Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 530 - 568, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.530733

Öz

Türkiye, 2011 yılından bu yana Suriye’de başlayan iç savaş nedeniyle ülkelerini terk etmek zorunda kalan Suriye halkına ev sahipliği yapmaktadır. Bu göçün neredeyse yarısını çocuklar oluşturmaktadır. Suriyeli çocukların yeni girdikleri çevreye, kültüre adapte olmalarında eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı, resmi ilkokullarda öğrenim gören Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Ataşehir ilçesindeki ilkokullarda görev yapan, okullarında/sınıflarında Suriyeli mülteci öğrenci bulunan 19 sınıf öğretmeni ve 6 rehber öğretmen oluşturmaktadır. Nitel desende yürütülen çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Derinlemesine analiz ile elde edilen kodların ve kategorilerin tutarlılığını belirlemede denetleme tekniğinden faydalanılmıştır. Bunun için veri seti bağımsız bir kodlayıcı tarafından kontrol edilmiş ve iki analiz arasındaki güvenirlik Miles ve Huberman formülü ile hesaplanarak, güvenirlik katsayısı 80.244 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Suriyeli öğrencilerin eğitiminde en önemli problem alanı dildir. Dil problemi, Suriyeli öğrencilerin akademik ve duyuşsal gelişimlerini olumsuz etkilemekte ve bu alanlardaki ihtiyaçlarının saptanmasını zorlaştırmaktadır. Bunun için, Suriyeli öğrencilerin sağlıklı bir şekilde topluma entegre olmalarında dil probleminin çözüme kavuşturulması, kalıcı eğitim politikalarının benimsenmesi ve eğitim programlarının bu yönde geliştirilmesi veya gözden geçirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, A. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akgül, A., Kaptı, A. ve Demir, O. Ö. (2015). Göç ve kamu politikaları: Suriye krizi üzerine bir analiz. A Journal of Policy and Strategy, 1(2), 1-22.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Hubermanmodeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Beter, O. (2006). Sınırlar ötesi umutlar mülteci çocuklar. Ankara: SABEV
  • Bingöl, A. S. ve Özdemir, M. Ç. (2014). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına uygulanan eğitim politikaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 134-157.
  • Bircan, T. ve Sunata, U. (2015). Educational assessment of Syrian refugees in Turkey. Migration Letters, 12(3), 226.
  • Block, K., Cross, S., Riggs, E. ve Gibbs, L. (2014). Supporting schoolsto create an inclusive environment for refugee students. International Journal of Inclusive Education, 18(12), 1337-1355. doi:10.1080/-13603116.2014.899636
  • Diler, R. S., Avci, A. ve Saydaoglu, G. (2003). Emotional and behavioural problems in migrant children. Swiss Medical Weekly, 133(1-2), 16-21.
  • Doyuran, B. (1989). Federal Almanya'daki Türk işçi çocuklarının eğitim alanındaki zorlukları üzerine. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 6(6), 273-283.
  • Dryden-Peterson, S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Eğitim Reformu Girişimi (ERG). (2015). Eğitim izleme raporu 2014-15 basın dosyası.5-25.
  • Ehntholt, K. A., Smith, P. A. ve Yule, W. (2005). School-based cognitive-behavioural therapy group intervention for refugee children who have experienced war-related trauma. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 10(2), 235-250. doi:10.1177/1359104505051214
  • Ehntholt, K. A. ve Yule, W. (2006). Practitioner Review: Assessment and treatment of refugee children and adolescents who have experienced war‐related trauma. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(12), 1197-1210. doi:10.1111/j.1469-7610.2006.01638.x
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. Temel eğitim politikaları. SETA.
  • Er, A. R. ve Bayındır, N. (2015). Pedagogical approaches of elementary teachers for primary refugee children. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185.
  • Ercoşkun, B. (2015). Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye sosyokültürel ve sosyoekonomik etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Ergin, D. Y. ve Ermağan, B. (2011, Nisan). Çok kültürlülük ve sosyal uyum. In 2nd International Conference on New Trends in, Antalya.
  • Esen, A., Duman, M. ve Alper, H. (2016). Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyeliler: tespitler ve öneriler. Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. İstanbul: Aryan Basım Tanıtım ve Matbaa Hizmetleri.
  • Fazel, M. ve Stein, A. (2002). The mental health of refugee children. Archives of disease in childhood, 87(5), 366-370. doi:10.1136/adc.87.5.366
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gelekçi, C. (2010). Belçika’daki Türk çocuklarının eğitim-öğretim yaşantılarında karşılaştıkları sorunlar ve ayrımcılığa yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 163-194.
  • Gibson, M. A. (1987). The school performance of immigrant minorities: A comparative view. Anthropology&Education Quarterly, 18(4), 262-275.doi:10.1525/aeq.1987.18.4.04x0018r
  • Hek, R. (2005). The role of education in the settlement of young refugees in the UK: The experiences of young refugees. Practice, 17(3), 157-171.doi:10.1080/09503150500285115
  • International Organizationfor Migration (IOM).(2009). Göç terimleri sözlüğü. Erişim adresi:http://www.goc.gov.tr/icerik6/goc-terimleri-sozlugu_363_382_727_icerik
  • İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM).(2017). Geçici koruma. Erişim adresi: http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. TurkishStudies, 5(3), 1566-1593
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavlak, İ. V. (Ed.).(2011). Askıdaki yaşamlar & algıdaki yaşamlar projesi araştırma raporu. Sığınmacılar ve Göçmenlerle Dayanışma Derneği, Ankara: Atik Matbaacılık.
  • Kocijan-Hercigonja, D., Rijavec, M., Marusic, A. ve Hercigonja, V. (1998). Copingstrategies of refugee, displaced, andnon-displacedchildren in a wararea. NordicJournal of Psychiatry, 52(1), 45-50. doi:10.1080/080394898422562
  • Kolukırık, S. (2014). Uluslararası göç ve Türkiye: Yerel uygulamalar ve görünümler. Zeitsch rift für dieWelt der Türken/Journal of World of Turks, 6(2), 37-53.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Maegusuku‐Hewett, T., Dunkerley, D., Scourfield, J. ve Smalley, N. (2007). Refugee children in Wales: Coping and adaptation in the face of adversity. Children&society, 21(4), 309-321.doi:10.1111/j.1099-0860.2007.00102.x
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the alanyature. Review of educational research, 75(3), 329-364. doi:10.3102/00346543075003329
  • Memur-Sen (2017). Türkiye'de Suriyeli Çocukların Eğitimi: Güçlükler ve Öneriler' Raporu Açıklandı.Erişimadresi:http://www.memursen-.org.tr/turkiyede-suriyeli-cocuklarin-egitimi-guclukler-ve-oneriler-raporu-aciklandi
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative Research: Nitel Araştırma (Çev. : Selahattin Turan). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri genelge 2014/21. Erişim adresi:http://mevzu-at.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016a). GEM’ler üç yıl içinde misyonunu tamamlayacak. Erişim adresi:http://meb.gov.tr/demirci-gemler-uc-yil-icinde-misyonunu-tamamlayacak/haber/11850/tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016b). Suriyeli öğrencilere birinci sınıfta ilk okuma yazma dersi.Erişim adresi:http://hbogm.meb.gov.tr/www/-suriyeli-ogrencilere-birinci-siniflarda-quotilk-okuma-yazmaquot-dersi/icerik/553
  • Nar, B. (2008). Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Okitikpi, T. ve Aymer, C. (2003). Social work with African refugee children and their families. Child &FamilySocialWork, 8(3), 213-222. doi:10.1046/j.1365-2206.2003.00286.x
  • O’shea, B., Hodes, M., Down, G. ve Bramley, J. (2000). A school-based mental health service for refugee children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 5(2), 189-201. doi:10.1177/1359104-500005002004
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Öztürk, S. (2015). Suriye’den göçün etkileri. GSA 2015 Global’i Yaşamak Uluslararası Konferansı Bildirisi, İstanbul.
  • Perşembe, E. (2010). F. Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde eğitim sistemi ve Türk göçmen çocuklarının eğitim sorunları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29(29), 55-80.
  • Peterson, A., Meehan, C., Ali, Z. ve Durrant, I. (2017) What are the educational needs and experiences of asylum-seeking and refugee children, including those who are unaccompanied, with a particular focus on inclusion? - A literatüre review. Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • Pigozzi, M. J. (1999). Education in emergencies and for reconstruction: A developmentalapproach. New York: UNICEF.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü.ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Sirin, S. R. ve Rogers-Sirin, L. (2015). The educational and mental healthneeds of Syrian refugee children. Young Children in Refugee Families. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: An social psychological assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Tadesse, S., Hoot, J. ve Watson-Thompson, O. (2009). Exploring the special needs of African refugee children in US schools. Childhood Education, 85(6), 352-356. doi:10.1080/00094056.2009.10521400
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • United Nations High Commissioner For Refugee (UNHCR). (1994). Refugee children: Guidelines on protection and care.Geneva, Switzerland: United Nations High Commissioner For Refugee.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Watkins, K. ve Zyck, S. A. (2014). Living on hope, hoping for education. The Failed Response to the Syrian Refugee Crisis. London: ODI.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Educational Problems of Syrian Refugee Students in Elementary Schools

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 530 - 568, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.530733

Öz

Turkey has hosted Syrian people who are obliged to leave their countries because of the civil war in Syria since 2011. Almost the half of this migration is children. The determination of educational needs has an important position for the adaptation of Syrian children to their new environments and cultures. The aim of this research is to determine the educational problems of Syrian refugee students in elementary schools. The sample of the research consists of 19 classroom teachers and 6 guidance teachers who work at elementary schools and have Syrian refugee students in their schools/classrooms in Atasehir, Istanbul. Data of the study planned as qualitative design have been acquired by semi-structured interview technique. Content analysis method has been used for data analysis. Supervisiontechnique has been used for determining the consistency of codes and categories reached as a result of in-depth analysis. Therefore, a data set has been checked by an independent coder and there liabilitybetween two analyses have been calculated by Miles and Huberman formula and there liability co-efficient has been detected as 80.244. According to the findings of there search the most important problem in the education of Syrian students is language. Language problem affects their academic and affective developments in a negative way and complicates the determination of their needs in these fields. Therefore, the language problem should be resolved and permanent educational policies should be adopted and the curriculums should be developed or reviewed in that direction for being integrated of Syrian students to the society.

Kaynakça

  • Akalın, A. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akgül, A., Kaptı, A. ve Demir, O. Ö. (2015). Göç ve kamu politikaları: Suriye krizi üzerine bir analiz. A Journal of Policy and Strategy, 1(2), 1-22.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Hubermanmodeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Beter, O. (2006). Sınırlar ötesi umutlar mülteci çocuklar. Ankara: SABEV
  • Bingöl, A. S. ve Özdemir, M. Ç. (2014). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına uygulanan eğitim politikaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 134-157.
  • Bircan, T. ve Sunata, U. (2015). Educational assessment of Syrian refugees in Turkey. Migration Letters, 12(3), 226.
  • Block, K., Cross, S., Riggs, E. ve Gibbs, L. (2014). Supporting schoolsto create an inclusive environment for refugee students. International Journal of Inclusive Education, 18(12), 1337-1355. doi:10.1080/-13603116.2014.899636
  • Diler, R. S., Avci, A. ve Saydaoglu, G. (2003). Emotional and behavioural problems in migrant children. Swiss Medical Weekly, 133(1-2), 16-21.
  • Doyuran, B. (1989). Federal Almanya'daki Türk işçi çocuklarının eğitim alanındaki zorlukları üzerine. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 6(6), 273-283.
  • Dryden-Peterson, S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Eğitim Reformu Girişimi (ERG). (2015). Eğitim izleme raporu 2014-15 basın dosyası.5-25.
  • Ehntholt, K. A., Smith, P. A. ve Yule, W. (2005). School-based cognitive-behavioural therapy group intervention for refugee children who have experienced war-related trauma. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 10(2), 235-250. doi:10.1177/1359104505051214
  • Ehntholt, K. A. ve Yule, W. (2006). Practitioner Review: Assessment and treatment of refugee children and adolescents who have experienced war‐related trauma. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(12), 1197-1210. doi:10.1111/j.1469-7610.2006.01638.x
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. Temel eğitim politikaları. SETA.
  • Er, A. R. ve Bayındır, N. (2015). Pedagogical approaches of elementary teachers for primary refugee children. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185.
  • Ercoşkun, B. (2015). Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye sosyokültürel ve sosyoekonomik etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Ergin, D. Y. ve Ermağan, B. (2011, Nisan). Çok kültürlülük ve sosyal uyum. In 2nd International Conference on New Trends in, Antalya.
  • Esen, A., Duman, M. ve Alper, H. (2016). Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyeliler: tespitler ve öneriler. Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. İstanbul: Aryan Basım Tanıtım ve Matbaa Hizmetleri.
  • Fazel, M. ve Stein, A. (2002). The mental health of refugee children. Archives of disease in childhood, 87(5), 366-370. doi:10.1136/adc.87.5.366
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gelekçi, C. (2010). Belçika’daki Türk çocuklarının eğitim-öğretim yaşantılarında karşılaştıkları sorunlar ve ayrımcılığa yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 163-194.
  • Gibson, M. A. (1987). The school performance of immigrant minorities: A comparative view. Anthropology&Education Quarterly, 18(4), 262-275.doi:10.1525/aeq.1987.18.4.04x0018r
  • Hek, R. (2005). The role of education in the settlement of young refugees in the UK: The experiences of young refugees. Practice, 17(3), 157-171.doi:10.1080/09503150500285115
  • International Organizationfor Migration (IOM).(2009). Göç terimleri sözlüğü. Erişim adresi:http://www.goc.gov.tr/icerik6/goc-terimleri-sozlugu_363_382_727_icerik
  • İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM).(2017). Geçici koruma. Erişim adresi: http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. TurkishStudies, 5(3), 1566-1593
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavlak, İ. V. (Ed.).(2011). Askıdaki yaşamlar & algıdaki yaşamlar projesi araştırma raporu. Sığınmacılar ve Göçmenlerle Dayanışma Derneği, Ankara: Atik Matbaacılık.
  • Kocijan-Hercigonja, D., Rijavec, M., Marusic, A. ve Hercigonja, V. (1998). Copingstrategies of refugee, displaced, andnon-displacedchildren in a wararea. NordicJournal of Psychiatry, 52(1), 45-50. doi:10.1080/080394898422562
  • Kolukırık, S. (2014). Uluslararası göç ve Türkiye: Yerel uygulamalar ve görünümler. Zeitsch rift für dieWelt der Türken/Journal of World of Turks, 6(2), 37-53.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Maegusuku‐Hewett, T., Dunkerley, D., Scourfield, J. ve Smalley, N. (2007). Refugee children in Wales: Coping and adaptation in the face of adversity. Children&society, 21(4), 309-321.doi:10.1111/j.1099-0860.2007.00102.x
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the alanyature. Review of educational research, 75(3), 329-364. doi:10.3102/00346543075003329
  • Memur-Sen (2017). Türkiye'de Suriyeli Çocukların Eğitimi: Güçlükler ve Öneriler' Raporu Açıklandı.Erişimadresi:http://www.memursen-.org.tr/turkiyede-suriyeli-cocuklarin-egitimi-guclukler-ve-oneriler-raporu-aciklandi
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative Research: Nitel Araştırma (Çev. : Selahattin Turan). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri genelge 2014/21. Erişim adresi:http://mevzu-at.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016a). GEM’ler üç yıl içinde misyonunu tamamlayacak. Erişim adresi:http://meb.gov.tr/demirci-gemler-uc-yil-icinde-misyonunu-tamamlayacak/haber/11850/tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016b). Suriyeli öğrencilere birinci sınıfta ilk okuma yazma dersi.Erişim adresi:http://hbogm.meb.gov.tr/www/-suriyeli-ogrencilere-birinci-siniflarda-quotilk-okuma-yazmaquot-dersi/icerik/553
  • Nar, B. (2008). Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Okitikpi, T. ve Aymer, C. (2003). Social work with African refugee children and their families. Child &FamilySocialWork, 8(3), 213-222. doi:10.1046/j.1365-2206.2003.00286.x
  • O’shea, B., Hodes, M., Down, G. ve Bramley, J. (2000). A school-based mental health service for refugee children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 5(2), 189-201. doi:10.1177/1359104-500005002004
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Öztürk, S. (2015). Suriye’den göçün etkileri. GSA 2015 Global’i Yaşamak Uluslararası Konferansı Bildirisi, İstanbul.
  • Perşembe, E. (2010). F. Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde eğitim sistemi ve Türk göçmen çocuklarının eğitim sorunları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29(29), 55-80.
  • Peterson, A., Meehan, C., Ali, Z. ve Durrant, I. (2017) What are the educational needs and experiences of asylum-seeking and refugee children, including those who are unaccompanied, with a particular focus on inclusion? - A literatüre review. Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • Pigozzi, M. J. (1999). Education in emergencies and for reconstruction: A developmentalapproach. New York: UNICEF.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü.ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Sirin, S. R. ve Rogers-Sirin, L. (2015). The educational and mental healthneeds of Syrian refugee children. Young Children in Refugee Families. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: An social psychological assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Tadesse, S., Hoot, J. ve Watson-Thompson, O. (2009). Exploring the special needs of African refugee children in US schools. Childhood Education, 85(6), 352-356. doi:10.1080/00094056.2009.10521400
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • United Nations High Commissioner For Refugee (UNHCR). (1994). Refugee children: Guidelines on protection and care.Geneva, Switzerland: United Nations High Commissioner For Refugee.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Watkins, K. ve Zyck, S. A. (2014). Living on hope, hoping for education. The Failed Response to the Syrian Refugee Crisis. London: ODI.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Cırıt Karaağaç 0000-0001-9288-8382

Hülya Güvenç 0000-0003-2031-7622

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Cırıt Karaağaç, F., & Güvenç, H. (2019). Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568. https://doi.org/10.26466/opus.530733

Cited By