Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fashion Show in Fashion Design: Use of Historical Buildings As Spaces

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 2042 - 2059, 27.04.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.462029

Öz

Fashion design and architectural design are different areas that influence each other and feed from each other in terms of design. While the two areas are influenced by each other, they also help each other as the communication language. The importance of historical buildings in architecture is big and powerful. While this importance and value cannot be measured, it can be said that some change has undergone changes and losses. In the study, fashion show shows in historical places were discussed and the subject was limited. In the study, fashion show shows in historical places were discussed and the subject was limited. In this study, in addition to the general screening method, literature review has been done. Examples of some fashion shows from world countries and Turkey have been studied grouping by giving examples. In the study there are examples of demonstrations performed in historical buildings and places. The samples were interpreted by grouping. Interpreted fashion shows were examined under 3 groups; Fashion Show Examples in Historical Places from the World; Made from Turkey Historical Places 'Modern Themed' Project Fashion Shows; Made from Turkey Historic Places in the 'Cultural Theme' Project Fashion Shows. In the light of this study, the presentation of fashion showings to consumers by using aesthetic and functional spaces, besides adding value to the brand, is fascinating with the captivating atmosphere of historical buildings. At the same time, historical structures are important in terms of meeting and promoting more visitors.

Kaynakça

  • 1. Altunkılıç D. (2014). ‘Moda Alanında Faaliyet Gösteren Perakendecilerin Kullandığı İletişim Yöntemleri ve Görsel Mağazacılığın Günümüzdeki Yeri’ , İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İç Mimari Tasarım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • 2. Arabacıoğlu P. Aydemir I. (2007). ‘Tarihi Çevrelerde Yeniden Değerlendirme Kavramı’, Megaron YTÜ Mimarlık Fakültesi E-Dergisi Cilt 2, Sayı 4. Url: http://www.journalagent.com/megaron/pdfs/MEGARON-36349-ARTICLE-ARABACIOGLU.pdf.
  • 3. Aydın D. Yaldız E. (2010). ‘Yeniden Kullanıma Adaptasyonda Bina Performansının Kullanıcılar Üzerinden Değerlendirilmesi’ , DOI: 10.4305.
  • 4. Buckley C, McAssey J. (2013). ‘Moda Tasarımında Stil Yaratmak’, Literatür Yayınları, İstanbul, Çeviren: Begüm Başoğlu.
  • 5. Colin Renfrew, Elinor Renfrew, (2014) ‘Moda Tasarımında Koleksiyon Geliştirme’, Literatür Yayınları, İstanbul. Çeviren: Begüm Başoğlu.
  • 6. Çetin A., Ercan D., Harmankaya H., Yılmaz A. (2014). ‘‘Moda ve Mimari’’, Zeitschrift für die Welt Der Türken, Journal of Word of Turks, Vol 6, No:1, s. 19. Url: http://www.zfwt.org/index.php/ZfWT/article/viewArticle/470
  • 7. Dereci V. (2014). ‘‘Doku’nuşlar’ Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi’, Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 12. Url: https://dspace.deu.edu.tr/xmlui/handle/12345/993
  • 8. Dinçer F.İ. Kanay D. (2017). ‘Kapalıçarşıda Gerçekleştirilen Alışveriş Turizmin Ekonomik ve Sosyal Etkilerinin Değerlendirilmesi’ , Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 2. Url: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/395054
  • 9. Halaç H. Demir İ. (2017). ‘İşlevini Kaybetmiş Hamamların Yeni İşlevleri ile Turizme Kazandırılması; Kütahya Örneği’ IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, Niğde.
  • 10. Halaç H. Demir İ. (2017). ‘Tarihi Yapıların Oyuncak Müzesi Olarak Yeniden İşlevlendirilmesi: Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesi’, Fen, Matematik, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Araştırmaları Dergisi. www.inescongress.com.
  • 11. Neşe Yaşar Çeğindir (2017). ‘100 Soruda Giysi Mimarisi’, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • 12. Oyman N. R., Erdoğan D. İ. (2012). ‘Defilenin Tarihteki Yeri ve Önemi ve Moda Pazarlamasına Etkileri’ I. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, Antalya. 8-1- Ekim 2012.
  • 13. Pektaş. H. (2006). ‘Moda ve Postmodernizm’, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Doktora Tezi, Konya.
  • 14. Pekol B. (2010). ‘İstanbul’da Yeni İşlevlerle Kullanılan Tarihi Yapıların Üslup Sorunsalı’, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 15. Saygın Y. (2006). ‘Alışveriş Merkezleri: Türk Kentlerindeki Yeni Tüketim Cennetleri’, Planlama TBMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını Sayı:37
  • 16. Sorger R. , Udale J. (2013). ‘Moda Tasarımının Temelleri’, Literatür Yayınları, İstanbul, Çeviren: Çiğdem Sirkeci.
  • 17. Tezel D. (2007). ‘Mekân Tasarımında Doğal Işığın Etkileri’ , İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 18. https://www.aksam.com.tr/cumartesi/tarih-ve-moda-birarada/haber-409200 (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 19. https://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/tarihi-haydarpasa-garinda-tesettur-defilesi-2-1228827/ (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 20. https://www.gecce.com.tr/haber-tripoliste-muhtesem-defile (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 21. https://www.sondakika.com/haber/haber-tarihi-ickale-de-sanat-musikisi-esliginde-defile-10105917/ (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 22. http://www.flashabermalatya.com/inx/haber-38004-Batiyi_Kiskandiracak_Tarihi_Defile.html (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 23. http://www.hurriyet.com.tr/tarihi-mek-nda-tarihi-defile-29288307 (Erişim tarihi: 08-05-2018).
  • 24. https://www.aksam.com.tr/cumartesi/tarih-ve-moda-birarada/haber-409200 )Erişim tarihi: 20-05-2018).
  • 25. http://www.vbenzeri.com/tasarim/tasarim-defile-mekanlari (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 26. https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2017/07/04/tarihi-mekanda-etkinlik-yapilir-mi/ (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 27. https://fashionem.ru/tr/new-collections-of-famous-designers-fashion-show-the-most-interesting-in-blogs/ (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 28. http://htkulup.haberturk.com/multimedia/galeri/442769/28 (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 29. http://www.trendus.com/ucakta-ilk-defile-30035 (Erişim Tarihi: 25-06-2018).
  • 30. http://www.hurriyet.com.tr/tarihi-yakutiye-medresesinde-ehram-defilesi-40270619 (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 31. http://www.pudra.com/moda-stil/moda/lug-von-siga-2018-sonbahar-kis-koleksiyonu-27393.htm (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 32. https://www.aydin.edu.tr/haberler/Pages/buldan-egeye-bir-dokunus.aspx (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 33. http://www.erzurumajans.com/tarihi-yakutiye-medresesi39-nde-ehram-defilesi-58526h.htm (Erişim Tarihi: 30-05-2018).

Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 2042 - 2059, 27.04.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.462029

Öz

Günümüzde
moda ve mimari kavramları değişen dünya ile birlikte değişmeye ve dönüşüme
oldukça açık alanlar olup, her geçen gün farklı tarzlar ve anlayışlara sahip
olmaktadırlar. Moda ve mimari birbirinden beslenip, birbirini etkilemekle
birlikte çoğu zaman birbirlerini iletişim aracı olarak da görmektedirler.

Tarihi
yapılar kültürel mirasımızın bir parçası olmakla birlikte geçmişle gelecek
arasında bir köprü vazifesi üstlenmektedir. Bu vazifenin önemi ölçülemezken,
değişen toplum yapısıyla birlikte tarihi binalar zamanla manevi kayıplara
uğrayarak bir değişime uğradığı söylenebilir.

Çalışmada
genel tarama yöntemi kullanılarak literatür taraması yapılmış, Dünya
ülkelerinden ve Türkiye’den mekan olarak tarihi binalar kullanılarak yapılan
defile örneklerine yer verilmiştir. Çalışma, tarihi yapılarda yapılan defile
gösterileriyle sınırlandırılmıştır.

Bu
çalışma, tarihi yapıların defile mekânları olarak kullanılması düşüncesinin
yaygınlaşması ve tarihi yapıların işlev kazanmasıyla birlikte,  günümüz insanlarına tanıtılması, milli kültür
bilinci aşılanması ve ülkenin turizm açısından da tanıtımının yapılabileceği
düşüncesiyle önem kazanmaktadır. Tarihi yapılara işlev kazandırılarak atıl
alanları yeniden kullanıma açılması ve defile gibi ilgi çeken etkinliklerin
yapılması turizm açısından ve kültür miraslarımızın geleceğe aktarılarak
tanıtımının yapılması açısından önemlidir.  

Sonuç
olarak, ilgi çekmek ve fark yaratmak adına alışılmışın dışında mekânlar
kullanmak moda tasarımcıları tarafından son dönemlerde benimsenmiştir.  Bu fikirle tarihi yapılar defile
organizasyonlarına ev sahipliği yapmıştır. Tarihi yapıların defile mekânı
olarak kullanılması olumlu yanlarının yanında, yapıya kattığı olumsuz
durumların da olduğu söylenebilir. Olumlu yönlerine bakıldığında, tarihi
yapıların turizm açısından tanıtımı yapılmış olmaktadır. Ayrıca defileye gelen
yurt içi veya yurt dışı ziyaretçiler gösteri sayesinde tarihi yapıyı tanımış
olmaktadırlar. Bu sayede yapının yıllara meydan okuyarak günümüzde hala
kullanılması, işlevini yitirmemesi açısından önemlidir.











Bu
çalışmada elde edilen bilgiler ışığında, defile gösterilerinin estetik ve
fonksiyonel mekânlar kullanılarak tüketicilere sunulması, markaya değer
katmasının dışında tarihi yapıların cezbedici havasıyla birlikte izleyicileri
büyülemektedir. Aynı zamanda tarihi yapıların daha fazla ziyaretçiyle buluşması
ve tanıtımının yapılması açısından önem teşkil etmektedir. 

Kaynakça

  • 1. Altunkılıç D. (2014). ‘Moda Alanında Faaliyet Gösteren Perakendecilerin Kullandığı İletişim Yöntemleri ve Görsel Mağazacılığın Günümüzdeki Yeri’ , İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İç Mimari Tasarım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • 2. Arabacıoğlu P. Aydemir I. (2007). ‘Tarihi Çevrelerde Yeniden Değerlendirme Kavramı’, Megaron YTÜ Mimarlık Fakültesi E-Dergisi Cilt 2, Sayı 4. Url: http://www.journalagent.com/megaron/pdfs/MEGARON-36349-ARTICLE-ARABACIOGLU.pdf.
  • 3. Aydın D. Yaldız E. (2010). ‘Yeniden Kullanıma Adaptasyonda Bina Performansının Kullanıcılar Üzerinden Değerlendirilmesi’ , DOI: 10.4305.
  • 4. Buckley C, McAssey J. (2013). ‘Moda Tasarımında Stil Yaratmak’, Literatür Yayınları, İstanbul, Çeviren: Begüm Başoğlu.
  • 5. Colin Renfrew, Elinor Renfrew, (2014) ‘Moda Tasarımında Koleksiyon Geliştirme’, Literatür Yayınları, İstanbul. Çeviren: Begüm Başoğlu.
  • 6. Çetin A., Ercan D., Harmankaya H., Yılmaz A. (2014). ‘‘Moda ve Mimari’’, Zeitschrift für die Welt Der Türken, Journal of Word of Turks, Vol 6, No:1, s. 19. Url: http://www.zfwt.org/index.php/ZfWT/article/viewArticle/470
  • 7. Dereci V. (2014). ‘‘Doku’nuşlar’ Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi’, Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 12. Url: https://dspace.deu.edu.tr/xmlui/handle/12345/993
  • 8. Dinçer F.İ. Kanay D. (2017). ‘Kapalıçarşıda Gerçekleştirilen Alışveriş Turizmin Ekonomik ve Sosyal Etkilerinin Değerlendirilmesi’ , Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 2. Url: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/395054
  • 9. Halaç H. Demir İ. (2017). ‘İşlevini Kaybetmiş Hamamların Yeni İşlevleri ile Turizme Kazandırılması; Kütahya Örneği’ IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, Niğde.
  • 10. Halaç H. Demir İ. (2017). ‘Tarihi Yapıların Oyuncak Müzesi Olarak Yeniden İşlevlendirilmesi: Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesi’, Fen, Matematik, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Araştırmaları Dergisi. www.inescongress.com.
  • 11. Neşe Yaşar Çeğindir (2017). ‘100 Soruda Giysi Mimarisi’, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • 12. Oyman N. R., Erdoğan D. İ. (2012). ‘Defilenin Tarihteki Yeri ve Önemi ve Moda Pazarlamasına Etkileri’ I. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, Antalya. 8-1- Ekim 2012.
  • 13. Pektaş. H. (2006). ‘Moda ve Postmodernizm’, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Doktora Tezi, Konya.
  • 14. Pekol B. (2010). ‘İstanbul’da Yeni İşlevlerle Kullanılan Tarihi Yapıların Üslup Sorunsalı’, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 15. Saygın Y. (2006). ‘Alışveriş Merkezleri: Türk Kentlerindeki Yeni Tüketim Cennetleri’, Planlama TBMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını Sayı:37
  • 16. Sorger R. , Udale J. (2013). ‘Moda Tasarımının Temelleri’, Literatür Yayınları, İstanbul, Çeviren: Çiğdem Sirkeci.
  • 17. Tezel D. (2007). ‘Mekân Tasarımında Doğal Işığın Etkileri’ , İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 18. https://www.aksam.com.tr/cumartesi/tarih-ve-moda-birarada/haber-409200 (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 19. https://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/tarihi-haydarpasa-garinda-tesettur-defilesi-2-1228827/ (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 20. https://www.gecce.com.tr/haber-tripoliste-muhtesem-defile (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 21. https://www.sondakika.com/haber/haber-tarihi-ickale-de-sanat-musikisi-esliginde-defile-10105917/ (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 22. http://www.flashabermalatya.com/inx/haber-38004-Batiyi_Kiskandiracak_Tarihi_Defile.html (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 23. http://www.hurriyet.com.tr/tarihi-mek-nda-tarihi-defile-29288307 (Erişim tarihi: 08-05-2018).
  • 24. https://www.aksam.com.tr/cumartesi/tarih-ve-moda-birarada/haber-409200 )Erişim tarihi: 20-05-2018).
  • 25. http://www.vbenzeri.com/tasarim/tasarim-defile-mekanlari (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 26. https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2017/07/04/tarihi-mekanda-etkinlik-yapilir-mi/ (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 27. https://fashionem.ru/tr/new-collections-of-famous-designers-fashion-show-the-most-interesting-in-blogs/ (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 28. http://htkulup.haberturk.com/multimedia/galeri/442769/28 (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 29. http://www.trendus.com/ucakta-ilk-defile-30035 (Erişim Tarihi: 25-06-2018).
  • 30. http://www.hurriyet.com.tr/tarihi-yakutiye-medresesinde-ehram-defilesi-40270619 (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 31. http://www.pudra.com/moda-stil/moda/lug-von-siga-2018-sonbahar-kis-koleksiyonu-27393.htm (Erişim Tarihi: 20-05-2018).
  • 32. https://www.aydin.edu.tr/haberler/Pages/buldan-egeye-bir-dokunus.aspx (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
  • 33. http://www.erzurumajans.com/tarihi-yakutiye-medresesi39-nde-ehram-defilesi-58526h.htm (Erişim Tarihi: 30-05-2018).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Handan Baran 0000-0002-5876-7736

Hicran Hanım Halaç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baran, H., & Halaç, H. H. (2019). Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 2042-2059. https://doi.org/10.33206/mjss.462029
AMA Baran H, Halaç HH. Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması. MJSS. Nisan 2019;8(2):2042-2059. doi:10.33206/mjss.462029
Chicago Baran, Handan, ve Hicran Hanım Halaç. “Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 2 (Nisan 2019): 2042-59. https://doi.org/10.33206/mjss.462029.
EndNote Baran H, Halaç HH (01 Nisan 2019) Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 2 2042–2059.
IEEE H. Baran ve H. H. Halaç, “Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması”, MJSS, c. 8, sy. 2, ss. 2042–2059, 2019, doi: 10.33206/mjss.462029.
ISNAD Baran, Handan - Halaç, Hicran Hanım. “Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/2 (Nisan 2019), 2042-2059. https://doi.org/10.33206/mjss.462029.
JAMA Baran H, Halaç HH. Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması. MJSS. 2019;8:2042–2059.
MLA Baran, Handan ve Hicran Hanım Halaç. “Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 2042-59, doi:10.33206/mjss.462029.
Vancouver Baran H, Halaç HH. Moda Tasarımında Defile Gösterileri: Tarihi Yapıların Mekân Olarak Kullanılması. MJSS. 2019;8(2):2042-59.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155