BibTex RIS Kaynak Göster

Değerlerin Belirli Meslek Alanları ve Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1, 219 - 236, 01.03.2012

Öz

Kaynakça

  • 1. BİLGİN, N. (2003), Sosyal Psikoloji Sözlüğü: Kavramlar, Yaklaşımlar, Bağlam Yayıncılık, Ankara.
  • 2. BİLGİN, N. (1995), Sosyal Psikolojide Yöntem Ve Pratik Çalışmalar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • 3. BILSKY, W., ve KOCH, M. (2000), “On the content and structure of values: Universals or methodological artefacts?”, In J. Blasius, J. Hox, E. deLeeuw & P. Schmidt (Eds.), Social Science Methodology in the New Millennium Proceedings of the Fifth International Conference on Logic and Methodology, Cologne, s.3-20.
  • 4. CONNOR, P., ve BECKER, B. (1979), “Values and the organization: suggestions for research”, M. Rokeach (Eds.), Understanding Human Values: Individual and Societal, The Free Press, New York, s.71-81.
  • 5. DAGHFOUS, N., PETROF, J.V., ve PONS, F. (1999), “Values and Adoption of Innovations: A Cross-cultural Study”, Journal of Consumer Marketing, Vol.16, No.4, s.314-331.
  • 6. DETH, J.W., ve SCARBROUGH, E. (Eds.), (1995), The impact of values, Oxford University Press, New York.
  • 7. GÜNGÖR, E. (1998), Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, 2. Basım, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • 8. HITLIN, S., ve PILIAVIN, J.A., (2004), “Values: Reviving a Domant Concept”, Annual Review of Sociology, Vol.302, No.1, s.359-393.
  • 9. KUŞDİL, E., ve KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2000), “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, Cilt 15 Sayı 45, s.59-76.
  • 10. LAN, G., GOWING, M., McMAHON, S., RIEGER, F., ve KING, N., (2008), “A Study of the Relationship Between Personal Values and Moral Reasoning of Undergraduate Business Students”, Journal of Business Ethics, Vol.78, s.121–139.
  • 11. LEVY, Y. (2005), Assesing the Value of E-Learning Systems, Hershey, PA, Information Science Publishing, USA.
  • 12. NAKTİYOK, A. (2003), “Yönetici Değerleri ve Pazar Yönlülük Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 20, s.95-116.
  • 13. NELSON, D., ve QUICK, J.C., (1994), Organizational Behavior, West Pub. Co, Minneapolis.
  • 14. NOSSE, L.J., ve SAGIV, L. (2005), “Theory-Based Study of the Basic Values of 565 Physical Therapists”, Physical Theraphy, Vol..85, No.9, s.834-850.
  • 15. ORHUNBİLGE, N. (2000), Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri, İ.Ü. İşletme İktisadı Yayın No: 8, İstanbul.
  • 16. ÖZDEN, M.S., (2007), 20-24 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin ve Nevrotik Öğrencilerin Değerler Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 17. ÖZGÜVEN, İ.E., (2003), Psikolojik Testler, PDREM Yayınları, Ankara.
  • 18. ÖZMETE, E. (2007), “Effect Gender on the Value Perception of the Young: A Case Analysis”, College Student Journal, Vol.41, No.4, s.859- 871.
  • 19. ROKEACH, M. (1973), Nature of Human Values, The Free Press, New York.
  • 20. ROKEACH, M. (1969), Beliefs, Attitudes, and Values, JosseyBass Inc. Publishers, San Francisco.
  • 21. ROS, M., SCHWARTZ, S.H., ve SURKISS, S. (1999), “Basic Individual Values, Work Values, and the Meaning of Work”, Applied Psychology: An International Review, Vol.48, No.1, s.49–71.
  • 22. SCHERMERHORN, J.R., HUNT, J.G., ve OSBORN, R.N., (1994), Managing Organizational Behavior, 5th Ed., John Wiley & Sons, Newyork.
  • 23. SCHWARTZ, S. (1996), “Value Priorities and Behaviour”, In C. Seligman, J.M. Olson ve M.P. Zanna (Eds.), The Psychology of Values: The Ontorio Symposium, Lawrance Erlbaum, Hillsdale, NJ, s.1-24.
  • 24. SMITH, M.B., (1969), Social Psychology and Human Values, Adline Publishing Company, Chicago.
  • 25. ŞİRİN, A. (1986), Gençlerin Değerler Sıralaması Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 26. THORPE, K., ve LOO, R., (2003), “The Values Profile of Nursing Undergraduate Students: Implications for Education and Professional Development”, Journal of Nursing Education,Vol.42, No.2, s.83-90.
  • 27. ÜNAL, S., ve ERCİŞ, A., (2006), “Pazarın Satın Alma Tarzlarına ve Kişisel Değerlere Göre Bölümlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 21, Sayı 1, s.359-383.
  • 28. VASKE, J.J., ve DONNELLY, M.P., (1999), “A Value-AttitudeBehaviour Model Predicting Wildland Preservation Voting Intensions”, Society& Natural Resources, Vol.12, s.523-537.
  • 29. WILLIAMS, R.M., (1979), “Change and Stability in Values and Value Systems: A Sociological Perspective”, M. Rokeach (Eds.), Understanding Human Values, Free Press, New York, s.15-46.
  • 30. http://www.istatistikanaliz.com/ornekleme_turlerine_karar_verilmesi.asp Erişim: 30.11.2011

DEĞERLERİN BELİRLİ MESLEK ALANLARI VE DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1, 219 - 236, 01.03.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı, meslek sahibi kişilerin Rokeach’in tanımladığı amaçsal-araçsal değerlere ilişkin sıralamanın belirlenmesi ve belirlenen bu değerlerin bazı meslek alanlarına ve demografik değişkenlere göre farklılıklarının incelenmesidir. Bu doğrultuda incelenen değerler çalışma ortamı içerisinde değerlendirilmeye tabi tutulmuş ve bazı demografik değişkenler açısından önem sırasına göre incelenmiştir. Altı farklı meslek grubundaki katılımcılardan 240 adet anket toplanmıştır. Veriler SPSS 18.0 istatistiksel paket programında analiz edilmiştir. Sonuçta, amaçsal ve araçsal değerler arasında pozitif ve zayıf yönlü bir ilişki tespit edilirken, “dürüstlük, aile güvenliği ve iç huzur” değerlerinin tüm gruplarda görülen ortak değerler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların, cinsiyet ve yaş gruplarına göre farklı amaçsal ve araçsal değerlere sahip oldukları da görülmüştür

Kaynakça

  • 1. BİLGİN, N. (2003), Sosyal Psikoloji Sözlüğü: Kavramlar, Yaklaşımlar, Bağlam Yayıncılık, Ankara.
  • 2. BİLGİN, N. (1995), Sosyal Psikolojide Yöntem Ve Pratik Çalışmalar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • 3. BILSKY, W., ve KOCH, M. (2000), “On the content and structure of values: Universals or methodological artefacts?”, In J. Blasius, J. Hox, E. deLeeuw & P. Schmidt (Eds.), Social Science Methodology in the New Millennium Proceedings of the Fifth International Conference on Logic and Methodology, Cologne, s.3-20.
  • 4. CONNOR, P., ve BECKER, B. (1979), “Values and the organization: suggestions for research”, M. Rokeach (Eds.), Understanding Human Values: Individual and Societal, The Free Press, New York, s.71-81.
  • 5. DAGHFOUS, N., PETROF, J.V., ve PONS, F. (1999), “Values and Adoption of Innovations: A Cross-cultural Study”, Journal of Consumer Marketing, Vol.16, No.4, s.314-331.
  • 6. DETH, J.W., ve SCARBROUGH, E. (Eds.), (1995), The impact of values, Oxford University Press, New York.
  • 7. GÜNGÖR, E. (1998), Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, 2. Basım, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • 8. HITLIN, S., ve PILIAVIN, J.A., (2004), “Values: Reviving a Domant Concept”, Annual Review of Sociology, Vol.302, No.1, s.359-393.
  • 9. KUŞDİL, E., ve KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2000), “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, Cilt 15 Sayı 45, s.59-76.
  • 10. LAN, G., GOWING, M., McMAHON, S., RIEGER, F., ve KING, N., (2008), “A Study of the Relationship Between Personal Values and Moral Reasoning of Undergraduate Business Students”, Journal of Business Ethics, Vol.78, s.121–139.
  • 11. LEVY, Y. (2005), Assesing the Value of E-Learning Systems, Hershey, PA, Information Science Publishing, USA.
  • 12. NAKTİYOK, A. (2003), “Yönetici Değerleri ve Pazar Yönlülük Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 20, s.95-116.
  • 13. NELSON, D., ve QUICK, J.C., (1994), Organizational Behavior, West Pub. Co, Minneapolis.
  • 14. NOSSE, L.J., ve SAGIV, L. (2005), “Theory-Based Study of the Basic Values of 565 Physical Therapists”, Physical Theraphy, Vol..85, No.9, s.834-850.
  • 15. ORHUNBİLGE, N. (2000), Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri, İ.Ü. İşletme İktisadı Yayın No: 8, İstanbul.
  • 16. ÖZDEN, M.S., (2007), 20-24 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin ve Nevrotik Öğrencilerin Değerler Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 17. ÖZGÜVEN, İ.E., (2003), Psikolojik Testler, PDREM Yayınları, Ankara.
  • 18. ÖZMETE, E. (2007), “Effect Gender on the Value Perception of the Young: A Case Analysis”, College Student Journal, Vol.41, No.4, s.859- 871.
  • 19. ROKEACH, M. (1973), Nature of Human Values, The Free Press, New York.
  • 20. ROKEACH, M. (1969), Beliefs, Attitudes, and Values, JosseyBass Inc. Publishers, San Francisco.
  • 21. ROS, M., SCHWARTZ, S.H., ve SURKISS, S. (1999), “Basic Individual Values, Work Values, and the Meaning of Work”, Applied Psychology: An International Review, Vol.48, No.1, s.49–71.
  • 22. SCHERMERHORN, J.R., HUNT, J.G., ve OSBORN, R.N., (1994), Managing Organizational Behavior, 5th Ed., John Wiley & Sons, Newyork.
  • 23. SCHWARTZ, S. (1996), “Value Priorities and Behaviour”, In C. Seligman, J.M. Olson ve M.P. Zanna (Eds.), The Psychology of Values: The Ontorio Symposium, Lawrance Erlbaum, Hillsdale, NJ, s.1-24.
  • 24. SMITH, M.B., (1969), Social Psychology and Human Values, Adline Publishing Company, Chicago.
  • 25. ŞİRİN, A. (1986), Gençlerin Değerler Sıralaması Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 26. THORPE, K., ve LOO, R., (2003), “The Values Profile of Nursing Undergraduate Students: Implications for Education and Professional Development”, Journal of Nursing Education,Vol.42, No.2, s.83-90.
  • 27. ÜNAL, S., ve ERCİŞ, A., (2006), “Pazarın Satın Alma Tarzlarına ve Kişisel Değerlere Göre Bölümlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 21, Sayı 1, s.359-383.
  • 28. VASKE, J.J., ve DONNELLY, M.P., (1999), “A Value-AttitudeBehaviour Model Predicting Wildland Preservation Voting Intensions”, Society& Natural Resources, Vol.12, s.523-537.
  • 29. WILLIAMS, R.M., (1979), “Change and Stability in Values and Value Systems: A Sociological Perspective”, M. Rokeach (Eds.), Understanding Human Values, Free Press, New York, s.15-46.
  • 30. http://www.istatistikanaliz.com/ornekleme_turlerine_karar_verilmesi.asp Erişim: 30.11.2011
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

 yrd.doç.dr.ayşem Çalışkur Bu kişi benim

Dr.ayşe Demirhan Bu kişi benim

Dr.serdar Bozkurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalışkur, ., Demirhan, D., & Bozkurt, D. (2012). DEĞERLERİN BELİRLİ MESLEK ALANLARI VE DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 219-236.