Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Existentialist Image of Another in the Film "I'm not Him"

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 3 - 34, 23.06.2017

Öz

Tayfun Pirselimoğlu discussed the issue of the other or another, one of the favorite themes of philosophy
of existentialism, in his film I'm not Him (2014) through an unrealistic experience of a man who
superseded another man and by transforming some themes of film noir in line with his intentions, as
well. According to the philosopher Emmanuel Mounier, theme of the other has freakily become the most
important conquest of the philosophy of existentialism where and when the classical philosophy kept the
lid on it (1986: 138). Pirselimoğlu also said that the theme of "being another" was one of his greatest
obsessions. Therefore, this paper studies what kind of a connection can be established between image of
and theme of the other reflected in the I'm not Him.
  

Kaynakça

  • Auge, Marc, (2016). Yok-Yerler, İstanbul: Daimon Yayınları, s. 74, 76, 95.
  • Bahtin, Mihail, (2005), Sanat ve Sorumluluk, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s.50
  • Baker, Ulus (2011), Beyin Ekran, İstanbul: İletişim Yayınları, s.101
  • Baudrillard, Jean (2013), Amerika, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s.16
  • Biemel, Walter (1984), Sartre, İstanbul: Alan Yayıncılık, s.53,55,59,152
  • Deleuze, Gilles (2014), Sinema I - Hareket İmge, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s.162.33
  • Cardullo, Bert, (2010), “Sunuş”, Cardullo, Bert (der.), Michelangelo Antonioni, İstanbul: Agora Kitaplığı, s. xi, xx. Deleuze, Gilles (2009), İki Delilik Rejimi, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, s.362
  • Elsaesser, T. ve Hagener, M. Film Kuramı, Ankara: Dipnot Yayınları.,s.110,
  • Esenyel, Adnan, (2015), “Fenomenolojiden Varoluşa: Edmund Husserl ve Martin Heidegger”, A.Kadir Çüçen (der.) Varoluş Filozofları, Bursa: Sentez Yayıncılık, s. 153.
  • Elsaeserr, Thomas., (2014), “Erlebnis ve Erfahrung arasında: Benjamin ile sinema deneyimi, Felsefelogos Dergisi sayı.55.,s.11-37
  • Fay, J. ve Nieland J., (2014). Kara Film, İstanbul: Kolektif Kitap, s.17
  • Heidegeer, Martin (2011), Varlık ve Zaman, İstanbul: Agora Kitaplığı, s.297.
  • Kültigin Kağan Akbulut (22.09.2011), “Mutlu Sonlara İnanan Birisi Değilim” Hayalperdesi Dergisi, (2011), http://www.hayalperdesi.net/soylesi/43-mutlu-sonlara-inanan-biridegilim.aspx. Erişim Tarihi: 01.06.2017
  • Jameson, Fredrich, (2006). “Yeni Türk Sineması Üzerine Kısa Notlar”, S. Ruken Öztürk (der.), kader: Zeki Demirkubuz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları & Ankara Sinema Derneği, s.15-18
  • Karakaya, Talip (2004), Sartre Felsefesinde Varlık Sorunu, Ankara: Elis Yayınları,s.130
  • Kızıltan, G. Savaş (1986), Çağımızda Yabancılaşma Sorunu, İstanbul: Metis Yayınları, s. 116, 117-118
  • Kovacs, A. Balint, (2010), Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti., 271, 161,273, 103, 421, 83
  • Magill, Frank (1992), Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, İstanbul: Dergah Yayınları.,s.87,89,91,92,94,96
  • Mounier, Emanuel (1986), Varoluş Felsefelerine Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık.,s.138
  • Okyay, Sevin, (2010). “Bir Pirselimoğlu Evreni”, http://www.radikal.com.tr/yazarlar/sevinokyay/bir-pirselimoglu-evreni-999238/. Erişim Tarihi: 01.06.2017.
  • Orr, John, (1997), Sinema ve Modernlik, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.80, 60.
  • Sarte, J.Paul (2010), Varlık ve Hiçlik, İstanbul: İthaki Yayınları, 126,129
  • Sütçü, Özcan Y. (2005), Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, İstanbul:Es Yayınları.,s.103
  • Öztürk S. ve Bütev S. (2017 Haziran) “Tayfun Pirselimoğlu Söyleşisi”, Sinefilozofi E-Dergi, Cilt: 2 Sayı: 3 (http://www.sinefilozofi.org)34
  • Yücel, Fırat (25.09.2014), “Tayfun Pirselimoğlu ile ‘Ben O Değilim’ Üzerine”, Altyazı Dergisi, www.altyazi.net/soylesiler/tayfun-pirselimogluyla-ben-o-degilim-uzerine/Erişim Tarihi.01.06.2017
  • Waldenfels, Bernhard (2010), Yabancı Fenomenolojisi, İstanbul: Avesta Yayınları, s.90,91

Ben O Değilim Filminde Başkası’nın Varoluşçu Görüntüsü

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 3 - 34, 23.06.2017

Öz

Tayfun Pirselimoğlu Ben O Değilim (2014) filminde, başkasının yerine geçen bir adamın gerçekdışı deneyimi üzerinden varoluşçu felsefenin gözde temalarından birisi olan öteki ya da başkası sorununu Kara Film türüne özgü kimi motifleri kendi niyetleri doğrultusunda dönüştürerek işledi. Düşünür Emmanuel Mounier’e göre, klasik felsefenin başkası temasını garip biçimde hasıraltı ettiği yerde başkası teması varoluşçu felsefenin en önemli fetihlerinden bir olmuştu (1986: 138). Pirselimoğlu da bir başkası olma temasının en büyük takıntılarından biri olduğunu söylemişti1. Dolayısıyla bu yazı Ben O Değilim’de görüntüleşen “başkası imgesi” ile varoluşçuluğun en gözde temalarından biri olan “başkası teması” arasında ne türden bir bağlantı kurulabileceğini araştırıyor.  

Kaynakça

  • Auge, Marc, (2016). Yok-Yerler, İstanbul: Daimon Yayınları, s. 74, 76, 95.
  • Bahtin, Mihail, (2005), Sanat ve Sorumluluk, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s.50
  • Baker, Ulus (2011), Beyin Ekran, İstanbul: İletişim Yayınları, s.101
  • Baudrillard, Jean (2013), Amerika, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s.16
  • Biemel, Walter (1984), Sartre, İstanbul: Alan Yayıncılık, s.53,55,59,152
  • Deleuze, Gilles (2014), Sinema I - Hareket İmge, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s.162.33
  • Cardullo, Bert, (2010), “Sunuş”, Cardullo, Bert (der.), Michelangelo Antonioni, İstanbul: Agora Kitaplığı, s. xi, xx. Deleuze, Gilles (2009), İki Delilik Rejimi, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, s.362
  • Elsaesser, T. ve Hagener, M. Film Kuramı, Ankara: Dipnot Yayınları.,s.110,
  • Esenyel, Adnan, (2015), “Fenomenolojiden Varoluşa: Edmund Husserl ve Martin Heidegger”, A.Kadir Çüçen (der.) Varoluş Filozofları, Bursa: Sentez Yayıncılık, s. 153.
  • Elsaeserr, Thomas., (2014), “Erlebnis ve Erfahrung arasında: Benjamin ile sinema deneyimi, Felsefelogos Dergisi sayı.55.,s.11-37
  • Fay, J. ve Nieland J., (2014). Kara Film, İstanbul: Kolektif Kitap, s.17
  • Heidegeer, Martin (2011), Varlık ve Zaman, İstanbul: Agora Kitaplığı, s.297.
  • Kültigin Kağan Akbulut (22.09.2011), “Mutlu Sonlara İnanan Birisi Değilim” Hayalperdesi Dergisi, (2011), http://www.hayalperdesi.net/soylesi/43-mutlu-sonlara-inanan-biridegilim.aspx. Erişim Tarihi: 01.06.2017
  • Jameson, Fredrich, (2006). “Yeni Türk Sineması Üzerine Kısa Notlar”, S. Ruken Öztürk (der.), kader: Zeki Demirkubuz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları & Ankara Sinema Derneği, s.15-18
  • Karakaya, Talip (2004), Sartre Felsefesinde Varlık Sorunu, Ankara: Elis Yayınları,s.130
  • Kızıltan, G. Savaş (1986), Çağımızda Yabancılaşma Sorunu, İstanbul: Metis Yayınları, s. 116, 117-118
  • Kovacs, A. Balint, (2010), Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti., 271, 161,273, 103, 421, 83
  • Magill, Frank (1992), Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, İstanbul: Dergah Yayınları.,s.87,89,91,92,94,96
  • Mounier, Emanuel (1986), Varoluş Felsefelerine Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık.,s.138
  • Okyay, Sevin, (2010). “Bir Pirselimoğlu Evreni”, http://www.radikal.com.tr/yazarlar/sevinokyay/bir-pirselimoglu-evreni-999238/. Erişim Tarihi: 01.06.2017.
  • Orr, John, (1997), Sinema ve Modernlik, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.80, 60.
  • Sarte, J.Paul (2010), Varlık ve Hiçlik, İstanbul: İthaki Yayınları, 126,129
  • Sütçü, Özcan Y. (2005), Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, İstanbul:Es Yayınları.,s.103
  • Öztürk S. ve Bütev S. (2017 Haziran) “Tayfun Pirselimoğlu Söyleşisi”, Sinefilozofi E-Dergi, Cilt: 2 Sayı: 3 (http://www.sinefilozofi.org)34
  • Yücel, Fırat (25.09.2014), “Tayfun Pirselimoğlu ile ‘Ben O Değilim’ Üzerine”, Altyazı Dergisi, www.altyazi.net/soylesiler/tayfun-pirselimogluyla-ben-o-degilim-uzerine/Erişim Tarihi.01.06.2017
  • Waldenfels, Bernhard (2010), Yabancı Fenomenolojisi, İstanbul: Avesta Yayınları, s.90,91
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sarper Bütev

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bütev, S. (2017). Ben O Değilim Filminde Başkası’nın Varoluşçu Görüntüsü. SineFilozofi, 2(3), 3-34.