Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Farmakolojik Bilgi Düzeyleri ve İlaç Dozu Hesaplama Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 10, 25.04.2019

Öz

Amaç: Bu araştırma,
hemşirelik son sınıf öğrencilerinin farmakolojik bilgi düzeylerini ve ilaç dozu
hesaplama becerilerini belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem:  Araştırma tanımlayıcı-kesitsel olarak yapıldı.
İstanbul ilinde, 257 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilen
çalışmada veriler “Yapılandırılmış Soru Formu” kullanılarak toplandı.
Verilerin
istatiksel analizinde; sayısal değişkenler ortalama, standart sapma, kategorik
değişkenler ise sayı ve yüzde ile
değerlendirildi

Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin
%87.2’sinin kadın ve %35’inin öğrencilik döneminde hemşire/hemşire adayı olarak
çalıştığı saptandı. Bu öğrencilerin tamamının farmakoloji dersini hemşirelik
lisans eğitiminin ilk iki yılı içinde ve çoğunlukla (%46.7) üçüncü dönemde
haftada iki ders saati olarak aldıkları belirlendi. Öğrencilerin farmakolojik
bilgi düzeyi toplam puan ortalamasının 18.37±4.06; doz hesaplama becerisi
toplam puan ortalamasının 12.07±3.44 ve genel toplam puan ortalamasının ise
30.43±6.53 olduğu saptandı.







Sonuç: Hemşirelik lisans eğitiminin son döneminde
bulunan öğrencilerin farmakolojik bilgi düzeyi ve doz hesaplama becerileri
açısından orta düzeyde bir başarı sergiledikleri, farmakoloji dersinin saat
olarak daha fazla alınmasının ve çalışma deneyiminin öğrencilerin başarılarını
olumlu yönde etkilediği görüldü.

Kaynakça

  • Kaynaklar Andrew, S., Salamonson, Y., Halcomb, E.J. (2009). Nursing students’ confidence in medication calculations predicts math exam performance. Nurse Education Today, 29:217-223. Aştı, T., Kıvanç, M. (2003). Ağız yolu ile ilaç verilmesine ilişkin hemşirelerin bilgi ve uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(3):1-9.Ay, F. (Ed.)(2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul.Dilles, T., Vander Stichele, R. R., Van Bortel, L., Elseviers, M. M. (2011). Nursing students’ pharmacological knowledge and calculation skills Ready for practice? Nurse Education Today, 31: 499-505.Jukes, L., Gilchrist, M. (2006). Concern about numeracy skills of nursing students. Nurse Education in Practice, 6: 192-198.Karaca, A. Açıkgöz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerileri ve ilaç Uygulama hataları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2):110-116Kuğuoğlu, S., Çövener, Ç., Tanır, M., Aktaş, E. (2009). İlaç uygulamalarında hemşirenin mesleki ve yasal sorumluluğu. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(2): 86-93.Lim, G. A., Honey, M. (2006). Integrated undergraduate nursing curriculum for pharmacology. Nurse Education in Practice, 6: 163-168.Meechan, R. Mason, V., Catling, J. (2011). The impact of an integrated pharmacology and medicines management curriculum for undergraduate adult nursing students on the acquisition of applied drug/pharmacology knowledge. Nurse Education Today, 31:383-389.Newton, S.E., Moore, G., Harris, M., Pittiglio, L. (2010). The Effect of Context on Nursing Student Math Aptıtude. Journal of Professional Nursing, 26(6): 341-345.Niemi, H., Huplı M., Kılpı, H. (2001). Medication calculation skills of graduating nursing students in Finland. Advances in Health Sciences Education, 6: 15–24.Niemi, H., Huplı, M., Kılpı, H., Puukka, P.(2004). Finnish nurses’ and nursing students’ pharmacological skills. Journal of Clinical Nursing ,14:685-694.Rainboth, L., DeMasi, C. (2006). Nursing students’ mathematic calculation skills. Nurse Education Today, 26:655-661.Sherriff, K., Wallis, M., Burston, S. (2011). Medication calculation competencies for registered nurses: a literature review. Australian Journal of Advanced Nursing 28(4):75-83.Simonsen, B. O.; Daehlin, G.K.; Johansson, I.;Farup, P.G. (2014). Differences in medication knowledge and risk of errors between graduating nursing students and working registered nurses: comparative study. BMC Health Services Research, 14:580-591.Wright, K. (2007). Student nurses need more than math to improve their drug calculating skills. Nurse Education Today, 27: 278-285.Yaraş, G. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.

Pharmacolocigal Knowledge and Drug Dose Calculation Skills Evaluation of Nursing Students

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 10, 25.04.2019

Öz

Objective:
The aim of this study was to determine the pharmacological knowledge levels and
drug dose calculation skills of nursing students.

Methods: The descriptive and cross-sectional study was conducted with 257 nursing senior students in Istanbul province, data were collected using "Structured Question Form". In the statistical analysis of the data; numerical variables were evaluated by mean, standard deviation; categorical variables were evaluated by number and percentage.

Results: It was found that 87.2% of nursing students were female
and
51.4% of participants were high school graduate, 35% of them were working part time as nurses / nurse
candidates.

It was determined that all of the students took pharmacology courses in the
first two years of undergraduate nursing education and mostly (46.7%) as two
hours a week in the third semester. The mean score of
the
pharmacological knowledge level of the students was 18.37 ± 4.06; the mean
score of the calculation was 12.07 ± 3.44 and the mean score was 30.43 ± 6.53.

Conclusion: It was found that the students in the last term of
undergraduate nursing education had a moderate level of success in terms of pharmacological
knowledge level and dose calculation skills. It was also seen that taking more
hours of pharmacology courses and working experience had a positive effect on
students' achievements.









Keywords: Nursing,
pharmacology in nursing, drug dose calculation.

Kaynakça

  • Kaynaklar Andrew, S., Salamonson, Y., Halcomb, E.J. (2009). Nursing students’ confidence in medication calculations predicts math exam performance. Nurse Education Today, 29:217-223. Aştı, T., Kıvanç, M. (2003). Ağız yolu ile ilaç verilmesine ilişkin hemşirelerin bilgi ve uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(3):1-9.Ay, F. (Ed.)(2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul.Dilles, T., Vander Stichele, R. R., Van Bortel, L., Elseviers, M. M. (2011). Nursing students’ pharmacological knowledge and calculation skills Ready for practice? Nurse Education Today, 31: 499-505.Jukes, L., Gilchrist, M. (2006). Concern about numeracy skills of nursing students. Nurse Education in Practice, 6: 192-198.Karaca, A. Açıkgöz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerileri ve ilaç Uygulama hataları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2):110-116Kuğuoğlu, S., Çövener, Ç., Tanır, M., Aktaş, E. (2009). İlaç uygulamalarında hemşirenin mesleki ve yasal sorumluluğu. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(2): 86-93.Lim, G. A., Honey, M. (2006). Integrated undergraduate nursing curriculum for pharmacology. Nurse Education in Practice, 6: 163-168.Meechan, R. Mason, V., Catling, J. (2011). The impact of an integrated pharmacology and medicines management curriculum for undergraduate adult nursing students on the acquisition of applied drug/pharmacology knowledge. Nurse Education Today, 31:383-389.Newton, S.E., Moore, G., Harris, M., Pittiglio, L. (2010). The Effect of Context on Nursing Student Math Aptıtude. Journal of Professional Nursing, 26(6): 341-345.Niemi, H., Huplı M., Kılpı, H. (2001). Medication calculation skills of graduating nursing students in Finland. Advances in Health Sciences Education, 6: 15–24.Niemi, H., Huplı, M., Kılpı, H., Puukka, P.(2004). Finnish nurses’ and nursing students’ pharmacological skills. Journal of Clinical Nursing ,14:685-694.Rainboth, L., DeMasi, C. (2006). Nursing students’ mathematic calculation skills. Nurse Education Today, 26:655-661.Sherriff, K., Wallis, M., Burston, S. (2011). Medication calculation competencies for registered nurses: a literature review. Australian Journal of Advanced Nursing 28(4):75-83.Simonsen, B. O.; Daehlin, G.K.; Johansson, I.;Farup, P.G. (2014). Differences in medication knowledge and risk of errors between graduating nursing students and working registered nurses: comparative study. BMC Health Services Research, 14:580-591.Wright, K. (2007). Student nurses need more than math to improve their drug calculating skills. Nurse Education Today, 27: 278-285.Yaraş, G. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Zuhal Çelik 0000-0002-9789-7488

Merdiye Şendir 0000-0002-8243-1669

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, Z., & Şendir, M. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Farmakolojik Bilgi Düzeyleri ve İlaç Dozu Hesaplama Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 1-10.