BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELER AÇISINDAN 3PL SERVİS SAĞLAYICI SEÇİMİNDE BİLGİ TEKNOLOJİLERİ YETERLİLİĞİ

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 485 - 500, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118670

Öz

İşletmelerin geleneksel yaklaşımda tedarik zincirindeki üretim, depolama, taşıma, satış gibi tüm süreçleri kendilerinin gerçekleştirdiği ve emek yoğun olarak çalıştığı görülmüştür. Ancak günümüzdeki yoğun rekabet ortamı, söz konusu süreçlerde çok daha fazla oranda profesyonelleşmeye ihtiyaç duymaktadır. Dolayısıyla işletmeler açısından yeniliklere ve sürekli gelişime açık olmak zorunluluk halini almıştır. Fakat tüm süreçlerdeki bu yaklaşım işletmeler açısından oldukça maliyetli olmaktadır. Son on yıldır yaygınlaşan dış kaynak kullanımı, bilgi ve iletişim sistemlerindeki gelişmelerin katkısıyla, işletmeler üzerindeki maliyet yükünü hafifletmiştir. Bu şekilde tüm işlemler daha kısa sürede, daha güvenilir, daha ekonomik ve müşteri memnuniyetini de sağlayarak sürdürebilmektedir. Dış kaynak kullanımı kararları stratejik kararlardır ve birçok avantajı olduğu gibi riskleri de bulunmaktadır. Dolayısı ile bu tür stratejik kararları almadan önce ciddi çalışmalar yapmalı, bulunulan sektöre uygun olan üçüncü taraf lojistik (3PL – Third Party Logistics ) servis sağlayıcıları seçilmelidir. En önemli seçim kriterlerinden bir tanesi de 3PL servis sağlayıcısının sahip olduğu bilgi teknolojileri yeterliliğidir. Bilgi teknolojileri yeterliliği ile ilgili dikkate alınmayan küçük detaylar önemli kayıplara sebep olabilir. Bu nedenle çalışmada işletmeler açısından 3PL servis sağlayıcı seçiminde bilgi teknolojileri yeterliliğinin önemi ve önceliği incelenmiştir. Söz konusu inceleme işletmeler ile yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen verilerin, içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmesi yoluyla yapılmıştır. Sonuç olarak 3PL servis sağlayıcısı seçiminde bilgi teknolojileri yeterliliğinin önemli bir kriter olduğu tespit edilmiştir. Taşıma yönetimi planlama ve uygulama, müşteri sipariş yönetimi, depo / dağıtım merkezi yönetimi programlarının da bilgi teknolojileri arasındaki en gerekli programlar olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Acar A.Z., “Teknolojik Yetenek Yatırımlarının İşletmelerin Lojistik Hizmet Performansı Üzerine Etkileri”. Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi (10(20): 121-140
  • Acar A.Z, Köseoğlu A.M (2014). Lojistik Yaklaşımıyla Tedarik Zinciri Yönetimi, Nobel Akademik Yayınları 1.Basım
  • Buhalis D., Main H., (1998). “Information Technology in Peripheral Small and Medium Hospitality Enterprises: Strategic Analysis and Critical
  • Factors”. International Journal of ContemporaryHospitality Management Vol.10, No.5, 198, 202 Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K, Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. Demirel F. (2012) Pegem Akademi Bilimsel Araştırma Yöntemleri Kitabı 18.baskı
  • Cleveland, W. (2001) “Data science: An action plan for expanding the technical areas of the field of statistics”. International statistical review, 69(1), 21-26.
  • Clarke, P., & Cooper, M. (2000). “Knowledge Management and Collaboration”. Proc. Of the Third Int. Conf. On Practical Aspects of
  • Knowledge Management CPAKM 2000. Basel-Switzerland.
  • Çancı M. Acar M. (2003) “Lojistik Yönetimi: Freight Forwarder” El Kitabı.İstanbul: UTİKAD Yayını.
  • Diebold, F. (2003). “Big Data Dynamic Factor Models for Macroeconomic Measurement and Forecasting”. M. Dewatripont, L. Hansen, & S.
  • Turnovsky (Dü.), Advances in Economics and Econometrics: Theory and Applications, Eighth World Congress of the Econometric Society içinde (s. 115-122). Cambridge: Cambridge University Press. 04 28, 2015
  • Diebold, F. (2012). On the Origin(s) and Development of the Term 'Big Data'. PIER Working Paper 12-037. doi:http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2152421
  • Embleton, P.R., Wright, P.C., (1998) “A practical guide to successful outsourcing”. Empowerment in Organizations, 6(3):94-106.
  • Gürsakal, N. (2013). “Büyük Veri”. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi Ocak 2014 Cilt 7 Sayı (1-23)
  • Hertz, S., Monica A. (2003). “Strategic Development Of Third Party”.Logistics Providers. Industrial Marketing Management, Volume 32, No.2: 139–149.
  • Jennings, D. (1997). “Strategic Guidelines for Outsourcing Decisions”. Strategic Change, Vol. 6, No.2,: 85-96.
  • Karaca İ. (2015) “Büyük Veri Analizlerinin Kurumsal Faaliyetlerde Kullanım Alanları”. T.C Ankara Üniversitesi
  • Karasar, N.(2005). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaoğlu B. (2014) Lojistik Yaklaşımıyla Tedarik Zinciri Yönetimi, Acar A.Z ve Köseoğlu A.M (Ed.) “Tedarik Zincirinde Bilgi Yönetimi ve

INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 485 - 500, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118670

Öz

Businesses in the traditional approach were working labor-intensive and the processes such as sales, manufacturing, warehousing, transportation were carrying out by themselves. However highly competitive environment today, requires to be much more professionalized in the aforementioned processes. Therefore being open to innovation and continuous development have become an obligation for businesses. But this approach when considered for the whole processes is quite costly. Wide spread use of outsourcing within the last ten years, with the contributions of developments in the information and communication systems, has alleviated the overall costs on businesses. In this way all operations maintained more quickly, reliable, and economical by providing also the customer satisfaction. Outsourcing decisions are strategic decisions and there are also risks, as well as the advantages. Therefore before taking these kind of strategic decisions serious studies need to be done. One of the most important selection criteria here is the ability of the information technology of the existed 3PL service provider. The details related with the ability of the information technology that are not taken into account may cause to significant losses while selecting the 3PL service provider. So, the importance and priority of using information technology for companies while selecting 3PL service providers are examined in this study. Aforementioned study performed by evaluating the data obtained from the interviews done with the companies by the method of content analysis. As a result, information technology qualification detected as an important criteria for companies during the selection of 3PL service providers. Transportation planning and implementation, customer order management, warehouse / distribution center management software products are identified as the most necessary programs among information technology qualification

Kaynakça

  • Acar A.Z., “Teknolojik Yetenek Yatırımlarının İşletmelerin Lojistik Hizmet Performansı Üzerine Etkileri”. Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi (10(20): 121-140
  • Acar A.Z, Köseoğlu A.M (2014). Lojistik Yaklaşımıyla Tedarik Zinciri Yönetimi, Nobel Akademik Yayınları 1.Basım
  • Buhalis D., Main H., (1998). “Information Technology in Peripheral Small and Medium Hospitality Enterprises: Strategic Analysis and Critical
  • Factors”. International Journal of ContemporaryHospitality Management Vol.10, No.5, 198, 202 Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K, Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. Demirel F. (2012) Pegem Akademi Bilimsel Araştırma Yöntemleri Kitabı 18.baskı
  • Cleveland, W. (2001) “Data science: An action plan for expanding the technical areas of the field of statistics”. International statistical review, 69(1), 21-26.
  • Clarke, P., & Cooper, M. (2000). “Knowledge Management and Collaboration”. Proc. Of the Third Int. Conf. On Practical Aspects of
  • Knowledge Management CPAKM 2000. Basel-Switzerland.
  • Çancı M. Acar M. (2003) “Lojistik Yönetimi: Freight Forwarder” El Kitabı.İstanbul: UTİKAD Yayını.
  • Diebold, F. (2003). “Big Data Dynamic Factor Models for Macroeconomic Measurement and Forecasting”. M. Dewatripont, L. Hansen, & S.
  • Turnovsky (Dü.), Advances in Economics and Econometrics: Theory and Applications, Eighth World Congress of the Econometric Society içinde (s. 115-122). Cambridge: Cambridge University Press. 04 28, 2015
  • Diebold, F. (2012). On the Origin(s) and Development of the Term 'Big Data'. PIER Working Paper 12-037. doi:http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2152421
  • Embleton, P.R., Wright, P.C., (1998) “A practical guide to successful outsourcing”. Empowerment in Organizations, 6(3):94-106.
  • Gürsakal, N. (2013). “Büyük Veri”. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi Ocak 2014 Cilt 7 Sayı (1-23)
  • Hertz, S., Monica A. (2003). “Strategic Development Of Third Party”.Logistics Providers. Industrial Marketing Management, Volume 32, No.2: 139–149.
  • Jennings, D. (1997). “Strategic Guidelines for Outsourcing Decisions”. Strategic Change, Vol. 6, No.2,: 85-96.
  • Karaca İ. (2015) “Büyük Veri Analizlerinin Kurumsal Faaliyetlerde Kullanım Alanları”. T.C Ankara Üniversitesi
  • Karasar, N.(2005). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaoğlu B. (2014) Lojistik Yaklaşımıyla Tedarik Zinciri Yönetimi, Acar A.Z ve Köseoğlu A.M (Ed.) “Tedarik Zincirinde Bilgi Yönetimi ve
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44RR66UC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nagihan Aydın Bu kişi benim

A. Murat Koseoglu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, N., & Koseoglu, A. M. (2016). INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES. PressAcademia Procedia, 2(1), 485-500. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118670
AMA Aydın N, Koseoglu AM. INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES. PAP. Haziran 2016;2(1):485-500. doi:10.17261/Pressacademia.2016118670
Chicago Aydın, Nagihan, ve A. Murat Koseoglu. “INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES”. PressAcademia Procedia 2, sy. 1 (Haziran 2016): 485-500. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118670.
EndNote Aydın N, Koseoglu AM (01 Haziran 2016) INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES. PressAcademia Procedia 2 1 485–500.
IEEE N. Aydın ve A. M. Koseoglu, “INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES”, PAP, c. 2, sy. 1, ss. 485–500, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118670.
ISNAD Aydın, Nagihan - Koseoglu, A. Murat. “INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES”. PressAcademia Procedia 2/1 (Haziran 2016), 485-500. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118670.
JAMA Aydın N, Koseoglu AM. INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES. PAP. 2016;2:485–500.
MLA Aydın, Nagihan ve A. Murat Koseoglu. “INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES”. PressAcademia Procedia, c. 2, sy. 1, 2016, ss. 485-00, doi:10.17261/Pressacademia.2016118670.
Vancouver Aydın N, Koseoglu AM. INFORMATION TECHNOLOGY COMPETENCY IN SELECTION OF 3PL SERVICE PROVIDER FOR BUSINESSES. PAP. 2016;2(1):485-500.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.