Rüzgâr
yükleri, çeşitli yapıların tasarımında önemli dinamik yüklerdir. Özellikle,
ulaştırma, yapı ve akışkanlar mekaniği gibi farklı disiplinlerin bir arada
değerlendirilmesini gerektirdiği için özel bir mühendislik problemi olarak
gösterilebilir. Gelişen teknikler ile birlikte, artan ihtiyaçlara cevap vermek
adına köprü ve köprüyol tasarımları daha geniş ve daha yüksek açıklıkları aşmak
için sınırları zorlamaktadır. Bu özelliklerdeki yapıların aerodinamik açıdan
değerlendirilebilmesi için hazırlanmış yönetmelikler ve rüzgâr tüneli testleri
kullanılmaktadır. Ancak, söz konusu yöntemlerin içerdiği kısıtlamalar ve
dezavantajlar, sayısal model çalışmalarını daha önemli bir hale getirmiştir.
Geliştirilen sonlu elemanlar uygulamaları, başarılı sınır koşulu ve türbülans
modelleri ile birlikte yüksek performanslı bilgisayarlar kullanılarak her türlü
geometrik yapı için yüksek hassasiyette hesaplamalı akışkanlar dinamiği
analizleri yapabilmek mümkün hale gelmiştir. Bu çalışmada, Osmangazi Köprüsü
tabliyesinin, farklı rüzgar hızları ve farklı türbülans modelleri için aerodinamik
analizi sayısal olarak gerçekleştirilmiştir. Köprüye etki eden rüzgâr yükleri,
aerodinamik kuvvetler olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, köprü tabliyesinin geometrik
olarak akıma uyumlu bir yapıda tasarlandığı ve bu nedenle oluşan rüzgâr
direncinin oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir.
Wind
loads are crucial dynamic load for various structures. It is a unique
engineering problem particularly because it requires the combined expertise of
transportation, structure and fluid mechanics engineers. With the advancing
techniques and technologies, also to answer the increasing demand, the design
of bridges and bridge-ways tends to move towards wider structures with longer
spans. Typically, standards and widn tunnel tests are used to evaluate the
design of structures with such characteristics aerodynamically. However, the
limitations and disadvantages of these methods make numerical modeling efforts
more important. The developed finite element methods, applications of
successful boundary conditions and tubulence models together with high
performance computing power makes is possible to analyze structures with
various geometries with computational fluid dynamics method. In this study,
anerodynamic analysis of The Osmangazi Bridge deck slab under a number of wind
speeds and turbulence models were performed numerically. The wind loads acting
on the bridge were evaluated as the aerodynamic loads. The results show that
the deck slab cross section is well streamlined and the wind resistance of the
structure is quite low.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 3 |