Öz: Feminizm ve kadınla ilgili çeşitli araştırma ve incelemelere sıkça rastlanmaktadır. Fakat feminist teoloji alanına yönelik ülkemizde kapsamlı bir çalışma yapılmadığını görmekteyiz. Teoloji alanında ilk otoritenin Kutsal Kitaplar olduğu düşünülürse, Hıristiyan feminist teolojisinin başvuracağı en temel kaynak da doğal olarak Kutsal Kitap’tır. Feminist teologlara göre, Eski ve Yeni Ahit metinlerinin geneli erkekler tarafından yazılmış ve kadın karşıtı söylemler içermektedir. Kadınlardan nadiren bahsedilen pasajlarda onlara verilen roller ise olumsuz niteliktedir. Kutsal Kitap’ın ataerkil kültürdeki ataerkil dinin ürünleri olduğu iddiası, otorite sorununu gündeme getirmiştir. Feminist teologların hepsi ataerkilliğin üstesinden gelinmesi gerektiği konusunda hemfikirdir, ancak bunun nasıl yapılacağı konusundaki anlayışları farklıdır. Bu anlamda Yahudi-Hıristiyan geleneğinin özünde ataerkil olduğunu ve tamamen reddedilmesi gerektiğini düşünen reddedici/devrimci grup ile ataerkilliğin yıkıcı etkilerine rağmen metnin içerisinde kurtarıcı bir öz bulmaya çalışan reformcu grup şeklinde iki farklı yaklaşım ortaya çıkmıştır. Bu makalenin temel amacı, Hıristiyanlıktan ayrılmayan reformist grubun Kutsal Kitap’ın ataerkil söylem ve yorumlarını yapı-söküme uğratarak feminist perspektiften nasıl yeniden inşa ettiklerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda makalede feminist teologların Kutsal Kitap’a yaklaşımları ile tarihsel ve retorik eleştiri, şüphe, hatırlama ve yeniden inşa hermenötiği gibi çeşitli feminist yorumlama yöntemleri incelenerek alana ait metodoloji inceleme konusu yapılmaktadır.
Feminist teoloji ataerkil Kutsal Kitap metodoloji yapı-söküm tarihsel retorik eleştiri şüphe hatırlama yeniden inşa hermenötik
Abstract: Various research and studies on feminism and women are frequently encountered. However, we see that no comprehensive study has been conducted in our country in the field of feminist theology. If we consider that the first authority in the field of theology are the Holy Books, then the most basic source that Christian feminist theology will refer to is naturally the Bible. According to feminist theologians, the majority of the Old and New Testament texts were written by men and contain anti-woman discourses. In the passages where women are rarely mentioned, the roles given to them are negative. The claim that the Bible is a product of patriarchal religion in a patriarchal culture has brought up the issue of authority. All feminist theologians agree that patriarchy must be overcome, but their understanding of how to do this is different. In this sense, two different approaches have emerged: the rejectionist/revolutionary group, which thinks that the Judeo-Christian tradition is essentially patriarchal and must be completely rejected, and the reformist group, which tries to find a redemptive essence in the text despite the destructive effects of patriarchy. The main purpose of this article is to reveal how the reformist group, who did not separate from Christianity, deconstructed the patriarchal discourse and interpretations of the Bible and reconstructed it from a feminist perspective. In this context, the article examines the methodology of the field by examining the approaches of feminist theologians to the Bible and various feminist interpretive methods such as historical and rhetorical criticism, doubt, remembrance and reconstruction hermeneutics.
Feminist theology patriarchal Bible methodology deconstruction historical rhetorical criticism doubt remembrance reconstructive hermeneutics
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dinler Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 15 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1 |
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.