Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaylı Olarak ‘Öteki’: Yasak Bölge 9 Filminin Post-kolonyal Kavramlar ile Okunması

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 127 - 144, 30.06.2018
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.405525

Öz




















Dikkatleri medyanın klişeleri pekiştirici, bilgiyi tektipleştirici gücüne, vurguyu temsil sorununun ve
temsillerin üreticisi konumundaki kültür endüstrilerinin üzerine çeken 1978
tarihli
Şarkiyatçılık; 1970’li
yılların sonundan itibaren edebiyat, kültür incelemeleri ve cinsiyet ara
ştırmalarını da içine alan geniş bir yelpazeyi kapsayacak şekilde gelişen post-kolonyal çalışmalara ilham
veren kurucu bir metin olarak kabul edilir. Edward W. Said’in bu eserine
dayanarak, Do
ğu ve Batının coğrafi kavramlar olmaktan
ziyade Batının kendi eliyle yarattı
ğı ayrımlara kaçınılmazlık süsü verme becerisini
somutla
ştıran bir ikilik olduğu
söylenegelmi
ştir. Oryantalist söylemin çıkış noktasının temelde
Batının kendi üstünlü
ğünü üzerinden göreceği bir ‘öteki’
yaratma stratejisi oldu
ğu düşünüldüğünde, dev bir
kültür endüstrisi olarak Hollywood Sinemasının sundu
ğu ‘vahşi Siyahlar’ ve ‘gizemli Doğulular’ temsillerinin, farklı toplumsal bağlamlardan kaynaklanan fakat aynı amaca hizmet eden öteki kurguları
oldukları iddia edilebilir. Bu çalı
şmanın amacı da, yönetmeni Neill Blomkamp
tarafından “Güney Afrikalı bir Hollywood filmi” 
olarak tanımlanan 2009 yapımı
District 9 (Yasak Bölge 9)
filmi aracılı
ğı ile ne Doğulu ne de Siyah olan kurmaca karakterler üzerinden ‘öteki’ söyleminin nasıl
kuruldu
ğunu göstermek ve ‘istilacı uzaylı’ klişesini ters yüz eden bu filmin, ötekinin ötekisini yaratırken bir noktada eleştirdiği şeye dönüşüp dönüşmediğini tartışmaktır. Bu film okumasında kılavuzumuz
‘melezlik’ ba
şta olmak üzere post-kolonyal literatürün temel kavramları
olacaktır.

Kaynakça

  • Bernasconi, R. (2007). Irk Kavramını Kim İcat Etti? (Z. Direk, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Calder, J. ve Calder, K. (Yapımcı) & Tsirbas, A. (Yönetmen). (2007). Terra’yı Kurtarmak (Battle for Terra) [Sinema Filmi]. ABD: Menithings Productions, Snoot Entertainment.
  • Cameron, J. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (2009). Avatar [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Carrasco, R. C. (2006). New Heroes on Screen: Prototypes of Masculinity in Contemporary Science Fiction Cinema. Huelva: Universidad de Huelva Publications.
  • Cornfeld, S. (Yapımcı) & Cronenberg, D. (Yönetmen). (1986). Sinek (The Fly) [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Daniel, S. (Yapımcı) & Sommers, S. (Yönetmen). (2001). Mumya’nın Dönüşü (The Mummy Returns) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Daniel, S. (Yapımcı) & Sommers, S. (Yönetmen). (1999). Mumya (The Mummy) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Deeley, M. (Yapımcı) & Scott, R. (Yönetmen). (1982). Bıçak Sırtı (Blade Runner) [Sinema Filmi]. ABD: The Ladd Company, Warner Bros.
  • Devlin, D. (Yapımcı) & Emmerich, R. (Yönetmen). (1996). Kurtuluş Günü (Independence Day) [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • District 9 Wiki. Erişim 26 Şubat 2018, http://district9.wikia.com/wiki/Non-humans
  • Duncan, R. (2018). From Cheap Labour to Surplus Humanity. World-ecology and the postapartheid speculative in Neill Blomkamp’s District 9. Science Fiction Film and Television, 11.1., 45-72.
  • Ebert, R. (12 Ağustos 2009). District 9. Rogerebert.com. Erişim 25 Şubat 2018, https://www.rogerebert.com/reviews/district-9-2009
  • Eke, N. P. (2016). Beyazperdede ‘Öteki’ Olmak. ‘Dönersen Islık Çal’ Filmi Üzerine Bir İnceleme. SineFilozofi, Cilt 1, Sayı 2, 97-124.
  • Enriquez, E. (2004). Sürüden Devlete: Toplumsal Bağ Üzerine Psikanalitik Deneme. (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erkan, H. (2009). Hollywood Sinemasında Oryantalizm. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Fanon, F. (2009). Siyah Deri, Beyaz Maske. (C. Koytak, Çev.). İstanbul: Versus.
  • George, T. (Yapımcı) & George, T. (Yönetmen). (2004). Hotel Rwanda [Sinema Filmi]. Birleşik Krallık: United Artists.
  • Haraway, D. (1991). A Cyborg Manifesto. Science, technology and socialist-feminism in the late twentieth century. Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature içinde (291-324). New York: Routledge.
  • Hurd, G. A. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (1989). The Abbys [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Hurd, G. A. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (1984). Terminatör (The Terminator) [Sinema Filmi]. ABD: Hemdale, Pacific Western.
  • Jackson, P. ve Cunningham, C. (Yapımcı) & Blomkamp, N. (Yönetmen). (2009). Yasak Bölge 9 (District 9) [Sinema Filmi]. Güney Afrika, ABD, Yeni Zelanda, Kanada: Sony Pictures.
  • Johnson, S. C. (26 Ağustos 2009). The Real District 9: Cape Town’s District Six. Newsweek. Erişim 22 Ekim 2017, http://www.newsweek.com/real-district-9-cape-towns-district-six-78939
  • Kennedy, K. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (2005). Dünyalar Savaşı (War of the Worlds) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures, DreamWorks.
  • Kennedy, K. ve Spielberg, S. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (1982). E.T. (E.T. the Extra-Terrestrial) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Kristeva, J. (2004). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Levine, D., vd. (Yapımcı) & Villeneuve, D. (Yönetmen). (2016). Geliş (Arrival) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures.
  • Lippincott, C. ve Marks B. (Yapımcı) & Cannon, D. (Yönetmen). (1995). Judge Dredd [Sinema Filmi]. ABD: Hollywood Pictures, Cibergi Pictures Entertainment.
  • Madde14.org, İltica ve Göç Bilgi Bankası. Erişim 24 Ekim 2017, http://www.madde14.org/index.php?title=M%C3%BClteci
  • Marshall, F. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (1981). Kutsal Hazine Avcıları (Raiders of the Lost Ark) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures.
  • Méliès, G. (Yapımcı) & Méliès, G. (Yönetmen). (1902). Aya Seyahat (Le voyage dans la lune) [Sinema Filmi]. Fransa: Star-Film.
  • Moore, R. D., vd. (Yapımcı). (2004-2009). Battlestar Galactica [Televizyon Dizisi]. ABD: British Sky Broadcasting (BSkyB), David Eick Productions, NBC Universal Television.
  • Okorafor, N. (23 Ağustos 2009). My response to District 419… I mean District 9. Nnedi’s Wahala Zone Blog. Erişim 21 Şubat 2018, http://nnedi.blogspot.com.tr/2009/08/my-response-to-district-419i-mean.html?q=district+9
  • Oldham, S. (14 Ağustos 2009). Interview: Neill Bloomkamp. Variety. Erişim 14 Ekim 2017, http://variety.com/2009/film/news/interview-neill-blomkamp-1118007279/
  • Onanuga, T. (8 Eylül 2009). Why District 9 isn’t racist against Nigerians. The Guardian. Erişim 24 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/film/filmblog/2009/sep/08/district-9-racism
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2016). Politik Kamera. Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Said, E. W. (2008). Şarkiyatçılık. (B. Ülner, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Schmidt, A. (Yapımcı) & Verhoeven, P. (Yönetmen). (1987). RoboCop [Sinema Filmi]. ABD: Orion Pictures.
  • Smith, D. (2 Eylül 2009). District 9 labelled xenophobic by Nigerians. The Guardian. Erişim: 21 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/film/2009/sep/02/district-9-labelled-xenophobic-nigerians
  • Tubosun, K. (7 Mayıs 2013). Nigeria: When aliens took Lagos. The Guardian Africa Network. Erişim 21 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/world/2013/may/07/nigeria-nnedi-okorafor-book
  • Vourlias, C. (26 Eylül 2009). Nigerians offended by ‘District 9’. Variety. Erişim 24 Şubat 2018, http://variety.com/2009/film/features/nigerians-offended-by-district-9-1118009226/
  • Wilhelm, M. ve Mathison, D. (2010). Bir James Cameron Filmi Avatar. Pandora’nın Biyolojik ve Sosyal Tarihi Üzerine Gizli Rapor. İstanbul: Doğan Kitap.

The ‘Other’ as an Alien: A Postcolonial Reading of the Movie District 9

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 127 - 144, 30.06.2018
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.405525

Öz

Orientalism (1978), which draws attention to the power of the medias in
uniformizing information and reinforcing stereotypes, thus to the problem of
representation and to the cultural industries, is regarded as a founding text
that inspires post-colonial studies covering a wide range of domains including
literature, cultural and gender studies. Based on this work of Edward W. Said,
rather than being geographical concepts, East and West are thought be a duality
which illustrates the ability of the West to create a distinction, and then to
present it as inevitable. Assuming that the starting point of the orientalist
discourse is a strategy of creating an ‘other’ by reference to which the
supremacy of the West will be assessed, it can be claimed that ‘wild Blacks’
and ‘mysterious Easterners’ represented by the gigantic cultural industry
Hollywood cinema, are constructions of the ‘other’ that originate from
different social contexts but serve the same purpose. The aim of this article
is to understand how the discourse of the other - along with the other’s other
- is constructed in the movie District 9 (Neill Blomkamp, 2009) through
fictional characters which are neither Easterner nor Black. We also want to
discuss if this “South African Hollywood film” - as described by its director -
inverting some important clichés like ‘invader alien’ ends up by creating
another cliché at one point or not. In this film reading, our guide will be the
common notions of post-colonial literature, the ‘hybridity’ in particular. 

Kaynakça

  • Bernasconi, R. (2007). Irk Kavramını Kim İcat Etti? (Z. Direk, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Calder, J. ve Calder, K. (Yapımcı) & Tsirbas, A. (Yönetmen). (2007). Terra’yı Kurtarmak (Battle for Terra) [Sinema Filmi]. ABD: Menithings Productions, Snoot Entertainment.
  • Cameron, J. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (2009). Avatar [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Carrasco, R. C. (2006). New Heroes on Screen: Prototypes of Masculinity in Contemporary Science Fiction Cinema. Huelva: Universidad de Huelva Publications.
  • Cornfeld, S. (Yapımcı) & Cronenberg, D. (Yönetmen). (1986). Sinek (The Fly) [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Daniel, S. (Yapımcı) & Sommers, S. (Yönetmen). (2001). Mumya’nın Dönüşü (The Mummy Returns) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Daniel, S. (Yapımcı) & Sommers, S. (Yönetmen). (1999). Mumya (The Mummy) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Deeley, M. (Yapımcı) & Scott, R. (Yönetmen). (1982). Bıçak Sırtı (Blade Runner) [Sinema Filmi]. ABD: The Ladd Company, Warner Bros.
  • Devlin, D. (Yapımcı) & Emmerich, R. (Yönetmen). (1996). Kurtuluş Günü (Independence Day) [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • District 9 Wiki. Erişim 26 Şubat 2018, http://district9.wikia.com/wiki/Non-humans
  • Duncan, R. (2018). From Cheap Labour to Surplus Humanity. World-ecology and the postapartheid speculative in Neill Blomkamp’s District 9. Science Fiction Film and Television, 11.1., 45-72.
  • Ebert, R. (12 Ağustos 2009). District 9. Rogerebert.com. Erişim 25 Şubat 2018, https://www.rogerebert.com/reviews/district-9-2009
  • Eke, N. P. (2016). Beyazperdede ‘Öteki’ Olmak. ‘Dönersen Islık Çal’ Filmi Üzerine Bir İnceleme. SineFilozofi, Cilt 1, Sayı 2, 97-124.
  • Enriquez, E. (2004). Sürüden Devlete: Toplumsal Bağ Üzerine Psikanalitik Deneme. (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erkan, H. (2009). Hollywood Sinemasında Oryantalizm. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Fanon, F. (2009). Siyah Deri, Beyaz Maske. (C. Koytak, Çev.). İstanbul: Versus.
  • George, T. (Yapımcı) & George, T. (Yönetmen). (2004). Hotel Rwanda [Sinema Filmi]. Birleşik Krallık: United Artists.
  • Haraway, D. (1991). A Cyborg Manifesto. Science, technology and socialist-feminism in the late twentieth century. Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature içinde (291-324). New York: Routledge.
  • Hurd, G. A. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (1989). The Abbys [Sinema Filmi]. ABD: Twentieth Century Fox.
  • Hurd, G. A. (Yapımcı) & Cameron, J. (Yönetmen). (1984). Terminatör (The Terminator) [Sinema Filmi]. ABD: Hemdale, Pacific Western.
  • Jackson, P. ve Cunningham, C. (Yapımcı) & Blomkamp, N. (Yönetmen). (2009). Yasak Bölge 9 (District 9) [Sinema Filmi]. Güney Afrika, ABD, Yeni Zelanda, Kanada: Sony Pictures.
  • Johnson, S. C. (26 Ağustos 2009). The Real District 9: Cape Town’s District Six. Newsweek. Erişim 22 Ekim 2017, http://www.newsweek.com/real-district-9-cape-towns-district-six-78939
  • Kennedy, K. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (2005). Dünyalar Savaşı (War of the Worlds) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures, DreamWorks.
  • Kennedy, K. ve Spielberg, S. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (1982). E.T. (E.T. the Extra-Terrestrial) [Sinema Filmi]. ABD: Universal Pictures.
  • Kristeva, J. (2004). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Levine, D., vd. (Yapımcı) & Villeneuve, D. (Yönetmen). (2016). Geliş (Arrival) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures.
  • Lippincott, C. ve Marks B. (Yapımcı) & Cannon, D. (Yönetmen). (1995). Judge Dredd [Sinema Filmi]. ABD: Hollywood Pictures, Cibergi Pictures Entertainment.
  • Madde14.org, İltica ve Göç Bilgi Bankası. Erişim 24 Ekim 2017, http://www.madde14.org/index.php?title=M%C3%BClteci
  • Marshall, F. (Yapımcı) & Spielberg, S. (Yönetmen). (1981). Kutsal Hazine Avcıları (Raiders of the Lost Ark) [Sinema Filmi]. ABD: Paramount Pictures.
  • Méliès, G. (Yapımcı) & Méliès, G. (Yönetmen). (1902). Aya Seyahat (Le voyage dans la lune) [Sinema Filmi]. Fransa: Star-Film.
  • Moore, R. D., vd. (Yapımcı). (2004-2009). Battlestar Galactica [Televizyon Dizisi]. ABD: British Sky Broadcasting (BSkyB), David Eick Productions, NBC Universal Television.
  • Okorafor, N. (23 Ağustos 2009). My response to District 419… I mean District 9. Nnedi’s Wahala Zone Blog. Erişim 21 Şubat 2018, http://nnedi.blogspot.com.tr/2009/08/my-response-to-district-419i-mean.html?q=district+9
  • Oldham, S. (14 Ağustos 2009). Interview: Neill Bloomkamp. Variety. Erişim 14 Ekim 2017, http://variety.com/2009/film/news/interview-neill-blomkamp-1118007279/
  • Onanuga, T. (8 Eylül 2009). Why District 9 isn’t racist against Nigerians. The Guardian. Erişim 24 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/film/filmblog/2009/sep/08/district-9-racism
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2016). Politik Kamera. Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Said, E. W. (2008). Şarkiyatçılık. (B. Ülner, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Schmidt, A. (Yapımcı) & Verhoeven, P. (Yönetmen). (1987). RoboCop [Sinema Filmi]. ABD: Orion Pictures.
  • Smith, D. (2 Eylül 2009). District 9 labelled xenophobic by Nigerians. The Guardian. Erişim: 21 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/film/2009/sep/02/district-9-labelled-xenophobic-nigerians
  • Tubosun, K. (7 Mayıs 2013). Nigeria: When aliens took Lagos. The Guardian Africa Network. Erişim 21 Şubat 2018, https://www.theguardian.com/world/2013/may/07/nigeria-nnedi-okorafor-book
  • Vourlias, C. (26 Eylül 2009). Nigerians offended by ‘District 9’. Variety. Erişim 24 Şubat 2018, http://variety.com/2009/film/features/nigerians-offended-by-district-9-1118009226/
  • Wilhelm, M. ve Mathison, D. (2010). Bir James Cameron Filmi Avatar. Pandora’nın Biyolojik ve Sosyal Tarihi Üzerine Gizli Rapor. İstanbul: Doğan Kitap.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ece Vitrinel 0000-0002-7048-5280

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Vitrinel, E. (2018). Uzaylı Olarak ‘Öteki’: Yasak Bölge 9 Filminin Post-kolonyal Kavramlar ile Okunması. SineFilozofi, 3(5), 127-144. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.405525