teach students how chemistry is actually done. Journal of Chemical Education, 75 (3), 322-324.
  • Akınoğlu, O., & Akbaş, H.Ş. (2010). Fen Eğitiminde Problem Çözme Stratejisi Olarak Drama Uygulamalarının Kavramsal Anlamaya Etkisi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya, 11-13 November, 360-366.
  • Aksoy, B. (2003). Problem çözme yönteminin çevre eğitiminde uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 83-98.
  • Bağ, H. (Ed.). (2009). Genel kimya I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Belt, S.T., Leisvik, M.J., Hyde, A.J., & Overtonc, T.L. (2005). Using a context-based approach to undergraduate chemistry teaching – a case study for introductory physical chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 6 (3), 166-179.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için very analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cardellini, L. (2006). Fostering creative problem solving in chemistry through group work. Chemistry Education Research and Practice, 7 (2), 131-140.
  • Çepni, S., & Özmen, H. Yaşam (bağlam) temelli ve beyin temelli öğrenme kuramları ve fen bilimleri öğretimindeki uygulamaları (2011). S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (ss.99-149). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2006). Fen ve matematik eğitiminde problem çözme: kuramsal bir çalışma. Çukurova Üniveritesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 116-128.
  • Dolu, G., Pekdağ, B., & Ürek, H. (2016). Gaz Yasaları-Mol Kavramı Ilişkisi Içeren Geleneksel Problemlerin Çözülebilmesi Üzerine Bir Araştırma. World Congress on Lifelong Education. Antalya, 16-17 December, 182-191.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2016). Bağlam temelli kimya eğitiminin 9. sınıf öğrencilerinin temizlik maddeleri konusunu öğrenmelerine ve çevreye karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 41 (185), 33-50.
  • Erdem, E. (2008). Genel kimya dersinde öğrencilerin kavram haritalama ve problem çözme inancının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 111-122.
  • Ergül, S. (2015). Eğitim fakülteleri için genel kimya (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Festus, C., & Ekpete, O. A. (2012). Improving students’ performance and attitude towards chemistry through problem-based-solving techniques (pbst). International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 1 (1), 167-174.
  • Gutwill-Wise, J.P. (2001). The impact of active and context-based learning in introductory chemistry courses: an early evaluation of the modular approach. Journal of Chemical Education, 78 (5), 684-690.
  • Karslı, F., & Yiğit, M. (2015). Lise 12. sınıf öğrencilerinin alkanlar konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli öğrenme yaklaşımının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 43-62.
  • Kelly, O., & Lovatt, J. (2012). Insights into science students’ problem-solving strategies in the chemistry laboratory. New Perspectives in Science Education Conference, Italy: Florence, 8-9 March 2012. Retrieved from January 10, 2017 from http://conference.pixel-online.net/science/common/download/Paper_pdf/162-STM20-FP-Kelly-NPSE2012.pdf
  • Kıray, S.A., & İlik, A. (2011). Polya’nın problem çözme yönteminin fen bilgisi öğretiminde kullanılmasına yönelik bir çalışma: kanıt temelli uygulamaya doğru. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31,183-202.
  • Kutu, H., & Sözbilir, M. (2011). Yaşam temelli arcs öğretim modeliyle 9. sınıf kimya dersi “hayatımızda kimya” ünitesinin öğretimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (1), 29-62.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis an expanded sourcebook (2nd Ed.). California: Sage Publications.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., & Özyalçın, Ö. (2002). Temel Kimya Dersinde Öğrencilerin Kavramları Anlama ve Sayısal Problemleri Çözme Başarıları Arasındaki İlişki. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özsoy-Güneş, Z., Derelioğlu, Y., & Kırbaşlar, F.G. (2011). İşlemsel fizik ve kimya problemlerinde matematik kullanım ölçeği geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirliği çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi,16 (2), 23-38.
  • Solaz‑Portolés, J.J., & Sanjosé López, V. (2008). Types of knowledge and their relations to problem solving in science: directions for practice. Sísifo, Educational Sciences Journal, 6, 105‑112.
  • Şenocak, E. (2006). Probleme dayalı öğrenme. M. Bahar (Ed.). Fen ve teknoloji öğretimi (ss. 77-108). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarıkaya, Y. (2011). Fizikokimya (10. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Taasoobshirazi, G., & Glynn, S. M. (2009). College students solving chemistry problems: a theoretical model of expertise. Journal of Research in Science Teaching, 46 (10), 1070–1089.
  • Temel, S., & Morgil, İ. (2013). Kimya laboratuvarında problem çözme uygulamaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 39-52.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A.R. (2010). Bağlam temelli ve geleneksel fizik problemlerinin karşılaştırılması üzerine bir inceleme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 123-140.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel bilginin özellikleri ve fen-teknoloji okuryazarlığı. M. Bahar (Ed.), Fen ve teknoloji öğretimi (ss. 33-58). Ankara: Pegem Akademi.
  • Üstündağ, S., & Beşoluk, Ş. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Seçken N., Yücel S., & Morgil F.İ. (2002). Yüksek öğretimde bazı kimya bilgilerinin sınıf düzeyi ve cinsiyete göre dağılımı. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19 (2), 1-14.
  • Ültay, N., & Usta, N.D. (2016). Investigating prospective teachers’ ability to write context-based problems. Journal of Theory and Practice in Education, 12 (2), 447-463.
  • Ürek, H., Dolu, G., & Pekdağ, B. (2016). Gaz Yasaları-Mol Kavramı İlişkisi İçeren Bağlam Temelli Problemlerin Çözülebilmesi Üzerine Bir Araştırma. World Congress on Lifelong Education. Antalya, 16-17 December, 172-181.
  • Yıldırım, A., & İlhan, N. (2007). Lise öğrencilerinin kimya dersinde öğretilen birimler hakkındaki görüşleri ve deneyimleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (3), 211-219.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel S., Seçken N., & Morgil F.İ. (2001). Öğrencilerin lise kimya derslerinde öğretilen semboller, sabitler ve birimlerini öğrenme derecelerinin ölçülmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 113-123.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Handan Ürek

Gamze Dolu

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ürek, H., & Dolu, G. (2018). Gaz Yasalarıyla İlgili Geleneksel ve Bağlam Temelli Problemlerin Çözülebilme Durumuna Yönelik Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 19-34. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290270

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.