Dikkatleri medyanın klişeleri pekiştirici, bilgiyi tektipleştirici gücüne, vurguyu temsil sorununun ve
temsillerin üreticisi konumundaki kültür endüstrilerinin üzerine çeken 1978
tarihli Şarkiyatçılık; 1970’li
yılların sonundan itibaren edebiyat, kültür incelemeleri ve cinsiyet araştırmalarını da içine alan geniş bir yelpazeyi kapsayacak şekilde gelişen post-kolonyal çalışmalara ilham
veren kurucu bir metin olarak kabul edilir. Edward W. Said’in bu eserine
dayanarak, Doğu ve Batının coğrafi kavramlar olmaktan
ziyade Batının kendi eliyle yarattığı ayrımlara kaçınılmazlık süsü verme becerisini
somutlaştıran bir ikilik olduğu
söylenegelmiştir. Oryantalist söylemin çıkış noktasının temelde
Batının kendi üstünlüğünü üzerinden göreceği bir ‘öteki’
yaratma stratejisi olduğu düşünüldüğünde, dev bir
kültür endüstrisi olarak Hollywood Sinemasının sunduğu ‘vahşi Siyahlar’ ve ‘gizemli Doğulular’ temsillerinin, farklı toplumsal bağlamlardan kaynaklanan fakat aynı amaca hizmet eden öteki kurguları
oldukları iddia edilebilir. Bu çalışmanın amacı da, yönetmeni Neill Blomkamp
tarafından “Güney Afrikalı bir Hollywood filmi”
olarak tanımlanan 2009 yapımı
District 9 (Yasak Bölge 9) filmi aracılığı ile ne Doğulu ne de Siyah olan kurmaca karakterler üzerinden ‘öteki’ söyleminin nasıl
kurulduğunu göstermek ve ‘istilacı uzaylı’ klişesini ters yüz eden bu filmin, ötekinin ötekisini yaratırken bir noktada eleştirdiği şeye dönüşüp dönüşmediğini tartışmaktır. Bu film okumasında kılavuzumuz
‘melezlik’ başta olmak üzere post-kolonyal literatürün temel kavramları
olacaktır.
Ötekilik temsil politikaları uzaylı filmleri melezlik post-kolonyal film okuması Yasak Bölge 9
Orientalism (1978), which draws attention to the power of the medias in
uniformizing information and reinforcing stereotypes, thus to the problem of
representation and to the cultural industries, is regarded as a founding text
that inspires post-colonial studies covering a wide range of domains including
literature, cultural and gender studies. Based on this work of Edward W. Said,
rather than being geographical concepts, East and West are thought be a duality
which illustrates the ability of the West to create a distinction, and then to
present it as inevitable. Assuming that the starting point of the orientalist
discourse is a strategy of creating an ‘other’ by reference to which the
supremacy of the West will be assessed, it can be claimed that ‘wild Blacks’
and ‘mysterious Easterners’ represented by the gigantic cultural industry
Hollywood cinema, are constructions of the ‘other’ that originate from
different social contexts but serve the same purpose. The aim of this article
is to understand how the discourse of the other - along with the other’s other
- is constructed in the movie District 9 (Neill Blomkamp, 2009) through
fictional characters which are neither Easterner nor Black. We also want to
discuss if this “South African Hollywood film” - as described by its director -
inverting some important clichés like ‘invader alien’ ends up by creating
another cliché at one point or not. In this film reading, our guide will be the
common notions of post-colonial literature, the ‘hybridity’ in particular.
Otherness politics of representation alien films hybridity post-colonial film reading District 9
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |