Okul yer seçimi problemi, bölgenin nüfus yoğunluğu, ulaşım
imkânları, nüfusun kapsanma düzeyi, bölgenin güvenliği gibi birçok kriterin
birlikte değerlendirilmesini gerektiren çok kriterli bir karar verme
problemidir. Karar verme aşamasında dikkate alınması gereken önemli noktalardan
birisi de mevcut yasal kısıtlamalardır. Bu çalışmada, açılması planlanan bir
ilköğretim okulu için en uygun yerin belirlenmesi amacıyla Coğrafi Bilgi
Sistemine (CBS) dayalı Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) ve İdeal Çözüme
Benzerliğine Göre Tercih Sıralama Tekniği (TOPSIS) yöntemlerini içeren yeni bir
çözüm yaklaşımı önerilmiştir. İlk olarak imar planı doğrultusunda okul
açılabilecek devlet arazileri aday yerler olarak alınmıştır. Bu aday yerlerden
yasal kısıtlamalara uyan ve mevcut okullarla birlikte belirlenen yürüme
mesafesi içerisinde öğrencileri kapsayan araziler alternatif yerler olarak
ArcGIS ESRI programı kullanılarak belirlenmiştir. Daha sonra, literatür
incelemesi sonucunda belirlenen kriterlere ait kriter ağırlıkları AHP yöntemi
ile hesaplanmış ve alternatif yerler bu ağırlıklar kullanılarak TOPSIS yöntemi
ile sıralanmıştır. Önerilen yaklaşım Ankara ili Çankaya ilçesinde uygulanmış ve
sonuçlar verilmiştir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 20 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.