Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 2, 134 - 146, 15.08.2018
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.344852

Öz

Amaç: Bu çalışma sağlık alanında öğrenim gören
üniversite öğrencilerinin ruhsal hastalığa yönelik inançlarını belirlemek
amacıyla yapılmış kesitsel bir araştırmadır. Yöntem: Araştırmanın evrenini, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde
bulunan bir özel üniversitede 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde
sağlık alanında lisans eğitimi gören toplam 4191 öğrenci, örneklemini ise
iç-içe tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen ve araştırmaya katılmayı kabul
eden toplam 560 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, Ruhsal Hastalığa Yönelik
İnançlar Ölçeği ve on dört sorudan oluşan Kişisel Bilgi Formu kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Student’s t testi, Tek Yönlü
Varyans Analizi (ANOVA) ve Post Hoc test olarak Tukey kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %52.7’si 18-20
yaş arasında olup, yaş ortalamaları 20.93±2.32’dir. Öğrencilerin %92.1’nin
ailesinde herhangi bir psikiyatrik bozukluk öyküsü olmadığı bulunmuştur. Sağlık
alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluğa yönelik
inançlar ölçeği alt ölçek puan ortalamaları sırasıyla, tehlikeli alt ölçeğinden
23.46±8.06, çaresizlik ve kişiler arası ilişkilerde bozulma alt ölçeğinden 28.81±13.56
ve utanma alt ölçeğinden 2.51±2.98, toplam ölçek puanından 54.79±22.52 puan
aldığı belirlenmiştir. Ö
ğrencilerin ruhsal hastalığa sahip
bireyleri tehlikeli olarak gördüğü, ruhsal hastalığa sahip bireylerle
kişilerarası ilişkide engellenme ve çaresizlik yaşadıkları ve ruhsal hastalara
yönelik olumsuz inançlarının olduğu belirlenmiştir. Ailesinde ruhsal hastalık
olmayan öğrenciler ruhsal hastalığa sahip bireyleri tehlikeli olarak gördükleri
saptanmıştır.
Sonuç: Sağlık alanında öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin ruhsal hastalığa yönelik bilgilendirmeye gereksinimleri vardır. 

Kaynakça

  • 1.World Health Organization (WHO). Mental health: New understanding, New hope. The world health report. Geneva. 2001. 2.Taşkın E.O. Damgalama, ayrımcılık ve ruhsal hastalık. 3P Psikoloji, Psikiyatri, Psikofarmakoloji Dergisi 2004;12:5-12. 3. Üçok A. Şizofreni hastası neden damgalanır?, Klinik psikiyatri 2003;6(1):3-8. 4. Taşkın, E.O. Stigma ruhsal hastalıklara yönelik tutumlar ve damgalama. Ruhsal hastalıklarda damgalama ve ayrımcılık. İzmir: Meta Basım ve Matbaacılık, 2007:17-30. 5. Avcil C, Bulut H, Sayar G. Psikiyatrik hastalıklar ve damgalama, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016;2-2. 6. Çam O, Bilge A. Türkiye’de ruhsal hastalığa / hastaya yönelik inanç, tutum ve damgalama süreci. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013;4(2):91-101. 7. Oban G, Küçük L. Ergenlerde ruhsal hastalıklara yönelik damgalamayı etkileyen etmenler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011;2(1):31-39. 8. Neuman W.L. Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Pearson education limited, United States of America 2014. 9. Bilge A, Çam O. Ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeğinin geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2008;9(2):91-96. 10.Norman G. Likert scales, Levels of measurement and the ‘‘Laws’’ of statistics. Adv in Health Sci Educ. 2015. 11. Bağ B, Ekinci M. Sağlık personelinin ruhsal sorunları olan bireylere yönelik tutumlarının araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2005;3(11):107- 127. 12. Güngörmüş K, Ekinci M, Daş, M. İlahiyat fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalığa yönelik inançlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014;11(2):45-51. 13. Akdede B.K, Alptekin K, Topkaya Ş.Ö, Belkız B, Nazlı E, Özsin E. ve diğerleri. Gençlerde şizofreniyi damgalama düzeyi. Yeni Symposium 2014;42(3):113-117. 14. Savrun B.M, Arikan K, Uysal O, Çetin G, Poyraz B.C, Aksoy C, Bayar M.R. Gender effect on attitudes towards the mentally ill: A survey of Turkish University Students. Isr J Psychiatry Relat Sci 2007;44:57-61. 15. Angermeyer M.C, Matschinger H. Public beliefs about schizophrenia and depression: Similarities and differences. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2003;38:526-534. 16. Chandra A, Minkovitz C.S. Stigma stars early: gender differences in teen willingness to use mental health services. J Adolesc Health 2006;38:754-758. 17. Riana A.R, Osman C.B, Ainsah O. Psychiatric morbidity and attitudes towards mental illnes among patients attending primary care clinic of hospital university kebangsaan Malaysia. Malaysian Journal of Psychiatry 2008;17:30-43. 18. Ünal S, Hisar F, Çelik B, Özgüven Z. Üniversite öğrencilerinin ruhsal hastalığa yönelik inançları. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi 2010;23:145-150. 19. Bostancı N. Ruhsal bozukluğu olan bireylere yönelik stigma ve bunun azaltılmasına yönelik uygulamalar, Düşünen Adam Dergisi 2005;18(1):32-38. 20. Arkan B, Bademli K, Duran Ç.Z. Sağlık çalışanlarının ruhsal hastalıklara yönelik tutumları: Son 10 yılda Türkiye’de yapılan çalışmalar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approahes in Psychiatry 2011;3(2):214-231. 21.Birdoğan S.Y, Berksun E.O. Tıp fakültesi 1.sınıf ve 6.sınıf öğrencilerinde psikiyatrik hastaya yönelik tutumlar. Kriz Dergisi, 2002;10:1-7. 22. Bilge A, Akmeşe Z.B, Koçak Y.Ç. ve diğerleri. A group of midwifery students beliefs toward mental illnesses in Turkey. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;2:9-14. 23. Yadav T, Arya K, Kataria D. et al. Impact of psychiatric education and training on attitude of medical students towards mentally ill: A comparative analysis. Ind Psychiatry Journal 2012;21: 22-31. 24.Demirören M, Şenol Y, Koşan A.M, Saka M.C. Educational needs assessment of stigmatization towards mental illness in medical education: Qualitative and quantitative approach. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2015;16:22-29. 25. Sağduyu A, Aker T, Özmen E, Ögel K. ve diğerleri. Halkın şizofreniye bakışı ve yaklaşımı üzerine epidemiyolojik araştırma. Türk Psikiyatri Dergisi 2001;12:99-110. 26. Dessoki H.H, Hifnawy T. Beliefs about mental illness among university students in Egypt. Europe’s Journal of Psychology 2009;1:1-19. 27.Ersoy M.A, Varan A. Ruhsal hastalıklarda içselleştirilmiş damgalama ölçeği türkçe formunun güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 2007;18:163-171. 28. Günay S, Bekitkol T, Ekitli G, Yıldırım S. Bir hemşirelik fakültesindeki öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançlarının belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2016;7(3):129-34. 29. Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;11:2. 30. Gözüağca D. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum. 2004. 31. Lauber C, Nordt C, Falcato L. et al. Factors influencing social distance toward people with mental illness. Community Ment Health Journal 2004;40:265-274. 32. Corrigan P.W, Edwards A.B, Green A, Diwan S.L. et al. Prejudice, social distance, and familiarity with mental illness. Shizophrenia Bulletin 2001;27:119-125. 33. Granados-Gámez G, Del Mar Lopez Rodriguez M, Corral Granados A. et al. Attitudes and beliefs of nursing students toward mental disorder: The significance of direct experience with patients. Perspect Psychiatr Care 2016. 34.Angermeyer M.C, Matschinger H, Patrick W. Familiarity with mental illness and social distance from people with schizophrenia and major depression. Testing a model using data from a representative population survey. Schizophr Res 2004; 69:175-182.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hazel Şahin Tarım 0000-0003-4618-5218

Mualla Yılmaz 0000-0003-2685-4306

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2017
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin Tarım, H., & Yılmaz, M. (2018). Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 134-146. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.344852
AMA Şahin Tarım H, Yılmaz M. Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Ağustos 2018;11(2):134-146. doi:10.26559/mersinsbd.344852
Chicago Şahin Tarım, Hazel, ve Mualla Yılmaz. “Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Ruhsal Bozukluklara yönelik inançlarının Sosyo-Demografik değişkenler açısından Incelenmesi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, sy. 2 (Ağustos 2018): 134-46. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.344852.
EndNote Şahin Tarım H, Yılmaz M (01 Ağustos 2018) Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 2 134–146.
IEEE H. Şahin Tarım ve M. Yılmaz, “Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 11, sy. 2, ss. 134–146, 2018, doi: 10.26559/mersinsbd.344852.
ISNAD Şahin Tarım, Hazel - Yılmaz, Mualla. “Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Ruhsal Bozukluklara yönelik inançlarının Sosyo-Demografik değişkenler açısından Incelenmesi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/2 (Ağustos 2018), 134-146. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.344852.
JAMA Şahin Tarım H, Yılmaz M. Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2018;11:134–146.
MLA Şahin Tarım, Hazel ve Mualla Yılmaz. “Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Ruhsal Bozukluklara yönelik inançlarının Sosyo-Demografik değişkenler açısından Incelenmesi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 2, 2018, ss. 134-46, doi:10.26559/mersinsbd.344852.
Vancouver Şahin Tarım H, Yılmaz M. Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ruhsal bozukluklara yönelik inançlarının sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2018;11(2):134-46.

MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.