The
aim of this study was to compare the practices and opinions of preschool
teachers on using natural mathematics language. The study group consisted of
totally eight preschool teachers (five preschool teachers working at official
independent kindergartens and three preschool teachers working at kindergartens
of primary schools) in the central district of Erzurum province, Turkey. In
order to conduct the study; all the teaching processes of teachers except for
the mathematics activities were recorded using a camera in the classroom
environment for a week and their anecdotes were recorded. At the end of
observation, each teacher was interviewed and asked semi-structured questions
prepared by the researchers of this study. Data obtained from the camera records
were analyzed by using The Observer XT – Noldus software. Interview forms were
analyzed by means of descriptive analysis
method and similar responses were collected under the same themes. Teachers
stated that they used natural mathematics language in their responses to
interview questions but it was determined in line with the observation results
that they did not use natural mathematics language. According to the
observational data, it was determined that teachers frequently used giving
instructions and drawing attention strategies and that the mathematical
expressions teachers used mostly at times aside from the mathematics activities
were related to counting-numbers, measuring, location in space and comparing
skills. It was also determined that all of the teachers had a common decision
that using mathematics language in the classroom environment would support the
mathematical development of children.
Preschool teacher natural mathematical language mathematical education mathematic in preschool
Bu
çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin doğal matematik dilini kullanımlarına
ilişkin görüşleri ile uygulamalarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Erzurum
ili merkezinde bulunan resmi bağımsız anaokullarından beş ve resmi ilkokul
bünyesindeki anasınıflarından üç olmak üzere toplamda sekiz gönüllü okul öncesi
öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma için öğretmenlerin sınıf
ortamında bir hafta boyunca matematik etkinlikleri dışındaki tüm öğretim
süreçleri gözlemlenerek kameraya kaydedilmiş ve anekdot kayıtları alınmıştır.
Gözlem sonunda her öğretmenle birer görüşme yapılmış ve araştırmacılar
tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış sorular sorulmuştur. Kamera
kayıtlarından elde edilen veriler The Observer XT-Noldus programı ile analiz
edilmiştir. Görüşme formları ise betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş ve
benzer yanıtlar aynı temalar altında toplanmıştır. Öğretmenlerin görüşme
sorularına verdikleri yanıtlarda; doğal matematik dilini kullandıklarını ifade
etmelerine karşın gözlem sonuçlarına göre kullanmadıkları belirlenmiştir.
Gözlem verilerine göre öğretmenlerin matematik etkinlikleri dışındaki
zamanlarda en fazla kullandıkları matematiksel ifadelerin, sayma-sayı, ölçme,
mekanda konum ve karşılaştırma becerileriyle ilgili olduğu ve öğretmenlerin
sıklıkla yönerge verme ve dikkat çekme stratejilerini kullandıkları
belirlenmiştir. Öğretmenlerin tamamının, sınıf ortamında doğal matematik dili
kullanmanın çocukların matematiksel gelişimlerini destekleyeceği konusunda
ortak bir karara sahip oldukları saptanmıştır.
Okul öncesi öğretmeni doğal matematik dili matematik eğitimi okul öncesinde matematik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 4 |